Πρωτολογία του βουλευτή Χάρη Θεοχάρη στην Ολομέλεια για τον Απολογισμό και Γενικό Ισολογισμό του Κράτους και ελέγχου της εκτέλεσης του προϋπολογισμού του Κράτους.
Διαβάστε το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
κ.κ. Συνάδελφοι
Μια εταιρεία εισηγμένη στο Χρηματιστήριο είναι υποχρεωμένη να κλείνει τις οικονομικές της καταστάσεις στο τέλος της χρήσης και να τις εγκρίνει εντός τριμήνου. Έτσι γίνεται σωστή παρακολούθηση της οικονομικής και χρηματοοικονοικής κατάστασης της εταιρείας και αποδίδονται ανάλογα τα εύσημα ή οι ευθύνες, ενώ λαμβάνονται αποφάσεις για την πορεία της εταιρείας.
Αν δούμε τους εαυτούς μας ως τη γενική Συνέλευση μιας μεγάλης εταιρείας, τότε καλούμεστε σήμερα να εγκρίνουμε τις οικονομικές καταστάσεις για μια περίοδο όπου υπήρχε διαφορετικό ΔΣ και άλλη εταιρική πολιτική. Και φτάνουμε στην (όχι και τόσο συνηθισμένη) περίσταση, η σημερινή κυβέρνηση να προσπαθεί να αναδείξει τα αρνητικά του προς ψήφιση Σ/Ν και η αντιπολίτευση να τονίζει τα όσα θετικά αυτό εμπεριέχει. Τι δείχνει όλη η διαδικασία; Ότι για άλλη μια φορά το ελληνικό κράτος κινείται τόσο αργά που οι διαδικασίες χάνουν πια τη σημασία τους, γιατί οι πράξεις μας έχουν ξεπεραστεί προ πολλού από την ίδια την πραγματικότητα. Και ρωτάω όλους τους συναδέλφους της τότε και της τώρα συμπολίτευσης: ο Απολογισμός και Ισολογισμός του 2013 είχε υποβληθεί στη Βουλή από τον Οκτώβριο του 2014. Γιατί το συζητάμε σήμερα, 13 μήνες μετά; Α ναι: γιατί είχαμε εκλογή Προέδρου δημοκρατίας και μετά εκλογές, και δημιουργική ασάφεια, διαπραγμάτευση χωρίς τέλος, και δημοψήφισμα, κλείσιμο τραπεζών, και ξανά εκλογές... πού καιρός για τα «λιγότερο σημαντικά»...
Ας είναι: Ποτέ δεν είναι αργά να πάρουμε μαθήματα από τις πράξεις και τις παραλείψεις του παρελθόντος, αρκεί βέβαια να μην βλέπουμε τα νούμερα και μετά τα ξεχνάμε και προχωράμε στα επόμενα, αλλά να διορθώνουμε τα κακώς κείμενα και να επαναλαμβάνουμε τα θετικά.
Το 2013 λοιπόν από δημοσιονομικής πλευράς, ακόμα και ο πιο επιφυλακτικός κριτής δε μπορεί να το χαρακτηρίσει κακό. Θα μου επιτρέψετε ως πρώτο μάθημα για το μέλλον, να αναφερθώ στα φορολογικά έσοδα της χρονιάς εκείνης, όπου έγινε μια μεγάλη και ειλικρινής προσπάθεια και μέσα από συστηματική δουλειά επετεύχθησαν μια σειρά στόχων: όχι όλοι αλλά οι περισσότεροι. Σε σχέση λοιπόν με τον Προϋπολογισμό του 2013 τα έσοδα από φόρους εισοδήματος ήταν στο 107,9%, εκ των οποίων οι φόροι εισοδήματος νομικών προσώπων ήταν στο 168% σε σχέση με τον προϋπολογισμό, ενώ το ΕΕΤΗΔΕ, εισπράχθηκε σχεδόν στο 100% του Προϋπολογισμού. Η είσπραξη των άμεσων φόρων συναρτάται ευθέως με την αποδοτικότητα των εισπρακτικών μηχανισμών: Η σύγκλιση στόχων και αποτελεσμάτων για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια, όπως επισημαίνει και το Ελεγκτικό Συνέδριο, αποδεικνύει τη βελτίωση της λειτουργίας του μηχανισμού. Υπήρχαν βέβαια και μια σειρά από αστοχίες, με την υστέρηση στους έμμεσους φόρους να είναι στο 4%, γεγονός όμως που έχει να κάνει περισσότερο με τη γενικότερη πορεία της αγοράς και της κατανάλωσης.
Που βρισκόμαστε σήμερα, δύο χρόνια μετά και αφού έγινε τότε εκείνη η προσπάθεια; Σύμφωνα με το οριστικό δελτίο εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού, τα καθαρά έδοδα υστερούν κατά 2,0 δις σε σχέση με το στόχο εννεαμήνου, δηλαδή έχουμε υστέρηση της τάξης του 5,6% έναντι της αντίστοιχης εκτίμησης όπως αυτή αποτυπώνεται στο προσχέδιο Π/Υ 2016 (οι οποίες ήδη έχουν επικαιροποιηθεί προς τα κάτω). Το Γραφείο του Π/Υ της Βουλής εντοπίζει υστέρηση 0,33 δις ή 1,1% στο σκέλος των φορολογικών εσόδων, με το μεγαλύτερο μέρος να οφείλεται σε υστέρηση του Φόρου εισοδήματος Φυσικών Προσώπων. Αντίστοιχη υστέρηση εμφανίζουν και τα έσοδα από έμμεσους φόρους. Αντί να δηλαδή να προχωράμε μπροστά, να διατηρούμε τα θετικά και να διορθώνουμε τις ελλείψεις, είμαστε «κάθε πέρυσι και καλύτερα». Ή μάλλον στην περίπτωσή μας «κάθε πρόπερσι και καλύτερα».
Και ας μην μας πει πάλι η κυβέρνηση ότι η υστέρηση αυτή ήταν εξαιτίας της «περήφανης διαπραγμάτευσης» και των αλλεπάλληλων εκλογικών αναμετρήσεων. Αυτό ακριβώς το επιχείρημα δεν πρέπει ποτέ να το ξαναπείτε κ.κ. Συνάδελφοι της Συμπολίτευσης. Γιατί ο στόχος είναι η δημόσια διοίκηση να λειτουργεί ανεξάρτητα από τον πολιτικό κύκλο, η κρατική μηχανή να κάνει τη δουλειά της χωρίς να επηρεάζεται από εκλογές και πολιτικές διαδικασίες. Εσείς όμως κάνατε αυτό ακριβώς: Χρησιμοποιήσατε τους μηχανισμούς και τους θεσμούς ως όπλο στο πολιτικό σας παιχνίδι και θα δούμε πώς θα μαζευτούνε οι στόχοι ως το τέλος του χρόνου.
Δεύτερο μάθημα για το μέλλον: Το Ελεγκτικό Συνέδριο, ως ο αρμόδιος θεσμός διατυπώνει επανειλλημένα μια σειρά από επιφυλάξεις, οι οποίες επαναλαμβάνονται από έτος σε έτος. Και αν θεωρήσουμε ως ορθό το ρητό «το δις εξαμαρτείν ου ανδρός σοφού», τι λέει άραγε για τη σοφία του ελληνικού κράτους η επανάληψη των ίδιων λαθών και παραλείψεων επί σειρά ετών; Το ΠΔ 115 που ορίζει τον τρόπο σύνταξης των χρηματοοικονομικών καταστάσεων του ελληνικού κράτους είναι κείμενο του 2011. Σήμερα κλείνει το 2015 και ακόμη δεν έχει καταρτιστεί μητρώο παγίων του ΕΔ. Δεν ξέρουμε τι και γιατί μας ανήκει, πόσο τιμάται και το κυριότερο: αν οι τιμές στις οποίες πουλάμε περιουσιακά στοιχεία είναι οι ορθές. Δηλαδή δεν γνωρίζουμε την πραγματική περιουσία του ελληνικού λαού και έτσι αφήνουμε χώρο είτε σε πώληση περιουσιακών στοιχείων αντί «πινακίου φακής» είτε σε φωνές που μιλάνε για «ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας» χωρίς κανένα στοιχείο, αλλά μόνο για λαϊκή κατανάλωση. Να είμαστε δίκαιοι: δεν ευθύνεται μόνο ή ακόμα και πρωτίστως η τωρινή κυβέρνηση για την έλλειψη μητρώου παγίων. Αλλά καλώς ή κακώς αυτή είναι τώρα επικεφαλής και πρέπει να μας πει κάποια στιγμή τι έχει κάνει ή τι σκοπεύει να κάνει για το θέμα.
Τι άλλο μας επισημαίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο; Ότι επαναλαμβάνεται διαχρονικά η συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών κυρίως των φορέων υγείας, οι οποίες καλύπτονται με επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού, χωρίς ωστόσο να αντιμετωπίζονται διαχρονικά οι αιτίες που προκαλούν τη δημιουργία τους. Ότι πρέπει να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα των εισπρακτικών μηχανισμών του Κράτους, ότι πρέπει να επαναπροσδιοριστεί το καθεστώς επιβολής προστίμων και προσαυξήσεων ώστε αυτά να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, ότι πρέπει οι επισφαλείς απαιτήσεις να προσδιορίζονται και να αποτυπώνονται με βάση την πιθανότητα αθέτησης και να διακρίνονται σε εισπράξιμες και ανεπίδεκτες είσπραξης, ότι πρέπει να ελέγχονται στενότερα οι Φορείς Γενικής Κυβέρνησης ώστε να μην επιβαρύνεται ο Κρατικός Προϋπολογισμός για την κάλυψή τους.
Ορίστε κάποια από τα ισοδύναμά σας κ.κ. της Συγκυβέρνησης. Πεδίο δόξης λαμπρό για εσάς να έρθουμε κάποια στιγμή (ας ελπίσουμε όχι σε 2 χρόνια), να κάνουμε τον απολογισμό της δικής σας εφαρμογής του Προϋπολογισμού και να έχουν μειωθεί οι παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να βλέπουμε όλοι τα θετικά αποτελέσματα της διακυβέρνησής σας.
Έως τότε βέβαια θα μας επιτρέψετε να αμφιβάλουμε. Και θα αμφιβάλουμε γιατί τα σημάδια γύρω μας δεν μας επιτρέπουν να είμαστε αισιόδοξοι. Τα γράφει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, τα διαβάσαμε και στο Δελτίο Οικονομικών Προβλέψεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η Ελλάδα το 2015 γύρισε πίσω στην αβεβαιότητα και τα σημάδια μιας ισχνής ανάπτυξης εξαφανίστηκαν. Για το 2015 αναμένουμε ύφεση της τάξης του 1,4%, το 2016 περαιτέρω ύφεση 1,3% και μόνο το 2015 επιστροφή σε ανάκαμψη 2,7% εάν εφαρμοστούν όλες οι διαρθρωτικές αλλαγές. Τι μ πορεί να αλλάξει προς το καλύτερο την εικόνα; Η τακτοποίηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς την αγορά και η πλήρης απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων. Τι μπορεί να χειροτερεύσει ακόμα περισσότερο την εικόνα; Η αδυναμία ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και η αδυναμία υλοποίησης των συμφωνηθέντων. Αυτά κύριοι της κυβέρνησης είναι αποκλειστική ευθύνη σας να τα υλοποιήσετε ή να τα αποφύγετε. Σας τα είπαν όλοι από τον πιο καλοπροαίρετο σύμμαχο, έως τον πιο επιφυλακτικό αντίπαλο.
Στην πρώτη φορά Αριστερά καταστρέψατε τα δειλά σημάδια ότι οι κόποι του ελληνικού λαού είχαν αρχίσει να αποδίδουν καρπούς. Στη δεύτερη φορά Αριστερά θα καταστρέψετε τα όσα εσείς οι ίδιοι μας φέρατε και υποσχεθήκατε;
Χάρης Θεοχάρης - Β' Αθήνας