Ο ρόλος του διαπολιτισμικού διαλόγου, της πολιτισμικής πολυμορφίας και της εκπαίδευσης στην προώθηση των θεμελιωδών αξιών της ΕΕ συζητήθηκε στη Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (18.1.2016) στο Στρασβούργο, όπου υπερψηφίστηκε και σχετικό Ψήφισμα, βασισμένο στην Έκθεση της Επιτροπής Πολιτισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Εισηγήτρια της Έκθεσης ήταν η Βρετανίδα ευρωβουλευτής Julie Ward (S&D).
Συγκεκριμένα, η Έκθεση υπογραμμίζει την ανάγκη «προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της πολιτισμικής πολυμορφίας, του ανοιχτού διαπολιτισμικού διαλόγου, καθώς και του σεβασμού και των ελευθεριών του ανθρώπου». Ακόμη, κρίνει αναγκαία τη «βαθύτερη κατανόηση που οδηγεί στην αποδοχή της διαφορετικότητας, τη χρηματοδότηση ευρωπαϊκών και κρατικών προγραμμάτων για την προώθηση των αξιών της Ένωσης, την κοινή ευθύνη ολόκληρης της κοινωνίας και της οικογένειας, την βαθιά γνώση του δικού μας πολιτισμού και των άλλων».
Κατά τη συζήτηση της Έκθεσης Ward, ο Ευρωβουλευτής Γ. Γραμματικάκης τόνισε ότι «ο διαπολιτισμικός διάλογος αντανακλά πράγματι ορισμένες από τις θεμελιώδεις αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι αξίες αυτές έφτασαν στην αποθέωσή τους τόσο με την υποδοχή των μεταναστών από το γερμανικό κοινό, όσο και με τις ηρωικές προσπάθειες των νησιωτών στην Ελλάδα να σώσουν τους πρόσφυγες.
Όμως οι αξίες αυτές χάνουν τη σημασία τους χωρίς πολιτική βούληση και πράξη, και σε αυτό το σημείο έχουμε φτάσει. Πώς μπορεί λοιπόν να ενισχυθούν οι αξίες μέσω της εκπαίδευσης, του πολιτισμού, των τεχνών και του αθλητισμού; Για τις θρησκείες έχω δεύτερες σκέψεις- συχνά είναι αντίθετες με τις διαφωτιστικές έννοιες της ανθρωπότητας. Δυστυχώς, όμως, οι πόροι των ευρωπαϊκών προγραμμάτων που μπορούν να προωθήσουν τους στόχους αυτούς παραμένουν ανεπαρκείς, παρά τα όσα είπε ο Επίτροπος Navracsics. Ελπίζω η Έκθεση να αποτελέσει την αρχή μιας άλλης, πιο γενναιόδωρης, ευρωπαϊκής προσέγγισης στα κρίσιμα αυτά θέματα».
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι το Ψήφισμα που υιοθετήθηκε από το Ευρωκοινοβούλιο ζητά από τα κράτη μέλη να ενθαρρύνουν, μεταξύ άλλων, τη συμμετοχή των περιθωριοποιημένων κοινοτήτων, των μεταναστών, των προσφύγων, των κοινοτήτων υποδοχής και των θρησκευτικών και μη κοινοτήτων σε διαδικασίες ενσωμάτωσης. Επίσης, καλεί τα κράτη μέλη να αναπτύξουν ποιοτικά προγράμματα εκπαίδευσης που προάγουν τη διαφορετικότητα, ενδυναμώνουν τους εκπαιδευτές ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες παιδιών από διαφορετικά πολιτισμικά και κοινωνικά υπόβαθρα και να καταπολεμώνται όλες τις μορφές διακρίσεων και ρατσισμού.
Δείτε το βίντεο παρακάτω: