Δεν έχουν περάσει παρά λίγες ημέρες, που ο Υπουργός Νίκος Παππάς υποσχέθηκε να μοιράσει περί τα 75 εκατομμύρια μέσα στα επόμενα 5 χρόνια σε εν Ελλάδι οπτικοακουστικές παραγωγές, συστήνοντας μάλιστα ένα (ακόμα) καινούριο όργανο, το ΕΚΟΜΕ, με αντικείμενο την διαχείριση των σχετικών αιτήσεων χρηματοδότησης. Κι ενώ, σύμφωνα με τις θριαμβολογικές ανακοινώσεις του Υπουργού το χρηματοδοτικό εργαλείο, που απευθύνεται σε κάθε εγχώριο ή ξένο παραγωγό οπτικοακουστικού περιεχομένου για πιθανή επένδυση, προφανώς θα επιφέρει οφέλη για την οικονομία της χώρας, την ίδια στιγμή το Εθνικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αρνείται να χορηγήσει άδεια στο BBC για τα γυρίσματα της φιλόδοξης μίνι σειράς The Little Drummer Girl στον αρχαιολογικό χώρο του Σουνίου, αναιρώντας στην ουσία τον μηχανισμό για τα επενδυτικό κίνητρο που εξήγγειλε πανηγυρικά ο κ. Παππάς, πριν καν αυτός τεθεί σε λειτουργία! Πού φτάνουν, ωστόσο, τα όρια της δικαιοδοσίας του ΚΑΣ όταν πρόκειται για θέματα που επηρεάζουν την επενδυτική πολιτική της χώρας; Θα ξεκαθαρίζονται τα όρια αυτά μέσα στην αναμενόμενη Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα περιγράφει αναλυτικά προϋποθέσεις και όρους του μηχανισμού ενίσχυσης; Και πότε επιτέλους θα εκδοθεί αυτή η ΚΥΑ;
Σε όλα τα παραπάνω, με ερώτησή του στη Βουλή ο Γρηγόρης Ψαριανός ζητά από τον Υπουργό ψηφιακής πολιτικής να δώσει σαφείς απαντήσεις.
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης, έχει ως εξής:
ΠΡΟΣ: (1) Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης
(2) Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού
ΘΕΜΑ: Το Υπουργείο κινητροδοτεί, το Αρχαιολογικό Συμβούλιο μπλοκάρει
Πριν από λίγες ημέρες ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης παρουσίασε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης το νέο επενδυτικό κίνητρο οπτικοακουστικών παραγωγών που υπόσχεται να «μοιράσει» 75 εκατ. ευρώ τα επόμενα πέντε χρόνια, σε εν Ελλάδι παραγωγές. Παρουσιάστηκε επίσης το νεοσύστατο Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) που τίθεται σε λειτουργία τις επόμενες μέρες, με σκοπό να διαχειριστεί τις σχετικές αιτήσεις χρηματοδότησης.
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, το χρηματοδοτικό εργαλείο απευθύνεται σε κάθε παραγωγό οπτικοακουστικού περιεχομένου, εγχώριο ή ξένο (με την προϋπόθεση ότι θα συνεργαστεί ή θα ανοίξει εταιρεία στην Ελλάδα), από κινηματογραφιστές και παραγωγούς τηλεοπτικών σειρών μέχρι YouTubers και δημιουργούς ηλεκτρονικών παιχνιδιών, στους οποίους με τη μέθοδο του «cash rebate» θα επιστρέφεται το 25% των επιλέξιμων δαπανών με πλαφόν που αφορά το 80% του κόστους παραγωγής. Το ελάχιστο των επιλέξιμων δαπανών είναι 100.000 ευρώ, ενώ το ανώτερο 5 εκατ. ευρώ. Η ένταξη στο χρηματοδοτικό εργαλείο δεν αποκλείει χρηματοδοτήσεις από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, αρκεί να μην ξεπερνούν το 50% της συνολικής ενίσχυσης, ούτε από ευρωπαϊκά προγράμματα. Το κίνητρο ενίσχυσης των κινηματογραφικών παραγωγών στη χώρα μας θεσπίστηκε με το νόμο 4487/2017 και για τις λεπτομέρειες της εφαρμογής του αναμένεται να εκδοθεί σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), η οποία βέβαια θα μπορούσε να έχει εκδοθεί πριν τις τυμπανοκρουσίες.
Δεν υπάρχει αμφιβολία για το ότι η προσέλκυση στη χώρα ξένων και εγχώριων άμεσων επενδύσεων σε οπτικοακουστικές παραγωγές θα φέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη στην οικονομία της χώρας. Η επιτυχής εφαρμογή του κινήτρου θα έχει άμεση επίδραση στην απασχόληση και στην ευρύτερη οικονομική και επιχειρηματική δραστηριότητα και θα εκτείνεται πέρα από τους καλλιτεχνικούς και τεχνικούς συντελεστές της παραγωγής. Δεν πρέπει να αμελούμε το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια μιας κινηματογραφικής/τηλεοπτικής παραγωγής δραστηριοποιούνται μια ποικιλία επαγγελμάτων και υπηρεσιών από χρηματοοικονομικές και νομικές υπηρεσίες, ασφαλιστικές υπηρεσίες μέχρι τη διαμονή, διατροφή και την ενοικίαση μεταφορικών μέσων και την κατασκευή ρούχων και σκηνικών.
Στον αντίποδα αυτής της κυβερνητικής επιλογής, δύο ημέρες μετά τις θριαμβολογικές ανακοινώσεις του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, η φιλόδοξη μίνι-σειρά του BBC με τίτλο «The Little Drummer Girl» που είναι βασισμένη στο ομώνυμο best-seller του Τζον Λε Καρέ και η οποία γυρίζεται στην Ελλάδα από τον βραβευμένο Νοτιοκορεάτη σκηνοθέτη Παρκ Τσαν Γουκ, βρέθηκε αντιμέτωπη με το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το οποίο αρνήθηκε τη χορήγηση άδειας γυρισμάτων στον αρχαιολογικό χώρο του Σουνίου. Αυτή η άρνηση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την προωθούμενη πολιτική αλλά και με την προωθητική καμπάνια του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, η οποία διαφημίζει την ομορφιά των ελληνικών μνημείων αλλά και την ευκολία στην έκδοση αδειών για τα γυρίσματα σε αρχαιολογικούς χώρους. Ουσιαστικά το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αναιρεί -πριν καν τεθεί σε λειτουργία- το μηχανισμό για το επενδυτικό κίνητρο για την παραγωγή κινηματογραφικών και οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα.
Δεδομένου ότι, για την εφαρμογή του ειδικού κινήτρου ενίσχυσης της κινηματογραφικής παραγωγής στη χώρα απαιτείται να εκδοθεί σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) η οποία μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί, ενώ ο σχετικός νόμος έχει ψηφιστεί από τον Ιούλιο 2017.
Δεδομένου ότι, η ανάγκη προσέλκυσης επενδύσεων στην ελληνική αγορά είναι το λιγότερο επιτακτική.
Δεδομένου ότι, με πολυάριθμες αποφάσεις του το ΚΑΣ έχει αρνηθεί τη χορήγηση άδειας χρήσης των αρχαιολογικών χώρων, οι οποίοι όμως αποτελούν βασικό συγκριτικό πλεονέκτημα του ελληνικού brand name.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Υπάρχουν μελέτες, στις οποίες στηρίζει τις γνωμοδοτήσεις του το ΚΑΣ και οι οποίες αποδεικνύουν ότι η χρήση των αρχαιολογικών χώρων σε διεθνές επίπεδο, για σοβαρές παραγωγές, έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στα μνημεία;
2. Σε ποιο βάθος και σε τι έκταση φτάνει η δικαιοδοσία του ΚΑΣ σε θέματα που επηρεάζουν την προσέλκυση σοβαρών επενδύσεων στη χώρα; Μέχρι πότε θα αποτελούν οι αποφάσεις του τροχοπέδη για τις επενδύσεις και το μάρκετινγκ της χώρας;
3. Πότε προβλέπεται να εκδοθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση, όπου θα περιγράφονται αναλυτικά οι προϋποθέσεις και ο μηχανισμός ενίσχυσης της παραγωγής κινηματογραφικών και οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα; Θα υπάρχει σε αυτήν πρόβλεψη για περιορισμό των αρμοδιοτήτων του ΚΑΣ;
Ο ερωτών βουλευτής
Γρηγόρης Ψαριανός – Β’ Αθηνών