24 Δεκεμβρίου, 2015

«Σύμφωνο Συμβίωσης κατώτερο των προσδοκιών, αλλά είναι και αυτό μια αρχή»

Ιάσονας Φωτήλας

«Η σημερινή ημέρα είναι μια σημαντική ημέρα για τα ανθρώπινα δικαιώματα στη χώρα μας, την ισονομία και την ισοπολιτεία. Η ψήφιση του συμφώνου συμβίωσης από αυτή τη Βουλή είναι ένα σημαντικό βήμα βελτίωσης του νομοθετικού και θεσμικού πλαισίου της χώρας μας στο σκέλος του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων», τόνισε ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού Ιάσονας Φωτήλας κατά την συζήτηση στην Ολομέλεια.

Ο κ. Φωτήλας τόνισε την κομβικής σημασίας στάση του Ποταμιού προκειμένου να ψηφιστεί το σύμφωνο, καθώς το πολιτικό παράδοξο που χαρακτηρίζει τη σύνθεση της Κυβέρνησης, δεν θα επέτρεπε τη ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου. Κατά την ομιλία του, άσκησε κριτική στον αρμόδιο Υπουργό επειδή δεν έκανε αποδεκτή την πρώτη τροπολογία του Ποταμιού για τα ήδη παιδιά που έχουν γεννηθεί ή υιοθετηθεί πριν τη σύναψη του συμφώνου, παρόλο που στηρίχθηκε και συναίνεση από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και της Δημοκρατικής Συμπαράταξης.

Δείτε βίντεο:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πριν ξεκινήσω την τοποθέτηση επί του νομοσχεδίου, θέλω να πω δυο λόγια για ένα ζήτημα που πραγματικά με έχει συγκλονίσει και αφορά τον πόνο ενός συνανθρώπου μας.
Πονάει ο κ. Σπίρτζης, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Χασκογελάτε, κύριε Αμυρά. Χασκογελάτε με τον πόνο ενός συνανθρώπου; Ντροπή! Μετά το ηρωικό 1821 και το έπος του 1940, νέοι ήρωες ξεδιπλώνονται μπροστά μας, που θα γράψουν με χρυσά γράμματα το όνομά τους στην ιστορία του τόπου μας.

Μην ακούω από κάποιους κακοήθεις και κακεντρεχείς με μια απίστευτη ελαφρότητα να δηλώνουν ότι ο κ. Σπίρτζης πούλησε τις αξίες και τις αρχές του για μια υπουργική καρέκλα. Όχι, κύριοι, αυτό είναι κακοήθειες του κίτρινου Τύπου και τις καταδικάζω. Ο κ. Σπίρτζης θυσίασε τις αρχές και τις αξίες του για το καλό του τόπου.

Προτείνω, λοιπόν, στη Βουλή των Ελλήνων να γραφτεί η βιογραφία του κ. Σπίρτζη σε ίδιο τεύχος και να διανεμηθεί σε όλους τους Βουλευτές του ελληνικού Κοινοβουλίου, προκειμένου να αποτελέσει φωτεινό παράδειγμα για όλους εμάς. Κύριε Σπίρτζη, νομίζω ότι μετά από μένα και εσείς κερδίσατε στο πλάι μου μια θέση στην επόμενη εκπομπή «Ράδιο Αρβύλα».

Τώρα, επί του νομοσχεδίου…

ΑΝΝΑ ΒΑΓΕΝΑ: Πολύ ωραίο χιούμορ. Γελάσαμε!
ΙΑΣΩΝ ΦΩΤΗΛΑΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δυστυχώς χθες επιβεβαιώθηκε αυτό που όλοι απευχόμασταν να συμβεί, δηλαδή να κατατεθούν μαζί με το νομοσχέδιο περί τις είκοσι και παραπάνω τροπολογίες. Και φυσικά πολλές από αυτές είναι άσχετες με το νομοσχέδιο. Δύο μάλιστα αφορούν και διατάξεις του πετυχημένου –και μέσα σε μία νύχτα αποσυρμένου– παράλληλου προγράμματος.

Θα αναφέρω ενδεικτικά μερικές μόνο με το θέμα τους: Μια τροπολογία αφορά την τροποποίηση των διατάξεων της Επιτροπής Συντονισμού της κυβερνητικής πολιτικής στον τομέα του χωροταξικού σχεδιασμού και της αειφόρου ανάπτυξης του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Άμεσα συνδεδεμένη με το σύμφωνο συμβίωσης!

Μια άλλη αφορά τη συνέχιση της πιθανής λειτουργίας της Μεταλλουργικής Βιομηχανίας Ηπείρου και της Ηλεκτρομηχανικής Κύμης. Αυτή και αν συνδέεται με το σύμφωνο συμβίωσης!

Άλλη επίσης αφορά την παράταση προθεσμίας διόρθωσης κτηματολογικών εγγραφών. Αυτή είναι καθαρά για το σύμφωνο συμβίωσης!

Και ειλικρινά αναρωτιέμαι: Η Κυβέρνηση στο νομοσχέδιο για το σύμφωνο συμβίωσης έχει σκοπό να σπάσει το ρεκόρ τροπολογιών, μετά τις τροπολογίες στο νομοσχέδιο για τις βοσκήσιμες γαίες, που στην ουσία απετέλεσαν ένα μίνι νομοσχέδιο του κ. Φίλη για την παιδεία; Σήμερα, μερικές ημέρες πριν τα Χριστούγεννα, όσα δεν πρόλαβε η Κυβέρνηση να περάσει πριν κλείσει η χρονιά, τα περνάει ως τροπολογίες στο νομοσχέδιο για το σύμφωνο συμβίωσης;

Και ειλικρινά, κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης, για πόσο ακόμα θα δοκιμάζετε την υπομονή μας; Για πόσο ακόμα, από τη στιγμή που στο νομοσχέδιο «Σύμφωνο συμβίωσης» από τα εξήντα τρία άρθρα μόνο τα δεκατέσσερα αναφέρονται πραγματικά στο σύμφωνο συμβίωσης, ενώ τα υπόλοιπα τριάντα εννιά αναφέρονται σε ποινικές και δικονομικές διατάξεις, ζητήματα σχετικά με τη λειτουργία της δικαιοσύνης και των φυλακών;

Μαζί με όλα αυτά φέρνετε και είκοσι τροπολογίες πίσω από την πόρτα. Σας τονίσαμε στην τελευταία συζήτηση της επιτροπής να μην επιτρέψετε, κύριε Υπουργέ, να έρθουν άσχετες τροπολογίες στο νομοσχέδιο. Και εσείς μας αγνοήσατε πλήρως.

Δεν μπορώ παρά να αναρωτηθώ: Θεωρείτε δεδομένη τη στήριξή μας στο παρόν νομοσχέδιο άνευ όρων; Εγώ πάντως –και αυτό είναι προσωπική θέση- δηλώνω από το Βήμα αυτό ότι είναι η τελευταία φορά που ψηφίζω νομοσχέδιο, όσο καλό κι αν είναι, εφόσον έρχεται πακέτο με άσχετες διατάξεις.

Εμείς σαν Ποτάμι είχαμε καταστήσει σαφές ότι θα στηρίξουμε αυτό το νομοσχέδιο, όποτε κι αν ερχόταν, κυρίως γιατί θέλουμε να ενταχθεί το σύμφωνο συμβίωσης στην ελληνική έννομη τάξη και να αποκατασταθεί αυτή η κατάφωρη αδικία σε μια συγκεκριμένη ομάδα συμπολιτών μας. Ήμασταν ίσως το μόνο κόμμα που είχε δηλώσει τόσο ανοιχτά και τόσο εμφατικά τη στήριξή του στην επέκταση του συμφώνου και στα ομόφυλα ζευγάρια από την πρώτη κιόλας μέρα της ίδρυσής του. Το αποδείξαμε άλλωστε βάζοντας πλάτη και στη συζήτηση στην Επιτροπή, όταν ετέθη ζήτημα πλειοψηφίας.

Όμως δεν μπορούμε να μη σταθούμε στο πολιτικό παράδοξο που προκύπτει από την ανομοιογένεια και τη μη ιδεολογική συνοχή της συγκυβέρνησης, γιατί υπάρχει μια πληθώρα ζητημάτων στα οποία οι του ΣΥΡΙΖΑ έχετε τεράστιες διαφορές με τους ΑΝΕΛ, με αποτέλεσμα να φέρνετε προς ψήφιση στη Βουλή νομοσχέδια στα οποία δεν έχετε κυβερνητική πλειοψηφία και επαφίεστε στη στήριξη της Αντιπολίτευσης.

Αυτό αποτελεί τον ορισμό του πολιτικού παραδόξου, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και της αλαζονείας σας, θα έλεγα, γιατί πορευθήκατε τόσο καιρό στην Αντιπολίτευση με τη ρητορική ότι όταν έρθετε στην εξουσία, θα τα κάνετε όλα διαφορετικά, όχι όπως τα έκανε το παλιό πολιτικό σύστημα. Και τώρα που ήρθατε στην εξουσία ως το υποτιθέμενο νέο, που περισσότερο με παλιό μοιάζει, όχι μόνο δεν τα κάνετε διαφορετικά, αλλά τα κάνετε πολύ χειρότερα απ’ ό,τι τα έκαναν το ΠΑΣΟΚ και η Νέα Δημοκρατία, που κυβέρνησαν αυτά τα χρόνια τη χώρα. Έχετε σπάσει κάθε ρεκόρ σε τροπολογίες, πράξεις νομοθετικού περιεχομένου και κατεπείγοντα νομοσχέδια.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η σημερινή ημέρα είναι μια σημαντική ημέρα για τα ανθρώπινα δικαιώματα στη χώρα μας, την ισονομία και την ισοπολιτεία. Η ψήφιση του συμφώνου συμβίωσης από αυτή τη Βουλή είναι ένα μέτρο, ένα σημαντικό βήμα βελτίωσης του νομοθετικού και θεσμικού πλαισίου της χώρας μας στο σκέλος του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Προσωπικά αισθάνομαι υπερήφανος και είναι τιμή μου που το Ποτάμι, το κόμμα μου, με επέλεγε ως ειδικό αγορητή σε ένα νομοσχέδιο τομή για τα κοινωνικά δικαιώματα στην Ελλάδα. Γιατί με την ψήφιση του συμφώνου έχουμε την άρση των διακρίσεων εις βάρος μιας συγκεκριμένης ομάδας συμπολιτών μας, που έχουν κάνει μια προσωπική επιλογή, και συγχρόνως έχουμε τη ρύθμιση στοιχειωδών ζητημάτων της καθημερινής τους ζωής, όπως φορολογικά, ασφαλιστικά, κληρονομικά, ιατρικά ζητήματα, που για όλους εμάς θεωρούνται αυτονόητα.

Στο Ποτάμι θεωρούμε πως η ελληνική πολιτεία οφείλει να αντιμετωπίζει με ισονομία τους πολίτες της και να τους δημιουργεί το περιβάλλον για να αναπτύξουν ελεύθερα την προσωπικότητά τους. Και όποιες μελλοντικές αντίστοιχες πρωτοβουλίες πάρει η Κυβέρνηση εμείς θα τις στηρίξουμε.

Με λύπη μου όμως, κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης, διαπιστώνω ότι η Κυβέρνηση για ακόμα μια φορά διστάζει να διαταράξει τις σχέσεις της με τη δεξιά συνιστώσα της και φοβούμενη το πολιτικό κόστος λησμονεί τις αριστερές καταβολές της και βέβαια τα όσα υποστήριζε όταν ήταν Αντιπολίτευση.

Φυσικά αναφέρομαι στη στάση του Υπουργού απέναντι στην τροπολογία που κατέθεσε το Ποτάμι για τα παιδιά. Με απογοήτευση και λύπη μου διαπίστωσα ότι ο Υπουργός δεν έκανε τελικά δεκτή τη σημαντικότερη, ίσως, τροπολογία που καταθέσαμε, γιατί αφορούσε ένα ζήτημα κομβικής σημασίας για το Ποτάμι και στην ουσία είναι η διασφάλιση της οικογενειακής ειρήνης και συνέχειας των ήδη γεννημένων ή υιοθετημένων παιδιών σε οικογένειες ομόφυλων ζευγαριών πριν τη σύναψη του συμφώνου συμβίωσης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν αναφερόμαστε σε ένα υποθετικό σενάριο που ενδεχομένως να προκύψει στο μέλλον. Αναφερόμαστε σε ένα ζήτημα πραγματικό, σε οικογένειες με παιδιά και ονοματεπώνυμο, σε παιδιά που μένουν απροστάτευτα σε περίπτωση που χάσουν τον βιολογικό τους γονιό.

Πραγματικά, κύριε Υπουργέ, σας ζητώ ακόμα και τώρα να δείξετε την ευαισθησία που σας χαρακτηρίζει ως άνθρωπο και να μη σκεφτείτε με πολιτική σκοπιμότητα. Σας καλώ να προστατεύσετε αυτά τα παιδιά.
Το ξαναείπα και στη συζήτηση στην Επιτροπή: Αν εκλείψει για αυτά τα παιδιά ο βιολογικός τους γονιός που είναι μέσα στο σύμφωνο, δεν θα μπορέσουν να παραμείνουν με το δεύτερο μέρος του συμφώνου, που έχουν γνωρίσει ως δεύτερο γονιό τους σε όλη τους τη ζωή. Θα αναγκαστούν να πάνε είτε σε ένα μακρινό συγγενή, που ενδεχομένως δεν έχουν γνωρίσει ποτέ, είτε στο ορφανοτροφείο είτε σε κάποιο ίδρυμα. Αυτή τη τύχη θέλουμε για αυτά τα παιδιά, κύριε Υπουργέ;

Κατά την ακρόαση των φορέων στην Επιτροπή γνωρίσατε εκπροσώπους τέτοιων οικογενειών. Και δεν αρκεί η υπόσχεσή σας σε ένα απροσδιόριστο μέλλον και σε μια μελλοντική αναθεώρηση του οικογενειακού δικαίου. Ξέρετε, ο λαός μας λέει ότι όποιος δεν θέλει να ζυμώσει, δέκα μέρες κοσκινίζει. Αυτό το ζήτημα είναι άμεσο. Είναι πραγματικό. Αφορά παιδιά. Αφορά τη ζωή τους και το μέλλον τους. Η γονική μέριμνα και η επιμέλεια δεν είναι τεκνοθεσία, είναι κάτι πολύ διαφορετικό και οφείλουμε να τους το δώσουμε.

Τώρα προχωράω με τα άρθρα που έχουν περισσότερη βαρύτητα για εμάς και που θεωρούμε ότι κακώς μπαίνουν στο εν λόγω νομοσχέδιο. Ειλικρινά αναρωτιέμαι για ποιον λόγο σε ένα νομοσχέδιο που αφορά ένα τόσο σημαντικό ζήτημα της ΛΟΑΤ κοινότητας από την πίσω πόρτα φέρνετε τροποποιήσεις ποινικών και άλλων διατάξεων. Είναι πραγματικά ντροπή που χρησιμοποιείτε ως ασπίδα τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ισονομία που οφείλει να δείχνει το κράτος απέναντι στους πολίτες του να τη συνοδεύετε από διατάξεις που ακυρώνουν στην πράξη την αρχή της διάκρισης των εξουσιών και τη συνταγματική νομιμότητα.

Για το δεύτερο κεφάλαιο, που αφορά την ίδρυση του Εθνικού Συμβουλίου κατά του ρατσισμού και της μισαλλοδοξίας, είπα και στην Επιτροπή ότι δεν διαφωνούμε επί της αρχής με την πρωτοβουλία αυτή, αλλά θεωρούμε ότι ένα όργανο με είκοσι και πλέον μέλη δεν θα έχει την απαιτούμενη ευελιξία να παράξει έργο. Στις νομοτεχνικές βελτιώσεις αφαιρέσατε τρία μέλη, προσθέσατε δύο ακόμα, καθώς και δύο επιτροπές. Δεν θεωρούμε ότι έγινε καμία ουσιαστική αλλαγή.

Κύριε Υπουργέ, κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή ισχυριστήκατε ότι θα διευθετήσετε τα ζητήματα των παιδιών των ομόφυλων ζευγαριών σε μια μελλοντική, συνολική αναθεώρηση του οικογενειακού δικαίου. Δεν νομίζω ότι κανείς σε αυτήν την Αίθουσα διαφωνεί επί της αρχής με αυτήν την πρόταση. Αυτήν, όμως, την προτίμησή σας σε ευρύτερες και συνολικότερες μεταρρυθμίσεις θα το εκτιμούσα αν τη δείχνατε και στις συνεχείς αναθεωρήσεις του Ποινικού Κώδικα, του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και άλλων διατάξεων που αφορούν τη δικαιοσύνη γενικότερα, διατάξεις τις οποίες γράφετε και σβήνετε κάθε τέσσερις-πέντε μήνες.

Επειδή και άλλοι συνάδελφοι –φαντάζομαι- ενστερνίζονται την άποψη ότι ο χώρος της ποινικής νομοθεσίας χρειάζεται μια συνολική προσέγγιση και ρηξικέλευθες μεταρρυθμίσεις, είναι λάθος αυτό που κάνετε και στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Σε ένα νομοσχέδιο που αφορά ένα τόσο σημαντικό ζήτημα στριμώχνετε ποινικές διατάξεις, ζητήματα φυλακών και δικαστικών υπαλλήλων. Και βέβαια εξαιτίας της πρόχειρης και αποσπασματικής αντιμετώπισης, που συνεχώς γράφετε, σβήνετε, ελαστικοποιείτε, αυστηροποιείτε διατάξεις, πάλι συζητάμε σήμερα για την τροποποίηση άρθρων που τροποποιήθηκαν πριν από λίγους μήνες με δικό σας νόμο. Φυσικά, συνεχίζετε να νομοθετείτε με ιδεολογικές εμμονές, θα τολμούσα να πω, υπέρ συγκεκριμένων ομάδων με τις οποίες έχετε προνομιακές σχέσεις.

Αναφέρω ενδεικτικά στο άρθρο 27, που αφορά την παρεμπόδιση λειτουργίας κοινόχρηστης εγκατάστασης ή παρακώλησης συγκοινωνιών, την έννοια της προάσπισης ευρύτερου κοινωνικού συμφέροντος. Θεωρούμε ότι αυτή η διάταξη είναι δύσκολα εφαρμόσιμη. Το είπε και ο εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης.

Θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι αυτός που σηκώνει τις μπάρες ή κάνει κατάληψη σε έναν χώρο δουλειάς τελεί υπό την προάσπιση ενός μείζονος ευρύτερου συμφέροντος. Για κάποιον άλλον, όμως, μπορεί να είναι παρακώληση συγκοινωνιών και για κάποιον άλλον αδυναμία πρόσβασης στο εργασιακό του περιβάλλον. Τονίσαμε ότι θα προκύψουν πολλά προβλήματα από συγκεκριμένη διάταξη. Δυστυχώς, δεν εισακουστήκαμε.

Για τον σωφρονισμό των ανηλίκων πάλι γράφετε, σβήνετε διατάξεις που αναθεωρήσατε πριν από λίγους μήνες. Είχαμε εκφράσει και τότε τις ανησυχίες μας για το πλήρες ξεχείλωμα του δικαίου που αφορά τους ανηλίκους. Το εκφράζουμε και τώρα.

Στο πέμπτο κεφάλαιο και στην τροποποίηση διατάξεων περί αστικής ευθύνης του Τύπου, τον γνωστό και ως «τυποκτόνο νόμο», είχαμε επισημάνει τη θετική μας στάση και με χαρά σας άκουσα χθες, κύριε Υπουργέ, στην Επιτροπή να δέχεστε τη δεύτερη τροπολογία που καταθέσαμε ως Ποτάμι, με τη μορφή νομοτεχνικής βελτίωσης.

Σε ό,τι αφορά την τροποποίηση των άρθρων της Ποινικής Δικονομίας ισχύουν τα ίδια που είπα και για τον Ποινικό Κώδικα. Αποσπασματικές ρυθμίσεις χωρίς κανένα ενιαίο σχέδιο και όραμα.

Στο άρθρο 41 για την ενίσχυση των αγροτικών φυλακών έχουμε σοβαρές ενστάσεις, στις οποίες αναμένω να απαντήσετε σήμερα, κύριε Υπουργέ –πάει ο κύριος Υπουργός. Για ποιον λόγο εξαιρείτε τις προμήθειες των φυλακών από τις διαγωνιστικές διαδικασίες και προβαίνουν σε απευθείας αναθέσεις; Γιατί καταργείτε ευρωπαϊκή νομοθεσία;

Τώρα, για το άρθρο 42, που αφορά τις φοίτηση κρατουμένων και τις εκπαιδευτικές άδειες καταδίκων και υποδίκων φοιτητών και σπουδαστών, η νομοτεχνική βελτίωση που κατατέθηκε είναι, πράγματι, προς τη σωστή κατεύθυνση. Αυτό που πρέπει να διασφαλίσει ο κύριος Υπουργός είναι, σε περίπτωση διαφωνίας ανακριτή και συμβουλίου των φυλακών, το δικαστήριο εκτέλεσης των ποινών να λαμβάνει υπόψη όλον τον φάκελο της δικογραφίας και όχι μόνο τα πειθαρχικά παραπτώματα.

Να σας θέσω ένα παράδειγμα: Αν ένας υπόδικος ζητάει άδεια για φοίτηση, αλλά ταυτόχρονα βγάζει ανακοινώσεις και καλεί σε «ένοπλη πάλη» και σε «μαύρους Δεκέμβρηδες», το γεγονός αυτό θα λαμβάνεται υπόψη ως ανασταλτικός παράγοντας φοίτησης ή θα εξετάζεται μόνο η συμπεριφορά του κατά την περίοδο του εγκλεισμού του και μέσα στον χώρο εγκλεισμού του και όχι οι πραγματικές προθέσεις του αιτούντα την άδεια;

Το άρθρο 43 το εκλαμβάνουμε ως μια πρώτη απόπειρα της Κυβέρνησής σας, μετά από δέκα μήνες απραξίας, να κάνει τα στοιχειώδη για τα νοσοκομεία των φυλακών.

Και τώρα στο άρθρο 46, που για μας αποτελεί «κόκκινο πανί». Ξέρετε, πραγματικά, με προβλημάτισε ιδιαίτερα η στάση μας στο εν λόγω νομοσχέδιο, γιατί επιχειρείται ένα πρωτοφανές πραξικόπημα στη δικαιοσύνη, σε συνδυασμό με τη μεταμεσονύχτια τοποθέτηση της Προέδρου του Αρείου Πάγου και τη «βουτιά» στην επετηρίδα των δικαστών, προκειμένου να γίνουν οι δέκατοι όγδοοι πρώτοι. Το είπα και στις προηγούμενες τοποθετήσεις μου στην Επιτροπή. Θα μας βρείτε απέναντι σ’ αυτό, όπως θα μας βρείτε απέναντι σε κάθε προσπάθεια της Κυβέρνησης να αλώσει το κράτος, τη δημόσια διοίκηση, τη δικαιοσύνη.

Κύριε Υπουργέ, για τις υπόλοιπες διατάξεις τοποθετήθηκα αναλυτικά στη συζήτηση κατ’ άρθρον και είναι σαφείς οι θέσεις του Ποταμιού. Δεν θέλω να κουράσω το Σώμα με λεπτομέρειες. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι για εμάς στο Ποτάμι, τα ζητήματα του Ποινικού Δικαίου, του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, των δικαστικών θεμάτων, των καταστημάτων κράτησης, των ζητημάτων του προσωπικού χρειάζονται ριζική αναθεώρηση, από τα κάτω προς τα πάνω. Τέτοιες αποσπασματικές ρυθμίσεις και «μπαλώματα», περισσότερο κακό κάνουν, παρά καλό.

Σας ευχαριστώ.