6 Φεβρουαρίου, 2018

Ποδήλατο ή τρένο; και τα δύο!

Την ανάδειξη του σιδηροδρομικού ποδηλατοτουρισμού (railbiking) προτείνει ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Ποταμιού, Γιώργος Αμυράς, με ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή προς τους Yπουργούς Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, και Τουρισμού, Έλενα Κουντουρά, τονίζοντας ότι αποτελεί καινοτομία στην εναλλακτική-τουριστική εκμετάλλευση της βιομηχανικής κληρονομιάς της χώρας μας.

Ο ανενεργός σιδηρόδρομος σήμερα στην Ελλάδα, με πολλά χιλιόμετρα ανενεργών σιδηρογραμμών μπορεί να ζωντανέψει μόνο που αντί για τρένα πάνω στις εγκαταλελειμμένες ράγες θα μπορούν να κυκλοφορούν ποδηλατοδρεζίνες, ποδήλατα ειδικά κατασκευασμένα για ράγες. Είναι μια μορφή τουρισμού ήδη διαδεδομένη σε χώρες του εξωτερικού και ιδιαιτέρως στη Γερμανία, τις ΗΠΑ και τη Νέα Ζηλανδία.

Ο βουλευτής τονίζει ότι η συγκεκριμένη τουριστική δράση αποτελεί μια βιώσιμη λύση για τη διάσωση του ανενεργού σιδηροδρόμου αλλά και την ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών.

Ο Γιώργος Αμυράς ρωτάει αν το Yπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρόκειται να απλοποιήσει τις γραφειοκρατικές διαδικασίες για τη σχετική αδειοδότηση χρήσης των ανενεργών σιδηροδρόμων από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδας(ΟΣΕ).

Καλεί επίσης το Yπουργείο Τουρισμού να υποστηρίξει αυτήν την καινοτομία στην εναλλακτική εκμετάλλευση του σιδηροδρόμου που ευαισθητοποιεί και δίνει τη δυνατότητα στους τουρίστες να γνωρίσουν τον σιδηρόδρομο μέσα από την ιστορία του καθώς και να έρθουν σε επαφή με τη φύση μέσα από την άθληση.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ: ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

ΘΕΜΑ: Σιδηροδρομικός ποδηλατοτουρισμός στην Ελλάδα

Ο σιδηροδρομικός ποδηλατοτουρισμός (railbiking) αποτελεί καινοτομία στην εναλλακτική-τουριστική εκμετάλλευση της βιομηχανικής κληρονομιάς της χώρας μας. Πρόκειται για μία άθληση που συνδυάζει το ποδήλατο και τον σιδηρόδρομο. Μία άθληση ταξιδεύοντας σε δύο ρόδες πάνω σε ράγες εγκαταλελειμμένων σιδηροδρομικών δικτύων του ΟΣΕ και σε διαδρομές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, σε επαφή με τη φύση και την ιστορία. Αποτελεί ένα ήσυχο αλλά δραστήριο ταξίδι για όλη την οικογένεια αλλά και για Άτομα με Ειδικές Ανάγκες (ΑμΕΑ).

Από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα του σιδηροδρομικού ποδηλατικού τουρισμού είναι πως οι διαδρομές του τρένου είναι μοναδικής ομορφιάς καθώς δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν με αυτοκίνητο. Η χάραξη του δικτύου είναι τέτοια ώστε οι εικόνες που θα αντικρίσουν όσοι ταξιδέψουν στις ράγες με τα ειδικά ποδήλατα (δρεζίνες) είναι μοναδικές.

Ο συνδυασμός άθλησης και διασκέδασης είναι η κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης τόσο του εναλλακτικού τουρισμού, όσο και της άνθησης της τοπικής οικονομίας. Η διατήρηση και αξιοποίηση της κληρονομιάς του ελληνικού σιδηρόδρομου μπορεί να εξελιχθεί σε δύο κατευθύνσεις:
• ως τουριστικό προϊόν. Η ανάπτυξη κατάλληλου περιβάλλοντος προσέλκυσης εναλλακτικού τουρισμού που θα ικανοποιεί τις σημερινές ανάγκες των περιηγητών και των περιοχών υποδοχής, θα δημιουργήσει προοπτικές για το μέλλον. Είναι σημαντική όμως η ενσωμάτωση και η διαχείριση όλων των πόρων κατά τρόπο, ώστε να πληρούνται οι οικονομικές, κοινωνικές κι αισθητικές ανάγκες ενώ παράλληλα να διαφυλάσσονται η πολιτιστική ακεραιότητα, η οικολογική πολυμορφία και τα έμβια συστήματα.
• ως μέσο μεταφοράς ή άθλησης για τους κατοίκους.

Στο εξωτερικό υπάρχουν αντίστοιχα επιτυχημένα παραδείγματα επιχειρήσεων που γνωρίζουν μεγάλης αποδοχής επισκεπτών αλλά και κερδών. Συγκεκριμένα, στις ΗΠΑ δύο επιχειρήσεις κατασκευής ποδηλατοδρεζινών, με κέρδη 1,3 εκατομμύρια δολάρια, ενώ στη Γερμανία έχουν αναπτυχθεί 32 επιχειρήσεις ενοικίασης σε τουρίστες, με 100.000 ευρώ τζίρο. Στη Νέα Ζηλανδία μάλιστα υπάρχουν παραδείγματα αγροτών που κατασκεύασαν μηχανοκίνητες ποδηλατοδρεζίνες και αξιοποιούν το τοπικό δίκτυο, ακόμη και για τις δικές τους μετακινήσεις.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:

1. Προτίθεται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να υποστηρίξει τον σιδηροδρομικό ποδηλατοτουρισμό που θα μπορούσε να αποτελέσει μια βιώσιμη λύση για τη διάσωση του ανενεργού σιδηροδρόμου αλλά και την υποστήριξη της ανάπτυξης των τοπικών οικονομιών μέσω επιχειρηματικών πρωτοβουλιών;

2. Προτίθεται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να δημιουργήσει ένα θελκτικό περιβάλλον στην όποια επιχειρηματική πρωτοβουλία με απλοποίηση όλων των γραφειοκρατικών διαδικασιών καθώς και την σχετική αδειοδότηση χρήσης των ανενεργών σιδηροδρόμων από τον ΟΣΕ;

3. Πώς σκοπεύει το υπουργείο Τουρισμού να υποστηρίξει αυτήν την καινοτομία στην εναλλακτική εκμετάλλευση του σιδηροδρόμου που ευαισθητοποιεί και δίνει τη δυνατότητα στους τουρίστες να γνωρίσουν τον σιδηρόδρομο μέσα από την ιστορία του καθώς και να έρθουν σε επαφή με τη φύση;

Ο ερωτών βουλευτής
Γιώργος Αμυράς, Β’ Αθήνας