18 Ιανουάριος, 2018

Πότε θα γίνει προτεραιότητα η ανεμπόδιστη μετακίνηση των ΑΜΕΑ;

Ποτάμι

Ερώτηση προς τους Υπουργούς: Υποδομών & Μεταφορών και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών & Ενημέρωσης

Μπορεί να ακούστηκε ιδιαίτερα ελκυστική η είδηση πως σύντομα οι επιβάτες των οχημάτων του ΟΑΣΑ θα μπορούν να απολαμβάνουν ελεύθερη πρόσβαση στο διαδίκτυο, καθώς πρόκειται να διατεθούν μέσω του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Αττικής 900 χιλ. ευρώ, για να εγκατασταθεί δίκτυο wi-fi σε 2.030 οχήματα, ωστόσο ήχησε και ως ειρωνεία, καθώς υπήρξε εν παραλλήλω και άλλη είδηση, που γνωστοποιούσε την καταγγελία ατόμου με ειδικές ανάγκες το οποίο κινείται με ηλεκτροκίνητο αναπηρικό αμαξίδιο, πως όταν επιχείρησε να χρησιμοποιήσει τέσσερα διαφορετικά λεωφορεία του ΟΑΣΑ ήρθε αντιμέτωπο με τον πλήρη αποκλεισμό του, λόγω ανυπαρξίας ειδικής ράμπας.

Υπήρξε αντίστοιχη πρόβλεψη στο ΠΕΠ Αττικής για τον εφοδιασμό με σύγχρονα συστήματα εξυπηρέτησης αναπηρικών αμαξιδίων; Πόσα από τα λεωφορεία του ΟΑΣΑ διαθέτουν ειδικές ράμπες, που να λειτουργούν σωστά και πόσοι οδηγοί είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι; Είναι μερικά από τα ερωτήματα που οι βουλευτές από το Ποτάμι, Γιώργος Αμυράς, Σπύρος Λυκούδης και Γρηγόρης Ψαριανός ζητούν απαντήσεις από τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών και από τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής.

Με τις αστικές συγκοινωνίες Αθήνας και Πειραιά να βρίσκονται υπό διάλυση, είναι τελικά στις προθέσεις της Κυβέρνησης να ασχοληθεί υπεύθυνα με τα σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν -οικονομική κατάρρευση, αποδεκατισμένος στόλος λεωφορείων και τρόλεϊ, ελλείψεις σε προσωπικό, τεράστια εισιτηριοδιαφυγή, είναι μερικά μόνο από αυτά- ή θα συνεχίσει να ασχολείται με την ψυχαγωγία του επιβατικού κοινού, ώστε να ξεχνά την ταλαιπωρία του;

Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

ΠΡΟΣ: (1) τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
(2) τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης

ΘΕΜΑ: Καλοδεχούμενο το wi-fi στα λεωφορεία πότε όμως επιτέλους ο ΟΑΣΑ θα ασχοληθεί με την αδυναμία των λεωφορείων του να εξυπηρετήσουν τα άτομα που κινούνται με αναπηρικά αμαξίδια;

Τις τελευταίες ημέρες είδαν το φως της δημοσιότητας δύο ειδήσεις σχετικές με τον εξοπλισμό των λεωφορείων του ΟΑΣΑ.
Συγκεκριμένα, ανακοινώθηκε πρόσφατα ότι 2.030 οχήματα του ΟΑΣΑ (λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ) θα αποκτήσουν δίκτυο wi-fi. Η εγκατάσταση αφορά τις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής και το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 900 χιλ. ευρώ, το οποίο θα χρηματοδοτήσει το «Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) Αττικής 2014 -2020». Την υλοποίηση της δράσης ανέλαβαν το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής. Στόχος της δράσης είναι η προώθηση της χρήσης των νέων τεχνολογιών και η αναβάθμιση των υπηρεσιών των αστικών συγκοινωνιών. Ουσιαστικά το επιβατικό κοινό θα έχει ελεύθερη πρόσβαση στο διαδίκτυο κατά τις μετακινήσεις του.

Από την άλλη πλευρά, σχεδόν την ίδια μέρα κυκλοφόρησε ευρέως τόσο στο διαδίκτυο όσο και στον έντυπο Τύπο η καταγγελία ατόμου με ειδικές ανάγκες το οποίο κινείται με ηλεκτροκίνητο αναπηρικό αμαξίδιο και το οποίο, όταν επιχείρησε να χρησιμοποιήσει τέσσερα διαφορετικά λεωφορεία του ΟΑΣΑ ήρθε αντιμέτωπο με τον πλήρη αποκλεισμό του, λόγω ανυπαρξίας ειδικής ράμπας και στα τέσσερα. Η κατάσταση αυτή είναι ενδεικτική για τα περισσότερα –αν όχι για όλα- τα λεωφορεία του ΟΑΣΑ, που βρίσκονται σε κυκλοφορία.

Από τα παραπάνω γίνεται προφανές ότι οι αρμόδιοι κυβερνητικοί φορείς και η Περιφέρεια Αττικής δεν έχουν τόσο υψηλά στις προτεραιότητές τους την κάλυψη των αυτονόητων αναγκών των ατόμων με ειδικές ανάγκες, μία εκ των οποίων είναι και η ελεύθερη μετακίνησή τους με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, όσο έχουν την «αναψυχή» του επιβατικού κοινού για την οποία μέχρι και μουσικό επιμελητή είχαν προσλάβει ένα χρόνο νωρίτερα. Φυσικά, δε μπορεί κανείς να αρνηθεί ότι οι παρεχόμενες υπηρεσίες του ΟΑΣΑ είναι ελλιπείς ακόμα και για τους ανθρώπους χωρίς αναπηρίες, αλλά αυτό δεν είναι τόσο κρίσιμο όσο ο σεβασμός των δικαιωμάτων των ΑΜΕΑ και ο μη αποκλεισμός τους από τις δραστηριότητες του κοινωνικού συνόλου.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:

1. Η εγκατάσταση δικτύου wi-fi στα λεωφορεία είναι προφανώς θετικό μέτρο. Είναι όμως ακόμη θετικότερο και σαφώς πιο ουσιαστικό για το επιβατικό κοινό ο εφοδιασμός και η τοποθέτηση σύγχρονων συστημάτων εξυπηρέτησης αναπηρικών αμαξιδίων. Γιατί αυτό το θέμα δεν βρισκόταν μέσα στις προτεραιότητες των αρμοδίων κυβερνητικών φορέων και της Περιφέρειας; Υπήρχε αντίστοιχη πρόβλεψη στο ΠΕΠ Αττικής και αν ναι για ποιους λόγους δεν έχει προχωρήσει; Εάν όχι είναι στις προθέσεις Υπουργείου και Περιφέρειας Αττικής ο εφοδιασμός των οχημάτων των αστικών συγκοινωνιών με συστήματα εξυπηρέτησης αναπηρικών αμαξιδίων και με ποιο χρονοδιάγραμμα;

2. Πόσα λεωφορεία του ΟΑΣΑ διαθέτουν σήμερα ράμπες εξυπηρέτησης αναπηρικών αμαξιδίων που λειτουργούν και πόσοι οδηγοί είναι εκπαιδευμένοι να τις λειτουργούν;

3. Σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί ώστε να λειτουργούν σε όλα τα λεωφορεία του ΟΑΣΑ ράμπες αναπήρων και ποιος είναι ο στοχευμένος σχεδιασμός του Υπουργείου Μεταφορών για την ανεμπόδιστη μετακίνηση των ΑΜΕΑ;

3. Σε πόσες στάσεις υπάρχουν οι ειδικές προεξοχές που διευκολύνουν τα εμποδιζόμενα άτομα να επιβιβαστούν και να αποβιβαστούν από το εκάστοτε όχημα; Υπάρχει σχεδιασμός για την κατασκευή περισσοτέρων προεξοχών και ποιος είναι αυτός;

4. Στο πρόσφατο παρελθόν κατά την εγκατάσταση συστημάτων τηλεματικής στα οχήματα του ΟΑΣΑ υπήρξαν καταγγελίες ότι τα συστήματα αυτά εγκαταστάθηκαν μέχρι και σε παροπλισμένα λεωφορεία. Τι μέτρα έχουν ληφθεί ώστε να αποφευχθεί αυτή τη φορά η εγκατάσταση εξοπλισμού wi-fi σε παροπλισμένα λεωφορεία;

Οι ερωτώντες βουλευτές
Γιώργος Αμυράς – Β’ Αθηνών
Σπύρος Λυκούδης – Α’ Αθηνών
Γρηγόρης Ψαριανός – Β’ Αθηνών

Σχετικά