«Πόσο πρόθυμος είναι ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών και Ναυτιλίας Γιώργος Σταθάκης να τροποποιήσει τον νόμο 2932/2001, έτσι ώστε να παρέχεται ευελιξία στους κατά τόπους λιμενάρχες να επιβάλουν έκτακτα δρομολόγια σε περιόδους μεγάλης τουριστικής κίνησης και να ορίζουν παράλληλη δρομολόγηση πλοίων διαφορετικών Κοινοπραξιών και ναυτιλιακών εταιρειών» ζήτησαν να μάθουν οι βουλευτές του Ποταμιού Γιώργος Αμυράς – Β’ Αθήνας, Σταυρούλα Αντωνάκου – Α’ Πειραιά και Σπύρος Δανέλλης - Ηρακλείου με σχετική ερώτηση που κατέθεσαν σήμερα στη Βουλή.
«Πόσο πρόθυμος είναι ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών και Ναυτιλίας Γιώργος Σταθάκης να τροποποιήσει τον νόμο 2932/2001, έτσι ώστε να παρέχεται ευελιξία στους κατά τόπους λιμενάρχες να επιβάλουν έκτακτα δρομολόγια σε περιόδους μεγάλης τουριστικής κίνησης και να ορίζουν παράλληλη δρομολόγηση πλοίων διαφορετικών Κοινοπραξιών και ναυτιλιακών εταιρειών» ζήτησαν να μάθουν οι βουλευτές του Ποταμιού Γιώργος Αμυράς – Β’ Αθήνας, Σταυρούλα Αντωνάκου – Α’ Πειραιά και Σπύρος Δανέλλης - Ηρακλείου με σχετική ερώτηση που κατέθεσαν σήμερα στη Βουλή.
Αφορμή για την ερώτηση υπήρξαν τα φαινόμενα που παρατηρήθηκαν το τριήμερο της Πρωτομαγιάς αλλά και πολλά Σαββατοκύριακα στον Γαλατά, όταν οι επιβάτες προκειμένου να επισκεφτούν το στρατόπεδο του Πολεμικού Ναυτικού στον Πόρο, σχημάτισαν πολύωρες ουρές αναμονής στη προσπάθειά τους να χρησιμοποιήσουν την Πορθμειακή Γραμμή και να περάσουν στο νησί. Οι καθυστερήσεις που ξεπερνούσαν κατά περίπτωση ακόμα και τη μία ώρα, οφείλονταν στην ύπαρξη ενός μόνο Φεριμπότ στην πρώτη από τις δύο βάρδιες.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι η μια από τις δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη γραμμή ΠΟΡΟΥ-ΓΑΛΑΤΑ είχε προτείνει εγγράφως στις 17.03.2014 στο Λιμεναρχείο Πόρου να υπάρξει παράλληλη δρομολόγηση των δύο Κοινοπραξιών. Όμως το αρμόδιο Όργανο Σ.Α.Σ. (Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών) του Υπουργείου Ναυτιλίας, δεν έκανε δεκτή την πρόταση αυτή παρόλο που την είχε εγκρίνει το Λιμεναρχείο Πόρου και αποφάσισε να διεξάγονται δρομολόγια σε δύο διαφορετικές βάρδιες (πρωί-απόγευμα) από τις δύο Κοινοπραξίες.
Είναι σαφές ότι στην περίπτωση της παράλληλης δρομολόγησης θα υπήρχαν πολλαπλά οφέλη για τους επιβάτες-καταναλωτές. Από την μια θα επωφελούνταν οικονομικά λόγω του ανταγωνισμού στον οποίο θα υποχρεώνονταν οι εταιρείες, και από την άλλη θα ήταν σε λειτουργία ταυτόχρονα τουλάχιστον 2 πλοία (ένα από κάθε Κοινοπραξία) και θα υπήρχε μικρότερο ή καθόλου πρόβλημα καθυστερήσεων τις ημέρες αιχμής.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Θέμα «Προβλήματα στην πορθμειακή γραμμή Πόρου-Γαλατά»
Το τριήμερο της Πρωτομαγιάς (1-3/5/2015), παρουσιάστηκαν σημαντικά προβλήματα - ιδιαίτερα την Παρασκευή 1η Μαΐου 2015 - κατά την μετακίνηση εκατοντάδων εκδρομέων από την προβλήτα του Γαλατά προς τον Πόρο. Τη συγκεκριμένη ημέρα και ιδιαίτερα τις πρωινές και μεσημεριανές ώρες, δημιουργήθηκαν μεγάλες ουρές στον παραλιακό δρόμο του Γαλατά από αυτοκίνητα και εκδρομικά πούλμαν, στην προσπάθεια τους να χρησιμοποιήσουν τη Πορθμειακή Γραμμή ΓΑΛΑΤΑ-ΠΟΡΟΥ και να περάσουν στο νησί.
Παρουσιάστηκαν σημαντικές καθυστερήσεις που κατά περίπτωση σύμφωνα με μαρτυρίες εκδρομέων ξεπερνούσαν και τη μία ώρα, λόγω ύπαρξης ενός μόνο Φεριμπότ στην πρώτη από τις δύο βάρδιες της συγκεκριμένης ημέρας.
Το συγκεκριμένο πρόβλημα εντάθηκε και λόγω της έλλειψης χώρων στάθμευσης στην περιοχή πέριξ της προβλήτας του Γαλατά, καθώς στην προσπάθεια αρκετών επισκεπτών να αφήσουν προσωρινά τα αυτοκίνητα τους στον Γαλατά και να εισέλθουν με βάρκες στο νησί, καλύφθηκαν πολύ γρήγορα οι υπάρχουσες θέσεις στάθμευσης.
Οι καθυστερήσεις αυτές δημιούργησαν αρνητικές εντυπώσεις σε πολλούς επισκέπτες ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις υπήρξαν εκδρομείς που δεν εισήλθαν τελικά στο νησί και αναχώρησαν για άλλους προορισμούς λόγω της μεγάλης αναμονής. Ανάλογες μεγάλες καθυστερήσεις παρατηρήθηκαν και τα Σαββατοκύριακα του χειμώνα που είχε επισκεπτήριο το στρατόπεδο του Πολεμικού Ναυτικού στον Πόρο.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι η μια από τις δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη γραμμή ΠΟΡΟΥ-ΓΑΛΑΤΑ είχε προτείνει εγγράφως στις 17.03.2014 στο Λιμεναρχείο Πόρου να υπάρξει παράλληλη δρομολόγηση των δύο Κοινοπραξιών. Όμως το αρμόδιο Όργανο Σ.Α.Σ. (Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών) του Υπουργείου Ναυτιλίας, δεν έκανε δεκτή την πρόταση αυτή παρόλο που την είχε εγκρίνει το Λιμεναρχείο Πόρου και αποφάσισε να διεξάγονται δρομολόγια σε δύο διαφορετικές βάρδιες (πρωί-απόγευμα) από τις δύο κοινοπραξίες.
Είναι σαφές ότι στην περίπτωση της παράλληλης δρομολόγησης θα υπήρχαν πολλαπλά οφέλη για τους επιβάτες-καταναλωτές. Από την μια θα επωφελούνταν οικονομικά λόγω του Ανταγωνισμού στον οποίο θα υποχρεώνονταν οι εταιρείες και από την άλλη θα ήταν σε λειτουργία ταυτόχρονα τουλάχιστον 2 πλοία (ένα από κάθε Κοινοπραξία) και θα υπήρχε μικρότερο ή καθόλου πρόβλημα καθυστερήσεων τις ημέρες αιχμής.
Δεδομένου ότι βάσει του νομοθετικού πλαισίου ο Λιμενάρχης δεν έχει δυνατότητα να επιβάλλει στις Κοινοπραξίες υποχρέωση για έκτακτα δρομολόγια εκτός του εγκεκριμένου Προγράμματος Δρομολογίων από το Σ.Α.Σ., ακόμα και σε περίπτωση σοβαρής δυσλειτουργίας όπως αυτής το τριήμερο της Πρωτομαγιάς, κρίνεται αναγκαίο να υπάρξει τροποποίηση στο Ν. 2932/2001 και λοιπό πλέγμα διοικητικών διατάξεων ώστε ο εκάστοτε Λιμενάρχης με μονομερή του απόφαση δίχως έγκριση του Υπουργού προς μεγαλύτερη ευελιξία να επιβάλει έκτακτη δρομολόγηση οποιουδήποτε διαθέσιμου πλοίου ειδικά σε πορθμειακές γραμμές, για περιπτώσεις σοβαρής δυσλειτουργίας και για Κοινωνικούς ή Οικονομικούς λόγους όπως για παράδειγμα ανάγκες μεγάλης τουριστικής κίνησης κ.α.
Κατόπιν των ανωτέρω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Έχετε γίνει γνώστης των προβλημάτων που περιγράφονται ανωτέρω και σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί προκειμένου να αντιστραφεί αυτή η τουλάχιστον δυσάρεστη εικόνα στην πορθμειακή γραμμή Πόρου - Γαλατά;
2. Προτίθεστε να τροποποιήσετε το Ν. 2932/2001 και σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις, όπως η 3337.03/01/2008, ΦΕΚ 394/07.03.2008, αρ.2 παρ.2 και αρ.3 παρ.2, η οποία παρά τις καλές προθέσεις περιορίζει την ελευθερία ανάληψης πρωτοβουλιών από τους Λιμενάρχες και ενέχει τον κίνδυνο να βρεθούν οι Λιμενάρχες υπόλογοι για μια απόφασή τους βρισκόμενοι στο επίκεντρο συγκρούσεως συμφερόντων των πλοιοκτητών, και να δώσετε τη δυνατότητα στις κατά τόπους λιμενικές αρχές ανάλογα με την περίσταση να επιβάλλουν στις Κοινοπραξίες έκτακτα δρομολόγια εκτός του εγκεκριμένου Προγράμματος Δρομολογίων από το Σ.Α.Σ. και να υπάρχει η αναγκαία ευελιξία ειδικά στις πορθμειακές γραμμές;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Γιώργος Αμυράς - Β΄ Αθήνας
Σταυρούλα Αντωνάκου - Α’ Πειραιά
Σπύρος Δανέλλης - Ηρακλείου
26 Μαΐου 2015