24 Φεβρουαρίου, 2016

«Η κυβέρνηση επιθυμεί διαφάνεια μόνο όταν δεν αφορά σε δικά της ρουσφέτια»

«Κύριε Υπουργέ αμφισβητούμε ευθέως τις καλές σας προθέσεις, αφού αναβάλλετε για το μέλλον την εφαρμογή της αξιολόγησης, ενώ ταυτόχρονα γεμίζετε το δημόσιο με δικούς σας ανθρώπους»

Αυτά δήλωσε ο Ιάσονας Φωτήλας, ειδικός αγορητής του Ποταμιού, στην τοποθέτησή του κατά την κατ’ άρθρο συζήτηση στην Ολομέλεια του νομοσχεδίου «Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης, Βαθμολόγιο, Συστήματα Αξιολόγησης, Προαγωγών και Επιλογής Προϊσταμένων».

Ο Ιάσονας Φωτήλας επεσήμανε ότι εφόσον στην αξιολόγηση των υπαλλήλων μπαίνουν κριτήρια και βαθμολόγηση, πρέπει να υπάρχουν και αντίστοιχες συνέπειες. Επίσης, αναρωτήθηκε για ποιο λόγο οι σχετικές αποφάσεις για τις προαγωγές δεν προβλέπεται να αναρτώνται στη Διαύγεια.

Ο βουλευτής υπογράμμισε ότι περίπου τα μισά άρθρα αφορούν σε διατάξεις που ήρθαν στη βουλή χωρίς διαβούλευση- και αυτό από μόνο του είναι λόγος καταψήφισης του σχεδίου νόμου. Για παράδειγμα, ο ίδιος ο Υπουργός επιθυμεί να κανονίζει κάθε χρόνο ποιοι θα παραμένουν στο επάγγελμά τους και ποιοι θα βγαίνουν σε σύνταξη. Επίσης, αυτός, κι ας μην έχει τη σχετική τεχνογνωσία, θα ήθελε να είναι υπεύθυνος για την υλοποίηση προπτυχιακών προγραμμάτων από το ΕΑΠ.

Ο κ. Φωτήλας αναφέρθηκε εκτενώς σε τρεις τροπολογίες: Η πρώτη αφορά στην εξαίρεση που ζητά ο ΕΟΤ από την εφαρμογή του Μητρώου, ώστε το ΔΣ να ορίζεται από τον Υπουργό- πράγμα απαράδεκτο. Η δεύτερη αφορά στη δημιουργία του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, η αρμοδιότητα του οποίου ήδη εφαρμόζεται από άλλες υπηρεσίες. Η τρίτη αφορά στο σύστημα κατανομής εσόδων από τους πλειστηριασμούς αδιάθετων δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, αφαιρώντας όμως από αυτό τους σχετικούς ενεργειακούς δήμους που τα χρειάζονται για να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας.

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε,

Κύριε Υπουργέ,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Χρησιμοποίησα στη χθεσινή μου επί της αρχής ομιλία τη γνωστή έκθεση Βαρβαρέσου από το 1952 για να καταδείξω ότι τα προβλήματα της δημόσιας διοίκησης είναι χρονίζοντα.

Η τωρινή κυβέρνηση εξάλλου υπονόμευσε με κάθε τρόπο την εξυγίανση στο δημόσιο, πατώντας- και είναι αλήθεια αυτό- και στα λάθη που έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις.

Θέλω να υπογραμμίσω όμως ως προς το ζήτημα των καλών προθέσεων του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. για τη μη οικοδόμηση κομματικού κράτους ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ όχι μόνο δεν έχει βελτιώσει το προηγούμενο καθεστώς, αλλά συνεχίζει και χειροτερεύει την υπάρχουσα κατάσταση.

Το αποδείξατε άλλωστε με τις διατάξεις που αναγκαστήκατε να αποσύρετε (άρθρα 32, 41, 45, 48 και 50) υπό το βάρος της κατακραυγής για τις παρεκκλίσεις από την κείμενη νομοθεσία που προβαίνετε.

Έτσι λοιπόν αμφισβητούμε ευθέως τις καλές σας προθέσεις όσον αφορά στη δημιουργία σχετικού Εθνικού Μητρώου και τη διαδικασία επιλογής όσων εντάσσονται σε αυτό και εξηγήσαμε τη θέση μας πως με τη μεταβατική διάταξη του άρθρου 13 αναβάλλεται για το μέλλον την εφαρμογή της αξιολόγησης, ενώ ταυτόχρονα γεμίζετε το δημόσιο με δικούς σας ανθρώπους.

Υπάρχει επιπλέον τρόπος να προχωρήσει άμεσα η σχετική δημιουργία του Μητρώου και όχι να πραγματοποιηθεί μετά από τόσους μήνες, όπως σας είπαμε, αν για παράδειγμα κάνετε χρήση της βάσης δεδομένων που έχετε από την Ενιαία Αρχή Πληρωμής για παράδειγμα, που είναι στη διάθεσή σας.

Επιπλέον σας προτείναμε, προκειμένου να αναβαθμίσουμε τη διαφάνεια και την εμπιστοσύνη των πολιτών στη δημόσια διοίκηση, τη δημιουργία ψηφιακού οργανογράμματος, έναν ψηφιακό χάρτη δηλαδή της δημόσιας διοίκησης, ώστε να μην μπορούν να μπαίνουν εμβόλιμα αυθαίρετα νέα τμήματα στη διοίκηση προς εξυπηρέτηση συντεχνιών μετά από απόφαση Υπουργού. Προχωρήστε λοιπόν σε ένα συνολικό σχέδιο και όχι σε μπαλώματα!

Αλλά φυσικά δεν το θέλετε αυτό.

Σχετικά με το Β’ Κεφάλαιο του νομοσχεδίου (άρθρα 14-24) και το σύστημα αξιολόγησης για τους δημοσίους υπαλλήλους παραμένουν οι δύο ενστάσεις μας, με πρώτη την απουσία ενός συνεκτικού περιγράμματος θέσης, καθώς η αξιολόγηση με μόνο κριτήριο την στοχοθεσία αποτελεί κενό γράμμα.

Μάλλον δεν έχετε καταλάβει τη διαφορά στοχοθεσίας και περιγράμματος θέσης, γιατί τότε θα αντιλαμβανόσασταν ότι στο παρόν σχέδιο δεν προβλέπεται περίγραμμα θέσεων!

Παραμένει επίσης και η δεύτερη ένστασή σχετικά με όσους υπαλλήλους θα αξιολογούνται ως ακατάλληλοι (από 0-24 βαθμούς) ή ανεπαρκείς (25-39).

Υποστηρίζουμε πως, εφόσον μπαίνουν κριτήρια και βαθμολόγηση, πρέπει να υπάρχουν και αντίστοιχες συνέπειες.

Στο Γ’ Κεφάλαιο (άρθρα 25-28) σχετικά με την βαθμολογική εξέλιξη και το σύστημα προαγωγών αναγνωρίζουμε πώς οι διατάξεις του βελτιώνουν τις υπάρχουσες δίνοντας κίνητρα στους πραγματικά άξιους με βάση τα προσόντα και την εμπειρία τους.

Δεν ακούσαμε όμως τίποτα για την ανάρτηση των σχετικών αποφάσεων για τις προαγωγές στη Διαύγεια, όπως προβλέπεται με την περίπτωση 5 της παραγράφου 6 του άρθρου 25. Για ποιο λόγο κ. Υπουργέ εξαιρείτε τις σχετικές αποφάσεις των προαγωγών από τη Διαύγεια; Θα ήθελα μια εξήγηση.

Στο Δ’ Κεφάλαιο (άρθρα 29-31) ισχύει η αναγκαιότητα ύπαρξης σαφών περιγραμμάτων θέσεων.

Επιπλέον, θα θέλαμε να μας εξηγήσετε για ποιο λόγο εξαιρείτε με το άρθρο 29, παράγραφος 4, περίπτωση 4 μόνο τον Προϊστάμενο Γενικής Διεύθυνσης από την απαγόρευση επιλογής σε θέση προϊσταμένου οποιουδήποτε επιπέδου υπαλλήλου που αποχωρεί αυτοδικαίως από την υπηρεσία εντός ενός έτους από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής υποψηφιοτήτων!

Η διάταξη φαίνεται φωτογραφική- αλλιώς θα έπρεπε να ισχύει και για τους διευθυντές/ τμηματάρχες και όχι μόνο για τον Γενικό Διευθυντή.
Επίσης, μας φαίνονται εύλογες οι ενστάσεις που έχει καταθέσει η ΠΟΜΗΤΕΔΥ (τεχνολόγοι μηχανικοί του δημοσίου), οι οποίοι ζητούν να τροποποιηθούν- συμπληρωθούν οι διατάξεις του άρθρου 29 παράγραφος 1 και 4, ώστε να μην αποκλείονται υπάλληλοι ΠΕ ή ΤΕ από την κατάληψη θέσεων προϊσταμένων σε κλάδους συναφούς γνωστικού αντικειμένου, εφόσον έχουν επιλεγεί από κρίση Υπηρεσιακού Συμβουλίου.

Τέλος, στο άρθρο 29 θα θέλαμε να εξετάσετε τη δυνατότητα προσθήκης διάταξης για τοποθέτηση Υπαρχιφύλακα στα καταστήματα κράτησης, μετά όμως επιλογή από το αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο. Όπως σας ανέφερα για τη θέση αυτή δεν προβλέπεται σχετικό επίδομα ευθύνης, ενώ η ίδια η θέση είναι απαραίτητη για να μπορέσει κάποιος να πάρει μετά τη θέση ευθύνης του Αρχιφύλακα.

Σχετικά με το Ε’ και τελευταίο κεφάλαιο του σχεδίου νόμου (άρθρα 32-54), που αποτελεί και το τμήμα με τα περισσότερα άρθρα – ακόμη και μετά τις αποσύρσεις άρθρων που κάνατε.

Επιμένουμε ότι αποτελεί αυτοτελώς λόγο καταψήφισης του σχεδίου νόμου και επιπλέον ευτελίζεται η κοινοβουλευτική διαδικασία όταν περνούν τόσο σημαντικές διατάξεις χωρίς διαβούλευση.

Δεν αρνούμαι βέβαια πως υπάρχουν και διατάξεις προς όφελος συγκεκριμένων κατηγοριών όπως οι επιτυχόντες του ΑΣΕΠ το 1997 που κι εμείς θα ψηφίσουμε.

Αποσύρατε και σωστά μετά τις εύλογες αντιδράσεις το άρθρο 32 λόγω και των αντισυνταγματικών προβλημάτων που έχει αυτή η διάταξη, καθώς το άρθρο 103 παράγραφος 4 του Συντάγματος απαγορεύει την μετάθεση απόσπαση υπαλλήλου, χωρίς γνωμοδότηση υπηρεσιακού συμβουλίου.

Τη μόνη οριακή όμως βελτίωση άρθρου στην οποία προβήκατε είναι στο άρθρο 36 για την παραμονή στην υπηρεσία υπαλλήλων 5 επιπλέον ετών και μέχρι τη συμπλήρωση κατά ανώτατου ορίου του 67ου έτους.
Κι εκεί όμως πάλι ο Υπουργός θα αποφασίζει κάθε χρόνο για να δίνει παράταση στην σύνταξη! Να τον έχουν συνεχώς ανάγκη, όχι μόνο μια φορά.

Ας το ακούσουν αυτό οι πολίτες κι ας βγάλουν τα συμπεράσματά τους: Ο Υπουργός θα κανονίζει κάθε χρόνο ποιοι θα παραμένουν στο επάγγελμά τους και ποιοι θα βγαίνουν σε σύνταξη!

Όπως είπα και εχθές: «είναι πολλές οι ψήφοι Χριστόφορε».
Για το άρθρο 44 την υλοποίηση του προπτυχιακού προγράμματος που προβλέπεται θα ήθελα να σας πω πως υπεύθυνο θα μπορούσε και θα έπρεπε να είναι το ΕΚ.Δ.Δ.Α (Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης) που έχει τη σχετική τεχνογνωσία και υποδομή και όχι το Υπουργείο Εσωτερικών.

Περνάω στις τροπολογίες γιατί έχουν μεγάλο ενδιαφέρον και μερικές δείχνουν πραγματικά τις προθέσεις σας:

Θέλω να μιλήσω για την τροπολογία που αφορά την εξαίρεση του ΕΟΤ από την εφαρμογή του Μητρώου. Δηλαδή το Δ.Σ. θα ορίζεται πάλι από τον Υπουργό! Ξήλωμα πριν ακόμα αρχίσει να εφαρμόζεται το Μητρώο! Το εκπληκτικό όμως είναι η αιτιολόγηση που προβάλλεται όπου πραγματικά σηκώνω τα χέρια ψηλά!

Ενώ μας αραδιάσατε κ. Υπουργέ και πολλοί βουλευτές εχθές τα περί δήθεν αποκομματικοποίησης και ανάγκης μη συμπλήρωσής του Μητρώου από ιδιωτικό τομέα, μας λέτε στην αιτιολογική έκθεση ότι ο ΕΟΤ πρέπει να υιοθετήσει σύγχρονες και ιδιωτικές μεθόδους διοίκησης!

Ο ΕΟΤ δηλαδή είναι άλλο πράγμα; Και αφού αναγνωρίζετε την ανάγκη αυτή, γιατί δεν παίρνετε ανθρώπους του ιδιωτικού τομέα που ξέρουν τη δουλειά, ανθρώπους που να ανήκουν σε ένα Μητρώο και να αξιολογούνται, αλλά καταφεύγετε πάλι στην επιλογή όλων των μελών του Δ.Σ. μέσω της αξιολόγησης του «ποιος είναι περισσότερο προσκείμενος στην κυβέρνηση»;

Η παρέκκλιση αυτή δείχνει και ποιες είναι πραγματικά οι προθέσεις σας. Άλλωστε σας το είπαμε οι μεταβατικές διατάξεις και οι παρεκκλίσεις από τη νομοθεσία προδίδουν τη συνέχεια της καθεστωτικής νοοτροπίας σας !!! Τι έχουν να πουν οι συνάδελφοι της συμπολίτευσης για την εκτρωματική αυτή τροπολογία;

Σχετικά με την τροπολογία του κ. Παππά για τους δημοσιογράφους και τον ΕΚΟΜΕ έχω να σημειώσω τα εξής: Με την παράγραφο 2 το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) θα καθορίζει τώρα πως το σύνολο του περιεχομένου, των εκπομπών δηλαδή όλων των καναλιών κρατικών και ιδιωτικών και θα περιέρχεται στο κράτος, ώστε να δημιουργηθεί αρχείο «εθνικής πολιτιστικής οπτικοακουστικής μνήμης» και να μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να έχει πρόσβαση! Τι πιστεύετε ότι θα κερδίσουμε με αυτό; Ποιος ο λόγος υπαρξής του; Μήπως για να βολέψουμε πάλι κάποιους φίλους;

Γνωρίζετε πως αν επιχειρήσετε κάτι τέτοιο θα δημιουργηθούν προβλήματα από τους δημιουργούς των προγραμμάτων λόγω πνευματικής ιδιοκτησίας;

Στην Υπουργική Τροπολογία με αριθμό 217/15.2.2016 που αφορά στο σύστημα κατανομής των εσόδων από τους πλειστηριασμούς αδιάθετων δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου για την περίοδο 2016-2020, το ποσοστό των εσόδων που πάει στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ θα είναι 60%. Στην προηγούμενη εκδοχή του άρθρου 111 στο «παράλληλο πρόγραμμα» ήταν από 50% έως 60%, αφού έως 10% θα πήγαινε στις ενεργοβόρες βιομηχανίες.

Το ποσοστό των εσόδων που πάει στις ενεργοβόρες βιομηχανίες είναι απροσδιόριστο αφού θα καθορίζεται με Υπουργική Απόφαση. Μπορεί να κυμανθεί από 0% ως και 40% (=100-60). Στην προηγούμενη εκδοχή του άρθρου 111 στο «παράλληλο πρόγραμμα» του Δεκεμβρίου ήταν έως 10%.
Επομένως με τη νέα εκδοχή, ο υπουργός, υπό την πίεση της ενεργοβόρου βιομηχανίας, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να επιδοτεί την εν λόγω βιομηχανία με πολύ περισσότερο από τα 20 εκατομμύρια ευρώ ετησίως που προέβλεπε η Υπουργική Απόφαση του 2014 του Μανιάτη.

Μόνο την πίεση του δίκαιου αιτήματος της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν νιώθει ο Υπουργός κ. Σκουρλέτης!

Με επιστολή τους από τις 17.12.2015, 5 δήμαρχοι των περιοχών με λιγνίτη ζητούν ποσοστό 20% των εσόδων από πλειστηριασμούς αδιάθετων δικαιωμάτων εκπομπών να διοχετεύεται για την τόνωση της απασχόλησης στις περιοχές τους, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των κοινωνικών επιπτώσεων από τη μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή. Είναι άλλωστε και προτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης!

Το κρίσιμο για μας λοιπόν κ. Υπουργέ και αυτό θα καθορίσει την ψήφο μας είναι να βάλετε μέσα στην υπουργική τροπολογία, ως χωριστή παράγραφο, το αίτημα των 5 ενεργειακών δήμων που στηρίζει.
Σημειώνω επίσης πως για το θέμα σας είχε καταθέσει επίκαιρη, αλλά και απλή ερώτηση ο βουλευτής μας κ. Αμυράς, αλλά φυσικά δεν απαντήσατε ποτέ!

Σας ευχαριστώ

Ιάσονας Φωτήλας - Αχαΐας