Ο βουλευτής Αττικής του Ποταμιού, Γιώργος Μαυρωτάς, τοποθετήθηκε κατά τη συνεδρίαση της Ολομέλειας για την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας για την ασφάλεια των υπεράκτιων εργασιών εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων. Ξεκινώντας την ομιλία του, επέκρινε την τακτική της κυβέρνησης, η οποία ενώ εμφάνισε στη διαβούλευση ένα νομοσχέδιο 35 άρθρων, ξαφνικά έφερε στη Βουλή ένα νομοσχέδιο 60 άρθρων.
Ο κ. Μαυρωτάς στάθηκε ιδιαίτερα στο ζήτημα των ενεργειακών επιθεωρητών και τις ενστάσεις, που έχει το Ποτάμι για τις διατάξεις που έφερε ο Υπουργός μιας και όπως είπε, πιο πολύ περιπλέκουν την κατάσταση παρά αντιμετωπίζουν τα προβλήματα. Αναφέρθηκε στο άρθρο 52 το οποίο δεν συνδέεται και μάλλον αγνοεί τον πρόσφατο νόμο 4342/2015, προκαλώντας ένα νέο νομοθετικό αλαλούμ. Μάλιστα επεσήμανε την ομολογία της κυβέρνησης ότι υπάρχουν και ενεργειακοί επιθεωρητές που εξέδιδαν πιστοποιητικά ενεργειακής απόδοσης κτιρίων αλλά δεν είχαν το δικαίωμα να εκπονούν μελέτη ενεργειακής απόδοσης.
Στη συνέχεια σημείωσε την επιχειρούμενη κατάργηση της κατάρτισης και πιστοποίησης των ενεργειακών επιθεωρητών αναρωτώμενος, γιατί η κυβέρνηση το κάνει αυτό. Σχολίασε ότι μάλλον και αυτό εμπίπτει στη γενικότερη αλλεργία του ΣΥΡΙΖΑ σε οποιαδήποτε μορφή αξιολόγησης όταν μάλιστα όλοι οι φορείς είναι υπέρ της επιμόρφωσης. Τεκμηρίωσε την άποψή του, υποστηρίζοντας ότι το πτυχίο είναι προϋπόθεση και όχι απόδειξη συγκεκριμένων εξειδικεύσεων και διαπιστεύσεων, και πως δεν μπορεί ο απόφοιτος του ’70 ή του ’80 να έχει τις γνώσεις των τεχνολογιών του σήμερα.
Στάθηκε, επίσης, στο ενδεχόμενο για ακόμη μία φορά η Κυβέρνηση να αναγκαστεί να αποσύρει διατάξεις που ψήφισε ενώ σημείωσε ότι οι νόμοι πρέπει να ψηφίζονται όχι μόνο για να υπάρχουν στα ΦΕΚ αλλά για να εφαρμόζονται. Κλείνοντας την ομιλία του, τόνισε ότι η ενεργειακή αναβάθμιση είναι πολύ σημαντική υπόθεση για να την αφήνουμε έρμαιο γραφειοκρατικών και συντεχνιακών παθογενειών.
Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Με το παρόν νομοσχέδιο γίνεται η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας για την ασφάλεια των υπεράκτιων εργασιών εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων (δηλαδή του πετρελαίου και του φυσικού αερίου). Καταρχάς να επισημάνω και εγώ, μια ακόμη προσφιλή τακτική της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, να φέρνει στη διαβούλευση ένα σχέδιο νόμου 35 άρθρων που αφορά σε ευρωπαϊκή οδηγία και ξαφνικά να εμφανίζει στη βουλή ένα νομοσχέδιο 60 άρθρων με διάφορα άλλα ετερόκλητα θέματα μέσα. Έτσι δυστυχώς δεν συζητήθηκαν ευρέως οι ενότητες των ενεργειακών επιθεωρητών, ή η νέα εκδοχή σας για τη λατομική νομοθεσία. Ο ειδικός αγορητής μας κ. Αμυράς αναφέρθηκε λεπτομερώς στα επιμέρους του νομοσχεδίου. Θα το ψηφίσουμε επί της αρχής καθώς και τα άρθρα που αναφέρονται στην ενσωμάτωση της οδηγίας.
Ωστόσο εκφράζουμε τις επιφυλάξεις και τις αντιρρήσεις μας σε πολλά από τα υπόλοιπα άρθρα του νομοσχεδίου και κυρίως στο τρίτο μέρος, που έχει να κάνει με τους ενεργειακούς επιθεωρητές. Επ’ αυτού λοιπόν, ένα πρώτο γενικό σχόλιο (που απηχεί και την αντίστοιχη κοινότητα όπως αυτό εκφράστηκε και στην ακρόαση των φορέων), είναι ότι οι διατάξεις που φέρνετε πιο πολύ δημιουργούν και περιπλέκουν την κατάσταση παρά αντιμετωπίζουν τα προβλήματα που υπάρχουν. Ένα επιμελώς ασαφές τοπίο το κάνουν ακόμα πιο θολό.
Συγκεκριμένα, δεν αντιλαμβανόμαστε τον σκοπό του άρθρου 52 καθώς αναφέρεται στον ΚΕΝΑΚ του 2010 και δεν κάνει καθόλου αναφορά στο πιο πρόσφατο άρθρο 10 του ν.4342/2015 για την ενεργειακή απόδοση , που ενσωμάτωσε την Οδηγία 2012/27/ΕΕ στο Ελληνικό Δίκαιο. Για ποιον λόγο δεν υπάρχει η σύνδεση με τον πρόσφατο νόμο 4342/2015 που αναφέρεται στους «ενεργειακούς ελεγκτές» (εντάσσοντας και τους ενεργειακούς επιθεωρητές σε αυτούς) και ξεκαθαρίζει το τοπίο σχετικά με τις ειδικότητες των διπλωματούχων μηχανικών; Τι διαφορά έχει ο «ενεργειακός ελεγκτής» από τον «ενεργειακό επιθεωρητή» ώστε να διαφοροποιούνται οι νομοθετικές διατάξεις και να δημιουργείται ένα νομοθετικό αλαλούμ; Γιατί παραπέμπετε πίσω στον ΚΕΝΑΚ του 2010 και αγνοείτε τον Ν 4254/2014 που καταργεί τις φωτογραφικές διατάξεις οι οποίες δρούσαν μεροληπτικά υπέρ ορισμένων ειδικοτήτων διπλωματούχων μηχανικών όπως αυτές περιλαμβάνονταν στον ν.3982/2011; Συγκεκριμένα, στην παράγραφο 2 του άρθρου 52 λέτε ότι ενεργειακοί επιθεωρητές μπορούν να γίνουν όσοι έχουν το δικαίωμα υπογραφής Μελέτης Ενεργειακής Απόδοσης με βάση τον ΚΕΝΑΚ (Κανονισμός Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων) του 2010, αγνοώντας τις πρόσφατες εξελίξεις και την ευρωπαϊκή νομοθεσία που έχουμε ενσωματώσει με τον 4254/2014 και τον 4342/2015.
Μάλιστα, με τη νομοτεχνική βελτίωση που καταθέσατε μάθαμε ότι υπάρχουν και Ενεργειακοί Επιθεωρητές που εξέδιδαν μεν Πιστοποιητικά Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων αλλά δεν είχαν το δικαίωμα να εκπονούν Μελέτη Ενεργειακής Απόδοσης. Δηλαδή, από τη μία, ενεργειακοί επιθεωρητές είναι όσοι έχουν δικαίωμα υπογραφής Μελέτης Ενεργειακής Απόδοσης αλλά υπάρχουν και ενεργειακοί επιθεωρητές που δεν έχουν το δικαίωμα υπογραφής Μελέτης Ενεργειακής Απόδοσης. Κλασσικό δείγμα τσάτρα - πάτρα νομοθέτησης. Αντί να ξεκαθαρίσετε το τοπίο (όπως επιβάλουν και οι σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες) το κάνετε ακόμα πιο μπερδεμένο, διατηρώντας τα αποκλειστικά δικαιώματα σε συγκεκριμένες κατηγορίες μηχανικών. Κάποια στιγμή θα πρέπει αυτά όλα να συζητηθούν στη Βουλή.
Επίσης η 2η παρατήρησή μου αφορά στο άρθρο 57 όπου καταργείται το π.δ. 100/2010 «Ενεργειακοί Επιθεωρητές Κτιρίων, Λεβήτων και Εγκαταστάσεων Θέρμανσης και Εγκαταστάσεων Κλιματισμού». Δηλαδή, καταργείτε την προϋπόθεση ο υποψήφιος Ενεργειακός Επιθεωρητής να πρέπει να έχει παρακολουθήσει εξειδικευμένο σεμινάριο, μετά να δώσει εξετάσεις και ουσιαστικά έτσι να λάβει σχετική πιστοποίηση για την έκδοση των πιστοποιητικών ενεργειακής απόδοσης. Για ποιον λόγο το κάνετε αυτό; Είστε ενάντια στην αξιολόγηση των προσόντων και στην πιστοποίηση μετά από εξετάσεις; Ή μήπως επειδή είστε αλλεργικοί στην όποια μορφή αξιολόγησης (από την εκπαίδευση ως τη δημόσια διοίκηση) το πήρε κι αυτό η μπάλα; Εδώ βοούν όλοι φορείς ότι είναι απαραίτητη η εξειδικευμένη επιμόρφωση και πιστοποίηση των ενεργειακών επιθεωρητών.
Μάλιστα επ’ αυτού πληροφορήθηκα ότι στη β’ ανάγνωση στην επιτροπή ο κ. Υπουργός υποστήριξε ότι: «η ενεργειακή επιθεώρηση είναι σε πάρα πολλές Σχολές και μάθημα». Λοιπόν, από την εμπειρία μου κι εγώ ως διδάσκων στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι το να πάρει κανείς το δίπλωμα μηχανικού, δεν τον καθιστά αυτόματα εξειδικευμένο και διαπιστευμένο μηχανικό. Παίρνει τις βασικές γνώσεις, μαθαίνει να ψάχνει για το πώς θα λύσει ένα πρόβλημα, αλλά σίγουρα το δίπλωμα δεν τον κάνει ειδικό επί όλων των πρακτικών ζητημάτων. Το δίπλωμα και το πτυχίο είναι προϋπόθεση μάλλον και όχι απόδειξη συγκεκριμένων εξειδικεύσεων και διαπιστεύσεων. Κι από την άλλη, αν αρκούσε μόνο το δίπλωμα, είναι σαν να μου λέτε ότι ο απόφοιτος του ’70 και του ’80 έχει πάρει στη σχολή γνώσεις για τις τεχνολογίες του σήμερα. Π.χ. για τις σύγχρονες τεχνολογίες συμπαραγωγής, τις κυψέλες καυσίμων, τη γεωθερμία κι άλλες σύγχρονες τεχνολογίες ή τις νέες μεθοδολογίες υπολογισμού θερμικών και ψυκτικών φορτίων. Δηλαδή πράγματα άγνωστα τη δεκαετία του ’70 και του ‘80.
Για αυτό χρειάζεται η επικαιροποίηση της γνώσης και η πιστοποίησή της ώστε να αναβαθμίσουμε τις ενεργειακές υπηρεσίες. Και αλίμονο αν οι μηχανικοί έμεναν κολλημένοι στη διδακτέα ύλη της εποχής που σπούδαζαν. Για αυτό πιστεύουμε ότι το δίπλωμα και το πτυχίο είναι αναγκαία αλλά όχι ικανή συνθήκη για τα εξειδικευμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Με άλλα λόγια, δεν μπορεί ο διπλωματούχος μόλις τελειώνει να υπογράφει μελέτες για τα πάντα. Πρέπει να υπάρξει αποσύνδεση, αλλιώς θα χαθεί η ουσία και το περιεχόμενο των σπουδών και θα μετράει μόνο το «χαρτί» που θα είναι το διαβατήριο υπογραφής κάθε είδους μελέτης. Πάντως όταν σε όλον τον κόσμο η τάση είναι η συνεχής πιστοποιημένη κατάρτιση δεν αντιλαμβανόμαστε (ούτε εμείς αλλά ούτε και οι φορείς που ακούσαμε) γιατί θέλετε να την καταργήσετε.
Κλείνοντας, Ελπίζουμε να μην αναγκαστείτε για ακόμη μία φορά με τον τρόπο που νομοθετείτε, να πάρετε πίσω διατάξεις που τώρα ψηφίζετε και μετά σας υποδείξουν να τις αποσύρετε ή να τις τροποποιήσετε. Για τους λόγους αυτούς πιστεύουμε ότι πρέπει να συνδέσετε το άρθρο 52 με τον πολύ πρόσφατο νόμο 4342/2015 που πρέπει να ενεργοποιηθεί. Δεν ψηφίζουμε νόμους απλώς για να υπάρχουν στα ΦΕΚ, αλλά για να τους εφαρμόζουμε. Επίσης, κατά τη γνώμη μας, δεν είναι σκόπιμο να καταργηθεί η κατάρτιση, αξιολόγηση και πιστοποίηση των ενεργειακών επιθεωρητών (άρθρο 57) έτσι ώστε η ελληνική κοινωνία να απολαμβάνει ενεργειακές υπηρεσίες υψηλής ποιότητας, από πιστοποιημένο προσωπικό με επικαιροποιημένες γνώσεις.
Το μεγάλο λοιπόν στοίχημα είναι να αποσαφηνισθεί το τοπίο, να τεθούν καθαροί κανόνες, σύμφωνοι με τα ευρωπαϊκά δεδομένα, να δοθούν ίσες ευκαιρίες ανάλογα και στη βάση πιστοποιημένων γνώσεων και όχι να υψώνουμε συντεχνιακά τείχη. Η ενεργειακή αναβάθμιση και εν γένει η ενέργεια είναι πολύ σημαντική υπόθεση για να την αφήνουμε έρμαιο γραφειοκρατικών και συντεχνιακών παθογενειών.
Γιώργος Μαυρωτάς - Αττικής