2 Μαρτίου, 2017

Αντικοινωνικές και αυτοκαταστροφικές οι επαναλαμβανόμενες απεργίες στα μέσα σταθερής τροχιάς

Σπύρος Δανέλλης

Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών

Οι επαναλαμβανόμενες και δίχως επαρκή αιτιολόγηση κινητοποιήσεις των εργαζομένων στα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας αποτέλεσαν το έναυσμα για κατάθεση σχετικής ερώτησης του βουλευτή Ηρακλείου με Το Ποτάμι, Σπύρου Δανέλλη, προς τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών.

Οι κινητοποιήσεις έρχονται ως αντίδραση των συνδικαλιστών της ΣΤΑ.ΣΥ. σε νομοθετική ρύθμιση, η οποία ψηφίστηκε με αυξημένη πλειοψηφία την προηγούμενη εβδομάδα στην Βουλή (όλα τα κόμματα πλην ΝΔ, Χρυσής Αυγής, και ΚΚΕ), με την οποία εκχωρείται στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) η εμπορική εκμετάλλευση σταθμών και χώρων της ΣΤΑ.ΣΥ Α.Ε.

Θα πρέπει να σημειωθεί, όμως, πως σήμερα τα έσοδα από την εμπορική εκμετάλλευση διαφημίσεων πάνω στους συρμούς, ενοικιάσεων αιθουσών και χώρων της εν λόγω εταιρίας, μόλις και μετά βίας αγγίζουν τα 10 εκατ. ευρώ ετησίως, ποσό το οποίο κρίνεται σημαντικά μικρότερο από τις δυνατότητες που παρέχουν οι αστικές συγκοινωνίες που διακινούν καθημερινά 1,5 εκατ. επιβάτες, ενώ η τιμολόγησή τους παραμένει ίδια με εκείνη του 2002 (!).

Σύμφωνα με τον βουλευτή Ηρακλείου, ο εξορθολογισμός του όλου τοπίου επιβάλλεται για μια πληθώρα λόγων, μη εξαιρουμένων των υπονοιών πως οι συνδικαλιστές δεν θέλουν να φύγει η εμπορική εκμετάλλευση από τη διαχείριση της ΣΤΑ.ΣΥ., επειδή υπάρχει όφελος για τους ίδιους.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών

Αδικαιολόγητα μεγάλη ταλαιπωρία σηματοδοτούν για το επιβατικό, και όχι μόνο, κοινό του Λεκανοπεδίου, οι επαναλαμβανόμενες 24ωρες απεργίες που προκήρυξαν οι συνδικαλιστές της ΣΤΑ.ΣΥ. από την προηγούμενη εβδομάδα και συνεχίζονται και κατά την τρέχουσα (23 Φεβρουαρίου, 1 και 3 Μαρτίου).

Οι κινητοποιήσεις έρχονται ως αντίδραση σε νομοθετική ρύθμιση, η οποία ψηφίστηκε με αυξημένη πλειοψηφία την προηγούμενη εβδομάδα στην Βουλή (όλα τα κόμματα πλην ΝΔ, Χρυσής Αυγής, και ΚΚΕ), με την οποία εκχωρείται στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) η εμπορική εκμετάλλευση σταθμών και χώρων της ΣΤΑ.ΣΥ.

Σύμφωνα με την απόφαση του Συντονιστικού των Σωματείων Εργαζομένων της ΣΤΑ.ΣΥ., «μοναδικό αίτημα (των κινητοποιήσεων) είναι να μην προχωρήσει, εδώ και τώρα, η νομοθετική ρύθμιση που προωθεί το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, μειώνοντας τα έσοδα της Εταιρείας, απαξιώνοντάς την και ανοίγοντας το δρόμο για να πωληθεί σε ιδιώτες».

Κάτι τέτοιο ωστόσο φαίνεται να διαψεύδεται από την πλευρά του Υπουργείου Υποδομών, στελέχη του οποίου επισημαίνουν ότι δεν θα υπάρξει καμία απώλεια εσόδων από την ενοικίαση των εν λόγω χώρων για τη ΣΤΑ.ΣΥ., καθώς αυτά θα εισπράττονται από τον ΟΑΣΑ και στη συνέχεια θα κατευθύνονται στο φορέα που διαχειρίζεται τα μέσα σταθερής τροχιάς.

Ωστόσο, η παραχώρηση της εμπορικής εκμετάλλευσης των συγκεκριμένων χώρων στον ΟΑΣΑ αποτελεί ένα αναγκαίο μέτρο εξορθολογισμού, προκειμένου να υπάρξει ενιαία πολιτική σε όλα τα μέσα, να αξιοποιηθούν στο έπακρο οι δυνατότητες που παρέχονται από την ενοικίαση των χώρων της ΣΤΑΣΥ και να ενισχυθούν τα έσοδα από τη διαφημιστική δαπάνη.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως σήμερα τα έσοδα από εμπορική εκμετάλλευση (διαφημίσεις πάνω στους συρμούς, ενοικίαση αίθουσας πολλαπλών χρήσεων στο Σύνταγμα, ενοικίαση χώρων για καταστήματα, ΑΤΜ, κεραίες κινητής τηλεφωνίας κλπ), μόλις και μετά βίας αγγίζουν τα 10 εκατ. ευρώ ετησίως, ποσό το οποίο κρίνεται σημαντικά μικρότερο από τις δυνατότητες που παρέχουν οι αστικές συγκοινωνίες που διακινούν καθημερινά 1,5 εκατ. επιβάτες, ενώ η τιμολόγησή τους παραμένει ίδια με εκείνη του 2002 (!).

Δεδομένου ότι με κάθε νέα απεργία της ΣΤΑ.ΣΥ. η ζημία των εν λόγω ΔΕΚΟ διευρύνεται, με άμεσο αποτέλεσμα την περαιτέρω επιβάρυνση των Ελλήνων φορολογουμένων στην παρούσα μάλιστα συγκυρία, όπου καλούνται να συνεισφέρουν στην ανόρθωση της οικονομίας με νέα μέτρα.

Δεδομένου ότι με αυτές τις συμπεριφορές οι συνδικαλιστές μάλλον μπαίνουν σε ένα σπιράλ αυτό-εκπληρούμενης προφητείας, το οποίο οδηγεί σε αυτό ακριβώς που θέλουν να αποφύγουν, δηλαδή στην ιδιωτικοποίηση των ΜΜΜ, από την στιγμή που ο ιδιότυπος προστατευτισμός που απολαμβάνουν κρίνεται δυσανάλογα επαχθής για τον έλληνα φορολογούμενο και τον κρατικό προϋπολογισμό.

Δεδομένου ότι από ό,τι φαίνεται οι συνδικαλιστές δεν θέλουν να φύγει η εμπορική εκμετάλλευση από τη διαχείριση της ΣΤΑΣΥ, επειδή υπάρχει όφελος για τους ίδιους.

Δεδομένου ότι οι φορολογούμενοι πολίτες όλης της ελληνικής επικράτειας επιδοτούν τις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής, ωστόσο οι δυνητικοί χρήστες δεν απολαμβάνουν αντιστοίχως αξιόπιστες υπηρεσίες.

Δεδομένου ότι δεν μπορεί να συνεχίζεται εσαεί η τεράστια ταλαιπωρία των κατοίκων του Λεκανοπεδίου, αλλά και των επισκεπτών, όπως και η οικονομική και η περιβαλλοντική επιβάρυνση της Αθήνας.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Πως σκοπεύει να αντιμετωπίσει τις καταχρηστικές μεθοδεύσεις και αυθαιρεσίες των συνδικαλιστών που ευτελίζουν το δημοκρατικό και συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στην απεργία;

2. Αν οι εργαζόμενοι εξακολουθούν να αμείβονται κατά τις ημέρες των κινητοποιήσεων, διευρύνοντας τις ζημίες της εταιρίας;

Ο ερωτών βουλευτής
Σπύρος Δανέλλης – Ηρακλείου

Σχετικά