Στην Ολομέλεια της Βουλής τοποθετήθηκε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Ποταμιού, Σπύρος Δανέλλης, κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης σχετικά με την Διαφάνεια - Αξιοκρατία και την Αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης.
Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:
https://youtu.be/tGPFVcEkKZs
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Χθες ο κ. Πρωθυπουργός υποδέχθηκε τους αγρότες, λέγοντάς τους πως και ο ίδιος προέρχεται από τα κινήματα.
Έστειλε έτσι, άθελά του, και όχι μόνο στους αγρότες, το μήνυμα πως η αυθαιρεσία, η ανομία και η ισχύς της βίας, μπορούν να οδηγήσουν όσους τις ασκούν, ακόμη και στην πρωθυπουργική καρέκλα.
Συνομιλείτε και συνδιαλέγεστε από επιλογή, μόνο με τους αγρότες των μπλόκων.
Πότε συνομιλήσατε με τους άλλους εκπροσώπους του αγροτικού κόσμου;
Με εκείνους που καινοτομούν, που παράγουν, που εξάγουν και δημιουργούν εθνικό πλούτο, και μέσα στη ζοφερή πραγματικότητα της Ελλάδας της κρίσης.
Αλλά και η δήλωση της κυβερνητικής εκπροσώπου αμέσως μετά την συνάντηση των αγροτών στο Μαξίμου, έκανε φανερό πως οι «ιδέες» της κυβέρνησης για το ασφαλιστικό και το φορολογικό των αγροτών, δεν αποτελούσαν προϊόν σοβαρού σχεδιασμού.
Οι βελτιωτικές προτάσεις της κυβέρνησης, δεν δημιουργούν ένα ολοκληρωμένο ρεαλιστικό πλαίσιο.
Όσο για τις εξαγγελίες μέτρων στήριξης της αγροτικής παραγωγής, δεν αποτελούν παρά ένα διαπιστωτικό κατάλογο παθογενειών και τίτλων για τις διαχρονικές εκκρεμότητες που ταλανίζουν τον πρωτογενή τομέα.
Επιβεβαιώνουν απλώς, την - για ενάμιση χρόνο - καθυστέρηση αξιοποίησης των θεσμικών εργαλείων της ΚΑΠ.
Επιβεβαιώνουν και την πλήρη απραξία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, που δεν έχει αποφασίσει ακόμη ποιος είναι ο ενεργός αγρότης.
Το Ποτάμι, από την ίδρυση του υποστηρίζει, πως η βιωσιμότητα του αγροτικού τομέα προϋποθέτει τη λειτουργία ισχυρών ομάδων παραγωγών και οργανώσεων παραγωγών.
Ισχυρών συλλογικών σχημάτων.
Ένα σύστημα Παροχής Συμβουλών προς τους αγρότες που είναι σήμερα αναγκαίο όσο ποτέ και που δεν υπήρξε ποτέ στην ατζέντα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
Την ενθάρρυνση των νέων αγροτών που είναι ανοιχτοί στη γνώση και την καινοτομία. Αλλιώς ανταγωνιστική γεωργία δεν μπορούμε να στήσουμε.
Αυτά όφειλε η κυβέρνηση να δρομολογήσει με την ανάληψη της εξουσίας. Η αδιαφορία για το αγροτικό ζήτημα έρχεται από μακριά.
Όλες οι κυβερνήσεις ανεξαιρέτως στηρίχτηκαν στο βολικό περιβάλλον χειραγώγησης που δημιουργούσε η κατασπατάληση των επιδοτήσεων, αγνοώντας τα θεσμικά εργαλεία που προσφέρονταν από την ένταξη μας στην ΕΕ.
Αν αυτό στο παρελθόν ήταν άδικο και αναποτελεσματικό, σήμερα είναι εγκληματικό.
Πολύ γρηγορότερα από ότι υποθέταμε όλοι, το μεταναστευτικό τείνει να γίνει ανεξέλεγκτο.
Σε συνδυασμό με την εκτράχυνση των αγροτικών κινητοποιήσεων αποτελεί ένα εκρηκτικό μίγμα. Γαία πυρί μιχθήτω.
Βέβαια, οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι η σημερινή κυβέρνηση δεν παρατηρεί απλώς τους μετανάστες να «λιάζονται στον ήλιο», όπως η προηγούμενη.
Μετατρεπόμαστε σε ένα άτυπο, στρατόπεδο συγκέντρωσης προσφύγων και μεταναστών. Η πραγματικότητα είναι αμείλικτη. Και για να την αποτρέψουμε, πρέπει να συνεννοηθούμε όλοι μαζί. Τάχιστα.
Γιατί δεν θα εχει καμιά αξία, αν τελικά το πολιτικό σύστημα της χώρας εξαναγκαστεί να συνεννοηθεί πάνω στα ερείπιά της. Όσο ακόμη προλαβαίνουμε λοιπόν…
Κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης,
Ο τρόπος που νομοθετείτε, μας επιφυλάσσει διαρκώς εκπλήξεις. Συνήθως δυσάρεστες.
Έχουμε κατακλυστεί, κατά καιρούς, από πληθώρα Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ), από νομοσχέδια που ο τίτλος τους δεν έχει καμία σχέση με το περιεχόμενο, νομοσχέδια χωρίς διαβούλευση, νομοσχέδια χωρίς ίχνος κοστολόγησης, νομοσχέδια – συρραφές εμβαλωματικών διατάξεων. Σήμερα βλέπουμε και κάτι ακόμη.
Διατάξεις προς την σωστή κατεύθυνση, τις οποίες υποστηρίζετε με πάθος στην αιτιολογική σας έκθεση, που ωστόσο αναιρείτε στην συνέχεια, θεσμοθετώντας την εφαρμογή τους σε δύο περίπου χρόνια από σήμερα.
Εξηγήσατε κύριε Υπουργέ προ ολίγου, τους λόγους για τους οποίους θεωρείτε ότι έτσι πρέπει να γίνει.
Εμείς θεωρούμε ότι τα μεγάλα βήματα που πρέπει να κάνουμε για τη μεταρρύθμιση του δημοσίου τομέα, θα πρέπει να είναι και άμεσα. Αυτοακυρώνεστε, φοβάμαι.
Με νομοθετικά τερτίπια, αποκαλύπτετε τις πραγματικές σας προθέσεις, που δεν είναι άλλες από τη δημιουργία ενός στενά κομματικού και πελατειακού κράτους.
Γιατί πώς αλλιώς να εξηγήσουμε τις πραγματικά ορθές διαπιστώσεις σας;
Διαβάζω στην αιτιολογική έκθεση: «Τα δοµικά χαρακτηριστικά γνωρίσµατα που συνθέτουν διαχρονικά τον τρόπο οργάνωσης, συγκρότησης και λειτουργίας του Διοικητικού Συστήµατος στη χώρα µας, κατά γενική οµολογία, είναι ο υδροκεφαλισµός των δηµοσίων υπηρεσιών, η λειτουργική εσωστρέφεια, οι πελατειακές σχέσεις, τα φαινόμενα διαφθοράς, η κοµµατικοποίηση σχεδόν του συνόλου των επιλογών διοίκησης ανθρώπινου δυναµικού».
Διαπιστώνετε ορθά, αναβάλλετε ωστόσο την λύση.
Και αναβάλλετε γιατί θέλετε να διαφυλάξετε το κομματικό κράτος - αυτό που ήδη έχετε αρχίσει να στήνετε.
Οι εν λόγω διατάξεις του νομοσχεδίου θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην απεξάρτησή της Δημόσιας Διοίκησης από την κομματική πατρωνία.
Τολμήστε το. Μην αδικείτε τον εαυτό σας. Και κάντε ένα βήμα παραπέρα. Καταργήστε τους Ειδικούς Γραμματείς.
Είναι θέσεις που δεν προσθέτουν τίποτα στις αντίστοιχες θέσεις των γενικών γραμματέων, όπως εξάλλου και οι «διοικητικοί τομείς» δεν προσφέρουν τίποτα στην δομή της δημόσιας διοίκησης.
Σε σχέση με το Β’ μέρος του συζητούμενου Ν/Σ, που αφορά την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων...
Πρόκειται για ένα θέμα μεγάλης βαρύτητας για την Δημόσια Διοίκηση, που όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις ανέβαλλαν να πραγματοποιήσουν, τουλάχιστον με τρόπο ουσιαστικό, υποστηρίζοντας μικροκομματικά την συνέχιση της ασυδοσίας.
Και βεβαίως συμφωνούμε απόλυτα ότι αυτό που επιχειρήθηκε από την κυβέρνηση Σαμαρά, δεν περιποιεί ούτε τιμή, ούτε ουσιαστική υποστήριξη στην αναγκαιότητα της αξιολόγησης.
Γιατί αξιολόγηση με προ-ειλημμένες αποφάσεις, σε σχέση με ποσοστά, που έπρεπε να δίνουν είτε τους αρίστους, είτε τους προβληματικούς δημοσίους υπαλλήλους δεν είναι αξιόπιστη αξιολόγηση.
Με αυτόν τον τρόπο αμαυρώθηκε ο όρος μεταρρύθμιση. Και εκεί έχουν ευθύνες, όχι μόνο οι προηγούμενες ελληνικές κυβερνήσεις, μηδέ της αντιπολίτευσης εξαιρουμένης, αλλά ακόμη και αυτοί οι Ευρωπαίοι εταίροι μας.
Όλοι συνέβαλαν στην απαξίωση ενός όρου, όπου όσο ποτέ στο παρελθόν έχουμε ανάγκη σήμερα.
Τις ουσιαστικές, τις πραγματικές μεταρρυθμίσεις, που θα μας οδηγήσουν στην ευρωπαϊκή κανονικότητα.
Είναι γνωστό πως η αποδοτικότητα ενός υπαλλήλου αποτελεί συνάρτηση τριών παραγόντων:
Α) Λειτουργικότητα και ορθολογική οργάνωση της Δομής/Υπηρεσίας, στην οποία ο υπάλληλος υπηρετεί.
Β) Ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχεδιασμό.
Γ) Σωστή διαχείριση του ανθρωπίνου δυναμικού.
Λάθος άνθρωποι σε λάθος θέσεις δεν μπορούν να είναι αποδοτικοί. Πρέπει να υπάρξει σαφής θεσμοθέτηση των περιγραμμάτων θέσης. Πολλά προβλήματα θα λυνόταν. Κι όμως καμία από αυτές τις παραμέτρους δεν θίγεται στο παρόν Ν/Σ.
Η αναδιάρθρωση των Δομών και τα Επιτελικά Σχέδια, αλλά και ο στρατηγικός επανασχεδιασμός των Υπουργείων, θα έπρεπε να προηγούνται για να τοποθετηθούν στη συνέχεια τα σωστά πρόσωπα στις σωστές θέσεις.
Ερωτηματικά δημιουργούνται, επίσης, και από το πώς θα αντιμετωπίζονται εφεξής οι υπάλληλοι, οι οποίοι αξιολογούνται αρνητικά με βαθμολογία κάτω από 40, κατ’ επανάληψη και κατόπιν εκπαίδευσής τους.
Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τις επιπτώσεις που αυτό θα έπρεπε να έχει, σε ό,τι αφορά την μετέπειτα πορεία τους, την βαθμολογική τους εξέλιξη ή τις επιπτώσεις στο μισθολόγιό τους ή ακόμη και για την συνολικότερη πορεία τους στη Δ.Δ.
Γιατί αυτό οδηγεί μαθηματικά και δια της διολισθήσεως - και το έχουμε δει – σε μια προς τα κάτω εξίσωση της ποιότητας της δημόσιας διοίκησης. Δεν νοείται αξιολόγηση, δίχως κίνητρα και αντικίνητρα.
Και αν υπάρχουν θετικές ρυθμίσεις στα τέσσερα πρώτα κεφάλαια, έρχεστε με το πέμπτο και τελευταίο κεφάλαιο υπό τον τίτλο λοιπές διατάξεις και «χύνετε την καρδάρα με το γάλα».
Αποσύρατε ήδη κάποια κραυγαλέα άρθρα – και πολύ καλά κάνατε – όμως καταθέσατε νέες, προβληματικές, υπουργικές τροπολογίες.
Τι άραγε συνιστά η εμβόλιμη εισαγωγή διατάξεων στο κύριο σώμα του νομοσχεδίου, την πραγματικά τελευταία στιγμή και μετά το πέρας της διαβούλευσης;
Τι συνιστά ο εξόφθαλμος πελατειακός χαρακτήρας των περισσοτέρων από αυτές;
Εσείς, κύριε Υπουργέ, και το υπουργείο σας οφείλετε να δίνετε μαθήματα του ευ νομοθετείν. Αν δεν το κάνετε εσείς, ποιο άλλο Υπουργείο θα το κάνει; Ασκείτε κατεξοχήν εκπαιδευτικό ρόλο στη λειτουργία της κυβέρνησης.
Κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης.
Είναι καιρός οι εφησυχαστικές αυταπάτες και οι αναπαυτικές αφέλειες να τελειώσουν.
Αριστερή πολιτική δεν σημαίνει προσκόλληση σε στερεότυπα, που αποδεδειγμένα έχουν αποτύχει και δημιουργούν εκ των πραγμάτων ανισότητες.
Προσέξτε γιατί δίνετε μάχες οπισθοφυλακών, προσπαθώντας να συντηρήσετε έναν παρωχημένο κρατισμό, που στο παρελθόν έστησαν ακραία συντηρητικές πολιτικές δυνάμεις.
Δεν πρέπει να ξεχνάτε πως ο ελληνικός κρατισμός που υποστηρίζετε με πάθος έχει πολυεπίπεδα ταξικά χαρακτηριστικά.
Και για τους εκτός δημοσίου, αλλά και για τους εντός.
Μέσα στο δημόσιο υπάρχουν χαμηλά αμειβόμενες, μη προνομιούχες θέσεις εργασίας, με μηδενικές δυνατότητες ανέλιξης, όπως βέβαια και θέσεις εργασίας με κύρος, δυνατότητες επιρροής, δυνατότητες εξέλιξης και υψηλές αμοιβές, οι οποίες όμως δίνονται με πελατειακά κριτήρια.
Αριστερή πολιτική σημαίνει ανάπτυξη με αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, που μαθηματικά οδηγεί στο προοδευτικό πρόταγμα της κοινωνικής κινητικότητας, με την αρωγή σοβαρών δημόσιων υπηρεσιών.
Με δημόσιο τομέα που μπορεί να διασφαλίσει ένα φιλικό για την υγιή επιχειρηματικότητα περιβάλλον.
Το συζητούμενο νομοσχέδιο θα περιμέναμε να αποτελεί τον καταλύτη για την πραγματοποίηση της «μητέρας» όλων των μεταρρυθμίσεων, που αναμφίβολα είναι η μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης.
Δυστυχώς δεν τα καταφέρνει.
Ευχαριστώ.
Σπύρος Δανέλλης - Ηρακλείου