Τοποθέτηση Κυριάκου Χαρακίδη, ειδικού αγορητή του Ποταμιού στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής για την Πράξη Νομοθετικού περιεχομένου
Τοποθέτηση Κυριάκου Χαρακίδη, ειδικού αγορητή του Ποταμιού στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής για την Πράξη Νομοθετικού περιεχομένου
Να ενημερώσει άμεσα τον Ελληνικό λαό για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η οικονομία και οι διαπραγματεύσεις κάλεσε την κυβέρνηση ο Βουλευτής Δράμας Κυριάκος Χαρακίδης και ειδικός αγορητής του Ποταμιού κατά τη συζήτηση της πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για τη μεταφορά ταμειακών διαθεσίμων των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης στην Τράπεζα της Ελλάδος, στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Ο κος Χαρακίδης επεσήμανε ότι η χώρα οδηγείται σε εσωτερικό δανεισμό, χωρίς σχέδιο, στα τυφλά και επανέλαβε την πρόταση του Επικεφαλής του Ποταμιού Σταύρου Θεοδωράκη για άμεση σύγκλιση του Συμβουλίου των πολιτικών αρχηγών για να υπάρξει συστράτευση για τη σωτηρία της χώρας.
Αναφερόμενος στη διαδικασία και στο μέσο που επέλεξε η κυβέρνηση να νομοθετήσει ο αγορητής του Ποταμιού τόνισε πως συνεχίζουν την ίδια ακριβώς τακτική απαξίωσης του Συντάγματος και του Κοινοβουλίου, νομοθετώντας με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου. Υπενθύμισε δε τις διαχρονικές δηλώσεις στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και του σημερινού Πρωθυπουργού που προεκλογικά χαρακτήριζαν τις ΠΝΠ χουντικής έμπνευσης, ξεφτίλα για την χώρα, κατάλυση της Δημοκρατίας κλπ.
Ως προς το περιεχόμενο της ΠΝΠ επεσήμανε πως:
Δεν υπάρχει καμία διευκρίνιση για την χρονική ισχύ της ρύθμισης.
Δεν υπάρχει ο κατάλογος των φορέων που αφορά η ρύθμιση. Το υπουργείο θα πρέπει να καταθέσει τον εν λόγω κατάλογο.
Δεν έχει διευκρινιστεί αν τα ανταποδοτικά έσοδα των Δήμων (χρήματα δημοτών για καθαριότητα και φωτισμό) θα μεταφερθούν στην ΤτΕ.
Πολλοί Δήμαρχοι επισημαίνουν πως τα επιτόκια τα οποία δίνουν οι τράπεζες για την κατάθεση των ρευστών διαθεσίμων των δήμων τους είναι πάνω από 2,5%, το οποίο προσφέρει η ΤτΕ και συνεπώς δεν τους συμφέρει η επένδυση τους σε κρατικά ρέπος;
Μιλώντας σε αυτό το σημείο με την εμπειρία των προηγούμενων ιδιοτήτων του (Δήμαρχος Δράμας, Πρόεδρος Επιμελητηρίου Δράμας) ο κος Χαρακίδης αναφέρθηκε στους κινδύνους για την τοπική αυτοδιοίκηση και τις τοπικές οικονομίες από τη συγκεκριμένη Πράξη. Η Πράξη, όπως τόνισε, θέτει σε κίνδυνο στοιχειώδεις λειτουργίες κρίσιμων υπηρεσιών και δομών των Δήμων απαραίτητες όχι μόνο για την ανταπόκριση στις υποχρεώσεις των Δήμων απέναντι στις τοπικές κοινωνίες αλλά και για το σύνολο και την εύρυθμη λειτουργία σε μεγάλο βαθμό και τις τοπικής οικονομίας, καθώς πολλές τοπικές επιχειρήσεις χάρη και στο κριτήριο της εντοπιότητας εξαρτώνται από έργα και προμήθειες των Δήμων.
Επηρεάζονται επίσης σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό οι Συνεταιριστικές Τράπεζες, οι οποίες, εφόσον ψηφισθεί το νομοσχέδιο, πρέπει να εξαιρεθούν, καθώς εκεί υπάρχει μεγάλο μέρος των αποθεματικών των Δήμων. Μιλάμε για 10 Συνεταιριστικές Τράπεζες σε πάνω από 15 νομούς της χώρας. Εξυπηρετούν χιλιάδες μικρούς επαγγελματίες, αγρότες και πολίτες σε ένα ολιγοπωλιακό τραπεζικό περιβάλλον, που η ρευστότητα προς την οικονομία έχει στερέψει. Για αυτές τις Τράπεζες δεν δώσαμε ως χώρα καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης, ούτε ένα σχεδόν ευρώ κατά την διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης, που θα ενδυνάμωνε τη λειτουργία τους και θα διασφάλιζε την ύπαρξη τους, όταν για τις 4 λεγόμενες συστημικές τράπεζες δώσαμε περίπου 35 δις από το πρόγραμμα αναχρηματοδότησης και σχεδόν 75 δις από τον ELA για την τόνωση της ρευστότητας.
Αναφέρθηκε ακόμη στις περικοπές που έχουν γίνει ήδη στην αυτοδιοίκηση και ξεπερνούν το 60%. Από τα 5,5 δις που λειτουργούσε προ κρίσης σήμερα λειτουργεί με μόλις 2,4 δις ετησίως. Σχεδόν 4 φορές παραπάνω από όσα η σημερινή Κυβέρνηση σπατάλησε για την ανακατασκευή 5 παλιών αεροσκαφών.
Τέλος ο κος Χαρακίδης αναρωτήθηκε τι θα γίνει όταν τελειώσουν και τα ταμειακά διαθέσιμα από τους ΟΤΑ, ποια θα είναι η επόμενη κίνηση της κυβέρνησης για να καλυφθούν οι υποχρεώσεις της χώρας. Τον μήνα Μάιο τι έχει σειρά; Να αναμένουμε και άλλες ΠΝΠ για άλλα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων που έχουν μείνει «αναξιοποίητα»; π.χ. Τα κοινοτικά κονδύλια; Οι επιδοτήσεις αγροτών; Τα διαθέσιμα των ασφαλιστικών ταμείων; Ήδη σημειώνεται μεγάλη πίεση προς τις διοικήσεις τους: υπάρχει έγγραφο για το όφελος της επένδυσης σε κρατικά ρέπος της Τράπεζας της Ελλάδος, το οποίο εστάλη στον ΟΔΔΗΧ και μέσω του υπουργείου Εργασίας στα Ταμεία. Και υπήρχε άραγε σχέδιο εσωτερικού δανεισμού εξαρχής με plan A, plan B κλπ και μέχρι που φτάνει.
Διαβάστε το πλήρες κείμενο από την τοποθέτηση του κου Χαρακίδη στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΑΚΙΔΗΣ (Ειδικός Αγορητής Του «Ποταμιού»): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η συγκεκριμένη Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου είναι, ήδη, η δεύτερη που φέρνει η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με ΑΝΕΛ και σε λίγο εάν συνεχιστεί έτσι, ενδέχεται, οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου να ξεπεράσουν και τα νομοσχέδια αυτής της Κυβέρνησης. Αν και χθες ψηφιζόταν η χθεσινή Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου θα είχαμε το πρωτόγνωρο σε δύο ημέρες να είχαν ψηφιστεί δύο πράξεις. Εδώ μπαίνει ένα ερώτημα στο οποίο θα ήθελα να ακούσω την απάντηση. Γιατί δύο πράξεις σε δύο ημέρες; Δεν γινόταν σε μία πράξη να συμπεριληφθούν τρία άρθρα; Έτσι κι αλλιώς στην χθεσινή Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου στο ένα άρθρο είναι η Βιομηχανία Ζάχαρης, στο δεύτερο φορολογικό και αν είχε και τρίτο θα μπορούσε να αφορούσε τη σημερινή συνεδρίαση, δεν θα μπορούσε να γίνει; Τα συγκυβερνώντα κόμματα ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ που στηλίτευαν την προηγούμενη κυβέρνηση ότι νομοθετούσε με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου συνεχίζουν την ίδια ακριβώς τακτική απαξίωσης του Συντάγματος και του Κοινοβουλίου. Δεν ξέρω πώς αισθάνονται οι συνάδελφοι βουλευτές που ήταν αντίθετοι με αυτή την τακτική, τουλάχιστον, πριν αλλά και αυτοί που υποχρεωμένοι ψήφιζαν στην προηγούμενη περίοδο; Σήμερα πώς αισθάνονται; Και εγώ ήμουν αντίθετος και είμαι και σήμερα αντίθετος.
Θα ήθελα να θυμίσω κάποιες παλαιότερες δηλώσεις που είχαν κάνει τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ από τη θέση της τότε αντιπολίτευσης. Ο Υπουργός κ. Βουτσης για την ώρα έχει βγει έξω από την αίθουσα αλλά έτσι ακριβώς όπως είπε ο Εισηγητής της ΝΔ κ. Δήμας ότι οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένους είναι πράξεις χουντικής έμπνευσης και εγώ συμφωνώ απόλυτα μαζί του. Ο κ. Λαφαζάνης χαρακτήρισε πραξικοπηματικές και απαράδεκτες που δεν παράγουν κανένα έννομο αποτέλεσμα και είναι διάτρητες. Ο κ. Παπαδημούλης είπε δεν υπάρχει σε άλλη χώρα η ξεφτίλα των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου. Όσον αφορά την κυρία Ζωή Κωνσταντοπούλου έκανε αναφορά ως βουλευτής ότι η παραβίαση, η κατάργηση, η κατάλυση της Δημοκρατίας δεν συντελούνται μόνο με τανκ αλλά και με τις αντισυνταγματικές πράξεις νομοθετικού περιεχομένου. Αυτό ακριβώς ανέφερε και επίσης ως Προέδρος της Βουλής στις προγραμματικές της δηλώσεις, δήλωσε ότι δεν θα γίνονται δεκτές οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου που δεν πληρούν τις συνταγματικές προϋποθέσεις. Επίσης υπενθυμίζω τη δήλωση του ιδίου του Πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα κατά τις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης ότι θα αποκαταστήσουν τη λειτουργία του Κοινοβουλίου που είχε καταργηθεί μέσα από συνεχή έκδοση πράξεων νομοθετικού περιεχομένου. Τέλος, το κυριότερο είναι ότι η Κυβέρνησή μας θα μείνει στην ιστορία ως η Κυβέρνηση που τήρησε το λόγο της.
Αγαπητοί συνάδελφοι μετά από τρεις μήνες διακυβέρνηση της χώρας δεν ξέρω πόσοι το πιστεύουν πλέον. Η Κυβέρνηση οφείλει να ενημερώσει άμεσα το Κοινοβούλιο και τον ελληνικό λαό ποιες είναι σήμερα αυτές οι έκτακτες, επείγουσες και απρόβλεπτες ανάγκες για τις οποίες καταφεύγει στις πράξεις νομοθετικού περιεχομένου. Οφείλει να ενημερώσει άμεσα για το πώς έχει η κατάσταση στη χώρα, όπου μία Δημοκρατική Αριστερή κατά τα λεγόμενά της Κυβέρνηση καταργεί πραξικοπηματικά τη Συνταγματική αυτοτέλεια της Αυτοδιοίκησης και μαζεύει και τα τελευταία χρήματα που έχουν απομείνει ακόμη και από τα νοσοκομεία και από τα πανεπιστήμια για να μπορέσει να πληρώσει μισθούς και συντάξεις καθώς και τους δανειστές για το υπόλοιπο του μήνα Απριλίου.
Ως προς το περιεχόμενο της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου διαβάζοντας και εγώ την εκπληκτικά λακωνική αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου διαπιστώνω πρώτον ότι δεν υπάρχει καμία μα καμία περιγραφή των έκτακτων και απρόβλεπτων αναγκών που επέβαλαν την εν λόγω πράξη. Σε τί συνίσταται έκτακτη περίσταση εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης για να ενεργοποιηθεί τελικά η διάταξη του άρθρου 44 του Συντάγματος; Στο ό,τι σας τελειώνουν τα λεφτά και θέλετε να «στραγγίξετε» τα αποθεματικά των φορέων της γενικής κυβέρνησης, νοσοκομείων και πανεπιστημίων. Κύριε Υπουργέ, απρόβλεπτο ήταν αυτό; Βοά ο πλανήτης ότι η χώρα έχει πρόβλημα ρευστότητας. Το φωνάζει εδώ και μήνες ο Πρωθυπουργός, ο Υπουργός Οικονομικών, όλο το Υπουργικό Συμβούλιο και δε βλέπω που είναι το απρόβλεπτο. Πριν από μερικές ημέρες και ο κ. Βούτσης είχε πει τα λεφτά που έχουμε εάν μας φτάσουν να πληρώσουμε τους μισθούς, θα πληρώσουμε της συντάξεις και δεν θα πληρώσουμε τους δανειστές.
ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΗΣ: Δεν μας φτάνουν.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΑΚΙΔΗΣ (Ειδικός Αγορητής Του «Ποταμιού»): Αυτό ακριβώς. Λοιπόν, τότε λέγαμε ότι αν δεν μας φτάσουν αυτά θα πληρώσουμε αν δεν μας δώσετε λεφτά; Τώρα χωρίς να μας δώσουν λεφτά ερχόμαστε και παίρνουμε αυτά τα χρήματα. Αυτό ακριβώς λέω. Το δεύτερο….
ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΗΣ: Να μην πληρώσουμε τους μισθούς και τις συντάξεις;
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΑΚΙΔΗΣ (Ειδικός Αγορητής Του «Ποταμιού»): Όχι, όχι! Μπορούμε να μπούμε στο διάλογο. Δε λέμε αυτό. Η δήλωση που αφορούσε είτε του κ. Βούτση είτε του κ. Σκουρλέτη είτε οποιουδήποτε κυβερνητικού έλεγε ότι εμείς τα λεφτά που έχουμε θα πληρώσουμε πρώτα μισθούς και συντάξεις. Τώρα παίρνουμε τα υπόλοιπα για να πληρώσουμε τους δανειστές.
Δεύτερον, δεν υπάρχει καμία αιτιολόγηση στην ουσία για την αναδρομική ισχύ της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου. Ακούσαμε τον Υπουργό να λέει ότι μπαίνει από 17 Μαρτίου διότι θέλουν να καλύψουν την Περιφέρεια Αττικής. Νομίζω αυτό δεν έχει προηγούμενο να πάμε σε μία αναδρομικότητα πράξης νομοθετικού περιεχομένου τόσο πίσω.
(Συνέχεια ομιλίας του κ. ΧΑΡΑΚΙΔΗ ΚΥΡΙΑΚΟΥ, Ειδικού Αγορητή του Ποταμιού)
Τρίτον, δεν υπάρχει. 17 Μαρτίου, είναι κύριε Φίλη, 22 είναι, 17 Μαρτίου αναδρομική πράξη; Πράξη νομοθετικού περιεχομένου;
Αν πάμε να πάρουμε παράδειγμα το προηγούμενο κακό, τότε κατεβαίνουμε προς τα κάτω. Σκοπός είναι να ανεβούμε ένα βήμα προς τα πάνω, να τραβήξουμε τους υπόλοιπους προς τα πάνω. Αυτή είναι η άποψή μου. Προς το καλύτερο.
Τρίτον. Δεν υπάρχει επίσης καμία διευκρίνιση, για τη χρονική ισχύ της ρύθμισης. Χθες ο κ. Μάρδας ενημέρωσε την ΚΕΔΕ, ότι ενώ ξεκινήσαμε για δύο μήνες, ότι τελικά θα είναι για τρεις μήνες. Όταν παρέλθουν λοιπόν αυτοί οι τρεις μήνες, με ποιον τρόπο θα γίνεται η επιστροφή των διαθεσίμων, με εσωτερικό δανεισμό από άλλους φορείς, με εξωτερικό δανεισμό μέσω της δόσης των 7,2 δις ή ενός νέου τρίτου μνημονίου, εφόσον πάμε μέχρι τον Ιούνιο.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, από το σχέδιο νόμου δεν προκύπτει από πουθενά, ότι αυτός ο βραχυχρόνιος δανεισμός θα έχει τελειωμό. Αντιθέτως, η σχετική αναφορά στο νόμο προβλέπει τη συνεχή μεταφορά των διαθεσίμων, γιατί αναφέρει ότι, «υποχρεούνται να καταθέτουν», δηλαδή διαρκώς, και μάλιστα το λέει χαρακτηριστικά ως γενική αρχή, δηλαδή αυτή είναι η αρχή, ξεκινάμε και συνεχίζουμε έτσι. Μένει να μας το διαψεύσει ο κ. Υπουργός, που είναι εδώ, τι σημαίνει γενική αρχή.
Τέταρτον. Δεν υπάρχει ο κατάλογος των φορέων αναλυτικά στο νομοσχέδιο. Έχουμε ανατρέξει έχουμε βρει αυτούς τους φορείς, θα πρέπει όμως ο κατάλογος αυτός να συμπεριληφθεί μέσα ακριβώς, για να δούμε αν τελικά αυτό που λέγεται ή δε λέγεται τελικά να έρθει και ο φορέας του ασφαλιστικού κεφαλαίου αλληλεγγύης γενεών, θα δεσμευτούν όλα τα χρήματα του ή όχι τελικά; Θα εξαιρεθούν φορείς από τους 1500 που αναφέρονται συνολικά;
Επίσης, βλέπουμε ότι μέσα στους φορείς, και δεν ξέρω αν αυτό είναι τελική επιλογή, συμπεριλαμβάνονται και οι λογαριασμοί κονδυλίων έρευνας τα ΕΛΚΕ των πανεπιστημίων. Οι συγκεκριμένοι λογαριασμοί, δεν επιχορηγούνται από το δημόσιο και διαχειρίζονται από πόρους οι οποίοι έρχονται από την Ε.Ε.. Πώς θα τα πάρετε αυτά τα χρήματα;
Υπάρχει, αριστερή κυβέρνηση που θα επιχειρήσει, και μάλιστα για δεύτερη φορά, να βάλει χέρι στα αποθεματικά νοσοκομείων και πανεπιστημίων για να πληρώσει τους ξένους τοκογλύφους, όπως ίσως θα λέγατε μερικοί από σας πριν από ένα ή δύο χρόνια, εάν συνέβαινε κάτι αντίστοιχο;
Πέμπτο. Στην έκθεση αξιολόγησης συνεπειών, αναφέρεται ότι με τη μεταφορά των διαθεσίμων στην Τράπεζα της Ελλάδος, επιτυγχάνεται η καλύτερη απόδοση των προς επένδυση κεφαλαίων. Και λέω, αλήθεια φέρνεται μια πράξη νομοθετικού περιεχομένου αιφνιδιαστικά και το αιτιολογείται γιατί σκεφτήκατε ότι θα έπρεπε να γίνει μια καλύτερη επένδυση των κεφαλαίων της τοπικής αυτοδιοίκησης;
Αναφέρθηκε και πριν από συναδέλφους και τι απαντάτε στις επισημάνσεις πολλών δημάρχων, πως τα επιτόκια τα οποία δίνουν οι τράπεζες είναι μεγαλύτερα και θα σας πω, εγώ ως δήμαρχος Δράμας που ήμουνα μια τετραετία.
Κάθε Ιανουάριο, έπαιρνα προσφορά από όλες τις τράπεζες που είχαν έδρα την Δράμα, μου δίναμε τις προσφορές τους, το έφερναν στο δημοτικό συμβούλιο, και έτσι έπρεπε να το κάνω και μάλιστα θα έπρεπε η όποια προηγούμενη κυβέρνηση ή η τωρινή, να ελέγχει τους δημάρχους αν κάνουν αυτή τη διαδικασία, γιατί τότε κάτι άλλο συμβαίνει.
Έπαιρνα λοιπόν, τις προσφορές, τις έφερνα, με επιτροπή η οποία ήταν δια παραταξιακή, ερχόντουσαν στο δημοτικό συμβούλιο και αποφάσιζε το δημοτικό συμβούλιο υποχρεωτικά σε αυτόν που έδινε το μεγαλύτερο επιτόκιο.
Και λέω εγώ σήμερα, πώς θα του πιείτε σε αυτόν που έχει 2,6- 2,7, φέρε τα λεφτά στην Τράπεζα της Ελλάδος. Ποιος θα τον καλύψει; Δεν είναι υποχρεωτικώς νόμος με όποιο κόστος να ‘ναι θα τα φέρετε εδώ. Πώς; Αυτή η ζημιά, έστω και του ενός ευρώ προς το δήμο, θα απαλλάξει τον κάθε δήμαρχο ή το κάθε δημοτικό συμβούλιο για να καταθέσει τα χρήματα εκεί.
Έκτο. Δεν γνωρίζουμε ακόμη, αν τα ανταποδοτικά έσοδα των δήμων υπάγονται στα κεφάλαια που θα μεταφερθούν στην Τράπεζα της Ελλάδος. Όταν μιλάμε για ανταποδοτικά τέλη, αγαπητοί συνάδελφοι, μιλάμε για τα χρήματα τα οποία πληρώνουμε ο καθένας μας στη Δ.Ε.Η., αφορούν τέλη φωτισμού και καθαριότητας, τα οποία απαγορεύεται ο δήμος ο ίδιος να τα κάνει κάτι άλλο, εκτός από το σκοπό για τον οποίο δίνονται και αφορά μόνο την καθαριότητα και το πράσινο. Δεν γίνεται τίποτε άλλο με αυτά τα χρήματα.
Αγαπητοί συνάδελφοι, η κυβέρνηση αποφάσισε να αφαιρέσει σε μια νύχτα με προφανή τρόπο όχι μόνο τους κρατικούς πόρους για τη χρηματοδότηση των ΟΤΑ, αλλά να εισβάλει στα ταμεία και στο ενεργητικό των περιφερειών και των δήμων και σε όλα τα διαθέσιμα που προέρχονται κατά κανόνα από το υστέρημα και τις πληρωμές των πολιτών.
Αποτελεί, κατάφορη παραβίαση του συντάγματος, παραβιάζεται πολλαπλά το άρθρο 102 του συντάγματος, το νομικό καθεστώς των ΟΤΑ, η οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Θέλω επίσης να πω και το εξής. Ως πρώην δήμαρχος, όπως σας είπα, αλλά και ως πρώην πρόεδρος του επιμελητηρίου της Δράμας, γνωρίζω από πρώτο χέρι τους κινδύνους για την τοπική αυτοδιοίκηση και κυρίως, για τις τοπικές οικονομίες από τη συγκεκριμένη πράξη νομοθετικού περιεχομένου.
Η πράξη νομοθετικού περιεχομένου, αγαπητοί συνάδελφοι, θέτει σε κίνδυνο στοιχειώδεις λειτουργίες κρίσιμων υπηρεσιών και δομών των δήμων, ιδιαίτερα όμως πληρωμές προς τρίτους για βασικές ανάγκες, όπως καύσιμα, συμβάσεις έργου για βασικές λειτουργίες των δήμων, προμήθειες για παιδικούς σταθμούς, σχολεία, ΚΑΠΗ και ούτω καθεξής.
Αυτές οι λειτουργίες είναι απαραίτητες, όχι μόνο για την ανταπόκριση στις υποχρεώσεις των δήμων απέναντι στις τοπικές κοινωνίες, αλλά και για το σύνολο και την εύρυθμη λειτουργία σε μεγάλο βαθμό και της τοπικής οικονομίας, καθώς πολλές τοπικές επιχειρήσεις, χάρη και στο κριτήριο της εντοπιότητας, εξαρτώνται από έργα και προμήθειες των δήμων.
Πρέπει να επισημάνω ιδιαίτερα, ότι επηρεάζονται επίσης σε ένα πάρα πολύ μεγάλο βαθμό οι συνεταιριστικές τράπεζες που βρίσκονται σε κάθε νομό, σε όποιους νόμους υπάρχουν, οι οποίες εφόσον ψηφιστεί το νομοσχέδιο, πρέπει να εξαιρεθούν.
Πρέπει να το προσέξετε ιδιαίτερα αυτό ο κ. Υπουργέ, καθώς εκεί υπάρχει το μεγαλύτερο μέρος, αν όχι, των δήμων όπου υπάρχουν συνεταιριστικές τράπεζες, όπου είναι δέκα στον αριθμό και έχουν έδρες, έχουν παρουσίες σε 15 νομούς της χώρας.
Γιατί αυτές οι τράπεζες, εξυπηρετούν χιλιάδες μικρούς επαγγελματίες, αγρότες και πολίτες σε ένα ολιγοπολειακό σήμερα τραπεζικό περιβάλλον, που η ρευστότητα έχει στερέψει.
Θυμίζω επίσης, ότι για αυτές τις τράπεζες δεν έχει δοθεί ούτε ένα ευρώ μέχρι σήμερα, ούτε για την ανά κεφαλαιοποίηση τους, ούτε για την ρευστότητά τους, παρότι στις τέσσερις συστημικές τράπεζες δόθηκαν 35 δισ. για την αν χρηματοδότηση και 75 δισεκατομμύρια για την ρευστότητά τους. Θα πρέπει, οπωσδήποτε, να εξαιρεθούν οι τράπεζες από εκεί, γιατί θα δημιουργήσετε τεράστιο πρόβλημα στις τράπεζες αυτές.
Επίσης θέλω να θυμίσω, αυτά τα οποία έλεγε και ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α., για τις μειώσεις τις οποίες είχαν δεχθεί οι δήμοι και για την υπολειτουργία των δήμων με τα χρήματα που τους δινόντουσαν, που μειώθηκαν 60% και το ξέρουμε όλοι. Σήμερα, μπαίνουμε και σε μια άλλη διαδικασία, να τους περιορίσουμε ακόμα περισσότερο, όταν θυμάστε από τα 5,5 δισεκατομμύρια που έπαιρναν οι δήμοι, σήμερα έχουν μόλις 2,4 δις. Δηλαδή, παίρνουν οι δήμοι σήμερα περίπου το τετραπλάσιο από αυτά που δώσαμε για να ανά κατασκευάσουμε πέντε ερείπια αεροσκαφών.
Κύριοι Υπουργοί, αν είχαν γίνει τέτοιας έκτασης περικοπές και στις σπατάλες της κεντρικής κυβέρνησης, και σήμερα και διαχρονικά, και μια τέτοια αναδιάταξη δομών και λειτουργιών, σήμερα θα είχαμε εκπληκτικά πλεονάσματα και όχι ελλείμματα.
Προκειμένου να πείσετε για την ανάγκη της ρύθμισης, μας λέτε ότι αποτέλεσε αίτημα των εταίρων. Τελικά, εφαρμόζουμε αλά καρτ αυτά που μας λένε οι δανειστές και αν ναι, τότε απεύχομαι τα χειρότερα που μέχρι σήμερα αναθεματίζετε και εσείς. Αν δεν είναι έτσι, θα το διαψεύσει και ο Υπουργός. Αυτό λένε στελέχη της κυβέρνησης.
Κύριοι της κυβέρνησης, υπάρχει σοβαρό θέμα αξιοπιστίας της κυβέρνησης, και θέλω να σας θυμίσω ότι ενώ μέχρι τις 20 Φεβρουαρίου, με το περίφημο σχέδιο που καταθέσαμε, ο Υπουργός Οικονομικών έλεγε ότι δεν θέλαμε χρήματα από την τελευταία δόση, από τα 7,2 δις, τελικά φτάσαμε να δηλώνεται και από τον κ. Μάρδα και από πολλά στελέχη της κυβέρνησης, ότι χρειαζόμαστε, γι' αυτό και παίρνουμε και δανειζόμαστε τα αποθεματικά του δημοσίου, γι' αυτό και είδαμε και την τελευταία δήλωση, ότι υπάρχουν και άλλες λύσεις, αν δεν αποδώσει η διαπραγμάτευση, της οποίας βέβαια την βλέπουμε σήμερα, ήταν η δήλωση του κ. Μάρδα.
Θα ήθελα να σας θυμίσω ότι ενώ μέχρι τις 20 Φεβρουαρίου, με το περίφημο σχέδιο που καταθέσαμε, ο Υπουργός Οικονομικών έλεγε ότι δεν θέλαμε από την τελευταία δόση από τα 7,2 δις, τελικά φτάσαμε να δηλώνεται και από τον κ. Μάρδα, αλλά και από πολλά στελέχη της Κυβέρνησης ότι χρειαζόμαστε, για αυτό και παίρνουμε και δανειζόμαστε τα αποθεματικά του δημοσίου. Για αυτό είδαμε και την τελευταία δήλωση ότι υπάρχουν και άλλες λύσεις εάν δεν αποδώσει η διαπραγμάτευση, τις οποίες βέβαια τις βλέπουμε σήμερα, ήταν η δήλωση του κ. Μάρδα. Θα ήθελα, λοιπόν, να ρωτήσω τον παρευρισκόμενο Υπουργό, όταν τελειώσουν και τα ταμειακά διαθέσιμα από τους ΟΤΑ, ποια θα είναι η επόμενη κίνηση της Κυβέρνησης για να καλυφθούν οι υποχρεώσεις της χώρας; Να μας πει, λοιπόν, ο κ. Μάρδας, αν έχουμε εσωτερικό δανεισμό για τρεις μήνες ή αν έχουμε για περισσότερο. Δεν ξέρουμε, δηλαδή, πως, με ποιο τρόπο και πότε θα επιστραφούν τα χρήματα στους ΟΤΑ και μάλιστα από ποιες πηγές εσόδων. Όπως δεν γνωρίζουμε και ποιοι θα είναι οι νέοι τρόποι κάλυψης των μελλοντικών αναγκών. Το μήνα Μάιο ας πούμε, τι έχει σειρά; Να αναμένουμε και άλλες πράξεις νομοθετικού περιεχομένου για άλλα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων που έχουν μείνει αναξιοποίητα; Τα κοινοτικά κονδύλια, τις επιδοτήσεις των αγροτών, τα διαθέσιμα των ασφαλιστικών ταμείων; Ήδη σημειώνεται μεγάλη πίεση προς τις διοικήσεις τους. Υπάρχει έγγραφο για το όφελος της επένδυσης σε κρατικά ρέπους, Τράπεζα της Ελλάδος, το οποίο εστάλη στον ΟΔΔΗΧ και μέσω του Υπουργείου Εργασίας στα Ταμεία.
Αναρωτιέμαι υπήρχε σχέδιο δανεισμού εξαρχής πρώτο ή δεύτερο προς αυτή την κατεύθυνση; Γιατί θυμόμαστε και την δήλωση του Μανώλη του Γλέζου, που έλεγε ότι, ίσως πάμε και σε υποχρεωτική σύναψη δανείων μεταξύ πολιτών και κράτους και αν έχετε κάτι τέτοιο στο πίσω μέρος του μυαλού σας, είναι πολιτική σας επιλογή γιατί αφήσατε τότε να φύγουν δισεκατομμύρια καταθέσεων από τις ελληνικές τράπεζες; Θέλω να επισημάνω εδώ και το απεύχομαι, ότι όλα αυτά μου θυμίζουν το παράδειγμα της Κύπρου, που εν τέλει δεν απέφυγε τα χειρότερα.
Κυρίες και κύριοι θέλω να πω, ότι είναι προφανές, ότι έχει χαθεί κάθε έλεγχος. Η Κυβέρνηση «τρέχει» πανικόβλητη να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της ατελέσφορης πολιτικής της και πλέον αρχίζουν να διαφαίνονται με δραματικό τρόπο τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας στην καθημερινή λειτουργία του κράτους. Η διαπραγματευτική ισχύς της χώρας εξαϋλώνεται όσο περνάει ο χρόνος. Η Κυβέρνηση οφείλει να ενημερώσει άμεσα, γιατί «παίζει» τη χώρα στα ζάρια και την οδηγεί κατ’ ουσία στον εσωτερικό δανεισμό, για να εξυπηρετήσει τις λειτουργικές και ταμειακές ανάγκες είτε μισθούς και συντάξεις είτε για τους δανειστές. Αγαπητοί συνάδελφοι η Κυβέρνηση οφείλει άμεσα να κάνει δύο πράγματα. Να ενημερώσει για την κατάσταση των δημοσίων οικονομικών της χώρας, να ενημερώσει τον ελληνικό λαό, αφού δεν ενημερώνει την Ελληνική Βουλή, για την πορεία των διαπραγματεύσεων και τις θέσεις της.
Κλείνοντας, θα ήθελα να ρωτήσω τον κύριο Υπουργό, υπάρχει κάποια σκοπιμότητα για αυτή την διαπραγματευτική τακτική; Γιατί αν υπάρχει, πείτε το μας, γιατί εμείς δεν βλέπουμε ακόμη τουλάχιστον κάποιο θετικό αποτέλεσμα. Αυτό που βλέπουμε είναι ότι χρήματα δεν έχουν έρθει από τον Αύγουστο του 2014, όπως λέτε και εσείς και βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ασφυκτική πίεση έλλειψης διαθεσίμων και σε αυτό το πλαίσιο έρχεστε να καταργείτε την συνταγματική αυτοτέλεια των δήμων που αποτελεί πρωτόγνωρη πολιτικά πράξη.
Θα ήθελα, λοιπόν, να πω, επειδή αναφέρεστε ότι είναι πατριωτικό καθήκον να προχωρήσετε σε αυτή την πράξη νομοθετικού περιεχομένου και ερωτώ είναι πατριωτικό καθήκον να οδηγούμε την χώρα στα τυφλά;
Είναι πατριωτικό καθήκον να βάζουμε «χέρι» στους κουμπαράδες των πολιτών όταν επιφανείς στελέχη της κυβέρνησης έλεγαν το αντίθετο, μάλιστα έχουν βγάλει και τα χρήματά τους στο εξωτερικό και παρότι ως Ποτάμι, σύσσωμη η Κοινοβουλευτική Ομάδα έχει ζητήσει να ενημερωθεί ο ελληνικός λαός, ποιοι από τους Βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου, αλλά και ποιοι κυρίως από τα μέλη της Κυβέρνησης έχουν βγάλει χρήματα την περίοδο της κρίσης στο εξωτερικό, ακόμη δεν έχει γίνει τίποτα και δεν έχουμε πάρει καμία απάντηση και περιμένουμε να έχουμε αυτή την απάντηση, όπως περιμένουμε και την απάντηση στην πρόταση του επικεφαλής Του Ποταμιού του Σταύρου Θεοδωράκη, που καλεί την Κυβέρνηση να συγκαλέσει συμβούλιο πολιτικών αρχηγών.
Σας ευχαριστώ
23 Απριλίου 2015