Ερώτηση προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων
Ζητήματα αδυναμίας οργάνωσης αγγλόφωνων προπτυχιακών προγραμμάτων με δίδακτρα από τα ελληνικά ΑΕΙ, θέτει ο Βουλευτής Αττικής, Γιώργος Μαυρωτάς, με ερώτηση την οποία κατέθεσε στη Βουλή προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων, κ. Γαβρόγλου, με αφορμή δημοσιεύματα που ήρθαν στο φως σχετικά με την προσπάθεια οργάνωσης αγγλόφωνου τμήματος στην Αρχαία Ελληνική Λογοτεχνία, Ιστορία και Αρχαιολογία από το ΕΚΠΑ.
Το εν λόγω τμήμα προπτυχιακών σπουδών που θα απευθυνόταν κυρίως σε κινέζους φοιτητές, δεν πήρε το «πράσινο φως» από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με πληροφορίες να αναφέρουν ως αιτία την απουσία νομικού πλαισίου για παρόμοια προγράμματα (προπτυχιακά με δίδακτρα).
Το κύριο ερώτημα που θέτει είναι πότε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ θα διαμορφώσει το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο (που κατά το Υπουργείο Παιδείας δεν υπάρχει) σε ένα ζήτημα που θα τονώσει την εξωστρέφεια των ελληνικών ΑΕΙ, θα δώσει ανάσα στο οικονομικό τέλμα που έχουν περιέλθει λόγω μείωσης της χρηματοδότησής τους τα τελευταία χρόνια και θα προσελκύσει ξένους φοιτητές.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
Προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων
Θέμα: Αγγλόφωνα προπτυχιακά προγράμματα με δίδακτρα στα ελληνικά ΑΕΙ
Πρόσφατα το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) σχεδίασε ένα αγγλόφωνο προπτυχιακό τμήμα με δίδακτρα στη Φιλοσοφική Σχολή, προκειμένου να προσελκύσει φοιτητές εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ). Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το τμήμα με τον τίτλο «Σπουδές στην Αρχαία Ελληνική Λογοτεχνία, Ιστορία και Αρχαιολογία» θα στόχευε ιδιαιτέρως στην εκπαίδευση Κινέζων φοιτητών στον ελληνικό πολιτισμό, καθώς το ΕΚΠΑ και η κινεζική πρεσβεία είχαν ήδη έρθει σε συνεννόηση, ενώ και η Σύγκλητος του Ιδρύματος είχε δώσει την έγκρισή της για την οργάνωση του προγράμματος. Πληροφορίες αναφέρουν μάλιστα ότι η κινεζική πλευρά ήταν ιδιαίτερα θετική στην προοπτική αυτή.
Για το εν λόγω προπτυχιακό πρόγραμμα είχε προβλεφθεί τριετής διάρκεια σπουδών, καθώς και ο καθορισμός διδάκτρων.
Όμως ο παραπάνω σχεδιασμός του Ιδρύματος φαίνεται να έληξε άδοξα, καθώς το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων διατύπωσε ενστάσεις και «φρέναρε» την οργάνωση του προγράμματος. Μεταξύ των βασικών επιχειρημάτων του Υπουργείου είναι ότι δεν υπάρχει το σχετικό νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα για την οργάνωση αγγλόφωνων προπτυχιακών προγραμμάτων τριετούς φοίτησης σε δημόσιο ΑΕΙ με δίδακτρα και ότι η πρόταση της Φιλοσοφικής Σχολής δεν είχε πρόβλεψη για τον τρόπο επιλογής των υποψηφίων. Ενστάσεις όμως διατυπώθηκαν και για τον τρόπο ορισμού του ύψους των διδάκτρων.
Πρόσφατα, και ο νεοεκλεγείς πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ), ζήτησε από τον Υπουργό Παιδείας «να αφήσει ελεύθερα τα πανεπιστήμια να δημιουργήσουν εκπαιδευτικά προγράμματα, να επιχειρήσουν με τις καινοτομίες που παράγουν και να φέρουν χορηγούς στα ιδρύματα».
Επειδή το Ποτάμι θεωρεί άμεση προτεραιότητα τη θέσπιση κατάλληλου θεσμικού πλαισίου προκειμένου τα ελληνικά πανεπιστήμια να αξιοποιήσουν τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα και να αναπτύξουν εξωστρεφείς τάσεις.
Επειδή η ανάπτυξη του ελληνικού πανεπιστημίου εξαρτάται άμεσα από την εξεύρεση πόρων για τα ιδρύματα, ιδιαίτερα σε εποχές οικονομικής κρίσης και μείωσης της χρηματοδότησης από την Πολιτεία.
Επειδή η ίδρυση αγγλόφωνων προπτυχιακών προγραμμάτων από σχολές υψηλού κύρους θα ανακόψει τη μετανάστευση νέων στο εξωτερικό και θα αποτελέσει σημαντική πηγή εσόδων για τα πανεπιστήμια και την ευρύτερη οικονομία.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Αληθεύουν οι παραπάνω πληροφορίες για τον σχεδιασμό αγγλόφωνου προπτυχιακού προγράμματος από το ΕΚΠΑ και ποιοι είναι οι συγκεκριμένοι λόγοι για τους οποίους επιβλήθηκε η διακοπή της οργάνωσής του;
2. Προτίθεστε να εξετάσετε άμεσα τη διαμόρφωση κατάλληλου πλαισίου προκειμένου να δοθεί δυνατότητα στα ΑΕΙ να σχεδιάζουν αγγλόφωνα προπτυχιακά προγράμματα με δίδακτρα;
3. Σχεδιάζει το Υπουργείο να θέσει το θέμα στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και να προσκαλέσει σε διαβούλευση τους εκπροσώπους των ΑΕΙ και τους εκπροσώπους του διδακτικού/ερευνητικού προσωπικού, προκειμένου να βρεθεί η βέλτιστη λύση για το εν λόγω θέμα;
4. Σύμφωνα με τον ιδρυτικό ν.3391/2005 (ΦΕΚ 240/Α΄/4-10-2005) του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος, εκτός από τα αγγλόφωνα μεταπτυχιακά προγράμματα που ήδη λειτουργούν, προβλέπονται και αγγλόφωνα προπτυχιακά προγράμματα. Λειτουργούν τέτοια προγράμματα στο Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος, και αν όχι πότε πρόκειται να ιδρυθούν και σε ποιο γνωστικό αντικείμενο;
Ο ερωτών βουλευτής
Γιώργος Μαυρωτάς – Αττικής