Ομιλία Γ.Μαυρωτά σχετικά με τη σύσταση της προανακριτικής για τον πρώην Υπουργό κ.Παπαντωνίου
«Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είναι η μόνη που νομίζει ότι ο χρόνος μπορεί να δουλέψει υπέρ της». Με αυτή τη διαπίστωση ξεκίνησε την ομιλία του στην Ολομέλεια ο βουλευτής Αττικής με το Ποτάμι, Γιώργος Μαυρωτάς, κατά τη συζήτηση για τη σύσταση της προανακριτικής για τον πρώην Υπουργό Εθνικής Άμυνας, Γιάννο Παπαντωνίου.
Αναφορικά με την οικονομία και την αγορά, ο βουλευτής παρουσίασε πρόσφατα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία οι τράπεζες στεγνώνουν και οδηγούμαστε σε οικονομική ασφυξία. Συγκεκριμένα, 4 δις έχουν κάνει φτερά και ζητάμε αύξηση του ELA, την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση δεν πληρώνει τις οφειλές της προς τους ιδιώτες, θέλοντας να δημιουργήσει ένα αποθεματικό για τον Ιούλιο, όταν θα πρέπει να αποπληρώσουμε μεγάλες δόσεις. Όλο αυτό φυσικά, γίνεται για έναν ξεκάθαρο σκοπό, που δεν είναι άλλος από την εξυπηρέτηση του επικοινωνιακού της παιχνιδιού.
Σχετικά με τη σύσταση της προανακριτικής επιτροπής, τόνισε πως δεν βρίσκει αντίθετο το Ποτάμι, καθώς το κόμμα είναι σταθερά υπέρ του να χύνεται φως σε υποθέσεις που χρήζουν διερεύνησης. Ωστόσο, μια προανακριτική έχει νόημα, αν ρίχνει φως και όχι αν καλύπτει απλώς τα σημερινά αδιέξοδα της κυβέρνησης. Για το λόγο αυτό, ανέφερε για άλλη μία φορά την αναγκαιότητα της αναθεώρησης του Συντάγματος. Ο νόμος περί ευθύνης Υπουργών πρέπει να τροποποιηθεί άμεσα και να καταργηθεί αυτή η σκανδαλώδης ασυλία των Υπουργών.
Υποστήριξε πως πέραν του να αποδοθούν ευθύνες, το ζητούμενο είναι να διαμορφωθεί με τέτοιον τρόπο το θεσμικό πλαίσιο, ώστε να είναι δύσκολο να βάλει κάποιος το δάχτυλο στο μέλι. Με άλλα λόγια, θα πρέπει από αυτή τη διαδικασία της προανακριτικής να προκύψουν και προτάσεις, χωρίς πελατειακές πρακτικές, λαϊκισμό και δημαγωγία.
Τέλος ο κ. Μαυρωτάς, απορρίπτοντας τις συκοφαντικές δηλώσεις Τζανακόπουλου περί προνομιακής σχέσης του Ποταμιού με τη διαπλοκή, έκανε σαφές πως τα συμφέροντα που υπηρετεί το Ποτάμι είναι αυτά της δημιουργικής μειοψηφίας που πιστεύει στις ίσες ευκαιρίες και στις ανοιχτές διαδικασίες και που δεν θέλει να φιλά κομματικές ποδιές για να διορίζονται, να εξελίσσονται ή να βρίσκουν δουλειά.
Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Θα ξεκινήσω με κάποια στοιχεία της επικαιρότητας.
Η κυβέρνηση καθυστερεί στην αξιολόγηση ποντάροντας, ακόμα, σε μια πολιτική διαπραγμάτευση.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είναι η μόνη που νομίζει ότι ο χρόνος μπορεί να δουλέψει υπέρ της.
Λανθασμένα ποντάρει στη νίκη Σουλτς στις Γερμανικές εκλογές του Σεπτεμβρίου κάτι που και ο «σύντροφός» του στο SPD Ζίγκμαρ Γκάμπριελ θεώρησε αφελές.
Ακόμα και αν θέλει να σύρει τη διαπραγμάτευση μέχρι τότε, δεν θα υπάρχει πια ελληνική οικονομία να την ακολουθήσει.
Τα πρόσφατα μηνύματα για την οικονομία από τα πιο αρμόδια χείλη είναι απαισιόδοξα. Οι κ.κ. Στουρνάρας και Λιαργκόβας μίλησαν για ύφεση και κινδύνους για το 2018 και για τέταρτο μνημόνιο ή χρεοκοπία.
Το 2,7% ανάπτυξη για το 2017 που υπάρχει στον προϋπολογισμό φαντάζει όνειρο θερινής νυκτός.
Η πολυπόθητη έξοδος στις αγορές το 2018 πριν λήξει το πρόγραμμα απομακρύνεται ή θα εξελιχθεί σε έξοδο του Μεσολογγίου που θα οδηγεί σε ένα 4ο μνημόνιο.
Ο φαύλος κύκλος της κωλυσιεργίας μας σπρώχνει πιο βαθιά στην κρίση.
Όσο αργεί η αξιολόγηση, μεγαλώνει η αβεβαιότητα, χειροτερεύουν οι οικονομικοί δείκτες, θέλουμε και άλλα πιο επώδυνα μέτρα για να βγαίνουν τα νούμερα.
Η αβεβαιότητα παγώνει το οικονομικό κλίμα.
Έτσι δεν υπάρχουν επενδύσεις, δεν ανοίγουν δουλειές, εντείνεται η φτωχοποίηση και η μετανάστευση ανθρώπων και επιχειρήσεων στο εξωτερικό.
Κι αυτό είναι κάτι αναντίστρεπτο. Και να κλείσει αύριο η αξιολόγηση η ζημιά θα έχει γίνει.
Η αγορά στεγνώνει, οι τράπεζες στεγνώνουν, όπως δείχνουν τα πρόσφατα στοιχεία, 4 δις έχουν κάνει φτερά, ζητάμε αύξηση του ELA και καταλήγουμε σε οικονομική ασφυξία.
Από την άλλη η κυβέρνηση δεν πληρώνει τις οφειλές της προς τους ιδιώτες, θέλοντας να δημιουργήσει ένα αποθεματικό για τον Ιούλιο που έχουμε να αποπληρώσουμε μεγάλες δόσεις.
Δεν διστάζει να στεγνώσει την αγορά για να εξυπηρετήσει το επικοινωνιακό της παιχνίδι γιατί για αυτό πρόκειται.
Να πείσει ότι διαπραγματεύτηκε μέχρι τέλους.
Όμως αυτό στοιχίζει σε κορύφωση της αβεβαιότητας, σε δουλειές που χάνονται, σε παιδιά που φεύγουν έξω.
Η πρόταση για τη σύσταση της προανακριτικής επιτροπής δεν μας βρίσκει αντίθετους.
Ποτέ δεν είμαστε αντίθετοι στο να χυθεί φως σε υποθέσεις που χρήζουν διερεύνησης.
Προς όλες τις κατευθύνσεις.
Μια προανακριτική έχει νόημα αν είναι να ρίξει φως όμως και όχι να ρίξει προπέτασμα καπνού για να καλυφθούν τα σημερινά αδιέξοδα της κυβέρνησης.
Γιατί το timing της συγκεκριμένης προανακριτικής όπως και της εξεταστικής ή των εξεταστικών για την Υγεία μου μοιάζει με τον αμυντικό που κλωτσάει με όλη του τη δύναμη τη μπάλα στην κερκίδα.
Είναι γνωστό ότι το έγκλημα της απιστίας έχει παραγραφεί με τον νόμο περί ευθύνης υπουργών, εξαιτίας των ευεργετικών διατάξεων του Συντάγματος και του νόμου περί ευθύνης υπουργών.
Όλοι συμφωνούμε ότι πρέπει να καταργηθεί αυτή η σκανδαλώδης ασυλία των υπουργών.
Χρειάζεται αναθεώρηση του Συντάγματος.
Πώς όμως να προχωρήσει η αναθεώρηση, όταν αντί για να πάρει πρωτοβουλία η κυβέρνηση και να συνεννοηθούμε σε αυτά, τα λίγα έστω, που συμφωνούμε, κοιτάζει πώς θα συστήσει λαϊκές επιτροπές και πώς θα κάνει προτάσεις σαν αυτές που κυκλοφόρησαν χθες.
Δηλαδή μαξιμαλιστικές προτάσεις, ώστε να βρεθούν νέα σημεία διαφωνίας.
Εξαιτίας λοιπόν του νόμου περί ευθύνης υπουργών, το μόνο που μένει να διερευνηθεί, ως διαρκές έγκλημα είναι η νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα.
Από την εισαγγελική έρευνα και τις ανακρίσεις δεν προέκυψε κάτι τέτοιο μέχρι στιγμής. Ενδείξεις τέλεσης του εγκλήματος υπάρχουν μόνο σε μία υπόθεση, αλλά κι αυτές απ' ό,τι φαίνεται αφορούν μόνο τον προμηθευτή.
Μένει να δούμε αν θα παρουσιαστούν στοιχεία στην προανακριτική που θα στοιχειοθετήσουν ευθύνη του υπουργού.
Όπως θα έχει ενδιαφέρον να μάθουμε αν υπάρχουν κι άλλες δικογραφίες με εξοπλιστικά ακόμα και πολύ πρόσφατες που μπορεί να είναι πρώτη ύλη για νέες εξεταστικές.
Κι εδώ μας δημιουργείται η απορία: Γιατί η κυβέρνηση δεν θέλει την κ. Ράικου στην εισαγγελία διαφθοράς;
Γιατί την εξαναγκάζει εμμέσως σε παραίτηση, 2 μήνες πριν λήξει η θητεία της, με τα γνωστά δημοσιεύματα της Κυριακής;
Γιατί δεν μπορώ να σκεφτώ ότι η συγκεκριμένη εφημερίδα δημοσιεύει κάτι «αιφνιδιάζοντας» το Μαξίμου.
Ερωτήματα λοιπόν που μακάρι να απαντηθούν.
Η μεγαλύτερη χρησιμότητα όμως κατά τη γνώμη μου -όπως είχα πει και στην εξεταστική για τα δάνεια των κομμάτων και Μ.Μ.Ε.- είναι να δούμε τι πρέπει να αλλάξει στο θεσμικό πλαίσιο προκειμένου να δούμε πώς θα αποφύγουμε τυχόν παράνομες συμπεριφορές στο μέλλον. Να είμαστε δηλαδή Προμηθείς και όχι Επιμηθείς.
Γιατί αν δεν έχει αλλάξει το θεσμικό καθεστώς.
Αν το καθεστώς των προμηθειών των εξοπλιστικών είναι το ίδιο όπως τότε και δεν έχει αλλάξει κάτι, τι μας λέει ότι τα ίδια δεν μπορεί να επαναλαμβάνονται και σήμερα.
Τι μας λέει ότι παρόμοια πράγματα δεν γίνονται τώρα και μπορεί σε μια μελλοντική εξεταστική επιτροπή να μιλάμε για ευθύνες σημερινών υπουργών;
Τι τα διαφοροποιεί;
Αν είναι μόνο το ηθικό πλεονέκτημα μόνο και όχι άλλες ασφαλιστικές δικλείδες, τότε και υπάρχει πρόβλημα.
Από την άλλη όμως πρέπει να βρούμε μια ισορροπία ώστε να μην ποινικοποιούνται τα πάντα που έχουν να κάνουν με συμβάσεις εξοπλιστικών, γιατί μετά κανένας δεν θα βάζει την υπογραφή του.
Πρέπει λοιπόν να βρεθούν εκείνες οι ασφαλιστικές δικλείδες που θα εξασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον με διαφάνεια, λογοδοσία και κοινούς κανόνες έτσι ώστε φαινόμενα σαν και αυτά που υπονοούνται, δωροδοκίες, μίζες κλπ. να είναι πολύ δύσκολο να διαπραχθούν.
Η θεσμική θωράκιση περνάει όπως ειπώθηκε από την αναθεώρηση του Συντάγματος και του νόμου περί ευθύνης υπουργών.
Δεν μπορεί δηλαδή σε μόλις δύο κοινοβουλευτικές περιόδους να παραγράφονται τέτοια εγκλήματα, όταν οι διαδικασίες στην Ελλάδα κινούνται ή μπορεί να εξαναγκαστούν να κινηθούν με ρυθμό χελώνας.
Και εδώ επιτρέψτε μου έναν παραλληλισμό από τον αθλητισμό για να σας δείξω την αξία της μη παραγραφής.
Το ντόπινγκ δέχθηκε ένα ισχυρό πλήγμα και έχασαν πολλοί τον ύπνο τους, όταν τα δείγματα άρχισαν να κρατούνται 10 χρόνια αντί για 2.
Έτσι η επανεξέταση των δειγμάτων με νέα στοιχεία και μεθόδους έφερε πολλά στο φως.
Πολλοί πιάστηκαν μετά από 6-7 χρόνια.
Και αυτό έκανε και κάνει πολλούς και πολλές να το ξανασκεφτούν.
Έχει δηλαδή έναν ισχυρό αποτρεπτικό χαρακτήρα δείχνοντας ότι αργά ή γρήγορα ο απατεώνας αποκαλύπτεται.
Στην πολιτική με τον νόμο περί ευθύνης υπουργών έτσι όπως είναι σήμερα ή θα πιαστεί με τη γίδα στην πλάτη ή το πουλάκι πέταξε.
Ποιο είναι λοιπόν το ζητούμενο πέρα από το να αποδοθούν ευθύνες;
Να διαμορφωθεί έτσι το θεσμικό πλαίσιο ώστε να είναι δύσκολο να βάλει κάποιος το δάχτυλο στο μέλι.
Πρέπει από τη διαδικασία αυτή να προκύψουν και προτάσεις.
Το κάναμε και στην εξεταστική για τα δάνεια των κομμάτων και Μ.Μ.Ε.
Δεν ίδρωσε όμως κανενός το αυτί και δεν συμπεριλήφθηκαν στο πόρισμα.
Δεν θα ήθελα να κλείσω αφήνοντας αναπάντητο κάτι που είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος σε συνέντευξή του προχθές
Ο κ. Τζανακόπουλος είπε επί λέξη για το Ποτάμι πως:
«…από τη μέρα της ίδρυσής του είχε προνομιακή σχέση με τη διαπλοκή»
Για να λέει λοιπόν ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ότι είμαι διαπλεκόμενος δεν μπορεί κάτι θα ξέρει.
Ας πει λοιπόν για να ξέρω και εμείς ποια είναι η προνομιακή σχέση με τη διαπλοκή του Ποταμιού,
αλλιώς είναι κοινός συκοφάντης.
Και είναι κρίμα για έναν νέο πολιτικό να χρησιμοποιεί παλαιοκομματικές πρακτικές όπως είναι η λασπολογία και η κατασυκοφάντηση των αντιπάλων.
Πάντως μια και μιλάμε για διαπλοκή κομμάτων, τραπεζών και Μ.Μ.Ε., να πω στον κ. Τζανακόπουλο ότι η μόνη χειροπιαστή περίπτωση που έχω δει με τα μάτια μου στην εξεταστική επιτροπή είναι οι επιστολές του κ. Τσίπρα και όχι του κ. Θεοδωράκη προς τράπεζες, όταν παρότρυνε τους τραπεζίτες να μην θεωρήσουν με χρηματοοικονομικά κριτήρια τον δανεισμό του ΣΥΡΙΖΑ ή τις επιστολές πατρωνίας για τον δανεισμό της Αυγής, η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, μόλις ανεβήκατε στην εξουσία υπερτριπλασίασε τα έσοδα από διαφημίσεις τραπεζών χωρίς να πουλάει ούτε ένα φύλλο παραπάνω.
Για να μην αναφερθώ στον αγαπημένο σας εργολάβο, που τώρα κάνετε ότι δεν τον ξέρετε, και πώς έπαιρνε τα δάνεια επί των ημερών σας.
Για σχέσεις λοιπόν με τη διαπλοκή να τα λέτε εκεί που σας παίρνει -και κάπου όντως σας παίρνει- όχι όμως στο Ποτάμι.
Και επειδή αναφέρεστε συχνά σε συμφέροντα, ναι το Ποτάμι υπηρετεί συμφέροντα.
Κάποια συμφέροντα μάλιστα, που για σας είναι αόρατα, δεν τα βλέπετε.
Τα συμφέροντα όλων εκείνων που δεν θέλουν να γίνουν πελάτες των κομμάτων.
Που πιστεύουν στις ίσες ευκαιρίες και στις ανοιχτές διαδικασίες και που δεν θέλουν να φιλούν κομματικές ποδιές για να διορίζονται, να εξελίσσονται ή να βρίσκουν δουλειά.
Αυτών τα συμφέροντα υπερασπιζόμαστε.
Είναι η μειοψηφία; Μπορεί.
Είναι όμως η δημιουργική μειοψηφία που θα βγάλει τη χώρα από την κρίση αρκεί να της δοθεί η ευκαιρία και να μην οδηγείται από τα πελατειακά κόμματα στον εξοστρακισμό.
Και όσο οι πελατειακές πρακτικές έχουν τον πρώτο λόγο, τόσο, δυστυχώς, θα έχουν τον τελευταίο λόγο για τη χώρα μας ο λαϊκισμός και η δημαγωγία…