22 Σεπτεμβρίου, 2017

Στρατηγικές επενδύσεις: Θα πετάξουν επιτέλους τα υδροπλάνα ή πέταξε και αυτό το πουλάκι;

Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Κοντεύει να εκπνεύσει και η φετινή χρονιά, χωρίς ακόμα να έχει γίνει κατορθωτό να πραγματοποιηθούν στη χώρα μας πτήσεις υδροπλάνων. Δυστυχώς, η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, όπως και οι προηγούμενες, δεν έχουν μέχρι στιγμής φέρει εις πέρας την οριστική νομοθέτηση της λειτουργίας υδατοδρομίων, παρά τις περί του αντιθέτου δεσμεύσεις του αρμόδιου Υπουργού κ. Σπίρτζη τον περασμένο Ιούλιο. Φαίνεται πως ένας ολόκληρος χρόνος δεν ήταν αρκετός, για να συνταχθεί στην τελική του μορφή το σχετικό νομοσχέδιο περί «Ίδρυσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών», που στόχευε στην απλοποίηση και επιτάχυνση σημείων του δυσλειτουργικού Ν. 4146/13. Ενώ είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από τις 5 Αυγούστου μέχρι 9 Σεπτεμβρίου του 2016, εξακολουθεί μέχρι σήμερα να μην έχει κατατεθεί ακόμη προς συζήτηση στη Βουλή.

Μέχρι τώρα, μόλις τρία υδατοδρόμια έχουν αδειοδοτηθεί στην Περιφέρεια, ενώ για το μητροπολιτικό υδατοδρόμιο της Αθήνας, που θεωρείται κλειδί για την ενεργοποίηση των επενδύσεων στα υδροπλάνα, δεν προβλέπεται και ούτε έχει ξεκινήσει ακόμα οποιαδήποτε διαδικασία. Και αυτό, παρά το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί και την γενική παραδοχή της αναγκαιότητας της λειτουργίας των υδατοδρομίων, τόσο όσον αφορά στο επίπεδο της προσβασιμότητας και των μεταφορών, όσο και για την σε σημαντικό βαθμό συμβολή στην ανάπτυξη του κύριου πυλώνα της εθνικής μας οικονομίας, αυτόν του τουρισμού.

Για ποιο λόγο, λοιπόν, καθυστερεί τόσο η κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου; Ποιοι αντιδρούν και δεν θέλουν να γίνει το αναγκαίο νομοθετικό πλαίσιο; Και επιτέλους, υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας αδειοδότησης ή θα χαθούν και άλλες τουριστικές περίοδοι; Σε αυτά τα ερωτήματα ζητά ο βουλευτής Β΄ Αθήνας με το Ποτάμι, Γρηγόρης Ψαριανός, απαντήσεις από τον Υπουργό Μεταφορών.

Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

ΕΡΩΤΗΣΗ προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: «Υδροπλάνα και Υδατοδρόμια, οι κλειδωμένες επενδύσεις»

Με τον επενδυτικό Ν. 4146/13 δημιουργήθηκε το νομικό πλαίσιο για την αδειοδότηση και λειτουργία υδατοδρομίων και υδροπλάνων στην Ελλάδα, το οποίο μάλιστα καθυστερούσε περί την 10ετία.
Έκτοτε τα υδατοδρόμια που έχουν αδειοδοτηθεί στην ελληνική επικράτεια είναι μόλις τρία, αυτά της Κέρκυρας, των Παξών και της Πάτρας.

Το Υπουργείο σε συνεργασία με τα άλλα συναρμόδια Υπουργεία αλλά και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας εκπόνησε Σχέδιο Νόμου με σκοπό να άρει τα σημεία εκείνα του Ν.4146/13 που δημιουργούν καθυστερήσεις στην αδειοδότηση των υδατοδρομίων και να επισπευθούν οι διαδικασίες αυτές.

Το νομοσχέδιο αυτό τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από 5 Αυγούστου μέχρι 9 Σεπτεμβρίου του 2016 και έκτοτε αγνοείται η τύχη του.

Τον περασμένο Ιούλιο, σύμφωνα με άτυπη κυβερνητική ενημέρωση, σε συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής Υποδομών είχε δεσμευτεί ο αρμόδιος Υπουργός ότι επρόκειτο να κατατεθεί προς ψήφιση άμεσα εντός των επόμενων ημερών. Αλλά και πάλι, εδώ και 2 μήνες μετά, αγνοείται η τύχη του.

Να επισημάνουμε ότι, η γειτονική και ανταγωνίστρια στον τουρισμό Κροατία υιοθέτησε πλήρως το Ν. 4146/13 για τη δημιουργία υδατοδρομίων, τον μετέφρασε στα Κροατικά, τον ψήφισε και μέσα σε ένα χρόνο αδειοδότησε συνολικά 11 υδατοδρόμια.

Σύμφωνα με ειδικούς τρία είναι τα αγκάθια που κρατούν τα υδροπλάνα μακριά από τα ελληνικά νησιά και τα παράλια της ηπειρωτικής χώρας αλλά και τις αντίστοιχες επενδυτικές εταιρείες:

α) Το νομοθετικό πλαίσιο και οι συνεχείς καθυστερήσεις στην ολοκλήρωσή του

β) Η δημιουργία εκτενούς δικτύου υδατοδρομίων ανά νησιωτική περιοχή, όπως Ιόνιο, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Αργοσαρωνικός, Βόρειο Αιγαίο κλπ, για να γίνει περισσότερο ελκυστικό το προϊόν εμπορικά και επιχειρησιακά

γ) Η δημιουργία μητροπολιτικού υδατοδρομίου στην Αττική για την τουριστική, συγκοινωνιακή αλλά και άλλων ειδικών και εκτάκτων αναγκών προσβασιμότητα

Με δεδομένο ότι:
Η Ελλάδα είναι στη μεγαλύτερη έκτασή της νησιωτική χώρα με πολύ μεγάλα προβλήματα στην εξυπηρέτηση και προσβασιμότητά της, τα δε οφέλη από την λειτουργία των υδατοδρομίων θα είναι πολλαπλά αφού το υδροπλάνο θεωρείται ιδανικό μεταφορικό μέσο γι αυτήν,

Ο τουρισμός είναι κύριος πυλώνας της εθνικής οικονομίας και η λειτουργία υδατοδρομίων δημιουργεί προστιθέμενη αξία σε αυτόν,

Παρά τις συνεχείς καθυστερήσεις της πολιτείας στην ολοκλήρωση του νομοθετικού πλαισίου φαίνεται ήδη ότι έχει εκδηλωθεί έντονο ενδιαφέρον από επενδυτές,

Σύμφωνα με μελέτη του ΣΕΒ η δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων συμπεριλαμβάνεται στη λίστα, και μάλιστα στην 3η θέση, των προτεινόμενων μεγάλων έργων για την ανάπτυξη στην χώρα,

Η περαιτέρω καθυστέρηση στην νομοθέτηση για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων δημιουργεί πλέον σοβαρές ανησυχίες για τη μη λειτουργία τους και το καλοκαίρι του 2018,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1) Για ποιο λόγο έχει καθυστερήσει τόσο η κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου;

2) Υπάρχουν αντιδράσεις στην ολοκλήρωση του νομοθετικού πλαισίου για τη δημιουργία υδατοδρομίων στη χώρα; Ποιοι δεν θέλουν να γίνει;

3) Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας αδειοδότησης και ναι, ποιο είναι;

4) Πρόκειται να λειτουργήσει τουλάχιστον την επόμενη τουριστική περίοδο ένα ικανό δίκτυο υδατοδρομίων στη χώρα;

Ο ερωτών βουλευτής
Γρηγόρης Ψαριανός