13 Μαΐου, 2016

Θα προχωρήσουν επιτέλους τα έργα αφαλάτωσης στα νησιά μας;

Σύμφωνα με στοιχεία, που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, υπολογίζεται ότι η χώρα έχει πληρώσει από το 2006 έως το 2015 περίπου 74 εκατομμύρια ευρώ για μεταφορά νερού στα άνυδρα νησιά, την στιγμή που με το 1/25ο δηλαδή 3,1 εκατ. ευρώ θα μπορούσαν να είχαν εγκατασταθεί όλες οι απαραίτητες υποδομές αφαλάτωσης στα νησιά αυτά.

Έτσι, για άλλον ένα χρόνο η χώρα θα αναγκαστεί να επιλέξει για τα άνυδρα νησιά τη «μόνιμη»-προσωρινή λύση της μεταφοράς νερού και όχι την μονιμότερη και οικονομικότερη λύση της εγκατάστασης αφαλάτωσης.

Με ερώτησή τους προς τους Υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής οι βουλευτές του Ποταμιού, Γιώργος Αμυράς, Γρηγόρης Ψαριανός, Σπύρος Δανέλλης και Γιώργος Μαυρωτάς, ζητούν να μάθουν, ποιο ήταν το τελικό κόστος μεταφοράς νερού στα νησιά το 2015 και τι κόστος προβλέπεται να υπάρξει για το 2016.

Δεδομένου ότι το Νοέμβριο του 2015 η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής προχώρησε σε δύο διεθνείς διαγωνισμούς για την προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία πιλοτικών μονάδων αφαλάτωσης και ταχυδιυλιστηρίου στα νησιά Μεγίστη, Αρκοί και Πάτμο, οι βουλευτές του Ποταμιού διερωτώνται, ποια είναι η εξέλιξη των διαγωνισμών του Νοεμβρίου, καθώς και τι προβλέπεται να γίνει με τα υπόλοιπα άνυδρα νησιά.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:

Προς τους Υπουργούς
1. Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
2. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Θέμα: Υποδομές αφαλάτωσης και μεταφορά νερού στα νησιά
Κύριε Υπουργέ,

Το 2015 προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες σε νερό των άνυδρων νησιών μας οδηγηθήκαμε πάλι στην ασύμφορη λύση της μεταφοράς νερού. Τα 2,2 εκατ. ευρώ που δόθηκαν για να καλυφθούν οι ανάγκες των άνυδρων νησιών έπεσαν σε ένα «βαρέλι χωρίς πάτο», ενώ η σαφώς πιο οικονομική λύση, της δημιουργίας των απαραίτητων υποδομών αφαλάτωσης, μετατέθηκε πάλι για το απώτερο μέλλον.

Συγκεκριμένα, τον Ιούλιο του 2015 η γενική γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, υπέγραψε σχετική σύμβαση με την εταιρεία Κυκλάδες ΙΝΕ, η οποία είναι και η μοναδική εταιρεία που ασχολείται με τη μεταφορά νερού. Αντικείμενο της σύμβασης ήταν η κάλυψη των αναγκών δέκα νησιών από τον Ιούνιο (δηλαδή, τον προηγούμενο μήνα, αφού η σύμβαση καθυστέρησε να υπογραφεί) μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου για 168.100 κυβικά μέτρα πόσιμου νερού έναντι 1,7 εκ. ευρώ περίπου. Η σύμβαση προέβλεπε τη μεταφορά 36.000 κυβικών μέτρων νερού στην Πάτμο, 25.600 κυβικών στην Κίμωλο, 23.500 κυβικών στην Αμοργό, 23.300 κυβικών στους Λειψούς, 17.600 κυβικών στο Καστελόριζο, 15.000 κυβικών στη Λέρο, 10.000 κυβικών στην Ηρακλειά, 7.500 κυβικών στη Δονούσα, 6.100 κυβικών στο Αγαθονήσι και 3.500 κυβικών στη Σύμη (περιοχή Πανορμίτη). Ενώ με βάση τη δίμηνη σύμβαση που προηγήθηκε (Απρίλιος - Μάιος) η εταιρεία είχε λάβει ακόμα 618.000 ευρώ.
Οι ποσότητες αυτές ήταν ενδεικτικές και μπορούσαν να αυξομειωθούν. Αν βέβαια, μειωθούν περισσότερο από 20%, τότε ο ανάδοχος (η εταιρεία Κυκλάδες ΙΝΕ) θα αποζημιωθεί με το 80% του ποσού. Το νερό προέρχεται από τις εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ στο Λαύριο για τις Κυκλάδες και από γεωτρήσεις στην Κάλαθο της Ρόδου για τα Δωδεκάνησα. Το νερό που δίνεται από αυτές τις δύο πηγές είναι δωρεάν - όχι όμως και η μεταφορά του, η οποία γίνεται προς 10,40 ευρώ το κυβικό.

Η «μονίμως» προσωρινή λύση της μεταφοράς νερού εφαρμόζεται, ελλείψει ενός συνολικού, συνεκτικού σχεδίου για την εγκατάσταση, συντήρηση και λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης στα άνυδρα νησιά παρά το γεγονός ότι σε 7 από τα νησιά, στα οποία μεταφέρεται νερό (Πάτμος, Πανορμίτης Σύμης, Λειψοί, Λέρος, Δονούσα, Αμοργός, Κίμωλος) οι υποδομές αφαλάτωσης έχουν αγοραστεί, αλλά δεν έχουν εγκατασταθεί.

Υπολογίζεται ότι η μεταφορά νερού έχει κοστίσει από το 2006 έως πέρυσι 74 εκατ. ευρώ όταν τα απαιτούμενα έργα, τα οποία θα καλύψουν όλες τις ανάγκες σε επίπεδο υποδομών, εκτιμώνται στα 3,1 εκατ. ευρώ. Υπολογίζεται επίσης ότι το κόστος παραγωγής πόσιμου νερού σε μια μονάδα αφαλάτωσης είναι 1,5 ευρώ/κυβικό (συν 0,40 ευρώ/κυβικό ηλεκτροδότηση), ποσό περίπου πέντε φορές χαμηλότερο από αυτό που δαπανάται τώρα για την τροφοδοσία των νησιών με νερό.

To Νοέμβριο του 2015 ανακοινώθηκε ότι η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, προχώρησε σε δύο δημόσιους διεθνείς διαγωνισμούς για την προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης και ταχυδιυλιστηρίου στα νησιά Μεγίστη, Αρκοί και Πάτμο, έπειτα από σχετικές προγραμματικές συμβάσεις με τους δήμους αυτούς.
Κατόπιν των ανωτέρω,

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

1. Ποια είναι η εξέλιξη των διαγωνισμών του Νοεμβρίου του 2015 και τι προβλέπεται να γίνει για τα υπόλοιπα νησιά;

2. Ισχύουν δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για αγορά αλλά μη αξιοποίηση υποδομών αφαλάτωσης στα νησιά Πάτμος, Πανορμίτης Σύμης, Λειψοί, Λέρος, Δονούσα, Αμοργός, Κίμωλος; Αν ναι, πότε προγραμματίζετε να τις εγκαταστήσετε;

3. Ποιο το τελικό κόστος μεταφοράς νερού στα νησιά το 2015 και τι κόστος προβλέπεται να υπάρξει για την υδροδότηση των άνυδρων νησιών των Κυκλάδων και Δωδεκανήσων το 2016;

4. Υπάρχει ένα συνολικό και συνεκτικό σχέδιο για την εγκατάσταση, συντήρηση και λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης στα άνυδρα νησιά; Αν ναι, ποιο είναι αυτό με τι χρονοδιάγραμμα υλοποίησης για κάθε νησί και με ποια χρηματοδότηση ώστε να απαλλαγούμε από κοστοβόρες συμβάσεις μεταφοράς νερού;

Οι ερωτώντες βουλευτές:
Γιώργος Αμυράς - Β΄ Αθήνας
Γρηγόρης Ψαριανός - Β΄ Αθήνας
Σπύρος Δανέλλης - Ηρακλείου
Γιώργος Μαυρωτάς - Αττικής

Σχετικά