6 Μαΐου, 2015

Η γραφειοκρατία «βουλιάζει» τα υδατοδρόμια της χώρας

Ερώτηση για την καθυστέρηση αδειοδότησης υδατοδρομίων, κατέθεσε η Χριστίνα Ταχιάου, προς τους υπουργούς Οικονομικών και Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού.

Ερώτηση για την καθυστέρηση αδειοδότησης υδατοδρομίων, κατέθεσε η Χριστίνα Ταχιάου, προς τους υπουργούς Οικονομικών και Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού.

Η βουλευτής με το Ποτάμι, επισημαίνει πως ενώ οι ενδιαφερόμενες εταιρείες έχουν ήδη καταθέσει τουλάχιστον 40 αιτήσεις για την κατασκευή υδατοδρομίων, οι διαδικασίες έγκρισης των αδειών δεν προχωρούν, καθώς κωλύονται από γραφειοκρατικές διακλαδώσεις συναρμόδιων διευθύνσεων και υπουργείων. Μάλιστα, η κα Ταχιάου, καυτηριάζει το γεγονός πως η μόνη έγκριση που έχει δοθεί μέχρι σήμερα, είναι για την δημιουργία υδατοδρομίου στην Κέρκυρα και για πτήσεις που έχουν προορισμό την ..Κέρκυρα!

Η Χριστίνα Ταχιάου, υπογραμμίζει πως η δημιουργία υδατοδρομίων και η χρήση υδροπλάνων ως πολυχρηστικό μέσο, μπορεί να συμβάλουν απόλυτα στη μετακίνηση ανάμεσα σε θαλάσσιους προορισμούς, με εθνικές και διεθνείς πτήσεις, εκεί που προσφέρεται.

Επίσης, η βουλευτής του Ποταμιού τονίζει πως τα υδατοδρόμια μπορούν να καλύψουν σημαντικές ανάγκες μόνιμων κατοίκων των μικρών νησιών, ενώ η δημιουργία υγιούς ανταγωνισμού θα οδηγήσει στη μείωση των τιμών των μετακινήσεων, που θα ωφελήσει πολλαπλά το κοινό, συμβάλλοντας παράλληλα στην ανάπτυξη του τουρισμού, επιτρέποντας άμεσα, οικονομικά και ευέλικτα τη μετακίνηση σε θαλάσσιους προορισμούς σε πιο απομακρυσμένες ή δυσπρόσιτες τουριστικές περιοχές.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Θέμα: Αδειοδότηση Υδατοδρομίων
 
Ερώτηση προς 1) τον Υπουργό Οικονομικών 
2) Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού

Με τον νόμο 4146/2013 προβλέπεται και μάλιστα με διαδικασίες fast track η αδειοδότηση και λειτουργία των υδατοδρομίων. Η δημιουργία υδατοδρομίων μπορεί να υπαχθεί στο πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων, εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 1 του N. 3894/2010 (Α ́204), όπως ισχύει. Η δημιουργία υδατοδρομίων μπορεί επίσης να υπαχθεί στο πλαίσιο των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Με τον νόμο άνοιξε ο δρόμος για επενδύσεις στον τομέα αυτό και υπάρχουν ήδη ενδιαφερόμενες εταιρίες με ιδιωτικά κεφάλαια και από το εξωτερικό, με σκοπό τη δημιουργία υδατοδρομίων.

Ωστόσο ο νόμος αυτός, καίτοι ελπιδοφόρος, δεν εξυπηρέτησε μέχρι και σήμερα το σκοπό του. Καθώς, ενώ έχουν ήδη κατατεθεί αιτήσεις για αδειοδότηση δημιουργίας υδατοδρομίων, δεν προχωρούν καθώς κωλύονται από γραφειοκρατικές διακλαδώσεις συναρμόδιων διευθύνσεων και υπουργείων.

Συγκεκριμένα έχουν κατατεθεί περί τις 40 αιτήσεις από δύο εταιρίες για τη δημιουργία υδατοδρομίων και δεν έχουν ακόμη εγκριθεί. Κάποιες από αυτές είναι πλήρεις, και ειδικά όσον αφορά τις τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες που απαιτούνται, ωστόσο οι επενδυτές αντιμετωπίζουν προβλήματα σχετικά με την τήρηση των χρόνων που ο νόμος προβλέπει από την πλευρά της Διοίκησης και κυρίως από την συνεννόηση των συναρμόδιων υπηρεσιών (οράτε άρθρο 39 ν 4146/2013). Επίσης συναντά προβλήματα σχετικά με την εκπαίδευση του προσωπικού και των πιστοποιητικών ασφαλείας που πρέπει να γίνει από την Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία αδυνατεί να ανταποκριθεί. Υπάρχουν προβλήματα διαδικαστικά σχετικά με πολεοδομικούς όρους στους χώρους των λιμανιών όπου πρέπει να στεγαστούν οι υπηρεσίες εξυπηρέτησης των υδατοδρομίων. Ειδικά δε τα τελευταία είναι ήσσονος σημασίας καθώς υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις που οι επενδυτές προτείνουν, αλλά η Διοίκηση κωλυσιεργεί.

Μέχρι σήμερα υπάρχει άδεια μόνο για ένα υδατοδρόμιο στην Κέρκυρα, δημιουργώντας το παράδοξο της ίδιας της ύπαρξης του καθώς με μόνο ένα προορισμό από και προς πού άραγε να πετάξει το υδροπλάνο.
Η δημιουργία υδατοδρομίων και η χρήση υδροπλάνων ως πολυχρηστικό μέσο, μπορεί να συμβάλουν απόλυτα στη μετακίνηση ανάμεσα σε θαλάσσιους προορισμούς, με εθνικές και διεθνείς πτήσεις, εκεί που προσφέρεται. Επίσης μπορεί να καλύψει σημαντικές ανάγκες μόνιμων κατοίκων των μικρών νησιών. Η δημιουργία υγιούς ανταγωνισμού θα οδηγήσει στη μείωση των τιμών των μετακινήσεων, που θα ωφελήσει πολλαπλά το κοινό. Τέλος, προφανής είναι η σημαντικότατη συμβολή τους στην ανάπτυξη του τουρισμού, επιτρέποντας άμεσα, οικονομικά και ευέλικτα τη μετακίνηση σε θαλάσσιους προορισμούς διασκεδάζοντας τα οφέλη του τουρισμού σε πιο απομακρυσμένες ή δυσπρόσιτες τουριστικές περιοχές.

Τα παραπάνω ανταποκρίνονται σε πάγια αιτήματα πολλών φορέων και κατοίκων ιδίως των νησιών.

Η ανάπτυξη των υδατοδρομίων και των υδροπλάνων είναι σημαντικότατη για την οικονομία και τον τουρισμό μας και επιπλέον απαραίτητη για τη γεωγραφική διαμόρφωση της χώρας μας.

Η γραφειοκρατική κωλυσιεργία από πλευράς της Διοίκησης είναι αποτρεπτική για τους επενδυτές στον τομέα αυτό. Είναι θέμα χρόνο να εγκαταλείψουν τα αντίστοιχα επιχειρηματικά τους σχέδια και να αναζητήσουν τις ευθύνες από το Δημόσιο, ειδικά για την μη εφαρμογή του fast track νόμου, όπου προβλέπεται ότι η μη τήρηση των χρονικών δεσμεύσεων αποτελεί και πειθαρχικό παράπτωμα (οράτε άρθρο 39παρ.4 ν. 4146/2013).

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:

1) Πόσες από τις κατατεθειμένες πλήρεις αιτήσεις έχουν προωθηθεί και προβλέπεται να δανειοδοτηθούν άμεσα εντός της καλοκαιρινής τουριστικής περιόδου του 2015;

2) Αν σκοπεύουν να απλοποιήσουν τη διαδικασία αδειοδότησης καταρχήν, και αν σκοπεύουν να νομοθετήσουν προς αυτήν την κατεύθυνση, με τροποποίηση του ισχύοντος νόμου, η με έκδοση σχετικών εγκυκλίων;

3) Τέλος, αν τα αρμόδια Υπουργεία έχουν αναλογιστεί το κόστος του Δημοσίου σε περίπτωση αξίωσης αποζημίωσης με βάση την αστική ευθύνη του Δημοσίου;
 
Η ερωτώσα Βουλευτής
Χριστίνα Ταχιάου, Α' Θεσσαλονίκης

6 Μαΐου 2015