Στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων με θέμα ημερήσιας διάταξης τη διατύπωση γνώμης, μετά από ακρόαση του προτεινόμενου για διορισμό στη θέση του Προέδρου του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ), κ. Σωτήρη Μπερσίμη, τοποθετήθηκε ο βουλευτής Λάρισας του Ποταμιού, κ. Κώστας Μπαργιώτας.
Ο βουλευτής, αφού αναφέρθηκε στα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ΕΟΠΥΥ, τόνισε ότι «δεν υπάρχει ίχνος αξιοκρατίας στη διαδικασία και το ξεπερνάμε με συγχαρητήρια ή γενικόλογες τοποθετήσεις». Στηλιτεύοντας τον παλαιοκομματικό τρόπο που ακολουθεί η κυβέρνηση και για το διορισμό Προέδρου σε μια τόσο νευραλγική θέση, όπως αυτή του ΕΟΠΥΥ, ο κ. Μπαργιώτας αναρωτήθηκε «τι νόημα έχει η διαδικασία των γνωμοδοτικών Επιτροπών σύμφωνα με το άρθρο 49 Α΄ της Βουλής; Γιατί μαζευόμαστε από τη στιγμή που ούτε διαδικασία διαφανής υπάρχει ούτε έλεγχος πραγματικός στο βαθμό που δεν υπάρχει ούτε γνώση και πολλές φορές δεν ακολουθείται και η σύννομη διαδικασία;».
Στη συνέχεια, χαρακτήρισε τη διαδικασία προσχηματική και μη σύννομη τονίζοντας ότι «Ο ν.4238/2014 προβλέπει με σαφήνεια την προκήρυξη της θέσης και, επίσης, με σαφήνεια προβλέπει κάτι το οποίο παραβιάστηκε, Υπουργική Απόφαση. Κάποιος θα μπορούσε να εγείρει έως και ερώτημα νομιμότητας. Έχουμε μια προκήρυξη, η οποία ήταν προσχηματική. Δεν ξέρουμε ακόμη και σήμερα ούτε με ποιους όρους έγινε ούτε τι προσόντα ζητούσε στην ουσία, γιατί δεν υπήρξε Υπουργική Απόφαση. Δεν ξέρουμε πόσοι υποψήφιοι υπήρξαν. Δεν ξέρουμε πώς έγινε η διαλογή των βιογραφικών. Ποια ήταν τα κριτήρια με τα οποία κάποιοι απορρίφθηκαν; Αν υπήρξε διαδικασία, γιατί πολύ φοβάμαι ότι δεν υπήρξε και δεν ξέρουμε με ποιον τρόπο όλη αυτή η διαδικασία ολοκληρώθηκε. Από το Μάρτιο υπάρχει στα μέσα μαζικής ενημέρωσης η διαβεβαίωση ότι ο κ. Μπερσίμης θα είναι ο καινούριος Πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ».
Τέλος, επανέλαβε την πάγια θέση του Ποταμιού που είναι «η προκήρυξη όλων των θέσεων από τη θέση του Γενικού Γραμματέα και κάτω με συγκεκριμένα προσοντολόγια, διαφάνεια και δημοσιοποίηση όλων των υποψηφιοτήτων και των κριτηρίων επιλογής».
Ακολουθεί η απομαγνητοφώνηση της τοποθέτησης του κ. Μπαργιώτα:
«Θα δηλώσω εξαρχής ότι θα ψηφίσουμε παρών στη διαδικασία. Αυτό δεν έχει να κάνει με το βιογραφικό και την προσωπικότητα του κ. Μπερσίμη, του οποίου θα σπεύσω από την αρχή να του ευχηθώ καλή επιτυχία σε ένα από τα πιο δύσκολα πόστα, όχι του Υπουργείου Υγείας, αλλά ενδεχομένως της Κυβέρνησης από δω και πέρα, καθώς ο ΕΟΠΥΥ, όπως ξέρουμε, είναι ο μεγαλύτερος ίσως οργανισμός της υγείας του Υπουργείου σήμερα, όσον αφορά τον κύκλο εργασιών με τεράστια προβλήματα. Καταρρέει όπως έχει παραδεχθεί και ο Υπουργός μαζί με το σύστημα που κινδυνεύει με μπλακ άουτ. Θέλω, όμως να θυμίσω ότι η αντικατάσταση του κ. Κοντού είναι ένα σίριαλ το οποίο κρατάει από το Μάρτιο. Μετά τις ομορφιές που έγιναν με τη διαρροή του ονόματος του κ. Χλέτσου, που νομίζω ότι πρέπει να αναφερθεί και το τι επακολούθησε το οποίο εγώ δεν θα το επαναλάβω. Ουσιαστικά διέρρευσε το όνομα του κ. Μπερσίμη από τον Μάρτιο. Από το Μάρτιο υπάρχει στα μέσα μαζικής ενημέρωσης η διαβεβαίωση ότι ο κ. Μπερσίμης θα είναι ο καινούριος Πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ.
Κάναμε μια ερώτηση, η οποία, κατά πάγια τακτική του Υπουργείου, δεν απαντήθηκε σχετικά με τη διαδικασία μιας και ο νόμος προβλέπει ότι πρέπει να γίνει προκήρυξη. Η προκήρυξη τελικά έγινε το Μάιο και σήμερα γίνεται διορισμός. Η υποψηφιότητα ήταν γνωστή, μάλλον η επιλογή ήταν γνωστή πριν την προκήρυξη, αν αυτό σημαίνει κάτι. Ο ν.4238/2014 προβλέπει με σαφήνεια την προκήρυξη της θέσης και επίσης, με σαφήνεια προβλέπει κάτι το οποίο παραβιάστηκε, Υπουργική Απόφαση η οποία προβλέπει προσόντα και διαδικασίες και όλες τις απαραίτητες ενέργειες, όπως λέει ο νόμος, για να γίνει η προκήρυξη. Κάποιος θα μπορούσε να εγείρει έως και ερώτημα νομιμότητας, όσον αφορά τη διαδικασία, η οποία έγινε χωρίς να προϋπάρξει η απαραίτητη από το νόμο Υπουργική Απόφαση.
Έρχομαι, λοιπόν, να αναρωτηθώ και απευθύνομαι σε όλους τους συναδέλφους, γιατί από τη μικρή εμπειρία που έχω σε παρόμοιες διαδικασίες τι νόημα έχει η διαδικασία των Επιτροπών αυτών των γνωμοδοτικών σύμφωνα με το άρθρο 49 Α΄ της Βουλής; Γιατί μαζευόμαστε, μεσημέρια συνήθως, από τη στιγμή που ούτε διαδικασία διαφανής υπάρχει ούτε έλεγχος πραγματικός στο βαθμό που δεν υπάρχει ούτε γνώση και πολλές φορές δεν ακολουθείται και η σύννομη διαδικασία. Θέλω να πω τι γίνεται εδώ, άλλο από το να ευχόμαστε ειλικρινώς, είμαι σίγουρος, καλή επιτυχία στην εκάστοτε επιλογή του Υπουργού, όχι μόνο για τον ΕΟΠΥΥ, αλλά για όλους τους οργανισμούς και όχι μόνο για το Υπουργείο Υγείας, χωρίς να μπαίνουμε στην ουσία. Πολύ φοβάμαι ότι η ουσία είναι η αξιοκρατία.
Χθες είχαμε ένα διάλογο με τον κ. Ξανθό, ο οποίος τελείωσε με μια διακήρυξη υπέρ της αξιοκρατίας, την οποία προσυπογράφω. Είναι απαραίτητη. Θυμίζω, επίσης, ότι υπάρχει στη συμφωνία που ψηφίσαμε όλοι, του Αυγούστου, μια ρήτρα περί αποπολιτικοποίησης, μια ευγενική διατύπωση για την αποκομματικοποίηση του δημόσιου και της κρατικής μηχανής. Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Έχουμε μια προκήρυξη, η οποία ήταν προσχηματική, ξέραμε ήδη εκ των προτέρων το άτομο που θα επιλεγεί, τον κ. Μπερσίμη. Άξιος δεν λέω, δεν θα μπω σε αυτή τη διαδικασία, δεν ξέρουμε όμως ακόμη και σήμερα ούτε με ποιους όρους έγινε, ούτε τι προσόντα ζητούσε στην ουσία, γιατί δεν υπήρξε Υπουργική Απόφαση. Δεν ξέρουμε πόσοι υποψήφιοι υπήρξαν. Δεν ξέρουμε πώς έγινε η διαλογή των βιογραφικών. Ποια ήταν τα κριτήρια με τα οποία κάποιοι απορρίφθηκαν, αν υπήρξε διαδικασία γιατί πολύ φοβάμαι ότι δεν υπήρξε και δεν ξέρουμε με ποιον τρόπο όλη αυτή η διαδικασία ολοκληρώθηκε.
Επειδή θα απαντήσετε πάλι ότι η θέση είναι πολιτική και ότι υπάρχει ανάγκη συμφωνίας, δεν είπε κανένας να προσλάβετε έναν οπαδό ή ένα κομματικό μέλος του Κ.Κ.Ε. ή της Ν.Δ.. Υπάρχει, όμως, μια συγκεκριμένη διαδικασία αναζήτησης και επιλογής στελεχών για το δημόσιο, τα οποία βεβαίως και πρέπει να είναι συνεργάσιμα, βεβαίως και πρέπει να μοιράζονται τους στόχους με το Υπουργείο και την Κυβέρνηση, μπορούν όμως να γίνουν μέσω συγκεκριμένης διαδικασίας, όπως γίνεται σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο. Ό,τι και να πούμε, όπως και να το βαφτίσουμε η διαδικασία της επιλογής εκ κρυπτώ είναι διαδικασία παλαιοκομματική, είναι εύρημα του ελληνικού κοτσαμπασισμού, η οποία επιβιώνει δυστυχώς και με την Αριστερά, έχοντας ενδυθεί ένα μανδύα πολιτικής και καλά, η οποία στην πραγματικότητα προσπαθεί να αποκρύψει την αλήθεια, η οποία είναι παλαιοκομματισμός όπως και πριν και ίσως είναι αυτός ο λόγος για τον οποίο όλοι, όπως είπα στην αρχή, μπαίνουμε σε αυτή την αίθουσα, δίνουμε τα συγχαρητήριά μας, καθώς όλοι, εκτός ημών που δεν έχουμε συμμετάσχει στην κυβέρνηση, έχουμε παρόμοια παραδείγματα στον νου μας και παρόμοιες επιλογές και διαδικασίες για τις οποίες ήταν υπεύθυνο το κόμμα μας.
Δεν υπάρχει δυνατότητα έκφρασης γνώμης με αυτά τα στοιχεία και γι' αυτό το λόγο δεν υπάρχει κανένα πεδίο σύγκλισης. Δεν είμαστε σε θέση να ξέρουμε αν το βιογραφικό του κ. Μπερσίμη ήταν το καλύτερο ή αν υπήρχαν κάποια άλλα καλύτερα, το συναφέστερο ή αν υπήρχαν αλλά με μεγαλύτερη συνάφεια. Έτσι, λοιπόν, θέλω να πω τελειώνοντας ότι το Ποτάμι θα ψηφίσει παρών και δεν θα μπει στη διαδικασία, γιατί διαφωνεί με τις προσχηματικές διαδικασίες. Και αυτή είναι μια προσχηματική διαδικασία τόσο όσον αφορά την επιλογή του υποψηφίου, όσο και η διαδικασία η οποία γίνεται σήμερα εδώ. Είναι προσχηματική.
Όλοι ξέρουμε ότι δεν υπάρχει ίχνος αξιοκρατίας σε αυτή τη διαδικασία και το ξεπερνάμε με συγχαρητήρια ή γενικόλογες τοποθετήσεις.
Πάγια θέση και τελειώνω, είναι η προκήρυξη όλων των θέσεων από τη θέση του Γενικού Γραμματέα και κάτω με συγκεκριμένα προσοντολόγια, διαφάνεια και δημοσιοποίηση όλων των υποψηφιοτήτων και των κριτηρίων επιλογής. Με αυτό τελειώνω και σας ευχαριστώ για την ανοχή σας».
Κωνσταντίνος Μπαργιώτας - Λάρισας