13 Μαρτίου, 2018

Ο σύγχρονος πολιτισμός παραμένει το μεγάλο θύμα των προεκλογικών εξαγγελιών και υποσχέσεων

Κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής της Επίκαιρης Επερώτησης της Νέας Δημοκρατίας με θέμα «Ανικανότητα της Κυβέρνησης στη χάραξη στρατηγικής και αντιμετώπισης των θεμάτων του Πολιτισμού» προς την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού κα. Λυδία Κονιόρδου, ο Γραμματέας Κοινοβουλευτικού Έργου του Ποταμιού Γιώργος Μαυρωτάς, ξεκίνησε την ομιλία του, επισημαίνοντας ότι ο Πολιτισμός στη χώρα μας μπορεί να αποτελέσει εργαλείο ανάπτυξης αρκεί να δούμε χωρίς αγκυλώσεις και συντεχνιασμούς πώς μπορούμε να βελτιστοποιήσουμε τον ρόλο του.

Τόνισε, ότι είμαστε από τους πιο προικισμένους λαούς, καθώς έχουμε προνόμιο στην πολιτιστική κληρονομιά, ενώ μια διαχρονική ερώτηση που τίθεται είναι αν το έχουμε αξιοποιήσει και αν έχουμε τις σωστές δομές και διαδικασίες.

Ο κ. Μαυρωτάς επεσήμανε τον κίνδυνο μη έγκαιρης ολοκλήρωσης των έργων του Υπουργείου Πολιτισμού εντός της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, με αρνητικές επιπτώσεις στην απορρόφηση των πόρων του ΕΣΠΑ 2014-2020.

Αναφερόμενος στην Εθνική Πινακοθήκη διερωτήθηκε αν θα είναι εφικτή η υλοποίηση του έργου χωρίς τη χορηγία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, ενώ για τον Τύμβο Κάστα στην Αμφίπολη αν θα υλοποιηθεί τελικά το έργο καθώς στην απόφαση ένταξης φαίνεται υστέρηση σε αρκετές εγκεκριμένες μελέτες.

Σχετικά με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο εξέφρασε την απορία του αν υπάρχει πρόβλεψη για αναβάθμιση συνολικά της περιοχής, μιας περιοχής που γειτνιάζει και με το ιστορικό κτίριο του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, που δυστυχώς πολλές φορές γίνεται ορμητήριο παραβατικότητας.

Στη συνέχεια της ομιλίας του ο βουλευτής σχολίασε πως ο σύγχρονος πολιτισμός σε όλες του τις εκφράσεις παραμένει αναμφίβολα το μεγάλο θύμα των προεκλογικών εξαγγελιών και υποσχέσεων, και πως επιβιώνει καθαρά από το μεράκι και το φιλότιμο κάποιων ανθρώπων.

Είναι χαρακτηριστικό, διαπίστωσε, πως δεν υπήρχε και εξακολουθεί να μην υπάρχει καμία πολιτική, κανένα όραμα και καμία διάθεση για συνέχεια και σοβαρό σχεδιασμό, οδηγώντας έτσι σε εσωστρέφεια και ρουσφέτια, δίνοντας το χαρακτηριστικό παράδειγμα του χώρου του θεάτρου που η λογική του «μοιράζουμε λίγα σε πολλούς» με τις επιχορηγήσεις, δεν δίνει καμία δυναμική στον χώρο.

Για το ζήτημα της στελέχωσης του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, σχολίασε με νόημα πως αν ισχύει ότι και στα άλλα Υπουργεία βλέπουμε όλο και συχνότερα προκηρύξεις που προσαρμόζονται στα προσόντα των εκλεκτών, άλλα όπως ισχυρίστηκε «Η αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης δεν σημαίνει συριζοποίησή της».

Κλείνοντας την ομιλία του επεσήμανε την ανάγκη για συνέργειες μεταξύ αθλητικών γεγονότων και πολιτιστικής κληρονομιάς, όταν μάλιστα έχουμε στην Ελλάδα παγκόσμια αθλητικά brand names. Τέλος σχολιάζοντας την επικαιρότητα και τα πρόσφατα θλιβερά γεγονότα στο γήπεδο της Τούμπας, εγκωμίασε τους αθλητές και των δύο ομάδων που στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων, άλλα όπως σημείωσε δυστυχώς το ποδόσφαιρο δεν παίζεται στο γήπεδο, αλλά στις δικαστικές αίθουσες.

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Σε 6 λεπτά ασφαλώς και δεν θα προλάβω να αναφερθώ και στα δεκαοκτώ ερωτήματα της επερώτησης της Νέας Δημοκρατίας, αλλά προλαβαίνω να θίξω κάποια θέματα του πολιτισμού.

Ναι, ο πολιτισμός για τη χώρα μας μπορεί να αποτελέσει εργαλείο ανάπτυξης, αρκεί να τον δούμε χωρίς αγκυλώσεις και συντεχνιασμούς και να δούμε πώς μπορούμε να βελτιστοποιήσουμε τον ρόλο του.

Ο πολιτισμός περιλαμβάνει ουσιαστικά δύο πράγματα, την πολιτιστική κληρονομιά και την παραγωγή πολιτισμού, τον σύγχρονο πολιτισμό. Έχουμε το προνόμιο στην πολιτιστική κληρονομιά να είμαστε από τους πιο προικισμένους λαούς. Το έχουμε, όμως, αξιοποιήσει; Αυτό είναι μια διαχρονική ερώτηση. Δεν αφορά μόνο τα τρία χρόνια διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.

Έχουμε τις σωστές δομές και διαδικασίες; Για παράδειγμα, τι ισχύει στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, το περίφημο ΤΑΠΑ; Ισχύουν αυτά που έλεγε η τέως Πρόεδρος κυρία Ασπασία Λούβη πριν από έξι μήνες στην «Καθημερινή» στη συνέντευξή της ή ο κ. Φιλάρετος Αλικαρίδης πριν από ενάμιση μήνα στην «Αυγή»; Το αναφέρω αυτό για να μη λέτε ότι έχω μονόπλευρη πληροφόρηση.

Τι γίνεται με το ηλεκτρονικό εισιτήριο; Υπάρχουν ομάδες που αντιδρούν στη διαφάνεια, στον έλεγχο και στη λογοδοσία επειδή έχουν βολευτεί σε ένα καθεστώς αδιαφάνειας;

Με απλά ελληνικά, μπορεί εν έτει 2018 να διακινείται δημόσιο χρήμα χωρίς έλεγχο;
Είναι όμηρος το Υπουργείο απεργιακών απειλών και κλεισίματος των αρχαιολογικών χώρων; Τι γίνεται με τα αναψυκτήρια των αρχαιολογικών χώρων;

Ας πάω λίγο στα του ΕΣΠΑ: Με δεδομένη την εγγενή δυσκολία αρκετών Ειδικών Υπηρεσιών Διαχείρισης, των λεγόμενων ΕΥΔ, να ανταποκριθούν σε απαιτήσεις των έργων του τομέα του πολιτισμού, ακούσαμε και προηγουμένως στους λόγους ότι δεν υπάρχει ειδικό τομεακό πρόγραμμα για τον πολιτισμό, υπάρχει όμως κίνδυνος μη έγκαιρης ολοκλήρωσης των έργων εντός της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, με αρνητικές επιπτώσεις στην απορρόφηση των πόρων του ΕΣΠΑ.

Μπορεί η Επιτελική Δομή του ΕΣΠΑ του Υπουργείου Πολιτισμού, η ΕΔΕΠΟΛ, να ασκεί καθήκοντα ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης ή απαιτείται νομοθετική ρύθμιση; Και αν απαιτείται, πότε τη βλέπετε; Η υπαγωγή της ΕΔΕΠΟΛ απευθείας στην Υπουργό δεν θα δημιουργήσει περισσότερες καθυστερήσεις και γραφειοκρατία;

Ποιος είναι ο βαθμός υλοποίησης των μεταφερόμενων έργων και των έργων phasing; Όσο για την Εθνική Πινακοθήκη, θα είναι εφικτή η υλοποίησή της χωρίς τη χορηγία του Ιδρύματος Νιάρχου;

Σχετικά με τον Τύμβο Καστά στην Αμφίπολη, στην απόφαση ένταξης του έργου φαίνεται καθαρά η υστέρηση σε εγκεκριμένες μελέτες. Λείπουν τα 2/3 περίπου των μελετών. Θα υλοποιηθεί το έργο τελικά;

Όσο για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, υπάρχει πρόβλεψη για αναβάθμιση συνολικά της περιοχής; Είναι μια περιοχή που, όπως ξέρουμε, γειτνιάζει με το ιστορικό κτήριο του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ένα κτήριο που δυστυχώς πολλές φορές γίνεται ορμητήριο παραβατικότητας.

Να πάμε, όμως, και στην υλοποίηση των δράσεων που αφορούν τον τομέα του σύγχρονου πολιτισμού και της επιχειρηματικότητας στις πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες.

Έχει προχωρήσει η υλοποίηση των σχετικών δράσεων και ποια είναι η χρονική πρόβλεψη για την ένταξή τους; Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε για την επιτάχυνση της υλοποίησης των δράσεων αυτών που είναι σημαντικές για τον σύγχρονο πολιτισμό και τους επαγγελματίες του;

Ο σύγχρονος πολιτισμός, σε όλες του τις εκφάνσεις, παραμένει αναμφίβολα το μεγάλο θύμα και των προεκλογικών εξαγγελιών και υποσχέσεων. Επιβιώνει καθαρά από το μεράκι και το φιλότιμο κάποιων ανθρώπων. Δεν υπήρχε και δεν υπάρχει καμμία πολιτική, κανένα όραμα, καμμία διάθεση για συνέχεια και σοβαρό σχεδιασμό.

Βέβαια, όλα αυτά οδηγούν σε εσωστρέφεια, ρουσφέτια και ένα σύστημα πελατειακών σχέσεων για τις επιχορηγήσεις. Το παράδειγμα του θεάτρου είναι χαρακτηριστικό. Στις επιχορηγήσεις η λογική «μοιράζουμε λίγα σε πολλούς» δημιουργεί εξαρτημένους πελάτες, χωρίς να δίνει όμως δυναμική στον χώρο. Χρειάζονται κριτήρια, διαφάνεια, λογοδοσία, για να ξεφύγουμε από την «ημετεροκρατία» που δεν δίνει λογαριασμό σε κανέναν και αυτό ισχύει και στη στελέχωση του Υπουργείου, που αν ισχύει ό,τι και στα άλλα Υπουργεία, βλέπουμε όλο και συχνότερα προκηρύξεις που προσαρμόζονται στα προσόντα των εκλεκτών. Αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης δεν σημαίνει «συριζοποίησή» της.

Το 2021 θα έχουμε την Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και είναι μια ευκαιρία να παντρέψουμε την αρχαία ιστορία και παράδοση με τη σύγχρονη ματιά. Δίνουμε εξετάσεις εκεί.

Επιτρέψτε μου να περάσω σε ένα πεδίο που δεν έχουμε αξιοποιήσει όσο θα μπορούσαμε: Τις συνέργειες μεταξύ αθλητικών γεγονότων και πολιτιστικής κληρονομιάς, όταν μάλιστα στην Ελλάδα έχουμε παγκόσμια αθλητικά brand names, όπως τον Μαραθώνα, λόγω του Μαραθωνίου, το Παναθηναϊκό Στάδιο, όπου έγιναν οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες, την Ολυμπία, αλλά και δεκάδες μέρη της Ελλάδας όπου μπορούμε να συνδυάσουμε αθλητικές διοργανώσεις με πολιτιστικές διαδρομές.

Το Συμβούλιο της Ευρώπης ετοιμάζει, μάλιστα, μια σχετική έκθεση στην οποία έχω αναλάβει εισηγητής με τίτλο «Ενισχύοντας τη σχέση μεταξύ δημοφιλών αθλητικών διοργανώσεων και πολιτιστικής κληρονομιάς».
Μισό λεπτό ακόμα θα χρειαστώ, κύριε Πρόεδρε.

Αφορά, βέβαια, σε ευρωπαϊκό επίπεδο αυτή η έκθεση του Συμβουλίου της Ευρώπης, αλλά θα πρέπει να αναδειχθούν και οι μεγάλες δυνατότητες της χώρας μας στον συγκεκριμένο τομέα.

Κλείνοντας, μιας και είμαστε στον αθλητισμό και ο αθλητισμός είναι πολιτισμός -όσο και αν δεν του φαίνεται, όπως είδαμε χθες- επιτρέψτε μου να αναφερθώ και στα χθεσινά επεισόδια της Τούμπας.

Μέσα στη συνολική αποδοκιμασία, επιτρέψτε μου ως πρώην αθλητής να εγκωμιάσω τους αθλητές και των δύο ομάδων που στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων. Ο αρχηγός του ΠΑΟΚ, μάλιστα, αρνήθηκε την προτροπή του Προέδρου του να φύγει η ομάδα.

Δυστυχώς, όμως, έτσι όπως τα έχουμε κάνει δεν είναι αυτοί οι πρωταγωνιστές, αλλά οι παράγοντες, ενίοτε και κουμπουροφόροι, οι οπαδοί, οι δικηγόροι, οι δικαστές και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Όσο το ποδόσφαιρο δεν παίζεται στο γήπεδο, αλλά στις δικαστικές αίθουσες, τόσο θα απομακρύνει τον κόσμο και οι υπαίτιοι γι’ αυτό πρέπει να πάνε σπίτι τους να το βλέπουν από την τηλεόραση, που ελπίζω να συνεχίσει να το δείχνει.
Ευχαριστώ πολύ.