Εκδήλωση με θέμα τη μείωση της ρύπανσης από το περιεχόμενο στα ναυτιλιακά καύσιμα θείο φιλοξένησαν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών του ΕΚ Μίκαελ Κράμερ (Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο) και ο Ευρωβουλευτής του Ποταμιού και μέλος της Επιτροπής Μεταφορών Μίλτος Κύρκος, ύστερα από πρωτοβουλία των NABU e.V., The Ecological Council και Transport & Environment.
Η κ Κύρκος αναφέρθηκε στην εφαρμογή της Οδηγίας Sulphur η οποία εισάγει νέα αυστηρότερα όρια για τις εκπομπές θείου. Σύμφωνα με την Οδηγία το γενικό όριο περιεκτικότητας σε θείο από τα πλοία στις Περιοχές Ελέγχου Εκπομπών Θείου (Sulphur Emission Control Areas) – Βαλτική, Βόρεια Θάλασσα και Μάγχη – έχει μειωθεί σε 0,1% από το 2015 και για όλες τις θαλάσσιες περιοχές στην ΕΕ σε 0,5% από το 2020, προσαρμόζοντας την ευρωπαϊκή νομοθεσία στα όρια που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Η Οδηγία επιτρέπει στις ναυτιλιακές εταιρείες να επιλέξουν τον οικονομικότερο τρόπο συμμόρφωσης προς τις νέες τιμές, είτε με μείωση των εκπομπών μέσω scrubbers είτε με τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG αντί πετρελαίου.
Ο Μ Κύρκος ανέφερε στην ομιλία του: «Οι εκπομπές έχουν γίνει, δυστυχώς, αρκετά δημοφιλείς μετά το πρόσφατο σκάνδαλο των εκπομπών της VW. Σήμερα μιλάμε για τις εκπομπές ρύπων στη θάλασσα, αλλά ο παρανομαστής είναι κοινός: τα ρυπογόνα καύσιμα έχουν πάρα πολύ σοβαρές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον. Και ενώ οι εκπομπές από τις χερσαίες μεταφορές μειώνονται, οι εκπομπές διοξειδίου του θείου από τα πλοία αυξάνονται διαρκώς. Το θαλάσσιο καύσιμο που χρησιμοποιείται είναι κατά μέσο όρο 2700 φορές βαρύτερο από το καύσιμο που χρησιμοποιείται στον τομέα των οδικών μεταφορών, όπου αυστηρά όρια εφαρμόζονται εδώ και πολλά χρόνια.
50.000 πρόωροι θάνατοι ετησίως μόνο στην Ευρώπη αποδίδονται στην ατμοσφαιρική ρύπανση που προκαλούν τα πλοία, με ετήσιο κόστος από την ατμοσφαιρική ρύπανση στα συστήματα υγείας της Ευρώπης να αναμένεται να φτάσει στα 58 δις το 2020. Οι εκπομπές διοξειδίου του θείου προκαλούν όξινη βροχή, που είναι επιβλαβής για τα φυτά και παράγει λεπτή σκόνη, επικίνδυνη για την ανθρώπινη υγεία, προκαλώντας αναπνευστικά και καρδιαγγειακά νοσήματα και μείωση του προσδόκιμου ζωής στην ΕΕ έως και δύο χρόνια. Αν οι εκπομπές διοξειδίου του θείου από τα πλοία δεν μειωθούν, προβλέπεται να ξεπεράσουν τις συνδυασμένες εκπομπές από τις χερσαίες μεταφορές μέχρι το 2020. Η συμφωνία του ΙΜΟ και η Κοινοτική Οδηγία θα βελτιώσουν καθοριστικά την ποιότητα του αέρα στις ευρωπαϊκές ακτές, ιδιαίτερα στα λιμάνια και τα νησιά και θα κάνουν τη ναυτιλία μια πιο βιώσιμη μορφή μεταφορών.»
Στην εκδήλωση μίλησαν οι Thomas Verheye, Επικεφαλής στη Μονάδα βιομηχανικών εκπομπών της ΓΔ Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Dr. Axel Friedrich, Εμπειρογνώμονας Διεθνών Μεταφορών, Kåre Press-Kristensen, The Danish Ecological Council και Dea Forchhammer, Maersk Oil Trading, ενώ ακολούθησε διάλογος με εκπροσώπους περιβαλλοντικών και εφοπλιστικών οργανώσεων.