15 Μαρτίου, 2019

Αδιαφορία ή νέα επεισόδια ιδεοληψίας κατά των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων;

Ερώτηση Γ. Μαυρωτά προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων

Στη Βουλή έφερε ο Αντιπρόεδρος και βουλευτής του Ποταμιού, Γιώργος Μαυρωτάς, την αδιαφορία του Υπουργείου να στελεχώσει τη Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (Δ.Ε.Π.Π.Σ.), της οποίας η θητεία έληξε στις 31/12/2018, ένα δείγμα ακόμα των προθέσεων του Υπουργείου να υποβαθμίσει τον θεσμό των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (Π.Π.Σ.).

Τα Π.Π.Σ. είναι ένας πετυχημένος θεσμός του ΔΗΜΟΣΙΟΥ Σχολείου, που αφενός δίνει τη δυνατότητα σε παιδιά ακόμα και χαμηλών εισοδηματικών τάξεων να απολαμβάνουν ένα αναβαθμισμένο εκπαιδευτικό περιβάλλον και αφετέρου να διαχέονται καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές σε όλη τη δημόσια εκπαίδευση.

Όπως τονίζει ο κ. Μαυρωτάς, ήδη από πέρυσι φάνηκαν τα πρώτα σημάδια αδιαφορίας, όταν ανανέωσε την 5ετή θητεία των εκπαιδευτικών κατά ένα χρόνο, χωρίς καμία διάθεση να δημιουργήσει νέο πλαίσιο, όπως ήταν η επίσημη δικαιολογία. Με τη μη συγκρότηση της Δ.Ε.Π.Π.Σ. δημιουργούνται σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία των Π.Π.Σ. με πιο σημαντικό ότι είναι στον αέρα οι εξετάσεις του Ιουνίου, καθώς τέτοια εποχή θα έπρεπε να έχει βγει η σχετική εγκύκλιος του Υπουργείου μετά από εισήγηση της Δ.Ε.Π.Π.Σ.

Δυστυχώς, η ιδεοληψία του ΣΥΡΙΖΑ απέναντι στα Π.Π.Σ. συνεχίζεται όπως τις πρώτες μέρες της διακυβέρνησής του το 2015, οπότε η επέμβαση στον θεσμό ήταν η πρώτη εκπαιδευτική του «προτεραιότητα». Τελικά, με τις ενέργειες αποδόμησης των Π.Π.Σ. από τον ΣΥΡΙΖΑ οι μόνοι ωφελημένοι φαίνεται να είναι τα ιδιωτικά σχολεία, που από το 2011 στον θεσμό των Π.Π.Σ. είχαν βρει έναν ισχυρό ανταγωνιστή.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

ΘΕΜΑ: «Αδιαφορία ή σκοπιμότητα εναντίον του θεσμού των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων;»

Τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία (Π.Π.Σ.) είναι δημόσια σχολεία που εκτός από ένα αναβαθμισμένο εκπαιδευτικό περιβάλλον σε παιδιά όλων των κοινωνικών τάξεων, δίνουν τη δυνατότητα διάχυσης εκπαιδευτικών πρακτικών σε όλη τη δημόσια εκπαίδευση. Για αυτό και ο ρόλος τους στο οικοδόμημα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι σημαντικός.

Η ιδεοληπτική αντιμετώπιση των Π.Π.Σ. από τον ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε να υλοποιείται από τις πρώτες ημέρες της διακυβέρνησής του «διαπνέοντας» όλους τους Υπουργούς Παιδείας. Δυστυχώς ακόμη και τώρα που διανύουμε εκλογική χρονιά, το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (ΥΠ.Π.Ε.Θ.) πλήττει τον θεσμό των Π.Π.Σ. μέσω της τακτικής της αδιαφορίας καθώς εδώ και 2,5 μήνες δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες για τον ορισμό νέας Διοικούσας Επιτροπής Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) της οποίας η θητεία έχει λήξει με το πέρας του 2018.

Πέραν του μείζονος αυτού ζητήματος, προβλήματα ελλιπούς σύνθεσης αντιμετωπίζουν και τα Επιστημονικά Εποπτικά Συμβούλια (ΕΠ.Ε.Σ.) στα Π.Π.Σ. τα οποία έχουν αυξημένης σημασίας αρμοδιότητες μεταξύ άλλων για τη δημιουργία και τη λειτουργία ομίλων μαθητών ή τμημάτων ενισχυτικής διδασκαλίας, την τροποποίηση του αναλυτικού και του ωρολογίου προγράμματος του Π.Π.Σ., τη συνεργασία με το σύλλογο διδασκόντων του σχολείου στην οργάνωση και τον σχεδιασμό του εκπαιδευτικού έργου του σχολείου, καθώς και την κατάρτιση των αξιολογικών πινάκων κατάταξης των υποψήφιων διευθυντών και λοιπών εκπαιδευτικών των Π.Π.Σ.

Αποτελεί κοινή αντίληψη από την εκπαιδευτική κοινότητα και το σύνολο της κοινωνίας, ότι η ρητορική και κυρίως οι νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ κατά των Π.Π.Σ. καθώς και η «επιμελής» αποφυγή εφαρμογής διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας αλλά και η αποσπασματική τροποποίησή της από πλευράς ΥΠ.Π.Ε.Θ., οδηγεί όλα αυτά τα χρόνια, αργά αλλά σταθερά στην υποβάθμιση της λειτουργίας των Π.Π.Σ. κάτι άλλωστε που εξαρχής και συνεχώς καταδεικνύει το Ποτάμι στη Βουλή και στον δημόσιο διάλογο. Και ασφαλώς ωφελημένους από την υποβάθμιση των δημόσιων αυτών σχολείων δεν μπορούμε να σκεφτούμε κανέναν άλλον από τα ιδιωτικά σχολεία τα οποία είχαν βρει τα τελευταία χρόνια στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία έναν ισχυρό ανταγωνιστή.

Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Πότε σκοπεύετε να συγκροτήσετε τη νέα Δ.Ε.Π.Π.Σ. και σε ποιους λόγους οφείλεται η καθομολογούμενη από όλους τους εμπλεκόμενους στα Π.Π.Σ. εκπαιδευτικούς, αποφοίτους και συλλόγους γονέων και κηδεμόνων, η αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην όλη διαδικασία;

2. Σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί για τη συμπλήρωση των θέσεων και την πλήρη στελέχωση και λειτουργία των ΕΠ.Ε.Σ. των Π.Π.Σ;

3. Με βάση τη με αρ. πρωτ. 22703/Φ1 ΕΞ 178777 εισ/π.ε. /1402-2019 απάντησή σας στη με αριθμό 2693/22-10-2018 ερώτησή μας, στην οποία αναφέρετε ιεραρχικά, μεταξύ άλλων ότι «Αν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους υπάρχουν για οποιονδήποτε λόγο ανάγκες αναπλήρωσης εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε Π.Π.Σ. … Για την επιλογή των εκπαιδευτικών που προσλαμβάνονται σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, το οικείο ΕΠ.Ε.Σ. εκδίδει πρόσκληση ενδιαφέροντος... Η τοποθέτηση των εκπαιδευτικών που επιλέγονται γίνεται με απόφαση της Δ.Ε.Π.Π.Σ. ύστερα από εισήγηση του ΕΠ.Ε.Σ. που εξέδωσε την πρόσκληση ενδιαφέροντος», την τρέχουσα περίοδο είναι δυνατή η έκδοση προκήρυξης και η πλήρωση σε περίπτωση κένωσης θέσεως εκπαιδευτικού σε Π.Π.Σ.;

4. Αυτή τη στιγμή και σε συνέχεια με τα όσα και ο ίδιος αναφέρετε στην ανωτέρω απάντησή σας, ο Διευθυντής ενός Π.Π.Σ. ο οποίος είναι αρμόδιος να ενημερώσει τη Δ.Ε.Π.Π.Σ. για τις ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό, μπορεί να το πράξει; Και σε ποιον θα απευθυνθεί εφόσον έχει λήξει η θητεία της Δ.Ε.Π.Π.Σ;

5. Αντιλαμβάνεστε και συμμερίζεστε ή όχι, την έκδηλη ανησυχία των εκπροσώπων των γονέων και κηδεμόνων των Πρότυπων Σχολείων καθώς και των αποφοίτων σε σχέση με την ανάγκη της έγκαιρης προετοιμασίας των εισαγωγικών εξετάσεων στα Πρότυπα Σχολεία τον προσεχή Ιούνιο; Ποιος θα τις οργανώσει σε τόσο ασφυκτικά χρονικά περιθώρια ή με την δικαιολογία έλλειψης χρόνου θα καταργηθούν;

6. Επίκεινται εκ νέου αλλαγές στο νομοθετικό-θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Π.Π.Σ.; Αν ναι, πότε προγραμματίζεται να τεθεί (ελπίζουμε ότι θα τεθεί) σε δημόσια διαβούλευση; Υπάρχει το ενδεχόμενο να επέλθουν νομοθετικές αλλαγές οι οποίες να τεθούν σε ισχύ για το άμεσα επόμενο σχολικό έτος;

7. Οι επερχόμενες αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο προέκυψαν από κάποια αξιολόγηση του υπάρχοντος συστήματος όπου διαπιστώθηκαν αστοχίες ή είναι αποτέλεσμα καθαρά ιδεολογικής αντίληψης;

Ο ΕΡΩΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤHΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΩΤΑΣ – ΑΤΤΙΚΗΣ