Στην Ολομέλεια της Βουλής τοποθετήθηκε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Ποταμιού Σπύρος Δανέλλης, στο νομοσχέδιο για τον «Πτωχευτικό Κώδικα, τη Διοικητική Δικαιοσύνη, τα Τέλη - Παράβολα, την Οικειοθελή αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων, τις Ηλεκτρονικές συναλλαγές, τις Τροποποιήσεις του ν. 4270/2014 και λοιπές διατάξεις.
Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης:
Προφανώς συμμεριζόμαστε τον αποτροπιασμό που εξέφρασε ο Αναπληρωτής Υπουργός Άμυνας κ. Βίτσας για τη δολοφονία του Ρώσου Πρέσβη στην Άγκυρα.
Η κλιμάκωση της έντασης στην Τουρκία μας ανησυχεί όλο και περισσότερο και επιβάλλει σύνεση, επιβάλλει ψυχραιμία, συνεννόηση και ομοθυμία.
Στο νομοσχέδιο τώρα. Η νησιωτικότητα ούτως ή άλλως δημιουργεί επιπλέον δυσκολίες και προβλήματα στην αναπτυξιακή διαδικασία, σε σχέση με την ηπειρωτική χώρα.
Η υπέρμετρη επιβάρυνση των νησιών που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή υποδοχής προσφύγων και μεταναστών επιβάλλει ιδιαίτερα μέτρα προστασίας.
Η τροπολογία που παγώνει για ένα χρόνο το ΦΠΑ στα εν λόγω νησιά κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, έστω και καθυστερημένα.
Και λέω καθυστερημένα, γιατί εμείς έχουμε από το Φθινόπωρο, κατ’ επανάληψη μιλήσει για την οικονομική καταστροφή που συντελέστηκε και συντελείται στις νησιωτικές αυτές περιοχές και την αναγκαιότητα λήψης σχεδιασμένων μέτρων.
Η επιβάρυνση από την αθρόα εισροή μεταναστών και προσφύγων, σε συνδυασμό με την συνεπακόλουθη κατάρρευση των εσόδων από τον τουρισμό οδήγησαν σε ένα εκρηκτικό μίγμα, που δυναμιτίζει την κοινωνική συνοχή και ευημερία.
Προτείναμε:
1. Διατήρηση μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά.
2. Αναστολή επιβολής τέλους διανυκτέρευσης στα ξενοδοχεία και στα ενοικιαζόμενα δωμάτια.
3. Επαναφορά της ρύθμισης των 100 δόσεων για χρέη προς εφορία και ασφαλιστικά ταμεία.
4. Θεσμοθέτηση ρυθμίσεων οφειλών επιχειρήσεων και νοικοκυριών προς τη ΔΕΗ και τους Δήμους.
5. Μείωση 50% του ΕΝΦΙΑ για τα ακίνητα με επαγγελματική χρήση.
6. Μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 50% για την τουριστική περίοδο με ταυτόχρονη δέσμευση των επιχειρηματιών για τη διατήρηση των ίδιων θέσεων εργασίας.
7. Μείωση του ορίου για τη λήψη του επιδόματος ανεργίας στα 80 ημερομίσθια (από 100)
Το συνολικό δημοσιονομικό κόστος των παραπάνω μέτρων έχει υπολογιστεί περίπου σε 100 εκατομμύρια.
ΠΛΑΣΤΙΚΟ ΧΡΗΜΑ:
Κάθε διάταξη, που βοηθά στην ενίσχυση της κουλτούρας χρησιμοποίησης του πλαστικού χρήματος, επί της αρχής, μας βρίσκει πάντα σύμφωνους.
Και αυτό γιατί η χρήση των ηλεκτρονικών πληρωμών βοηθά στην πάταξη της φοροδιαφυγής και περιορίζει την απώλεια εσόδων από ΦΠΑ.
Το μόνιμο δηλαδή πρόβλημα της χώρας.
Όπως και η μόνιμη υπόσχεση - στόχος της κάθε νέο-εκλεγμένης κυβέρνησης.
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως υπάρχει στενή συσχέτιση μεταξύ της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών και της φοροδιαφυγής.
Αν η χρήση πλαστικού χρήματος στην Ελλάδα φτάσει τα επίπεδα του μέσου όρου της ΕΕ, δηλαδή 76 φορές - και όχι 7 - ετησίως ανά πολίτη, η απώλεια ΦΠΑ θα μειωθεί από το 34% στο 19% του ΑΕΠ.
Ωστόσο, δίνετε κίνητρα μόνο στους μισθωτούς και στους συνταξιούχους, που εξασφαλίζουν αφορολόγητο, με την χρήση καρτών.
Το πραγματικά ρηξικέλευθο όμως θα ήταν να δίνατε κίνητρα και στις υπόλοιπες κοινωνικές ομάδες.
Στους μικρομεσαίους επαγγελματίες, που πολλοί έχουν πλέον εισοδήματα κάτω από το αφορολόγητο, όπως και σε γιατρούς, σε δικηγόρους, σε επιχειρηματίες. Και γιατί όχι;
Ακόμη και αυτούς που φαίνεται να μην έχουν εισοδήματα, αλλά παρόλα αυτά καταναλώνουν έστω και με τις μικρές τους δυνατότητες.
Δημιουργήστε κίνητρα ικανά να άρουν την καχυποψία των πολιτών στην χρήση πλαστικού χρήματος.
Και γιατί όχι κίνητρα σε όσους αποταμιεύουν στις τράπεζες αφού θέλουμε επιστροφή καταθέσεων;
Και κυρίως εξασφαλίστε και θεσπίστε τον ακατάσχετο λογαριασμό για τις επιχειρήσεις.
Διαπραγματευτείτε με τους δανειστές, που επιμένουν να μην βλέπουν το αδιέξοδο - και σε αυτήν την διαπραγμάτευση - θα έχετε πλάι σας, όλο το Κοινοβούλιο.
Δεν γίνεται ο επιχειρηματίας να αγωνιά για τα αυτονόητα έξοδα της επιχείρησής του, που πρέπει να συνεχίσει να λειτουργεί, ανεξάρτητα από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές της.
Η μισθοδοσία των υπαλλήλων της επιχείρησης, η κάλυψη των προμηθευτών της πρέπει να διασφαλιστεί.
Γιατί δυστυχώς, αν δεν εξασφαλιστεί ο ακατάσχετος λογαριασμός για τις επιχειρήσεις, το ίδιο το μέτρο που φέρνετε αυτο-ακυρώνεται σε μεγάλο βαθμό.
Τα τερματικά μηχανήματα POS πρέπει να είναι συνδεδεμένα με τον ακατάσχετο λογαριασμό και αυτό θα αποτελέσει σοβαρό κίνητρο για την τοποθέτησή τους από τους επιχειρηματίες.
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως αν δεν συνοδέψουμε, το ορθό μέτρο της γενικευμένης χρήσης του πλαστικού χρήματος, από τον ακατάσχετο λογαριασμό κινδυνεύει με αφανισμό η πλειοψηφία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ:
Το μότο του Ποταμιού συνοψίζεται στην φράση «Η δικαιοσύνη να είναι τυφλή, όχι αργή»!
Οι διαδικασίες απονομής της δικαιοσύνης και συγκεκριμένα της διοικητικής δικαιοσύνης στη χώρα μας, χαρακτηρίζονται από απελπιστικά αργούς ρυθμούς κατά την απονομή τους και αυτό σίγουρα δεν αποτελεί γνώρισμα μιας ευρωπαϊκής, ευνομούμενης πολιτείας, όπως θέλει και οφείλει να είναι η ελληνική.
Για ποιο κράτος δικαίου μπορούμε να μιλάμε, όταν η οποιαδήποτε διοικητική διαφορά θα πρέπει να επιλυθεί στα δικαστήρια την επόμενη πενταετία, οκταετία ή και δεκαετία πολλές φορές ή όταν ο υπέρογκος αριθμός των διοικητικών υποθέσεων, αλλά και οι ίδιες οι θεσμικές ανεπάρκειες συνιστούν εμπόδια που δυσχεραίνουν το έργο της διοικητικής δικαιοσύνης και την καθιστούν αναποτελεσματική;
Σήμερα είναι απαραίτητο να προχωρήσουμε σε μια ουσιαστική και συνολική μεταρρύθμιση που θα εκσυγχρονίζει το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, αλλάζοντας τους ρυθμούς στην απονομή της Δικαιοσύνης.
Εξάλλου, ο τρόπος λειτουργίας των ελληνικών Δικαστηρίων αναφέρεται συχνά ως σοβαρό αντικίνητρο για επενδύσεις.
Οι πολλαπλές αναβολές στις αποφάσεις της διοικητικής δικαιοσύνης που παρατηρούνται μέχρι σήμερα, παρατεινόμενες κατά κανόνα για μεγάλα χρονικά διαστήματα, στερούν συν τις άλλοις έσοδα από δασμούς, φόρους, πρόστιμα στα δημόσια ταμεία.
Airbnb:
Το Airbnb είναι χωρίς αμφιβολία ένα καινούργιο προϊόν που έχει προκύψει μέσα από την εκτενή χρήση του διαδικτύου.
Ωστόσο δεν θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε με τη λογική «take it or leave it».
Προφανώς πρέπει να ρυθμιστεί. Απαιτούνται κανόνες. Η διαβάθμιση της κάθε ξεχωριστής περίπτωσης για μια ορθολογική ρύθμιση. Προφανώς όλες οι περιοχές της χώρας δεν είναι ισοδύναμες.
Υπάρχουν νησιά μας με τεράστιες επενδύσεις σε υποδομές φιλοξενίας και αυτές επιβάλλεται να τις προστατεύσουμε.
Από την άλλη υπάρχουν ορεινές, μειονεκτικές ή απομονωμένες νησιωτικές περιοχές όπου κάθε τουριστική δραστηριότητα ακόμη και μέσω Airbnb πρέπει να ενισχυθεί.
Πρέπει να ενταχθούν με κάθε τρόπο στον τουριστικό χάρτη.
ΜΙΚΡΟΙ ΑΠΟΣΤΑΓΜΑΤΟΠΟΙΟΙ:
Είναι γνωστό πως μία από τις πλέον στρεβλές αγορές είναι η αγορά των αποσταγμάτων (τσίπουρο, ρακί, τσικουδιά).
Χρόνια τώρα, στο όνομα προστασίας του παραδοσιακού τρόπου παραγωγής και στήριξης μιας από τις ελάχιστες οικονομικές δραστηριότητας που λαμβάνει χώρα σε απομονωμένες αγροτικές περιοχές της Ελλάδας (διήμερα), εξελίσσεται μια εξαιρετικά προβληματική, ωστόσο ανθούσα, παράνομη αγορά.
Είναι φανερό πως οι επιτήδειοι παραγωγοί του χώρου, αξιοποιώντας και καλυπτόμενοι από το νομικό πλαίσιο των διημέρων παράγουν τεράστιες ποσότητες τις οποίες διοχετεύουν στην αγορά.
Κοντά σε αυτούς δραστηριοποιείται άλλη μία κατηγορία παράνομων παραγωγών, που εισάγουν αλκοόλη από γειτονικές χώρες (Τουρκία – Αλβανία- Βουλγαρία), παράγοντας αποστάγματα αμφίβολης ποιότητας στην καλύτερη, ή επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία στην χειρότερη περίπτωση.
Αυτή η κατάσταση έχει δύο αρνητικές συνέπειες, πέραν της απώλειας δημοσίων εσόδων.
Καταστροφή των νόμιμων παραγωγών εξαιτίας του αθέμιτου ανταγωνισμού, αλλά και εκμετάλλευση και εξαπάτηση των καταναλωτών.
Οι παθογένειες αυτής της αγοράς δεν αντιμετωπίστηκαν από καμία κυβέρνηση, παρότι η υπόθεση έχει κατ’ επανάληψη απασχολήσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την χώρα μας να είναι σε αναμονή επιβολής μεγάλων προστίμων.
Με το παρόν ν/σ θα μπορούσαμε να είχαμε μια ευκαιρία για την εξυγίανση του εν λόγω κλάδου, που αποτελεί πάγιο αίτημα όλων των νομίμων αποσταγματοποιών, τόσο των διήμερων, όσο και των βιομηχανοποιημένων παραγωγών.
Σας το είχαμε πει και σε άλλη ευκαιρία, μόλις δηλαδή συλλάβατε τη φαεινή ιδέα του ΕΦΚ στο κρασί.
Σας είχαμε πει: «προσέξτε γιατί θα μεταφέρετε τις παθογένειες που καταδυναστεύουν την αγορά αποσταγμάτων, σε έναν εξόχως δυναμικό και πολλά υποσχόμενο κλάδο της ελληνικής οικονομίας, την οινοποιία»!
Δεν μας ακούσατε και «ω, του θαύματος», αυτό συνέβη πολύ γρήγορα.
Άμεσα, πρέπει να διορθώσετε τις παθογένειες και τη διαλυτική επίδραση του ΕΦΚ στον κλάδο της οινοποιίας, αίροντας τον καταστροφικό και αναποτελεσματικό αυτό φόρο, προτού η κατάσταση γίνει μη αναστρέψιμη.
Κλείνω με τη μόνιμη επωδό. Δεν γίνεται κύριοι Υπουργοί να νομοθετείτε με αυτόν τον απαράδεκτο και απαξιωτικό για το Κοινοβούλιο τρόπο.
Εγώ δέχομαι πως υπάρχουν ανάγκες της διοίκησης που πρέπει τάχιστα να καλυφθούν μέσω τροπολογιών.
Φέρτε επί τούτου ένα νομοσχέδιο «πασπαρτού», που να περιλαμβάνει διατάξεις που θα διευθετούν όλες τις εκκρεμότητες μέχρι τις γιορτές.
Το φαινόμενο όπου κατατίθενται τροπολογίες επί του συζητούμενου νομοσχεδίου ακόμη και αυτήν την στιγμή που μιλάμε, με αποτέλεσμα να μην προλαβαίνουμε ακόμη και να τις διαβάσουμε, πόσο μάλλον να τις κατανοήσουμε και να εκφέρουμε γνώμη, πρέπει επιτέλους να εξαλειφθεί.
Γιατί θα μπορούσαμε να στηρίξουμε κάποιες από αυτές, αλλά με τον τρόπο που τις φέρνετε αδυνατούμε να σας παρακολουθήσουμε.
Ευχαριστώ.