Τα περισσότερα στοιχεία του νομοσχεδίου είναι ακοστολόγητα, παρότι υπήρχε το χρονικό περιθώριο να γίνει αυτό από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, από τα Χριστούγεννα που κατατέθηκε πρώτη φορά. Με αυτή την επισήμανση ξεκίνησε την τοποθέτησή του ο κ. Μπαργιώτας, ειδικός αγορητής του Ποταμιού στο νομοσχέδιο «Μέτρα για την Επιτάχυνση του Κυβερνητικού Έργου», το επονομαζόμενο και «Παράλληλο Πρόγραμμα».
Συνεχίζοντας την τοποθέτησή του επί των άρθρων του νομοσχεδίου, τόνισε σχετικά με το ζήτημα της πριμοδότησης του ιατρικού προσωπικού που υπηρετεί σε άγονες περιοχές ότι, «καταστρέφουν οποιαδήποτε έννοια ανταγωνισμού και ισότητας, γέρνουν τον δείκτη υπέρ αυτών που έχουν προϋπηρεσία στα νησιά, το είπα και προχθές χαρακτηριστικά, καλύτερα να πας δύο χρόνια αγροτικός στην Αμοργό, παρά να πας 4 χρόνια στο Χάρβαρντ. Έτσι όπως είναι το σύστημα επιλογής επιμελητών του ΕΣΥ σήμερα, η προϋπηρεσία είναι ιδιαίτερα ισχυρή και αυτό δημιουργεί μια μεγάλη ανισορροπία δείτε τουλάχιστον τους πολλαπλασιασμούς πέντε και επτά. Είναι τεράστιο το νούμερο».
Αναφερόμενος ο κ. Μπαργιώτας στη δυνατότητα αποσπάσεων και μετακινήσεων του νοσηλευτικού προσωπικού, τόνισε την διαχρονική απουσία ενός αξιοκρατικού συστήματος μεταθέσεων, αποσπάσεων και μετατάξεων λέγοντας ότι, «δεν υπάρχει στο σύστημα ρεαλιστικό, πραγματικό, δίκαιο σύστημα μεταθέσεων και μετατάξεων για τους νοσηλευτές. Ήταν μια ζωή στα πολιτικά γραφεία και παρακαλούσαν και αυτό, πρέπει να αλλάξει, που σημαίνει ότι πρέπει να γίνει ίδρυση νοσηλευτικής υπηρεσίας με μόρια, με αρχαιότητα, με ιεραρχία νοσοκομείων, με δυνατότητα να πας νομίμως και διαφανώς από το ένα νοσοκομείο στο άλλο και όχι με μια υπογραφή, αλλά με κανόνες και κριτήρια. Αυτό θέλουμε να δούμε και όχι το αν θα υπογράφει ο διοικητής της ΥΠΕ ή ο Υπουργός».
Κλείνοντας τέλος την τοποθέτησή του με μια παρατήρηση επί της τροπολογίας για την στελέχωση των ασθενοφόρων με προσωπικό των ΟΤΑ και του Πυροσβεστικού Σώματος, τόνισε ότι, «πηγαίνοντας με αυτή τη λογική της οικονομίας και της ανάγκης, θα καταλήξουμε μετά από δύο - τρία χρόνια να διορίζουμε κουρείς στα χειρουργεία και κομπογιαννίτες στις παθολογικές κλινικές. Δεν έχει νόημα. Υπάρχει συγκεκριμένο θέμα με τους οδηγούς των ασθενοφόρων, που είναι πιστοποιημένοι, έχουν εκπαίδευση ή τουλάχιστον οφείλουν να έχουν. Το κατάφερε η Ν.Δ. με τις διαθεσιμότητες, όπου καταλήξαμε να έχουμε μια κατάσταση με το ΕΚΑΒ να έχει το προσωπικό και τα κέντρα υγείας να έχουν τα ασθενοφόρα και να μην μπορούν να συνεννοηθούν σε κανένα βαθμό».
Δείτε εδώ το βίντεο της ομιλίας:
Ακολουθεί η απομαγνητοφώνηση της εισήγησης του κ. Μπαργιώτα:
Καλησπέρα, μιας και η εξέλιξη της συζήτησης αυτού του νομοσχεδίου υπήρξε κάπως ιδιόρρυθμη με τις διακοπές, τις απουσίες κ.λπ., αναγκαστικά θ’ ακολουθήσω κι εγώ μια ιδιόρρυθμη πορεία, μιας και σήμερα, κυρίως, θ’ αναφερθώ κατ’ άρθρο στο Νομοσχέδιο, παρά οτιδήποτε άλλο. Θα είμαι, αναγκαστικά, δηλαδή, αποσπασματικός και θέλω να πιστεύω ήπιος, πράγμα που θα χαλάσει λίγο το κλίμα. Έτσι κι αλλιώς, χαλαρώστε, δεν μας παίρνει η τηλεόραση, παίζει άλλο, παίζει την Ολομέλεια του αγροτικού, οπότε δεν υπάρχει κανένας λόγος. Για τους συνήθεις φωνακλάδες το λέω.
Για τα οικονομικά που μ’ ενδιαφέρουν, παρακολούθησα το debate «350 εκατ. από εδώ», «πήρα 20 από εκεί», «πήρα 30 από εκεί». Υπάρχει μια πολύ απλή λύση για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Εκκρεμεί μία επικαιροποιημένη ρεαλιστική έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Αυτή που ακολουθεί το pdf είναι της πλάκας - συγχωρήστε μου την έκφραση. Ήταν η απάντηση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους τα Χριστούγεννα «δεν προλαβαίνω, δεν έχω στοιχεία, δεν κοστολογώ». Δεν υπάρχει δικαιολογία. Υπήρχε χρόνος. Περιμένουμε μέχρι την Ολομέλεια, να δούμε κοστολόγηση, αφού ο κ. Πολάκης, απ' ό,τι είπε, με το μπλοκάκι τα κοστολόγησε όλα. Εάν δεν μπορούν οι λογιστές του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ας πάει ο κ. Πολάκης, να τους βοηθήσει, αλλά νομίζω ότι τώρα πρέπει, να έχουμε έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους κοστολογημένη ρεαλιστικά. Τα περισσότερα σημαντικά στοιχεία αυτού του νομοσχεδίου είναι ακοστολόγητα. Λόγω χρόνου τότε, χωρίς δικαιολογία τώρα.
Άρα, λοιπόν, ας δούμε το πρώτο μέχρι την Ολομέλεια, μια ρεαλιστική, επικυρωμένη Έκθεση του Λογιστηρίου του Κράτους και τα υπόλοιπα για τον ΕΟΠΠΥ, τον προϋπολογισμό 300 εκατ. εδώ, 350 εκατ. εκεί, τα έχουμε ξανασυζητήσει σε άλλα.
Θα πω, λοιπόν, στα άρθρα.
Για το άρθρο 5, πριν χρησιμοποιήσω τις οξείες εκφράσεις και ανεβάσω το κλίμα περί σκανδαλώδης διάταξης κ.λπ., θα περιμένω να δω το τελικό κείμενο, όταν και αν έρθει, μια και το συζητήσαμε χθες, δεν θα ξαναέρθω.
Για τα άρθρα 7 και 13, θα κάνω μόνο την παρατήρηση, ότι και εδώ είναι ακοστολόγητα, προσθέτουν διορισμούς, οι οποίοι δεν είναι κοστολογημένοι, δεν ξέρω πότε θα γίνουν και πόσο θα γίνουν, μιά και αυτή η κακή συνήθεια με τη «σκιά» και τις υπουργικές αποφάσεις στο μέλλον, εξακολουθεί να υφίσταται και δεν έχουμε στοιχεία.
Μίλησα αναλυτικά για τους ανασφάλιστους, είπα τη γνώμη μου, τη γνώμη του κόμματος μου χθες.
Τα 100 εκατ. του κ. Πολάκη, να το δούμε αναλυτικά.
Είπαμε για το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, για 2,5 εκατ. ανασφάλιστους και ακόμα 100 εκατ., ακούγεται, καταρχήν, περίεργο. Να το δούμε.
Επίσης, να δούμε να εφαρμόζεται η διάταξη, γιατί θυμίζω ότι την ΚΥΑ την κατέβασε ο κ. Κουρουμπλής –μια και είναι εδώ - το Μάιο, λίγο διαφορετική έως πολύ διαφορετική από αυτό που είδαμε τον Δεκέμβριο και τώρα λέει, ότι «οι λεπτομέρειες, οι τρόποι κ.λπ. θα καθοριστούν με καινούργιες ΚΥΑ.». «Ήμουν νιός και γέρασα».
Ένας χρόνος για το συγκεκριμένο είναι ήδη πολύ, περιμένουμε να δούμε να εφαρμόζεται καταρχήν, σε ποιους εφαρμόζετε, με τις επιφυλάξεις που είπαμε προχθές κύριε Υπουργέ, για το τι κάνει στην εισφοροδιαφυγή αυτός ο τρόπος με τον οποίο εφαρμόζεται στους Έλληνες ασφαλισμένους, αλλά για τους υπόλοιπους δεν έχω καμία αντίρρηση, το πώς θα λειτουργήσει αυτό στη πραγματικότητα.
Φοβάμαι, ότι θα ανατινάξει - όπως είπα και προχθές - το σύστημα εισφορών στους αυτασφαλιζόμενους. Ουσιαστικά είναι αντικίνητρο, έτσι όπως είναι ρυθμιζόμενο, επαναλαμβάνω.
Τώρα, για την πρόσληψη των γιατρών - είπα και προχθές - αυτά εδώ έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό από δω και κάτω, γιατί θα αναφερθώ, κυρίως, στο Υπουργείο Υγείας. Είναι συντεχνιακά ζητήματα κυρίως, θεμιτό, πρέπει να γίνουν και αυτά, αλλά με κανέναν τρόπο το νομοσχέδιο αυτό και, κυρίως, στην υγεία, αλλά και όλο, δεν είναι ότι είναι κακό, είναι ότι είναι λίγο, ότι είναι άσχετο με τη συγκυρία. Ο κόσμος καίγεται, οι ασθενείς νοσηλεύονται σε λουλουδάτα σεντονάκια, που φέρνουν από το σπίτι τους και παίρνουν από μπουκαλάκια και τα πηγαίνουν απέναντι και εμείς συζητάμε για το αν θα είναι έτσι ή αλλιώς η Επιτροπή, που τις κρίσης των γιατρών. Είναι λίγο ανεπίκαιρο και είναι λίγο υποκριτικό να λέμε, να ισχυριζόμαστε, ότι αυτό είναι νομοσχέδιο το οποίο στηρίζει το ΕΣΥ.
Δεν έχω κανένα πρόβλημα να πω και θα έλεγα και στους συναδέλφους της Ν.Δ., να είναι πιο σεμνοί σε τόνους, γιατί άφησαν πίσω τους κάτι συγκεκριμένο, όταν έφυγαν από την Κυβέρνηση και σε αυτό έχει δίκιο τη Συμπολίτευση, το οποίο, όμως, επιδεινώνεται συνεχώς από τον Γενάρη του 2015, ένα χρόνο τώρα, χωρίς καμία παρέμβαση.
Αυτό εδώ το άθροισμα μπαλωμάτων, που έχουμε σήμερα στο νομοσχέδιο είναι το πρώτο, δεν υπήρξε άλλη νομοθετική παρέμβαση από Κυβέρνηση της Αριστεράς, ούτε από την προηγούμενη, ούτε από την νυν και αυτό εδώ είναι ανεπαρκές. Δεν προσφέρει τίποτα παραπάνω, πέρα από κάποιες ρυθμήσεις για τους συναδέλφους μας τους γιατρούς και κάποιες για τους νοσηλευτές, οι οποίες μερικές είναι καλές, μερικές άλλες προβληματικές, δεν αλλάζουν τη ζοφερή πραγματικότητα του ΕΣΥ.
Καταρχήν, να επισημάνω ένα λάθος που ξέφυγε, υπάρχει στο άρθρο για τους Επιμελητές Β΄, ότι λέει «5 χρόνια και ηλικία 50 χρόνων στη δεύτερη παράγραφο, πάλι για τους Επιμελητές Β΄, είναι Επιμελητές Α΄». Είναι τυπογραφικό λάθος και καλό είναι να διορθωθεί γιατί μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα.
Έχουμε μια υποψία από χθες, που τα «σκάλιζα» πάλι. Πολύ φοβάμαι, κύριε Υπουργέ, ότι αυτό το 50 χρόνια για τον Επιμελητές Β΄, πέρα απ' το προβληματικόν της γήρανσης του συστήματος, ενδέχεται - ελπίζω να το διαψεύσετε - με το γεγονός, ότι αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία στο ΕΣΥ, η προϋπηρεσία των συναδέλφων που είναι στο νοσοκομείο «ΝΤΙΝΑΝ». Επειδή υπηρέτησαν στο νοσοκομείο «ΝΤΙΝΑΝ» και επειδή έχω τις ηλικίες, νομίζω ότι είναι ιδιαίτερος προβληματικό το γεγονός, ότι - τα είπε η κυρία Χριστοφιλοπούλου - διαψεύστε το μου φτάνει, θα το δεχτώ - αλλά η παράταση στα 50 χρόνια εξόχως προβληματική. Αν υπάρχουν κάποιοι συγκεκριμένοι άνθρωποι, οι οποίοι έχουν αδικηθεί, έχουν μείνει πίσω, νομοθετείτε, επιτέλους, με αυτόν τον απαράδεκτο τρόπο, κατά τη γνώμη μου, νόμο 2009, περί «πολυδιευθυντικό» όπως έχει βαπτιστεί, που είχε νομοθετηθεί, ότι «όλες οι θέσεις βγαίνουν Β΄», σας δίνει τη δυνατότητα αυτός ο νόμος να τους βάλετε Α΄.
Βγάλτε, λοιπόν, κάποιες θέσεις α΄ για κάποιους ανθρώπους που έχουν μείνει πίσω 50 χρόνια και 5 χρόνια προϋπηρεσίας, πολύ καλά αλλά μην κάνετε το λάθος να περάσετε το νόμο 50 έτη για του επιμελητές β΄. Είναι ηλικίες οι οποίες δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τα νοσοκομεία, μπορεί να βολεύει κάποιους γιατρούς, αλλά δεν είμαστε για αυτό εδώ, είμαστε για τα νοσοκομεία, τα νοσοκομεία θέλουν νέο αίμα, θέλουν νέους ανθρώπους που μόλις τελείωσαν την ειδικότητα και έχουν τη διάθεση να προσφέρουν και μπορούν να σταθούν και δύο και τρεις και τέσσερεις ημέρες ξύπνιοι και όρθιοι, όπως καλά ξέρετε, είναι η πραγματικότητα αυτή την εποχή. Ένας 50αρης με πέντε και επτά χρόνια προϋπηρεσία δεν μπορεί να το κάνει αυτό και μιλάω εξ ιδίας πείρας, και νομίζω όσοι έχουν εμπειρία το ξέρουν. Είναι μεγάλο λάθος η παράταση του ορίου ηλικίας στα 50 έτη. Είναι το σύστημα ήδη υπερβολικά γερασμένο, αντί να προσπαθήσουμε να το ανανεώσουμε το επιβαρύνουμε είναι λάθος νομίζω. Νομίζω. Η πάγια διαταγή με την οποία καθορίζονται τα προσόντα είναι τέτοια που ένας άνθρωπος 50 χρόνων με κάποια σχετική προϋπηρεσία, για αυτό είπα συνδέεται με το ΝΤΥΝΑΝ. Σε άλλο νοσοκομείο, σε άλλη θέση έχει εκ των πραγμάτων προβάδισμα απέναντι στους νεότερους. Αυτό είναι το πρόβλημα, δίνεται προβάδισμα στους μεγαλύτερους από τη διαταγή, νομίζω ότι ενδιαφέρον θα υπάρχει πάντα στις περισσότερες ειδικότητες αυτές που δεν υπάρχει χρειάζονται άλλου τύπου προσεγγίσεις, πολύ φοβάμαι. Αφορά στους γενικούς γιατρούς από το 2010 και μετά, έχει λυθεί και είδα με ευχαρίστηση ότι περιλαμβάνει όλους τους γενικούς γιατρούς η μονιμοποίηση.
Το επόμενο άρθρο για το ΝΤΥΝΑΝ το είπα, έχω και εγώ τις ίδιες επιφυλάξεις με την κυρία Χριστοφιλοπούλου, χρειάζεται ενιαία αντιμετώπιση, γιατί το ΝΤΥΝΑΝ πιο πολύ μοιάζει με το ΥΓΕΙΑ παρά με το ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ. Είναι ένα ιδιωτικό ουσιαστικά ίδρυμα, τα περασμένα χρόνια, στο οποίο οι γιατροί δούλευαν λίγο πολύ με τους ίδιους όρους που δούλευαν κάποιοι συνάδελφοι στο ΥΓΕΙΑ, ως πλήρους και μη αποκλειστικής απασχόλησης. Άρα, χρειαζόμαστε μια ενιαία προσέγγιση, θα έλεγα είναι φίλοι μου αρκετοί από αυτούς, έχουμε κάνει ειδικότητα μαζί, τα ίδια χρόνια που εγώ πήγα στο εξωτερικό αυτοί πήγαν στο ΝΤΥΝΑΝ ήταν η συγκυρία τέτοια, η αλήθεια όμως είναι αυτή. Είχε συγκεκριμένες συνθήκες. Δεν έχει να κάνει, ή θα αλλάξουμε όλο το σύστημα, αυτή είναι η άποψή μου, να καταργηθεί η πλήρης και αποκλειστική απασχόληση. Ή θα έχουμε ενιαίους κανόνες ή θα βάλετε και την προϋπηρεσία στο ΥΓΕΙΑ, κατά τη γνώμη, γιατί όχι, είναι ιδιωτικό μεν αλλά …..όχι μόνο το ΥΓΕΙΑ για να μην κάνω διαφήμιση, αλλά και κάποια ιδιωτικά θεραπευτήρια στην Αθήνα, είναι νοσοκομεία κανονικότατα και παρέχουν συνθήκες παρόμοιες με τα δημόσια. Ή θα το κάνουμε έτσι ή θα το κάνουμε αλλιώς. Ως φωτογραφία το ΝΤΥΝΑΝ ακούγεται κάπως περίεργο. Για τις εφημερίες ένα σχόλιο. Εντάξει μεικτές εφημερίες τα Σαββατοκύριακα, πόσα χρόνια θυμάμαι να το συζητάμε όμως το πρόβλημα των εφημεριών δεν λύνεται με τις μεικτές τα Σαββατοκύριακα είναι ένα τεράστιο πρόβλημα. Είναι ένα πρόβλημα διαφάνειας, τρόπου διαμοιρασμού, αυτά τα χρόνια έχουν γίνει μόνο οριζόντιες περικοπές, καμία εκλογίκευση με αποτέλεσμα, κάποιοι να δουλεύουν πολύ και να πληρώνονται λίγο, κάποιοι να εξακολουθούν να μην δουλεύουν και να πληρώνονται πολύ για αυτό που δουλεύουν. Εάν θέλουμε να συζητάμε για νομοσχέδια που αλλάζουν το εθνικό σύστημα υγείας, θα συζητήσουμε την αναμόρφωση του συστήματος εφημεριών από την αρχή, από το μηδέν. Εφημεριακά πρότυπα, να μην τα λέω, υπάρχουν χιλιάδες πράγματα να τα συζητήσουμε. Πέρασε ένας χρόνος και δεν έχουμε συζητήσει τίποτα. Δεν νομίζω όμως μεικτές εφημερίες συντεχνιακές διορθώσεις και τίποτα άλλο, κυρία Τζούφη μου. Ας δούμε και τίποτα σημαντικό. Να το συζητήσουμε, ας το θίξω εγώ, και φέρτε το την επόμενη φορά, δεν πειράζει. Αφήστε με να τα πω. Νομίζω επίσης, ότι ένα εξόχως προβληματικό θέμα είναι οι προϋπηρεσίες στις άγονες γραμμές. Κανένας δεν λέει να μην δοθούν οικονομικά κίνητρα σίγουρα, κίνητρα προϋπηρεσίας ενδεχομένως ναι, πενταπλά και επταπλά είναι τεράστιο το πρόβλημα. Είπα και προχθές καταστρέφουν οποιαδήποτε έννοια ανταγωνισμού και ισότητας, γέρνουν τον δείκτη υπέρ αυτών που έχουν προϋπηρεσία στα νησιά, το είπα και προχθές χαρακτηριστικά, καλύτερα να πας δύο χρόνια αγροτικός στην Αμοργό, παρά να πας 4 χρόνια στο Χάρβαρντ. Έτσι όπως είναι το σύστημα επιλογής επιμελητών του ΕΣΥ σήμερα, η προϋπηρεσία είναι ιδιαίτερα ισχυρή και αυτό δημιουργεί μια μεγάλη ανισορροπία δείτε τουλάχιστον τους πολλαπλασιασμούς πέντε και επτά. Είναι τεράστιο το νούμερο. Δίνει ένα προβάδισμα, το οποίο ……Ξέρετε καλά από την εμπειρία σας ότι και οι παλιές διατάξεις που έλεγαν ότι γυρίζει οποιοσδήποτε δουλέψει πέντε χρόνια στα άγονα σε προσωποπαγή θέση στο νοσοκομείο της επιλογής του δημιούργησαν τεράστια προβλήματα. Πρέπει να υπάρχει ταυτόχρονα και το κίνητρο και η αξιοκρατία και η γραμμική λειτουργία στα νοσοκομεία της υποδοχής.
Αυτό λέω και θα πρέπει να το ξαναδούμε. Σας είπα και προχθές ότι προτάσεις σε δύο μέρες δεν γίνονται και θα έπρεπε η κουβέντα αυτή να έχει ανοίξει από καιρό.
Το άλλο θέμα είναι τα κριτήρια και θα πρέπει να δούμε ποια είναι άγονα και ποια δεν είναι. Αποφασίζει ο Υπουργός με μια απόφαση και ο άλλος Υπουργός αποφασίζει με μια άλλη; Είπα και προχθές ότι δεν νομοθετείτε στιγμιαία, κύριε Υπουργέ, δεν είναι για όσο είστε Υπουργός, αλλά είναι για τα επόμενα δέκα - δεκαπέντε χρόνια μερικές φορές.
Ακόμη για τους διευθυντές της ιατρικής υπηρεσίας και του επιστημονικού συμβουλίου του νοσοκομείου, για εμένα είναι μια χρεοκοπημένη διοικητική δομή που πρέπει να αλλάξει συνολικά. Το αν είναι κάποιος διευθυντής σε έναν τομέα που δεν λειτουργεί πρακτικά πουθενά και σε κανένα νοσοκομείο της χώρας, είναι απλώς αδιάφορο. Κάποια στιγμή πρέπει να δούμε από την αρχή πως διοικούνται τα νοσοκομεία και αυτό το πράγμα με τις αλλεπάλληλες υποτροπές που δεν δουλεύει καμία, πάντα μου θύμιζε και μου θυμίζει τη γνωστή παροιμία που λέει ότι «η καμήλα είναι άλογο σχεδιασμένο από επιτροπή». Περί αυτού πρόκειται και πρέπει να ξαναδούμε τη λειτουργία όλων αυτών σε ένα διαφορετικό τρόπο. Έχουν και οι επιτροπές την αξία τους, έχουν και οι μάνατζερς την αξία τους, έχουν και τα άτομα την αξία τους. Το σύστημα που έχουμε με τον ιδρυτικό νόμο του ΕΣΥ απείραχτο από το 1983 δεν λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια. Λειτουργεί ο διευθυντής των ιατρικών υπηρεσιών και ο διοικητής, τίποτα άλλο. Πρέπει να το ξαναδούμε από την αρχή σε όλα του τα επίπεδα και το ίδιο ισχύει για όλες τις επιτροπές.
Για το θέμα της κινητικότητας του νοσηλευτικού και του παραϊατρικού προσωπικού και σε άλλες διατάξεις, ενώ φαίνεται ότι η αποκέντρωση είναι ένα καλό πράγμα που πάει στον διοικητή της ΥΠΕ, ο τρόπος με τον οποίο εκλέγονται οι διοικητές, δηλαδή, το κομματικό κράτος και η έλλειψη κριτηρίων και συγκροτημένης μεθόδου μορίων και τα λοιπά, που υπάρχουν σε άλλους δημόσιους υπαλλήλους, για τους νοσηλευτές, ανοίγει και άλλο παράθυρο. Εδώ, επίσης, πρέπει να δούμε στην ουσία τα κριτήρια με τα οποία γίνονται οι μετατάξεις, οι μεταθέσεις και οι αποσπάσεις. Ποιος επιλέγεται και γιατί επιλέγεται να πάρει μετάθεση και όχι ποιος υπογράφει. Το ποιος υπογράφει και αυτό είναι προβληματικό, όταν ο διοικητής της ΥΠΕ είναι πάντα πολιτικό πρόσωπο που έχει επιλεγεί από την κυβέρνηση. Δεν υπάρχει στο σύστημα ρεαλιστικό, πραγματικό, δίκαιο σύστημα μεταθέσεων και μετατάξεων για τους νοσηλευτές. Ήταν μια ζωή στα πολιτικά γραφεία και παρακαλούσαν και αυτό, πρέπει να αλλάξει, που σημαίνει ότι πρέπει να γίνει ίδρυση νοσηλευτικής υπηρεσίας με μόρια, με αρχαιότητα, με ιεραρχία νοσοκομείων, με δυνατότητα να πας νομίμως και διαφανώς από το ένα νοσοκομείο στο άλλο και όχι με μια υπογραφή, αλλά με κανόνες και κριτήρια. Αυτό θέλουμε να δούμε και όχι το αν θα υπογράφει ο διοικητής της ΥΠΕ ή ο Υπουργός.
Για τα διοικητικά συμβούλια των νοσοκομείων, τα είπαμε ξανά, αλλά δεν κατάλαβα γιατί πέρασε ξανά με νόμο. Για την Επιτροπή Ελέγχου Προστασίας των Δικαιωμάτων επιμένω να αλλάξετε ορισμένα πράγματα. Είναι καλό, υπάρχει στο εξωτερικό, οι λήπτες πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο. Επίσης, στην νομοτεχνική που είδα, ποιοι είναι οι φορείς; Υπάρχει κατάλογος ή κάποιο κριτήριο; Αναφέρεται γενικώς σε φορείς και όχι συγκεκριμένα.
Θα ολοκληρώσω με την τροπολογία για τους ΟΤΑ και για τους οδηγούς των ασθενοφόρων τους. Πηγαίνοντας με αυτή τη λογική της οικονομίας και της ανάγκης, που την αντιλαμβάνομαι, θα καταλήξουμε μετά από δύο - τρία χρόνια να διορίζουμε κουρείς στα χειρουργεία και κομπογιανίτες στις παθολογικές κλινικές. Δεν έχει νόημα. Υπάρχει συγκεκριμένο θέμα με τους οδηγούς των ασθενοφόρων, που είναι πιστοποιημένοι, έχουν εκπαίδευση ή τουλάχιστον οφείλουν να έχουν. Το κατάφερε η Ν.Δ. με τις διαθεσιμότητες, όπου τελειώσαμε με το ΕΚΑΒ να έχει το προσωπικό και τα κέντρα υγείας να έχουν τα ασθενοφόρα και να μην μπορούν να συνεννοηθούν σε κανένα βαθμό.
Θυμάμαι επί μήνες, τα ασθενοφόρα να περιμένουν να πάνε στα κέντρα υγείας γιατί δεν υπήρχε κανένας να τα οδηγήσει, όμως αυτή δεν είναι η λύση. Η λύση είναι τα κλιμάκια του ΕΚΑΒ, η αναθεώρηση του προσωπικού, δάνεια, αποσπάσεις ενδεχομένως οδηγών του ΕΚΑΒ στα κέντρα υγείας και αν υπάρχουν κενά, μπορούμε να τα ξαναδούμε. Αυτό όμως ανοίγει μια πόρτα, οποιοσδήποτε να μπαίνει μέσα στο ασθενοφόρο να το πηγαίνει μια βόλτα. Καλά είναι να το ξαναδούμε ή τουλάχιστον, βάλτε να είναι υποχρεωτικό, πριν μπει στο αυτοκίνητο να έχει ήδη εκπαιδευτεί.
Κωνσταντίνος Μπαργιώτας - Λάρισας