Το 2011 έγινε η πρώτη νομοθέτηση.
Το 2013 η τεχνική υποδομή ήταν έτοιμη να μπει σε πλήρη λειτουργία.
Την 1η Ιανουαρίου του 2015 καταργούνται οι εξουσιοδοτικές διατάξεις του νόμου του 2011 και δημιουργείται νομοθετικό κενό.
Εντός του 2016 ετοιμάζονται οι νέες διατάξεις και… μπαίνουν στο συρτάρι του Υπουργείου Οικονομικών.
Ο λόγος, για το «περίφημο» μέτρο της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τις πληροφοριακές υποδομές του Υπουργείου Οικονομικών, η κατάθεση του οποίου συνεχώς αναβάλλεται με αποτέλεσμα να χάνονται κάθε μέρα φορολογικά έσοδα μεγάλου ύψους.
Το θέμα αναδεικνύει με ερώτηση του προς τον Υπουργό Οικονομικών ο βουλευτής Β’ Αθηνών με το ΠΟΤΑΜΙ, Γρηγόρης Ψαριανός.
Ο βουλευτής ζητά από τον αρμόδιο Υπουργό να πληροφορηθεί τους λόγους για τους οποίους η νομοθετική ρύθμιση του μέτρου που πρόκειται να συμβάλει δραστικά στον περιορισμό και στην αντιμετώπιση τις φοροδιαφυγής και κατά συνέπεια στην αύξηση των φορολογικών εσόδων του κράτους, έχει παγώσει και πότε τελικά σκοπεύει να προχωρήσει η νομοθέτηση και η εφαρμογή του;
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
Προς τον Υπουργό Οικονομικών
Θέμα: Από το 2011 εκκρεμεί η σύνδεση των ταμειακών μηχανών με την Γ.Γ.Π.Σ.
Μεγάλο μέρος φορολογικών εσόδων χάνονται καθημερινά εξαιτίας του παγώματος από την ηγεσία του Υπουργείου οικονομικών των σχετικών ρυθμίσεων για την διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τις πληροφοριακές υποδομές του υπουργείου οικονομικών και την ηλεκτρονική διαβίβαση των δεδομένων των εκδιδόμενων φορολογικών στοιχείων στην Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.
Η περίφημη τροπολογία με τις διατάξεις είναι έτοιμη εδώ και πολλούς μήνες αλλά η κατάθεση της σε κάποιο νομοσχέδιο συνεχώς αναβάλλεται.
Οι αρχικές διατάξεις για την υποχρέωση αποστολής των δεδομένων πωλήσεων λιανικής των ταμειακών μηχανών στην Γ.Γ.Π.Σ. είχαν νομοθετηθεί από το 2011 με τον ν.3943/2011.
Όμως με νόμο που τέθηκε σε εφαρμογή την 1/1/2015 (ν. 4308/2014) καταργήθηκαν οι διατάξεις που έδιναν στον Υπουργό την εξουσιοδότηση να εξειδικεύσει το μέτρο και να εκδώσει την σχετική υπουργική απόφαση.
Ο εξυπηρετητής (server) για την υποδοχή και την επεξεργασία των δεδομένων είναι έτοιμος από το Φθινόπωρο του 2013. Τον Νοέμβριο του ίδιου έτους δόθηκαν και οι πρώτες άδειες, 54 στον αριθμό, ταμειακών μηχανών νέου τύπου και ξεκίνησαν 600 φορολογικοί μηχανισμοί και οι ταμειακές μηχανές νέου τύπου να στέλνουν δεδομένα. Το σύστημα λειτούργησε για κάποιο μικρό χρονικό διάστημα και τον Ιανουάριο του 2014 η αποστολή των δεδομένων αναβάλλεται.
Τον Ιούλιο του 2015 ετοιμάστηκε η Υπουργική απόφαση για την διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με την Γ.Γ.Π. που ρύθμιζε τις λεπτομέρειες εφαρμογής του μέτρου αλλά κατά την διαδικασία υπογραφής της εντοπίστηκε το νομοθετικό κενό που είχε δημιουργηθεί την 1/1/2015 με την κατάργηση των εξουσιοδοτικών διατάξεων.
Η νέα η νέα εξουσιοδοτική διάταξη είναι έτοιμη από τον Ιανουάριο του 2016. Και εκκρεμεί να κατατεθεί ως τροπολογία σε κάποιο σχετικό νομοσχέδιο και να πάει προς ψήφιση στη Βουλή. Όμως αυτό έχει παγώσει με απόφαση της ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών.
Τον Ιούνιο του 2016 ανακοινώθηκε ότι οι νέες διατάξεις είναι έτοιμες και θα κατατεθούν στο νομοσχέδιο για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καπνικών προϊόντων. Το νομοσχέδιο κατατέθηκε στη βουλή τον Ιούλιο, ψηφίστηκε και δημοσιεύτηκε στις 3/8/2016 (ν.4410/2016 – ΦΕΚ 141/Α/3-8-2016).
Οι σχετικές διατάξεις που προέβλεπαν την υποχρεωτική ηλεκτρονική διαβίβαση δεδομένων των εκδιδόμενων φορολογικών στοιχείων στη Γ.Γ.Π.Σ. μεταξύ των άλλων και με διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και των λοιπών ηλεκτρονικών φορολογικών μηχανισμών με τις πληροφοριακές υποδομές της Γ.Γ.Π.Σ. παρέμειναν για ακόμη μία φορά στα συρτάρια του υπουργείου.
Δεδομένου ότι:
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η Ελλάδα χάνει κάθε χρόνο έσοδα περίπου 5 δις ευρώ από τον ΦΠΑ.
Η τεχνική υποδομή για την εισροή και επεξεργασία των δεδομένων είναι έτοιμη και μπορεί να λειτουργήσει άμεσα. Μάλιστα κατά το σύντομο χρονικό διάστημα που λειτούργησε το μέτρο συγκεντρώθηκαν περισσότερα από 3.000.000 παραστατικά από τους 600 φορολογικούς μηχανισμούς και τις ταμειακές μηχανές νέου τύπου.
Το μέτρο θα συμβάλει δραστικά στον περιορισμό και στην αντιμετώπιση τις φοροδιαφυγής και κατά συνέπεια στην αύξηση των φορολογικών εσόδων του κράτους
Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα μπορούν να πραγματοποιούν εύκολα και απομακρυσμένα στοχευμένους ελέγχους και να επεμβαίνουν έγκαιρα όπου και όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο.
Οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες δεν θα μπορούν να εκδίδουν πλαστά φορολογικά στοιχεία, να αλλοιώνουν τις συναλλαγές και να αποκρύπτουν στοιχεία.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Για ποιους λόγους συνεχίζει να καθυστερεί η νομοθετική ρύθμιση του μέτρου που θα συμβάλει τα μέγιστα στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής;
2. Πότε σκοπεύετε να προχωρήσετε στην νομοθέτηση και εφαρμογή του μέτρου, δεδομένου ότι και η τεχνική υποδομή είναι έτοιμη να λειτουργήσει εδώ και πολύ καιρό;
3. Συνεχίζει να υπάρχει το νομοθετικό κενό που προέκυψε την 1/1/2015 με την κατάργηση των εξουσιοδοτικών διατάξεων για την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης και αν ναι, πότε θα κατατεθεί η σχετική τροπολογία που τις επαναφέρει;
Ο ερωτών βουλευτής
Ψαριανός Γρηγόρης – Β΄ Αθηνών