26 Οκτωβρίου, 2015

Αποτελεσματική προστασία του Εθνικού Πάρκου Δέλτα Αξιού και άλλων προστατευόμενων περιοχών

Το θέμα της αποτελεσματικής νομικής προστασίας και κατοχύρωσης του Εθνικού Πάρκου Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα, αλλά και των υπόλοιπων προστατευόμενων περιοχών με την έκδοση των αναγκαίων προεδρικών διαταγμάτων θέτει η βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης με το Ποτάμι, Κατερίνα Μάρκου, σε ερώτησή της προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Η βουλευτής ρωτά τον Υπουργό πού οφείλεται η καθυστέρηση στην έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος για τον χαρακτηρισμό του Εθνικού Πάρκου Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα, καθώς και σε ποια φάση βρίσκεται η έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων, που αφορούν στις υπόλοιπες προστατευόμενες περιοχές.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας

ΘΕΜΑ: Αποτελεσματική προστασία του Εθνικού Πάρκου Δέλτα Αξιού – Λουδία Αλιάκμονα

Το Εθνικό Πάρκο Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα είναι από τα πιο γνωστά και μεγάλα οικοσυστήματα της χώρα και της Βορείου Ελλάδας, υψηλής βιοποικιλότητας, και προστατεύεται από την εθνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Ακόμα και σήμερα, όμως, εκκρεμεί η έκδοση του οικείου Προεδρικού Διατάγματος, που θα επιτρέψει την αποτελεσματική νομική θωράκιση του εθνικού πάρκου απέναντι σε παρεμβάσεις που μπορεί να πλήξουν την υψηλή περιβαλλοντική και οικολογική του αξία. Σχέδιο του εν λόγω ΠΔ είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση στις 11 Μαρτίου 2014, η οποία ολοκληρώθηκε και εκκρεμούν οι τυπικές διαδικασίες ελέγχου και έκδοσης.

Η έλλειψη του Προεδρικού Διατάγματος κινδυνεύει ήδη να δημιουργήσει μη αναστρέψιμες καταστάσεις στην περιοχή. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα εγκατάστασης αποθήκης logistics στη Γ’ Ζώνη του Εθνικού Πάρκου στις αρχές του 2014, η οποία είχε λάβει οικοδομική άδεια και έγκριση περιβαλλοντικών όρων το 2007 από την τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης, χωρίς να ζητηθεί η γνώμη του αρμόδιου Φορέα Διαχείρισης.

Παρά τις συντονισμένες ενέργειες του Φορέα Διαχείρισης για τη διακοπή των οικοδομικών εργασιών, αυτή ακυρώθηκε με την υπ’ αρ. 2480/2013 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης, με το σκεπτικό ότι κατά το χρόνο έκδοσης της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για την ανέγερση των αποθηκών, η εν λόγω περιοχή δεν είχε χαρακτηριστεί ως Εθνικό Πάρκο με προεδρικό διάταγμα.

Ακόμα πιο πρόσφατα, το ΣτΕ, με τις υπ’ αρ. 642 και 643/2015 αποφάσεις του έκρινε ότι για τον χαρακτηρισμό της περιοχής ως Εθνικού Πάρκου είναι αναγκαία η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, όπως προβλέπεται από το άρθρο 21 παρ. 1 και 2 του ν. 1650/1986. Αναγνωρίζοντας, όμως, την υψηλή περιβαλλοντική σημασία της περιοχής, ανέβαλε την έκδοση οριστικής απόφασης με νέα δικάσιμο την 14η/10/2015, δίνοντας εξάμηνη προθεσμία στη Διοίκηση να συμμορφωθεί, εκδίδοντας το σχετικό ΠΔ. Τελικά, στην πιο πάνω δικάσιμο δόθηκε αναβολή για τις 20 Ιανουαρίου 2016, χωρίς βέβαια να έχει εκδοθεί εν τω μεταξύ το ΠΔ.

Συνολικά, έχουν εκδοθεί προεδρικά διατάγματα μόνο για τις 5 από τις 20 Προστατευόμενες Περιοχές του ν. 1650/1986, όπως τροποποιήθηκε με το ν. 3937/2011. Μεταξύ των εκκρεμοτήτων βρίσκεται όχι μόνο το Εθνικό Πάρκο Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα αλλά και η περιοχή των Λιμνών Κορώνειας Βόλβης κ.α.

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάστε:

1) Πού οφείλεται η καθυστέρηση στην έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος, για τον χαρακτηρισμό του Εθνικού Πάρκου Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα; Προτίθεστε να προχωρήσετε άμεσα στην έκδοσή του και, πάντως, μέχρι τη νέα δικάσιμο που όρισε το ΣτΕ;

2) Σε ποια φάση βρίσκεται η έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων που αφορούν στις υπόλοιπες προστατευόμενες περιοχές και πότε αναμένεται να εκδοθούν αυτά;

Η ερωτώσα βουλευτής
Κατερίνα Μάρκου – Β’ Θεσσαλονίκης

Σχετικά