24 Νοεμβρίου, 2017

«Το Υπουργείο Ναυτιλίας τορπιλίζει τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες»

Ομιλία του Γιώργου Μαυρωτά στη συζήτηση για το νομοσχέδιο Ναυτιλίας

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Θα ξεκινήσω με τον ευτελισμό των κοινοβουλευτικών διαδικασιών με τις ενέργειές σας. Η πολυτροπολογία που φέρατε πριν μερικές ώρες των 115 σελίδων. Πότε να προλάβουμε να τη μελετήσουμε. Ή ο σκοπός είναι να μην την μελετήσουμε; Αν είναι σημαντικά πράγματα γιατί τα ευτελίζετε με αυτήν τη διαδικασία;
Αν δεν είναι σημαντικά γιατί πρέπει να περάσουν τώρα λάθρα; Γιατί δεν τα μπήκε στο νομοσχέδιο αν ήσασταν έτοιμοι; Γιατί δεν τα φέρνει σε επόμενο νομοσχέδιο αφού είναι τόσο σημαντικό ώστε να την μελετήσουμε;

Τα έχουμε πει πολλές φορές. Όσο πλησιάζουμε στο τέλος του χρόνου το ίδιο φαινόμενο. Πέρσι αποχωρήσαμε από τη συνεδρίαση για τον ίδιο λόγο. Μου φαίνεται έτσι όπως πάτε φέτος θα το ξανακάνουμε. Και μετά θα ερχόσαστε με επόμενες διατάξεις να διορθώνετε νόμους που περνούν λάθρα.

Πάμε στο νομοσχέδιο. Μετά από 3,5 και πλέον χρόνια και σχεδόν 3 χρόνια της παρούσας κυβέρνησης έρχεται το 1ο νομοσχέδιο για θέματα ναυτιλίας. (αν εξαιρέσει κανείς κάποιες κυρώσεις που έχουμε ψηφίσει αυτό το διάστημα). Και να σκεφθεί κανείς ότι μιλάμε για μια χώρα με σήμα κατατεθέν της τη θάλασσα,
με έντονη εμπορική και τουριστική δραστηριότητα γύρω από τη ναυτιλία και βέβαια μια χώρα που χαρακτηρίζεται από την μεγάλη νησιωτικότητα.

Χρειαζόταν άραγε η Αγία Ζώνη ΙΙ για να γίνει αυτό; Η ναυτιλία αποτελεί σίγουρα μια προίκα για τη χώρα πολλά χρόνια και είναι από τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα που συμβάλλει οικονομικά,
είναι βασικός πυλώνας ανάπτυξης και μπορεί να δράσει έτι περαιτέρω συνεργιστικά προς όφελος και των άλλων οικονομικών κλάδων της χώρας.

Το παρόν νομοσχέδιο είναι ένα πολυνομοσχέδιο στην ουσία, περιλαμβάνει 134 άρθρα τα οποία αφορούν πολλές θεματικές, όπως θέματα για την επιθεώρηση πλοίων και λιμενικών εγκαταστάσεων, δηλαδή για τα προσόντα και την εκπαίδευση των επιθεωρητών και των ελεγκτών, ζητήματα ασφάλειας και αστυνόμευσης του προσωπικού του Λ.Σ. και της ΕΛ.ΑΚΤ.

Μεγάλο μέρος του νομοσχεδίου αφορά το υπηρεσιακό πλαίσιο των λιμενικών, μεταθέσεις, αποσπάσεις, μετατάξεις, όπως επίσης και το όλο πειθαρχικό κομμάτι. Τα θέματα προσωπικού συνεχίζονται και στα άρθρα 58-75 όπου γίνονται σημαντικές μεταβολές. Τέλος ρυθμίζονται θέματα για τους λιμένες και άλλα λοιπά θέματα. Παρότι όπως ανέφερε και ο εισηγητής μας το νομοσχέδιο διορθώνει και λύνει θέματα, δεν μπορεί και σε αυτό το Υπουργείο να σας αρέσει να νομοθετείται με σκούπες όπως και σε άλλα Υπουργεία Παιδείας, Υγείας κοκ.

Φέρνετε ένα νομοσχέδιο με πολλές διάσπαρτες διατάξεις αντί να επιμερίζεται το νομοθετικό έργο του Υπουργείου. Επιτρέψτε μου να σταθώ στο άρθρο 79 καθώς συμφωνώ με την ένταξη των αξιωματικών και υπαξιωματικών και λιμενοφυλάκων στις αντίστοιχες βαθμίδες της ανώτατης και ανώτερης εκπαίδευσης. Επίσης μας βρίσκει σύμφωνους η εισαγωγή στις σχολές αυτές του Λιμενικού με το σύστημα των πανελληνίων, ναι αυτών που καταργήθηκαν 2-3 φορές και επανήλθαν το 2017 δια στομάτων Πρωθυπουργού και Υπουργού Παιδείας.
Όμως θα θελα πραγματικά να ρωτήσω και να δεσμευτείτε εσείς και προπαντώς ο κ. Γαβρόγλου είναι εφικτό να είναι όλα έτοιμα σε λιγότερο από 1,5 μήνα για να μπαίνει κάποιος από το νέο ακαδημαϊκό έτος μέσω των πανελληνίων στις σχολές αυτές;

Με τι προγράμματα σπουδών; Με τι καθηγητές; Στο άρπα κόλα κι εδώ; Και να σας πω και την απορία μου αν και δεν είμαι νομικός είμαι μηχανικός αυτό το IF - THEN - ELSE της παραγράφου 2 του άρθρου 79 δεν τοχω ξαναδεί, «…εφόσον έχει εκδοθεί το ΠΔ της παρ. 1 έως 31/12/17 η εισαγωγή στις σχολές πραγματοποιείται από το ακαδημαϊκό έτος 2018-19 με το σύστημα των πανελλαδικών.

Αν το ανωτέρω διάταγμα εκδοθεί μετά τις 31/12/2017 η ένταξη των σχολών αυτών στο σύστημα πανελλαδικών εξετάσεων θα ισχύσει από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος που έπεται του ΠΔ». Πάντως επειδή φαίνεται ότι δεν είστε έτοιμοι καλό είναι να μην παίζουμε με αυτά και να νομοθετούμε πολλω μαλλον δε για θέματα εκπαίδευσης όταν είναι σίγουρα και καθορισμένα τα πράγματα και οι προϋποθέσεις γιατί αφορούν τους νέους μας και τις επιλογές σταδιοδρομίας τους.

Επειδή βλέπουμε η δυνατότητα των απευθείας αναθέσεων σε πολλές περιπτώσεις να καταχράται, στο άρθρο 91 καλό είναι μπουν περισσότερες δικλείδες ως προς το ποια συγκεκριμένα έργα επεμβάσεις σε λιμένες επιτρέπεται να ανέρχονται και μέχρι το ποσό των 100.000 πλέον ΦΠΑ με απευθείας ανάθεση μετά από απόφαση του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων.

Καμιά φορά στην Ελλάδα οι εξαιρέσεις γίνονται κανόνες… Μπορείτε να συγκεκριμενοποιήσετε αυτή την ελαστικότητα του ποσού να ισχύει μόνο σε φυσικές καταστροφές όπως π.χ. με τον σεισμό και τις ζημιές στο λιμάνι της Κω.

Μια και είμαστε σε θέματα νησιωτικής πολιτικής επιτρέψτε μου να αναφερθώ στην κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ που θα ισχύσει από 1/1/2018 στα ακριτικά νησιά. Αυτό θα έχει έντονα αρνητικές συνέπειες για τους επαγγελματίες και τους κατοίκους των νησιών καθότι δεν είναι προνόμιο αλλά το λογικό αντιστάθμισμα για την έντονη νησιωτικότητα της χώρας και όσα άλλα δύσκολα αυτή συνεπάγεται για τους εκεί διαμένοντες.

Άλλωστε όπως ανέφεραν και οι ίδιοι οι εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων των νησιών του Βορείου Αιγαίου, τα αναμενόμενα έσοδα από την επιβολή του υψηλότερου ΦΠΑ θα είναι πολύ πιο μικρά από όσο εκτιμάται και η ζημιά πολύ μεγάλη για τις τοπικές κοινωνίες. Πρέπει λοιπόν να το δείτε καθότι η νησιωτικότητα στη χώρα μας απαιτεί την οικονομική βιωσιμότητα των τοπικών κοινωνιών, που δεν είναι δα και οι πιο προνομιούχες λόγω τουρισμού…

Η τροπολογία του κ. Σκουρλέτη, πλέον άρθρο 133 του νσχδ, κινείται στην ίδια λογική όπως πράττει η κυβέρνηση και σε άλλες περιπτώσεις του διαίρει και βασίλευε. Το έκανε ήδη και στο κύριο σώμα του νομοσχεδίου για τη ναυτιλία εκμεταλλευόμενη διαφορετικές απόψεις στο εσωτερικό της ομοσπονδίας.

Με πρόσχημα λοιπόν την αυτονομία των συνδικαλιστικών οργανώσεων στο Δημόσιο αφήνει ένα παραθυράκι στις διαφωνίες και στον λαϊκισμό κάποιας πλευράς η οποία παρότι δεν συναινεί σε κοινές διαμορφωμένες θέσεις
…μπορεί να «πουλάει επανάσταση» αλλά μετά να επωφελείται των όσων κατάφερε η άλλη δευτεροβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση.

Ευτυχώς που έχει φέρει μνημόνιο ο ΣΥΡΙΖΑ γιατί αλλιώς αυτό θα το έκαναν και για τους μισθολογικούς όρους, οπότε κλείνουν το μάτι στον πλειστηριασμό διεκδικήσεων για χάρη υποστήριξης των συνδικαλιστικών οργανώσεων προκαλώντας και ρήγματα στη διάθεση για κοινό μέτωπο.

Να πάμε και βέβαια στην επικαιρότητα. Επιτρέψτε μου ένα γενικότερο σχόλιο με αφορμή και τα πρόσφατα τραγικά γεγονότα στη Δυτική Αττική και το μεγάλο αριθμό θυμάτων. Μέσα σε 3 σχεδόν μήνες η χώρα και ειδικά η Αττική έχει ζήσει 3 μεγάλες καταστροφές, τις πυρκαγιές τον Αύγουστο, τη μεγάλη υπόθεση με την περιβαλλοντική ζημιά με το ναυάγιο του Αγια Ζώνη 2 στον Σαρωνικό και τώρα οι πλημμύρες στη Δυτική Αττική.

Δυστυχώς ο αριθμός 3 αναφέρεται και στα χρόνια διακυβέρνησή σας και δυστυχώς δεν μπορείτε να συνεχίζεται να εγκαλείται τα προηγούμενα 40 χρόνια της μεταπολίτευσης.

Τρία χρόνια δεν είναι λίγα. Αποδείξατε ότι αν όχι λάθος καθυστερήσατε πάρα πολύ να αντιμετωπίσετε τις μεγάλες αυτές καταστροφές και επιτέλους να το πούμε και αυτό. Μα ποτέ κανείς δεν φταίει, μόνο τα χαμηλά κλιμάκια, (οι φαντάροι της πύλης που μπουκάρει ο Ρουβίκωνας) δεν υπάρχει αντικειμενική πολιτική ευθύνη;
Ο κόσμος να ξέρετε το καταλαβαίνει αυτό και την ανεπάρκεια αλλά και την ανυπαρξία ευθιξίας.

Στη Βουλή την ατζέντα πλέον την καθορίζουν απ’ότι φαίνεται τα ΜΜΕ και η επιακιρότητά τους. Είχαμε λοιπόν χθες κατ’ επίκληση της επικαιρότητας και της ανοίκειας επίθεσης των ΜΜΕ όπως υποστηρίζει ο κ. Τσίπρας, αίτημα του προς τον ΠτΒ να αναβληθεί για 2η φορά η συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης για τα Σαουδαραβικά βλήματα του συγκυβερνήτη σας κ. Καμμένου.

Συγγνώμη αλλά δεν μπορεί η Βουλή να μετατρέπεται αναγκαστικά και μόνο σε επικοινωνιακή αρένα των 2 αρχηγών, το έχω ξαναπεί, εδώ είμαστε για την κοινωνία και όχι για την επικοινωνία και για την κοινοβουλευτική ατζέντα θα αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες και όχι τις ατάκες.

Σήμερα λοιπόν είχαμε την καινοφανή κοινοβουλευτική διαδικασία της παράλληλης επεξεργασίας δύο νομοσχεδίων (γιατί και η τροπολογία που καταθέσατε ολόκληρο νομοσχέδιο είναι). Και μάλιστα με το στοιχείο του αιφνιδιασμού, για να μετρήσετε τα αντανακλαστικά μας, αν μπορούμε να επεξεργαστούμε 115 σελ. σε 4 ώρες. Κι επειδή πλησιάζει το τέλος του χρόνου όπου είσαστε επιρρεπείς σε τέτοιες «κουτοπονηριές» με τροπολογίες τελευταία στιγμής και ρουσφετολογικές διατάξεις σας λέω ότι αν έρθουν θα τις ψηφίσετε μόνοι σας.