Ομιλία Γ. Μαυρωτά στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του σ/ν του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού
Κατά την έναρξη της ομιλίας του στη Βουλή κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠ.ΠΟ), που αφορά στην Ίδρυση παιδικού σταθμού στο Υπουργείο, θέματα του Ταμείου Αλληλοβοήθειας και άλλες διατάξεις, ο Αντιπρόεδρος του Ποταμιού και βουλευτής Αττικής, Γιώργος Μαυρωτάς, παρατήρησε πως το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αποτελεί μια συρραφή νομοθετικών ρυθμίσεων σε διάφορα θέματα.
Το Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων του ΥΠ.ΠΟ., το οποίο ελέγχεται από τη Δικαιοσύνη για κακοδιαχείριση και διασπάθιση δημοσίου χρήματος, αποσυνδέεται από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠΑ) και διακόπτεται η απευθείας χρηματοδότησή του από τα έσοδα των αρχαιολογικών χώρων, των μνημείων και των μουσείων. Έτσι, διατηρούνται οι ισχύουσες κοινωνικές παροχές προς τους υπαλλήλους του (λειτουργία παιδικού σταθμού, παιδικές κατασκηνώσεις), που μέχρι σήμερα τις διαχειρίζεται το Ταμείο Αλληλοβοήθειας, με τη διαφορά ότι θα παρέχονται από το ίδιο το Υπουργείο για λόγους διαφάνειας και χρηστής διαχείρισης του δημόσιου χρήματος.
Ο κ. Μαυρωτάς επισημαίνει, ότι το πόρισμα του Υπουργείου Οικονομικών για το Ταμείο Αλληλοβοήθειας, η πρόσβαση στο οποίο δόθηκε στους βουλευτές αυτές τις μέρες και αφορά έλεγχο για το διάστημα 2005-2016, περιλαμβάνει ούτε ένα ούτε δύο αλλά 22 ευρήματα. Όπως, όμως, αποτυπώνεται από το επίμαχο χρονικό διάστημα, υπήρχε μια διακομματική «ομερτά». Συνεχίζοντας, διατύπωσε το ερώτημα πως διακόπτοντας την απευθείας χρηματοδότηση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας από το ΤΑΠΑ, πιστεύουμε και ότι θα εκλείψουν τα φαινόμενα αδιαφάνειας, έλλειψης λογοδοσίας και διακομματικών πελατειακών πρακτικών.
Κλείνοντας την ομιλία του, ο Αντιπρόεδρος του Ποταμιού επισήμανε ότι η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς αποτελεί πλέον έναν από τους πυλώνες της βιώσιμης ανάπτυξης, κάτι που για τη χώρα μας έχει κομβική σημασία. Στο πλαίσιο αυτό, ο ίδιος έφερε στη Βουλή με ερώτησή του το θέμα που έχει προκύψει με την ανέγερση κτιρίων μεγάλου ύψους πέριξ της Ακρόπολης. Είναι θετικό, που το ΥΠ.ΠΟ. δηλώνει ότι όπου χρειαστεί θα υπάρξει και θεσμική παρέμβαση. Όπως τόνισε, όμως, το θέμα είναι η Πολιτεία να βρίσκεται ένα βήμα μπροστά και να προβλέπει τη δημιουργία τέτοιων προβλημάτων, ώστε να μην δημιουργούνται τετελεσμένα, και στο παρά πέντε να προσπαθούμε να ανατρέψουμε μια υφιστάμενη κατάσταση.
Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Το σχέδιο νόμου που συζητάμε αφορά την ίδρυση παιδικού σταθμού στο ΥΠΠΟΑ και ρυθμίζει θέματα του Ταμείου Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού (ΤΑΥΠΥΠΠΟ), ενώ καταργεί σχεδόν μια δεκαετία μετά τα εγκαίνια του Μουσείου της Ακρόπολης τον Οργανισμό Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης.
Τα υπόλοιπα είναι συρραφή νομοθετικών ρυθμίσεων για διάφορα θέματα που συγκεντρώθηκαν. Ας τα δούμε:
Διατηρούνται οι ισχύουσες κοινωνικές παροχές προς τους υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού, όπως είναι η λειτουργία παιδικού σταθμού και η κάλυψη των εξόδων για παιδικές κατασκηνώσεις, που μέχρι σήμερα τις διαχειρίζεται το Ταμείο Αλληλοβοήθειας, και οι οποίες πλέον θα παρέχονται από το ίδιο το Υπουργείο, για λόγους διαφάνειας και χρηστής διαχείρισης του δημόσιου χρήματος.
Το Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο ελέγχεται από τη Δικαιοσύνη για κακοδιαχείριση και διασπάθιση δημοσίου χρήματος, αποσυνδέεται από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠΑ) και διακόπτεται η απευθείας χρηματοδότησή του από τα έσοδα των αρχαιολογικών χώρων, των μνημείων και των μουσείων.
Καταργείται ο Οργανισμός Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης και προβλέπεται, η μεταφορά του προσωπικού ΙΔΑΧ (ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου) σε προσωποπαγείς θέσεις του Μουσείου.
Η μεταφορά του προσωπικού είναι εύλογη καθώς εδώ και χρόνια καλύπτουν πάγιες ανάγκες του Μουσείου και έχουν σημαντικό μερίδιο στην τεράστια επιτυχία και αποδοχή του.
Μας τα είπε κι εδώ στην Επιτροπή και ο κ. Παντερμαλής. Με το άρθρο 9, περιλαμβάνονται νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν τη νησιωτικότητα, διευκολύνοντας και επιταχύνοντας τις αυτοψίες και την εκτέλεση αρχαιολογικών έργων κυρίως ΕΣΠΑ στις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Β. Αιγαίου, αλλά και στη Μοναστική Κοινότητα του Αγίου Όρους.
Ουσιαστικά αυξάνονται οι δυνατότητες να γίνονται αυτοψίες και να εξυπηρετείται ο πολίτης στα νησιά. Οπότε είμαστε θετικοί. Για το άρθρο 10 και τη ρύθμιση καταβολής επιδόματος στους αρχειοφύλακες στη Δήλο -μια πολύ ιδιαίτερη περίπτωση-, θεωρούμε λογική την ανάγκη παροχής σχετικών κινήτρων.
Εδώ υπάρχει το θέμα να δούμε ποιες άλλες περιοχές έχουν παρόμοιες ανάγκες ενίσχυσης και παροχής κινήτρων. Αναρωτιόμαστε μήπως πρέπει να διαμορφωθεί ένα συνολικότερο σχέδιο από μεριάς του Υπουργείου ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής.
Το άρθρο που αφορά στην παράταση συμβάσεων εργασίας στο Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε..
Η ίδια διάταξη είχε περάσει το 2017 ως τροπολογία, με την οποία, δινόταν η δυνατότητα στο Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε. έως ότου ολοκληρωθεί ο εσωτερικός κανονισμός του Φεστιβάλ, να ανανεώσει τις υφιστάμενες συμβάσεις ορισμένου χρόνου, καθώς επίσης και τις συμβάσεις έργου με στόχο την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών του φορέα κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας και πάντως, όχι πέραν της 31/12/2018.
Τώρα παρατείνονται για ακόμη ένα χρόνο αυτές οι συμβάσεις. Και το θέμα εδώ είναι για ποιο λόγο δεν ολοκληρώθηκε ο εσωτερικός κανονισμός του Ελληνικού Φεστιβάλ;
Ο Οργανισμός χρειάζεται μια οριστική λύση που θα τον αναβαθμίσει και θα ενισχύσει τους σκοπούς λειτουργίας του έναντι του ανταγωνισμού. Νομίζω ότι μετά από τη συζήτηση που έγινε επείγει να δούμε:
Σε ποιο σημείο βρίσκεται ο Οργανισμός του ΤΑΠΑ για τον οποίο το καλοκαίρι του 2017 υπήρχε εισήγηση; Έχει αποσυρθεί μαζί με την κ. Λούβη που τον είχε εισηγηθεί;
Πώς έχει αξιοποιηθεί η μελέτη της MacKinsey που έχει δοθεί από το 2012 και αφορά την αναπτυξιακή τροχιά του ΤΑΠΑ και την αξιοποίηση της Ελληνικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς; Πώς ορίζεται -είπε κάποια πράγματα ο Υπουργός- η νέα φάση λειτουργίας του Ταμείου, πώς προσδιορίζονται οι καταστατικοί σκοποί του, ώστε να διασφαλίζεται για την εκπλήρωση τους, η διαφάνεια στην οικονομική διαχείριση και η αποτελεσματικότερη λειτουργία του;
Φαινόμενα αδιαφάνειας, έλλειψης λογοδοσίας και διακομματικών πελατειακών πρακτικών πρέπει να εκλείψουν.
Μάλιστα μας δόθηκε αυτές τις μέρες η δυνατότητα πρόσβασης στο πόρισμα του Υπουργείου Οικονομικών για το Ταμείο Αλληλοβοήθειας που αφορούσε έλεγχο για το διάστημα 2005-2016 που είχε ούτε ένα ούτε δύο αλλά 22 ευρήματα.
Καταβολή επιδόματος πολιτιστικής επιμόρφωσης στους υπαλλήλους του ΥΠ.ΠΟ. ύψους 40 εκ., ενώ δεν προβλεπόταν στους καταστατικούς σκοπούς του και ανάγκες μηχανοργάνωσης για την καταβολή του επιδόματος ύψους 144.000 ευρώ!
Πρόσληψη νομικού συμβούλου και επικοινωνιακού συμβούλου με αμοιβές 30.000 και 74.000 αντίστοιχα, χωρίς να προκύπτει η παροχή υπηρεσίας.
Διάφορες δαπάνες που δεν ανταποκρίνονται στον σκοπό του ταμείου περίπου 3 εκ. ευρώ. Το Ταμείο Αλληλοβοήθειας λειτουργούσε ουσιαστικά ως συγκοινωνούν δοχείο με συνδικαλιστικές οργανώσεις σε ότι αφορά σε υπαλλήλους που πηγαινοερχόντουσαν.
Προσλήψεις ΙΔΑΧ κατά παράβαση της ιδρυτικής πράξης του Ταμείου. 676 χιλ. επίδομα στους συμβασιούχους του Ταμείου με προφορικές συμφωνίες. 111 χιλ. € σε 2 τιμολόγια με γνωστή εταιρία παιχνιδιών χωρίς να είναι καταχωρημένα και χωρίς χρηματική συναλλαγή με την εταιρεία.
Αυτά είναι μερικά από τα 22 ευρήματα του ελέγχου στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Και το θέμα έχει πάρει το δρόμο της Δικαιοσύνης. Και, ειρήσθω εν παρόδω, αν δείτε και το χρονικό διάστημα 2005-2016 θα διαπιστώσετε ότι υπήρχε μια διακομματική ομερτά.
Ερχόμαστε λοιπόν και λέμε ότι κόβουμε την απευθείας χρηματοδότηση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας από το ΤΑΠΑ. Έτσι απλά πιστεύει κανείς ότι θα διορθωθούν οι παραπάνω παθογένειες; Μακάρι να ήταν τόσο απλό.
Κλείνοντας. Η σημαντικότητα των θεμάτων του πολιτισμού φαίνεται από το γεγονός ότι στους τρεις πυλώνες της βιώσιμης ανάπτυξης : Οικονομική ανάπτυξη-Κοινωνική συνοχή-Σεβασμός στο περιβάλλον.
Έχει τα τελευταία χρόνια αρχίσει να προστίθεται κι ένας τέταρτος πυλώνας, αυτός της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Και αυτό έχει κομβική σημασία για την πατρίδα μας που έχει την ευλογία να έχει μια διαχρονικά πλούσια ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά.
Γι αυτό δράττομαι της ευκαιρίας να επισημάνω το πρόβλημα που έχει προκύψει με την ανέγερση κτιρίων μεγάλου ύψους (πάνω από 8 ορόφους) πέριξ της Ακρόπολης -το παγκόσμιο τοπόσημο της Αθήνας-.
Κάτι που το θέσαμε και στην Επιτροπή Μορφωτικών χθες.
Κάναμε και σχετική ερώτηση στη Βουλή στις 21/2 ρωτώντας (νομίζω ήμασταν οι μόνοι που κάναμε σχετική ερώτηση), αν τηρήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διοικητικές διαδικασίες, με ποιον τρόπο θα αποφευχθούν τυχόν παρατυπίες στο μέλλον όταν μάλιστα δημιουργούνται τετελεσμένα, αν εξετάζεται η θέσπιση ηπιότερων όρων δόμησης στη περιοχή γύρω από την Ακρόπολη, με όρους που θα διασφαλίζουν την προστασία του οπτικού περιβάλλοντος του μνημείου της Ακρόπολης και αν σκοπεύετε να προχωρήσετε σε επανεξέταση των διοικητικών πράξεων που αφορούν στις εγκρίσεις ανέγερσης πολυώροφων κτιρίων στην περιοχή Μακρυγιάννη.
Είναι θετικό που το ΥΠ.ΠΟ. δηλώνει ότι όπου χρειαστεί θα υπάρξει και θεσμική παρέμβαση ώστε να σταματήσει η κατάσταση και έχει τεθεί και το πάγωμα των οικοδομικών εργασιών μέχρι να εξεταστεί το ζήτημα.
Το θέμα όμως είναι η Πολιτεία να βρίσκεται ένα βήμα μπροστά και να προβλέπει τη δημιουργία τέτοιων προβλημάτων και να μην δημιουργούνται τετελεσμένα ή στο παρά πέντε να προσπαθούμε να ανατρέψουμε μια υφιστάμενη κατάσταση.