Ερώτηση σχετικά με το κλείσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη κατέθεσαν οι βουλευτές του Ποταμιού, Κατερίνα Μάρκου (Β' Θεσσαλονίκης) και Χάρης Θεοχάρης (Β' Αθήνας).
Πιο συγκεκριμένα, πέρα από το πρόβλημα, που προκαλεί το κλείσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής στους πρόσφυγες και στους μετανάστες, οι ελληνικές επιχειρήσεις, που εισάγουν κι εξάγουν, έρχονται αντιμέτωπες με εμπόδια, όπως καθυστερήσεις και σε ορισμένες περιπτώσεις απώλειες συμβολαίων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα του προβλήματος είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία δέχεται καθημερινά ακυρώσεις από πελάτες ή πάγωμα 300 - 400 φορτίων, τα οποία ισοδυναμούν με το 20% του συνολικού διακινούμενου όγκου του τελευταίου 15νθημέρου. Παράλληλα, οι εισαγωγές αφορούν, πέρα από τα προϊόντα λιανικής και ευρείας κατανάλωσης, κυρίως πρώτες ύλες (ξυλεία, χημικά προϊόντα κλπ), με αποτέλεσμα να πλήττεται σε δεύτερο στάδιο η ελληνική βιομηχανία.
Με βάση τα παραπάνω, οι βουλευτές ρωτούν τους αρμόδιους Υπουργούς, αν έχει γίνει εκτίμηση των επιπτώσεων και του κόστους του προβλήματος, ποιες οι επιπτώσεις για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που βρίσκεται σε εξέλιξη η αποκρατικοποίησή της και σε ποιες ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση, ώστε να απελευθερωθεί άμεσα και μόνιμα το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς: α) τον Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού
β) τον Υπουργό Οικονομικών
γ) τον Υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
δ) τον Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης
Θέμα: «Τεράστιο πλήγμα για τις εταιρείες και την ελληνική οικονομία το κλείσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη»
Το κλείσιμο των βόρειων συνόρων της χώρας δεν αφορά μόνο τους πρόσφυγες και μετανάστες, οι οποίοι βρίσκονται εδώ και μήνες εγκλωβισμένοι. Οι ελληνικές επιχειρήσεις βιώνουν στο ίδιο διάστημα μια ιδιότυπη ομηρία, καθώς η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης – Σκοπίων στην Ειδομένη παραμένει κλειστή για 30ή συνεχή ημέρα από πρόσφυγες και μετανάστες, που ζητούν να ανοίξουν τα σύνορα, ενώ κατά διαστήματα κλείνουν και οι οδικές αρτηρίες προς και από τα σύνορα. Η κατάσταση αυτή συντηρείται και λόγω της κυβερνητικής αβουλίας και απραξίας.
Οι εισαγωγικές/εξαγωγικές επιχειρήσεις, μετά τα capital controls, τους αποκλεισμούς των αγροτών τον περασμένο Ιανουάριο και τη γενικότερη αβεβαιότητα, που επικρατεί στη χώρα, έχουν να αντιμετωπίσουν και τα κλειστά σύνορα. Για να αντιμετωπίσουν τις καθυστερήσεις τόσο στην παραλαβή όσο και στην αποστολή οι εταιρείες αναζητούν εναλλακτικούς δρόμους μεταφοράς από και προς την Ελλάδα, με αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους, του χρόνου παράδοσης/ παραλαβής και στη χειρότερη περίπτωση την απώλεια συμβολαίων. Μεγάλο πλήγμα υπάρχει και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπου, σύμφωνα με δημοσιεύματα, τις τελευταίες ημέρες οι πελάτες της προχώρησαν σε ακυρώσεις ή σε πάγωμα 300 - 400 φορτίων, τα οποία ισοδυναμούν με το 20% του συνολικού διακινούμενου όγκου του τελευταίου 15νθημέρου.
Να σημειώσουμε ότι οι εισαγωγές αφορούν πέρα από τα προϊόντα λιανικής και ευρείας κατανάλωσης, κυρίως πρώτες ύλες (ξυλεία, χημικά προϊόντα κλπ), με αποτέλεσμα να πλήττεται σε δεύτερο στάδιο η ελληνική βιομηχανία, αλλά και οι επιχειρήσεις παραγωγής ενέργειας με πρώτη τη ΔΕΗ, καθώς τα στοιχεία λένε για αύξηση του κόστους τουλάχιστον κατά 25%.
Ανάλογη είναι η κατάσταση και στις εξαγωγικές επιχειρήσεις, με ακυρώσεις παραγγελιών. Σε πρόσφατη ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), μεταξύ άλλων αναφέρει ότι:
1. Οι εταιρίες που βλέπουν τα προϊόντα τους να χάνουν τις ημερομηνίες παράδοσης στις χώρες της κεντρικής Ευρώπης δεν έχουν άλλη επιλογή από την προώθησή τους μέσω Βουλγαρίας, μια διαδρομή που είναι περίπου 30% ακριβότερη αλλά δημιουργεί και καθυστερήσεις στις προθεσμίες.
2. Το επιπλέον κόστος ανά συρμό «μεταφράζεται» σε €6.000 - 15.000, ενώ η επαναδρομολόγησή του από τη γραμμή της Βουλγαρίας σημαίνει κόστος 10.000€ ανά συρμό.
3. Ο προηγούμενος αποκλεισμός της Ειδομένης (18 Νοεμβρίου - 9 Δεκεμβρίου 2015) έφερε ζημιές πάνω από €2 εκατ.
4. Η άμεση ζημιά για τους εξαγωγείς της Βορείου Ελλάδος φτάνει το €1.000.000, ενώ η ζημιά από τη μη εμπρόθεσμη παράδοση των εμπορευμάτων είναι ανυπολόγιστο.
5. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ καταβάλλει αποζημιώσεις (άγνωστου μέχρι στιγμής ύψους σε αυτή τη δεύτερη κατάληψη) στους πελάτες της για την καθυστέρηση.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
1. Έχει γίνει εκτίμηση των επιπτώσεων και του κόστους ειδικότερα στο εθνικό προϊόν και στο εξωτερικό ισοζύγιο της χώρας από τα συνεχιζόμενα στις εμπορευματικές μεταφορές προς και από τα βόρεια σύνορα της χώρας; Να σημειώσουμε ότι τα περυσινά στοιχεία δείχνουν ήδη μια υποχώρηση των εξαγωγών της τάξης του 3,7% και των εισαγωγών κατά 6,9%. Ποιες είναι σε δεύτερο στάδιο οι δημοσιονομικές επιπτώσεις από την απώλεια φορολογικών εσόδων και ποιες οι εκτιμώμενες επιπτώσεις στην απασχόληση;
2. Σε μια περίοδο που η χώρα αναζητά ξένες επενδύσεις, αλλά επίσης βρίσκεται σε εξέλιξη η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ποιες είναι οι επιπτώσεις για την εταιρεία; Ειδικότερα, ζητούνται στοιχεία για απώλειες εσόδων που είχε η εταιρεία από ακύρωση δρομολογίων, από ρήτρες που έχει πληρώσει ή πρόκειται να πληρώσει, αλλά και ακυρώσεις συμβολαίων.
3. Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε ώστε να απελευθερωθεί άμεσα και μόνιμα το σιδηροδρομικό δίκτυο, και να συνεχιστεί η απρόσκοπτη μεταφορά, παράδοση και παραλαβή προϊόντων προς και από το εξωτερικό;
Οι ερωτώντες βουλευτές:
Κατερίνα Μάρκου – Β' Θεσσαλονίκης
Χάρης Θεοχάρης – Β' Αθήνας