Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατέθεσαν οι βουλευτές του Ποταμιού Κυριάκος Χαρακίδης–Δράμας και Ιάσονας Φωτήλας-Αχαΐας, σχετικά με τις προθέσεις της κυβέρνησης για την αξιοποίηση του πακέτου Γιούνκερ.
Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατέθεσαν οι βουλευτές του Ποταμιού Κυριάκος Χαρακίδης–Δράμας και Ιάσονας Φωτήλας-Αχαΐας, σχετικά με τις προθέσεις της κυβέρνησης για την αξιοποίηση του πακέτου Γιούνκερ.
Ειδικότερα, τη στιγμή που η Ε.Ε. ενθαρρύνει τις χώρες μέλη να προχωρήσουν σε έργα μέσω συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και εγκρίνονται τα πρώτα έργα ΣΔΙΤ μέσω του πακέτου Γιούνκερ, οι δύο βουλευτές επισημαίνουν ότι κανένα επενδυτικό σχέδιο της Ελλάδας δεν συμπεριλαμβάνεται στην πρώτη λίστα έργων. που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Οι ερωτώντες βουλευτές καλούν την Κυβέρνηση να προχωρήσει τάχιστα στην εκπόνηση συγκεκριμένου επενδυτικού σχεδίου, προκειμένου να αξιοποιήσει στο έπακρο τις δυνατότητες που παρουσιάζονται από τη συγκεκριμένη επενδυτική πρωτοβουλία, ειδικότερα στους τομείς των κοινωνικών υποδομών, της διαχείρισης των απορριμμάτων και έργων υποδομής για την ανάπτυξη του τουρισμού.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Ερώτηση προς:
Α) τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και
Β) τον Υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Θέμα: Ποιες είναι οι προθέσεις της κυβέρνησης για την αξιοποίηση του πακέτου Juncker;
Νέα ώθηση στις συμπράξεις μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα δίνει το λεγόμενο πακέτο Γιούνκερ (European Fund for Strategic Investments - EFSI), το οποίο θα χρηματοδοτεί μόνο επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα, αλλά και έργα που θα γίνονται μέσω συμπράξεων του δημοσίου τομέα με τον ιδιωτικό.
Το νέο επενδυτικό σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περιλαμβάνει την προώθηση επενδύσεων, ύψους 315 δισεκατομμυρίων ευρώ, για τα επόμενα τρία χρόνια και θα αφορούν κυρίως τους τομείς των υποδομών. Παράλληλα πρόσθετη ώθηση στα έργα μέσω συμπράξεων θα δώσει η δραστηριοποίηση στη χώρα μας της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD). Με αυτό τον τρόπο η ελληνική κυβέρνηση, εκτός από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) η οποία μπορεί να χρηματοδοτήσει μέχρι 50% ενός έργου, θα έχει επιπλέον ένα πρόσθετο χρηματοδοτικό εργαλείο καθώς μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) η πρόσθετη χρηματοδότηση θα φτάνει το 20-30% επιπλέον.
Σε σχετική παρέμβασή του στη Βουλή των Ελλήνων, ο αρμόδιος Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Κατάινεν ανέφερε ότι: «Ενθαρρύνω την Ελλάδα να επεξεργαστεί τις ευκαιρίες που έχει για να λάβουν χρηματοδότηση οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μέσα από ιδιωτικά κονδύλια ή τράπεζες που χρησιμοποιούν πόρους μέσα από το Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων», καλώντας, για τις περιπτώσεις συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, να έρθουν σε επαφή με το Ταμείο ώστε να υπάρξουν γρήγορα αποτελέσματα.
Ήδη η Ε.Ε. ενέκρινε προς χρηματοδότηση από το πακέτο Γιούνκερ τα τέσσερα πρώτα έργα ΣΔΙΤ σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, στέλνοντας έτσι το μήνυμα για περαιτέρω ενίσχυση τέτοιων συμπράξεων. Το Ποτάμι πιστεύει ότι η χώρα έχει ανάγκη από επενδύσεις στρατηγικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα και πρέπει να αξιοποιήσει στο έπακρο τις χρηματοδοτικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται από την συγκεκριμένη επενδυτική πρωτοβουλία, ειδικότερα στους τομείς των κοινωνικών υποδομών, της διαχείρισης των απορριμμάτων και έργων υποδομής για την ανάπτυξη του τουρισμού.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται ο κ.κ. Υπουργοί:
1. Δεδομένου ότι η ωρίμανση αυτών των έργων ήρθε μετά από τουλάχιστον 5 χρόνια γραφειοκρατικών διαδικασιών και διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες, η όποια αλλαγή χώρου, τρόπου και μεγέθους εγκαταστάσεων προϋποθέτει καθυστέρηση 2-3 ετών τουλάχιστον, ενώ τα πρόστιμα έχουν επιβληθεί και οσονούπω θα «πέσουν» και τα επόμενα:
Υπάρχει σχεδιασμός της κυβέρνησης για τα έργα ΣΔΙΤ συνολικά και αν ναι ποιος είναι; Ειδικότερα, τι προτίθεται να πράξει η κυβέρνηση για τα έργα ΣΔΙΤ διαχείρισης απορριμμάτων, που έχουν εγκριθεί και δρομολογηθεί από την προηγούμενη Διυπουργική Επιτροπή και δεν έχει προχωρήσει η υλοποίησή τους;
2. Ο ενδεικτικός κατάλογος, που απέστειλε η προηγούμενη κυβέρνηση στις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές, περιελάμβανε επενδυτικές προτάσεις για έργα ΣΔΙΤ; Αν ναι, ποιους τομείς αφορούσε; Δεδομένου ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να αποσταλεί νέος κατάλογος έργων, υπάρχει στο σχεδιασμό σας η ανάγκη να περιλαμβάνει έργα ΣΔΙΤ;
3. Ποιοι είναι οι λόγοι που κανένα επενδυτικό σχέδιο της Ελλάδας δεν συμπεριλαμβάνεται στην πρώτη λίστα έργων, που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων; Έγιναν οι απαραίτητες ενέργειες από την κυβέρνηση για την προώθηση της έγκρισης των έργων;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Κυριάκος Χαρακίδης – Δράμας
Ιάσονας Φωτήλας – Αχαΐας
25 Μαΐου 2015