18 Μαΐου, 2018

Το ναυάγιο του Sea Diamond εκπέμπει SOS, αλλά η κυβέρνηση αδρανεί

Ερώτηση προς τους Υπουργούς Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και Περιβάλλοντος & Ενέργειας

Με αφορμή πρόσφατες μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν στην περιοχή του ναυαγίου του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στη Σαντορίνη, ο Γραμματέας Κοινοβουλευτικού Έργου και βουλευτής με το Ποτάμι, Γιώργος Μαυρωτάς (Αττικής), κατέθεσε σχετική ερώτηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Κουρουμπλή, και τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας, κ. Σταθάκη.

Ο βουλευτής του Ποταμιού αναφέρεται στη διαχρονική διαρροή τοξικών και επικίνδυνων ουσιών από το χρονίζον ναυάγιο και τις συνέπειές του για το περιβάλλον, αλλά και για την τροφική αλυσίδα μέσω του φαινομένου της βιοσυσσώρευσης των βαρέων μετάλλων στους θαλάσσιους οργανισμούς.

Ο κ. Μαυρωτάς ρωτά τον Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, σε ποιους λόγους οφείλονται οι καθυστερήσεις στην ανέλκυση του ναυαγίου και ποιο είναι το οριστικό χρονοδιάγραμμα ανέλκυσης, αλλά και πώς αιτιολογείται η μη τήρηση των προβλεπόμενων στο νόμο περί ανέλκυσης ναυαγίων. Επίσης, ρωτά τους κ. Υπουργούς ποια είναι τα πορίσματα της κοινής επιτροπής, που συστάθηκε από τα δύο Υπουργεία και αν τελικά θα εφαρμοστεί η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», ώστε τα έξοδα ανέλκυσης να καλυφθούν από την πλοιοκτήτρια εταιρεία.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:

Πρωτοφανή αδράνεια και αδιαφορία φαίνεται ότι έχει επιδείξει ο κρατικός μηχανισμός, όσον αφορά στην περίπτωση της ανέλκυσης του βυθισμένου κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond. Έντεκα χρόνια μετά το ναυάγιό του, τον Απρίλιο του 2007 στη θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Σαντορίνης, το πλοίο εξακολουθεί να βρίσκεται στον βυθό της Καλντέρας, με σημαντικές συνέπειες για το περιβάλλον αλλά και για την τροφική αλυσίδα μέσω του φαινομένου της βιοσυσσώρευσης των βαρέων μετάλλων στους θαλάσσιους οργανισμούς.

Το πρώτο χρονικό διάστημα μετά το ναυάγιο, το κύριο πρόβλημα ήταν η διαρροή πετρελαιοειδών, καθώς σύμφωνα με τη «Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond», τότε είχε δημιουργηθεί πετρελαιοκηλίδα με οκτώ χιλιόμετρα μήκος. Πρόσφατες δειγματοληψίες που πραγματοποίησε στην εν λόγω περιοχή, το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος», σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης (Σχολή Μηχανικών Περιβάλλοντος, Εργαστήριο Διαχείρισης Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων) με στόχο την εκτίμηση του βαθμού συσσώρευσης τοξικών ρύπων, έδειξαν ότι το πρόβλημα είναι ακόμα πιο σύνθετο. Συγκεκριμένα ταυτοποιήθηκε μεγάλη διαρροή τοξικών και επικίνδυνων ουσιών από το χρονίζον ναυάγιο στη θάλασσα, διαρροή η οποία αναμένεται να αυξάνεται συνεχώς, όσο η διάβρωση του εγκαταλελειμμένου πλοίου προχωράει.

Μετά από δίκη που διήρκεσε εννέα χρόνια, καταδικάστηκε τόσο η εταιρεία, όσο και τα φυσικά πρόσωπα που ενεπλάκησαν στο συμβάν, ενώ και το ναυάγιο του Sea Diamond είναι πια χαρακτηρισμένο ως «εγκαταλελειμμένο απόβλητο». Παρ’ όλα αυτά, η ανέλκυση του ναυαγίου παραμένει μόνο μια υπόσχεση, ενώ θα έπρεπε, με έξοδα της πλοιοκτήτριας εταιρείας και της ασφαλιστικής της εταιρείας, να είχε ήδη ολοκληρωθεί. Τον Νοέμβριο του 2017, πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη στο Υπουργείο Ναυτιλίας για τον συντονισμό των ενεργειών που αφορούν στην ανέλκυση του ναυαγίου, έξι μήνες όμως μετά, το Sea Diamond βρίσκεται ακόμα στο ίδιο σημείο, ρυπαίνοντας, ίσως ανεπανόρθωτα, το θαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής.

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι στην περίπτωση του ναυαγίου του κρουαζιερόπλοιου Costa Concordia το 2012 στην Ιταλία, οι ιταλικές αρχές τηρώντας απαρέγκλιτα όλους τους κανόνες αποφυγής πρόκλησης ρύπανσης, υποχρέωσαν την πλοιοκτήτρια εταιρεία να ανελκύσει το ναυάγιο μέσα σε 14 μήνες και να πληρώσει περισσότερο από 1 δις ευρώ έως και την ανακύκλωσή του σε ναυπηγείo της Γένοβα.

Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί:

1) Σε ποιους λόγους οφείλονται οι καθυστερήσεις στην ανέλκυση του Sea Diamond και πότε τελικά αυτή θα πραγματοποιηθεί; Έχει καταστρωθεί οριστικό χρονοδιάγραμμα ανέλκυσης, και ποιο είναι αυτό;

2) Πώς αιτιολογείτε τη στάση της Πολιτείας για τη διαχρονική μη τήρηση των προβλεπομένων στον ν. 2881/2001 περί ανέλκυσης ναυαγίων, και ειδικότερα όσων αναφέρονται για τις χρονικές προθεσμίες στο άρθρο 2;

3) Ποια είναι τα πορίσματα σχετικά με το περιβαλλοντικό ζήτημα ρύπανσης της θάλασσας από το Sea Diamond, εκ της αρμόδιας Διεύθυνσης του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής και ειδικότερα της κοινής επιτροπής που συστάθηκε από τα Υπουργεία Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και Περιβάλλοντος & Ενέργειας; Σε ποιες πλέον πρόσφατες ενέργειες έχουν ακριβώς προβεί;

4) Σε σχέση με την εκ μέρους σας αναφορά σε απάντηση σας, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ότι διερευνάται η δυνατότητα της εφαρμογής της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», τελικά υπήρξε σχετική πρόοδος και θα καλυφθούν τα έξοδα της ανέλκυσης από την πλοιοκτήτρια εταιρεία;

Ο ερωτών Βουλευτής
Γιώργος Μαυρωτάς – Αττικής