Ο Βουλευτής του Ποταμιού Ιάσονας Φωτήλας (Αχαΐας) κατέθεσε ερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού σχετικά με το αν ήταν άδικο έξοδο η αποκατάσταση του παλιού συρμού του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου Διακοφτού - Καλαβρύτων.
Ο Βουλευτής του Ποταμιού Ιάσονας Φωτήλας (Αχαΐας) κατέθεσε ερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού σχετικά με το αν ήταν άδικο έξοδο η αποκατάσταση του παλιού συρμού του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου Διακοφτού - Καλαβρύτων.
Ο Οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοφτού- Καλαβρύτων αποτελεί μια από τις δημοφιλέστερες σιδηροδρομικές διαδρομές στον κόσμο, αφού συνδυάζει φυσική ομορφιά με περίτεχνα τεχνικά έργα. Για το λόγο αυτό από το 1996, μετά από σχετική απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού, συνιστά ιστορικό διατηρητέο τεχνικό μνημείο. Το καλοκαίρι του 2014 αποφασίστηκε η υλοποίηση ενός προγράμματος αποκατάστασης μουσειακού τροχαίου υλικού ώστε να αναβιώσει ο πλήρης αυθεντικός συρμός που ξεκίνησε τα δρομολόγιά του στα τέλη του 19ου αιώνα, με σκοπό την εκμετάλλευσή του σε ειδικά τουριστικά δρομολόγια. Όμως, ενώ η αποκατάσταση του παλιού συρμού ολοκληρώθηκε, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν έχει ακόμη προχωρήσει σε καμιά απαραίτητη προεργασία για τη δρομολόγηση του συρμού, όπως η εκπαίδευση μηχανοδηγών στο χειρισμό και τεχνιτών στη συντήρηση της ατμάμαξας, διαδικασίες για την προμήθεια κάρβουνου, εξασφάλιση υδροδότησης της ατμάμαξας και άλλα τεχνικά ζητήματα. Παράλληλα δεν υπάρχει εκ μέρους της εταιρίας καμιά ενέργεια για τουριστική προβολή του έργου. Με δεδομένη τη σημασία του τουρισμού, ειδικά για την Ελλάδα, αφού αποτελεί μια από τις βασικές οικονομικές της δραστηριότητες, γίνεται πολύ σημαντική η ορθή διαχείριση αυτού του αξιοθέατου, που διατηρεί το ενδιαφέρον και την τουριστική κίνηση της περιοχής σε υψηλό επίπεδο καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και φυσικά και τη θερινή τουριστική περίοδο.
Το Ποτάμι πιστεύει στην ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού και επικροτεί κάθε ποιοτική αναβάθμιση υπηρεσιών και προϊόντων με στόχο την επέκταση της τουριστικής περιόδου.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
Ερώτηση με ΑΚΕ
Προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού
Θέμα: «Άδικο έξοδο η αποκατάσταση του παλιού συρμού του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου Διακοφτού- Καλαβρύτων;»
Ο Οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοφτού- Καλαβρύτων διασχίζει το πανέμορφο φαράγγι του Βουραΐκού ποταμού. Αυτό το γεγονός σε συνδυασμό με την ιδιαιτερότητα της σιδηροδρομικής γραμμής (εύρος 750mm, σύστημα οδόντωσης τύπου abt), τα περίτεχνα τεχνικά έργα και κτίρια του δικτύου και του γραφικού τροχαίου υλικού, έχουν μετατρέψει τον Οδοντωτό σιδηρόδρομο μια από τις δημοφιλέστερες σιδηροδρομικές διαδρομές στον κόσμο. Μάλιστα από το 1996 ο Οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοφτού- Καλαβρύτων και όλες οι εγκαταστάσεις του (σταθμοί, φυλάκια, υδατόπυργοι, γέφυρες, σήραγγες, τεχνικά έργα), μετά από γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων και σχετική απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού (ΦΕΚ 553/Β’/10.07.1996), αποτελεί ιστορικό διατηρητέο τεχνικό μνημείο.
Με δεδομένη τη σημασία του τουρισμού στην παγκόσμια, εθνική και τοπική οικονομία και ότι αποτελεί μια από τις βασικές οικονομικές δραστηριότητες της Ελλάδας, ακόμη και αυτή την περίοδο της οικονομικής κρίσης, γίνεται ακόμη πιο σημαντική η ορθή διαχείριση αυτού του αξιοθέατου, που διατηρεί το ενδιαφέρον και την τουριστική κίνηση της περιοχής σε υψηλό επίπεδο καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και φυσικά και τη θερινή τουριστική περίοδο (που αποτελεί την κατεξοχήν τουριστική περίοδο της Ελλάδας).
Το καλοκαίρι του 2014 σε ευρεία σύσκεψη μεταξύ των εμπλεκομένων εταιριών ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Ε.Ε.Σ.Τ.Υ. συναποφασίστηκε η υλοποίηση ενός προγράμματος αποκατάστασης μουσειακού τροχαίου υλικού, με σκοπό την εκμετάλλευσή του σε ειδικά τουριστικά δρομολόγια.
Πρόσφατα, η Ελληνική Εταιρία Συντήρησης Τροχαίου Υλικού (Ε.Ε.Σ.Τ.Υ.) κατάφερε να αποκαταστήσει και να επαναφέρει σε πλήρη λειτουργική κατάσταση την πρώτη ατμομηχανή που κυκλοφόρησε στο ιστορικό δίκτυο το 1895. Πρόκειται για την ατμάμαξα ΔΚ 8001 που κατασκευάστηκε το 1891 από τη γαλλική εταιρία «Anciens Établissements Cail» στο Παρίσι και παραλήφθηκε το 1895, ενώ η επίσημη έναρξη των δρομολογίων της έγινε στις 10 Μαρτίου 1896. Μαζί της αποκαταστάθηκε η όμορφη επιβατάμαξα Βφκπτ-131 και ακολουθεί σε λίγες εβδομάδες η ολοκλήρωση της αποκατάστασης της ξύλινης σκευοφόρου ΟΣΤ 201 ΔΚ, έτσι ώστε να αναβιώσει ο πλήρης αυθεντικός συρμός που ξεκίνησε τα δρομολόγιά του στα τέλη του 19ου αιώνα.
Όμως, σύμφωνα με καταγγελίες, ενώ η διαδικασία για την ανακαίνιση της ατμομηχανής και του επιβατικού βαγονιού αποπερατώθηκε επιτυχώς, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν έχει ακόμη προχωρήσει σε καμιά απαραίτητη προεργασία για τη δρομολόγηση του συρμού, όπως η εκπαίδευση μηχανοδηγών στο χειρισμό και τεχνιτών στη συντήρηση της ατμάμαξας, διαδικασίες για την προμήθεια κάρβουνου, εξασφάλιση υδροδότησης της ατμάμαξας και άλλα τεχνικά ζητήματα. Παράλληλα δεν υπάρχει εκ μέρους της εταιρίας καμιά ανακοίνωση σχετικά με τις προθέσεις της, καμιά διαφημιστική προβολή, καμιά τουριστική προβολή.
Το Ποτάμι πιστεύει στην ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού και επικροτεί κάθε ποιοτική αναβάθμιση υπηρεσιών και προϊόντων με στόχο την επέκταση της τουριστικής περιόδου.
Με βάση τα σοβαρά προβλήματα οικονομίας της χώρας, το γεγονός ότι ο τουρισμός αποτελεί μια από τις βασικότερες οικονομικές δραστηριότητες της Ελλάδας και ότι ο Οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοφτού – Καλαβρύτων φέρει σημαντικά έσοδα στην περιοχή
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Πότε προβλέπεται να ξεκινήσουν και να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες προετοιμασίες εκ μέρους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ώστε να καταστεί δυνατή η κυκλοφορία του ατμήλατου συρμού στον οδοντωτό σιδηρόδρομο Διακοφτού- Καλαβρύτων;
2. Πόσα δρομολόγια του συγκεκριμένου συρμού σκοπεύει να διενεργεί καθημερινά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Έχει προβεί σε όλες τις σχετικές ενέργειες, ώστε να υπάρχει επάρκεια προσωπικού;
3. Έχει προχωρήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε συζητήσεις σχετικά με την τιμή του εισιτηρίου, ώστε να είναι προσιτή στους τουρίστες; Πρόκειται να προσφέρει ειδικές τιμές σε οργανωμένες ομάδες επισκεπτών όπως σχολεία, σύλλογοι κ.α.; Σκέφτεται να προσφέρει δυνατότητα μίσθωσης του συρμού από οργανωμένες ομάδες σε λογικές τιμές τις ημέρες εκτός της κανονικής του λειτουργίας;
4. Έχει δρομολογήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τρόπους προβολής του νέου προϊόντος στην τουριστική αγορά;
5. Παρακαλούμε όπως μας χορηγήσετε κοστολόγιο του έργου αποκατάστασης του συρμού από την Ε.Ε.Σ.Τ.Υ.
Ο ερωτών Βουλευτής
Ιάσονας Φωτήλας – Αχαΐας
23 Ιουνίου 2015