13 Δεκεμβρίου, 2016

Ίσοι κανόνες για την ΕΕ και τις γείτονες χώρες για μειωμένες εκπομπές θείου στα καύσιμα των πλοίων

Εκδήλωση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Εκδήλωση με θέμα τη μείωση της ρύπανσης από το περιεχόμενο στα ναυτιλιακά καύσιμα θείο φιλοξένησαν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών του ΕΚ Μίκαελ Κράμερ (Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο) και ο Ευρωβουλευτής του Ποταμιού και μέλος της Επιτροπής Μεταφορών Μίλτος Κύρκος, ύστερα από πρωτοβουλία των NABU e.V., The Ecological Council και Transport & Environment.  Η εκδήλωση έγινε με αφορμή την πρόσφατη συμφωνία του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (IMO) για τη μείωση στη χρήση θείου στα καύσιμα από το 2,5% στο 0,5% από το 2020.

Ο Μ Κύρκος ανέφερε στην ομιλία του: «Η απόφαση ορόσημο ευθυγραμμίζει το παγκόσμιο όριο με τους κανόνες που ισχύουν στα ευρωπαϊκά ύδατα. Η Οδηγία Sulphur επιτρέπει στις ναυτιλιακές εταιρείες να επιλέξουν τον οικονομικότερο τρόπο συμμόρφωσης προς τις νέες τιμές, είτε με μείωση των εκπομπών μέσω scrubbers (πλυντρίδες), είτε με τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG αντί πετρελαίου, είτε με καύσιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο. Μόνο όμως με αυστηρούς ελέγχους θα πετύχουμε την πλήρη συμμόρφωση και έτσι διερευνούμε σημαντικές καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις.. Οι εμπειρογνώμονες που είχαμε εδώ σήμερα μας παρουσίασαν κάποιες από αυτές, όπως τα drones για την ανίχνευση επικινδύνων αεριών και τα μόνιμα συστήματα παρακολούθησης εκπομπών ρύπων. Πέρα, όμως, από την επιλογή της τεχνολογικής μεθόδου, η ορθή εφαρμογή θα απαιτήσει και κάποιο είδος ρυθμιστικής παρέμβασης σε επίπεδο ΕΕ και ΙΜΟ. 

Ευτυχώς, τα τελευταία τρία χρόνια το ζήτημα της ποιότητας του αέρα βρίσκεται ψηλά στην πολιτική ατζέντα, αν και οι εκπομπές από τις διεθνείς αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές δεν περιλαμβάνονται στη συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή. Σε αυτή την κατεύθυνση η απόφαση του ΙΜΟ είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα προς τη μείωση των εκπομπών θείου.  Τα σχέδια για πιο φιλόδοξα εθνικά ανώτατα όρια για τις εκπομπές βασικών ρύπων μέχρι το 2030, συμπεριλαμβανομένων του οξειδίου του αζώτου (NOx), των σωματιδίων και του διοξειδίου του θείου (SOx), κέρδισαν την υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με την πρόσφατη έγκριση της έκθεσης Girling. Η ατμοσφαιρική ρύπανση προκαλεί περίπου 400.000 πρόωρους θανάτους στην ΕΕ ετησίως, από τους οποίους οι 50.000 λόγω της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προκαλούν τα πλοία, με ετήσιο κόστος για την κοινωνία άνω των 58 δις€.»

Στην εκδήλωση μίλησαν οι Rosa Antidormi, ΓΔ Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Johan Mellgvist, Chalmers, Dea Forchhammer, Maersk Oil Trading, James Hogg, EMISA, Daniel Rieger, NABU, Axel Friedrich, Εμπειρογνώμονας Διεθνών Μεταφορών.

* Ο Μίλτος Κύρκος είναι ευρωβουλευτής