Ερώτηση των βουλευτών του Ποταμιού Γιώργου Αμυρά – Β’ Αθήνας, Σταυρούλας Αντωνάκου – Α’ Πειραιά και Νίκου Ορφανού – Β’ Πειραιώς για τη μεγάλη ατμοσφαιρική ρύπανση.
Δύο Γερμανοί ερευνητές βρέθηκαν πρόσφατα στον Πειραιά και με την αρωγή της Ορνιθολογικής Εταιρείας μέτρησαν τους ρύπους που εκπέμπουν τα κρουαζιερόπλοια στην ατμόσφαιρα του λιμανιού. Τα μηχανήματα των Γερμανών ανίχνευσαν 5.000 σωματίδια ανά κυβικό εκατοστό όταν ένα κρουαζιερόπλοιο ήταν δεμένο στην προβλήτα, ενώ μόλις έλυσε κάβους η ένδειξη ξεπέρασε τις 100.000, με τον καπνό να κινείται λόγω ανέμου προς Δραπετσώνα και Νίκαια.
Αυτά αναφέρουν με ερώτησή τους οι βουλευτές του Ποταμιού Γιώργος Αμυράς – Β’ Αθήνας, Σταυρούλα Αντωνάκου – Α’ Πειραιά και Νίκος Ορφανός – Β’ Πειραιώς και τονίζουν τη μεγάλη ατμοσφαιρική ρύπανση παραθέτοντας μελέτη του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά που υπολογίζει σε 2.600 τόνους ετησίως την παραγόμενη ποσότητα καυσαερίων ρύπων από τα πλοία στο λιμάνι του Πειραιά.
Οι βουλευτές ζητούν να μάθουν από τους υπουργούς κ.κ. Σταθάκη, Σκουρλέτη, Κουρουμπλή και Κοτζιά με ποιον τρόπο θα αντιμετωπιστεί η ατμοσφαιρική επιβάρυνση του Πειραιά και των γύρω περιοχών.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης
ΘΕΜΑ: Ατμοσφαιρική ρύπανση της λιμενικής περιοχής του Πειραιά.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Το Βήμα» (07.06.2015) δυο Γερμανοί ερευνητές βρέθηκαν πρόσφατα στον Πειραιά με την αρωγή της Ορνιθολογικής Εταιρείας για να μετρήσουν τους ρύπους που εκπέμπουν τα κρουαζιερόπλοια στο πλαίσιο μιας εκστρατείας ευαισθητοποίησης που έχουν ξεκινήσει από το 2011. Τα μηχανήματα των Γερμανών ανίχνευσαν 5.000 σωματίδια ανά κυβικό εκατοστό καθώς ένα κρουαζιερόπλοιο ήταν δεμένο στην προβλήτα, ενώ μόλις έλυσε τους κάβους η ένδειξη ξεπέρασε τις 100.000, με τον καπνό να κινείται λόγω ανέμου προς Δραπετσώνα και Νίκαια.
Αντίστοιχες ανησυχητικές μετρήσεις έχουν γίνει και στο παρελθόν από ελληνικά πανεπιστημιακά ιδρύματα, ενώ με παλαιότερη επιστολή του τον Νοέμβριο του 2011 ο τότε αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, Στέφανος Χρήστου έκανε λόγο για μηνυτήρια αναφορά, για περιπτώσεις εξόφθαλμης και αυταπόδεικτης ρύπανσης από τα ελλιμενισμένα πλοία. Σύμφωνα με αποτελέσματα μελετών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του Πανεπιστημίου Πειραιά η ατμόσφαιρα της περιοχής του λιμανιού είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένη από πολύ υψηλές συγκεντρώσεις, επιβλαβών για την υγεία, αιωρούμενων μικροσωματιδίων. Συγκεκριμένα, μελέτη του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά για το κεντρικό λιμάνι της πόλης αναφέρει ότι η παραγόμενη ποσότητα καυσαερίων ρύπων από τα πλοία ανέρχεται στους 2.600 τόνους ετησίως, αριθμός ο οποίος αυξάνεται διαρκώς, ενώ η αποτύπωση σε χρήμα των συνεπειών αυτής της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι, βάσει των διεθνών κανόνων μέτρησης, της τάξης των 51 εκατομμυρίων ευρώ.
Σύμφωνα με τον παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας τα σωματίδια αιθάλης είναι το ίδιο καρκινογόνα με τον αμίαντο, ενώ παρά τον ορισμό από την Ε.Ε. ανώτατων τιμών επιτρεπόμενων εκπομπών καυσαερίων εκφράζονται προβληματισμοί από τους ερευνητές ως προς την αποτελεσματική προστασία της υγείας των πολιτών από τις προδιαγραφές που έχουν θεσπισθεί. Η αύξηση δε της κίνησης των πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά εκθέτει όλο και περισσότερους επιβάτες και κατοίκους της περιοχής σε δηλητηριώδη αέρια.
Μερικές από τις προτεινόμενες σύγχρονες τεχνολογικά λύσεις αντιμετώπισης αυτής της ατμοσφαιρικής επιβάρυνσης είναι η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος κατά τη διάρκεια της στάσης των κρουαζιερόπλοιων στην αποβάθρα (όπως συμβαίνει στα λιμάνια του Ρότερνταμ και του Γκέτεμποργκ) ή η ύπαρξη πλωτών μέσων δίπλα στο πλοίο που να ανταποκρίνονται με την παροχή υγραερίου στις ενεργειακές του ανάγκες. Άμεση λύση θα ήταν επίσης η χρήση αποκλειστικά και μόνο υψηλής ποιότητας ντίζελ θαλάσσης και ο εξοπλισμός των πλοίων με ένα σύστημα φίλτρων στις μηχανές των πλοίων.
Τέλος, στο δημοσίευμα καταγράφεται η προτροπή των ερευνητών προς την Ελλάδα να απευθυνθεί στο Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας των Ηνωμένων Εθνών για την άμεση δημιουργία περιοχής ελέγχου εκπομπών θείου (SECA) στη Μεσόγειο, όπως στην περιοχή της Βαλτικής, της Βόρειας Θάλασσας και του Καναλιού της Μάγχης.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτώνται οι κ.κ. υπουργοί:
1. Είναι εν γνώσει σας τα παραπάνω στοιχεία του δημοσιεύματος και σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί ή πρόκειται να προβείτε προκειμένου να επιβεβαιωθούν ή όχι οι ανησυχίες ερευνητών και κατοίκων για την ατμοσφαιρική επιβάρυνση από τα πλοία στην περιοχή του λιμανιού του Πειραιά;
2. Είναι στις προθέσεις σας να επεξεργαστείτε τις προηγμένες τεχνολογικά προτεινόμενες λύσεις που έχουν εφαρμοστεί σε άλλα λιμάνια του εξωτερικού ώστε να τύχουν εφαρμογής και στο λιμάνι του Πειραιά και να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά το πρόβλημα;
3. Ως ηγέτιδα ναυτιλιακή δύναμη που είναι η χώρα μας, προτίθενται οι αρμόδιες υπηρεσίες των υπουργείων να αναλάβουν πρωτοβουλίες για την υιοθέτηση σε παγκόσμιο επίπεδο φιλικότερων προς το περιβάλλον και την υγεία, πρακτικών στη ναυτιλία;
4. Προτίθενται τα αρμόδια υπουργεία να υποβάλλουν πρόταση για την δημιουργία περιοχής ελέγχου εκπομπών θείου (SECA) στη Μεσόγειο και να την προωθήσουν στον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας των Ηνωμένων Εθνών;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Αμυράς Γεώργιος – Β΄Αθήνας
Αντωνάκου Σταυρούλα – Α’ Πειραιά
Νικόλαος Ορφανός – Β’ Πειραιά
29 Ιουλίου 2015