Ομιλία του κ. Μαυρωτά στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων για το σ/ν Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας
Το κατά πόσον το μοντέλο που προκρίνει η Κυβέρνηση για την οργάνωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Π.Φ.Υ.) είναι υλοποιήσιμο έθεσε ως κεντρικό προβληματισμό ο Γραμματέας Κοινοβουλευτικού Έργου και βουλευτής Αττικής του Ποταμιού Γιώργος Μαυρωτάς, κατά τη συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων του σχεδίου νόμου «Μεταρρύθμιση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας και άλλες διατάξεις».
Υποστηρίζοντας τον ανωτέρω προβληματισμό, ο κ. Μαυρωτάς διερωτήθηκε κατά πόσον υφίστανται η κρίσιμη μάζα γενικών ιατρών και η κατάλληλη αναλογία γενικών/ειδικών ιατρών ώστε να υλοποιηθεί το μοντέλο και εάν θα εξασφαλισθεί η αναγκαία χρηματοδότηση μετά το πέρας της τετραετίας κάλυψης από πλευράς Ε.Σ.Π.Α.
Ο κ. Μαυρωτάς δεν παρέλειψε να επικρίνει για πολλοστή φορά τον τρόπο νομοθέτησης από πλευράς Κυβέρνησης αφ’ ενός μεν με τη μαζική εισαγωγική νομοσχεδίων σε ελάχιστο χρόνο, αφ’ ετέρου δε με την προσθήκη πολλαπλασίων άρθρων στις μορφές που έχουν τεθεί σε διαβούλευση. Επεσήμανε την μη ενιαία αντιμετώπιση παρομοίων θεμάτων σε διαφορετικά άρθρα. Κατέγραψε την πρόβλεψη για 75 Υ.Α. και 10 Κ.Υ.Α. χωρίς να τίθεται χρονική προθεσμία, γεγονός που προκαλεί εύλογες απορίες ως προς την υλοποίηση του σχεδίου νόμου. Διαπίστωσε τις προβλέψεις στελέχωσης χωρίς κριτήρια.
Ολοκληρώνοντας, εξέφρασε τη δυσφορία του κόμματος για την μη απάντηση ερωτήσεων από πλευράς Υπουργείου παρά το ότι το Ποτάμι δεν βομβαρδίζει όπως άλλοι με ερωτήσεις επί παντός επιστητού, αλλά με πολύ στοχευμένες ερωτήσεις προσπαθεί να αντλήσει απαντήσεις σε καίρια θέματα.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Διαδικασίες (Πρωτοβάθμια – Τριτοβάθμια)
Μας λείπει κάτι σε Δευτεροβάθμια, μήπως να φέρετε κάτι σε Δευτεροβάθμια (ΟΤΑ)
1-21 που αφορούν την ΠΦΥ τα οποία βλέπουμε με ενδιαφέρον
Τα άλλα είναι μικροδιαχείριση (micromanagement) σκόρπιες διατάξεις για διευθετήσεις
Πραγματικά πως τα 21 άρθρα της διαβούλευσης για την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας έγιναν 94.
Αυγάτισαν…
Ας ξεκινήσουμε από την Π.Φ.Υ.
Η πρωτοβάθμια περίθαλψη, στόχος του συγκεκριμένου νομοσχεδίου είναι, να γίνεται πλέον σε δύο επίπεδα: τις Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤΟΜΥ) και τα Κέντρα Υγείας, στα οποία θα συμπεριληφθούν τα κέντρα υγείας αστικού τύπου, υπαίθρου και οι δομές του ΠΕΔΥ.
Αρχικά, θα καλυφθεί το 30% του πληθυσμού από τις ΤΟΜΥ που θα δημιουργηθούν και το υπόλοιπο θα πραγματοποιήσει συμβάσεις με ιδιώτες γιατρούς του ΕΟΠΥΥ.
Σύμφωνα με τον Α. Ξανθό, από το δεύτερο εξάμηνο θα ξεκινήσουν να λειτουργούν οι πρώτες τέτοιες αποκεντρωμένες δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας, που συνολικά θα φτάσουν τις 239 σε όλη τη χώρα.
Πιο αναλυτικά, σε πρώτη φάση, θα δημιουργηθούν 50 με 60 τοπικές μονάδες σε μεγάλα αστικά κέντρα, ενώ συνολικά μέχρι το τέλος του χρόνου θα λειτουργούν 239 ΤΟΜΥ σε 65 περιοχές της χώρας.
Θα προσληφθούν 3.000 άτομα μέσω Α.Σ.Ε.Π., εκ των οποίων τα 1.300 θα είναι γενικοί γιατροί, παθολόγοι και παιδίατροι. Τα υπόλοιπα 1.700 θα είναι νοσηλευτές, επισκέπτες υγείας και διοικητικό προσωπικό.
Σε πρώτη φάση, οι ΤΟ.Μ.Υ. θα χρηματοδοτηθούν για μία 4ετία από το Ε.Σ.Π.Α. και στη συνέχεια από εθνικούς πόρους. Το σχέδιο του υπουργείου Υγείας είναι στην πορεία να αυξάνεται η συμμετοχή του κρατικού προϋπολογισμού, έτσι ώστε με το πέρας του προγράμματος η χρηματοδότηση να γίνεται από δημόσιους πόρους.
Αυτά ως προς τη γενική ιδέα και τις προθέσεις.
Έχουμε όμως πολλές αμφιβολίες ως προς την υλοποίηση.
Πιστεύετε ότι θα μπορέσετε να καλύψετε και να στελεχωθεί σε όλη την Ελλάδα;
Τι θα γίνει τα ΣΚ με τους οικογενειακούς ιατρούς;
Πόσες ώρες θα είναι διαθέσιμοι για να κάνουν παραπομπές;
Έχουν ληφθεί υπόψιν οι βάρδιες; Έχουμε όμως πολλές αμφιβολίες ως προς την υλοποίηση
Πιστεύετε ότι θα μπορέσετε να καλύψετε και να στελεχωθεί σε όλη την Ελλάδα;
Τι θα γίνει τα ΣΚ με τους οικογενειακούς ιατρούς;
Πόσες ώρες θα είναι διαθέσιμοι για να κάνουν παραπομπές;
Έχουν ληφθεί υπόψιν οι βάρδιες;
Κεντρικό ερώτημα εάν το μοντέλο είναι υλοποιήσιμο
Υφίσταται η κρίσιμη μάζα γενικών ιατρών για να το υποστηρίξει;
Σε μια πόλη ~50000 κατοίκων (~40000 ενηλίκων) θα υπάρξουν οι 20 αναγκαίοι γενικοί ιατροί;
Είναι λειτουργική η αναλογία γενικών/ειδικών; Μήπως ο γενικός ιατρός μετατραπεί σε παραγωγό παραπεμπτικών;
Γεμάτο εξουσιοδοτήσεις για Υ.Α., χωρίς χρονική προθεσμία
Ασαφής χρόνος υλοποίησης.
(Το νομοσχέδιο έχει 75 υπουργικές αποφάσεις, 10 Κ.Υ.Α.)
Πότε θα γίνουν όλα αυτά;
Χρηματοδότηση: Από ΕΣΠΑ (για 4 χρόνια, για πόσο; Μετά;)
Το νομοσχέδιο δεν φαίνεται να έχει υποστεί ενιαία επεξεργασία.
Π.χ. αλλού μιλάει για επιστημονική διασύνδεση αλλού για ίδρυση Δικτύων.
Αλλού εκλέγεται ο Υπεύθυνος Συντονισμού αλλού ορίζεται.
Π.χ. στις Μαίες εκλέγεται ο Υπεύθυνος συντονισμού ενώ στους ιατρικούς επισκέπτες ορίζεται.
Σαν να μην τα έγραψε ένα άτομο αλλά διαφορετικά.
Στελέχωση χωρίς κριτήρια (τουλάχιστον δεν αναφέρονται).
(άρθρο 5, παρ. 4 - Ο υπεύθυνος για συντονισμό, λειτουργία και δράση της ΤΟΜΥ ορίζεται από τον Διοικητή ΥΠΕ. Έτσι χωρίς κριτήρια)
Άρθρο 15 Επιτροπή Σχεδιασμού και Συντονισμού ΠΦΥ 6 μέλη Όποιος θέλει ο Υπουργός )
Δεν είναι αυτά εστίες αδιαφάνειας και ευνοιοκρατίας
Δεν ευνοεί τις πελατειακές σχέσεις;
Στο άρθρο 19 που αναφέρεται η πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας και η διαδικασία παραπομπών.
Αρχικά γιατί το ημερήσιο πρόγραμμα των ιατρών στα ΚΥ και όλα τα άλλα να γίνεται με απόφαση Υπουργού και όχι από την αρμόδια ΔΥΠΕ.
Δεν θέλουμε την αποκέντρωση; Δεν ξέρουν καλύτερα οι Διοικητές των ΥΠΕ το τι συμβαίνει στις περιφέρειές τους;
Βέβαια εδώ θα θέλαμε μια διευκρίνιση για το τι σημαίνει στην προβλεπόμενη διαδικασίας, «η αντικειμενική αδυναμία για κάλυψη υπηρεσιών από ΚΥ και Νοσοκομείο Αναφοράς»;
Θα μπορεί να παραπέμψει σε ιδιωτικό νοσοκομείο ή κλινική;
Επίσης εδώ και άλλη μία διευκρίνιση.
Όλες οι υπηρεσίες θα λαμβάνονται εντός ΤΟ.Π.Φ.Υ.; Αν δεν υπάρχει κάποια τέτοια δυνατότητα, ο ασθενής θα πηγαίνει σε όμορο ΤΟ.Π.Φ.Υ.: π.χ που έχει ενδοκρινολόγο όταν δεν υπάρχει στον δικό του ΤΟ.Μ.Υ.;
Για το άρθρο 23, τα Κ.Υ. θα συνεχίσουν να έχουν την οργανωτική-διοικητική επάρκεια για να διεκπεραιώνουν όλα αυτά; Δηλαδή ταμείο-λογιστήριο;
Για τις ακαδημαϊκές μονάδες Π.Φ.Υ.
Πραγματικά ωραίος τίτλος και πιστεύω και εγώ ότι η συνεχής εκπαίδευση, είναι κάτι απαραίτητο σε όλους τους χώρους και βέβαια στον χώρο της υγείας. Και σημαντικό να θεσμοθετείται ο ρόλος των Α.Ε.Ι. σε αυτό.
Στην παρ. 3, έχουμε σύσταση θέσεων στις ακαδημαϊκές μονάδες Π.Φ.Υ. Οπότε μάλλον αποκαλύπτεται ο λόγος ίδρυσής τους.
Γιατί χρειάζονται αυτά εφόσον επιλέγεται μια υπάρχουσα Μονάδα Π.Φ.Υ. και θα συνδράμει το εκάστοτε Α.Ε.Ι.;
Να υπάρχει βέβαια επιπλέον αμοιβή για την εκπαιδευτική συνδρομή αλλά όχι και άλλες προσλήψεις και μάλιστα όχι πρώτης γραμμής στην Π.Φ.Υ.
Για αυτό βέβαια δεν υπάρχει ως μη είναι δυνατόν, μια εκτίμηση κόστους από την έκθεση του Γ.Λ.Κ.
Πάμε στο άρθρο 28 για τα κίνητρα για το ιατρικό προσωπικό του νοσοκομείου της Σαντορίνης.
Δεν ξέρω αν πρέπει να νομοθετείτε με βάση τα προσωπικά στοιχήματα ενός Υπουργού και τελικά να γίνονται διακρίσεις.
Για ποιον λόγο πρέπει ειδικότερα για το Γ.Ν. Θήρας ο χρόνος υπηρεσίας να πιάνεται ως διπλάσιος;
Τέτοιοι κανόνες πρέπει να είναι οριζόντιοι και όχι κατά περίπτωση. Δηλαδή στους υπηρετούντες ιατρούς σε άλλα νησιά και απομακρυσμένες περιοχές τι θα τους πείτε;
Επίσης γιατί νομοθετείτε ότι θα υπάρχει δυνατότητα δωρεάν σίτιση και διαμονή από τον Δήμο;
Είναι αυτό κάτι που πρέπει να νομοθετηθεί. Κι αν ναι γιατί όχι γενικά;
Άρθρο 30. Για τη λειτουργία των Μονάδων Ημερήσιας Νοσηλείας θα τα πούμε και πιο αναλυτικά αφού ακούσουμε αύριο τους εμπλεκόμενους φορείς και στη συζήτηση επί των άρθρων.
Ωστόσο πρέπει να επισημάνουμε δύο πράγματα.
Δεν μπορεί επειδή οι προηγούμενες ηγεσίες του Υπουργείου Υγείας δεν έβγαζαν απόφαση για τον κατάλογο των ιατρικών και χειρουργικών πράξεων που θα επιτρέπεται να εκτελούνται σε Μ.Η.Ν., αυτό να οδηγεί στην καθυστέρηση αδειδότησης τους.
Οι Μ.Η.Ν. συμβάλλουν στην πτώση του κόστους και για το σύστημα και για τον πολίτη.
Όμως εδώ μια 2η παρατήρηση δεν μπορεί να νομοθετείται με τέτοιον τρόπο που να στρεβλώνεται ο ανταγωνισμός.
Και αναφέρω το εξής και θα τα δούμε και διεξοδικότερα.
Δεν μπορεί για την ίδια ιατρική πράξη μια αυτοτελής Μ.Η.Ν. να μην υπόκειται σε Φ.Π.Α. ενώ για παράδειγμα όταν η ίδια ιατρική πράξη εκτελείται σε μία κλινική ή σε ένα τμήμα Μ.Η.Ν. εντός κλινικών να μην απαλλάσσεται.
Να το δείτε αυτό.
Για το γεγονός ότι η πράξη πρέπει να υποβάλλεται σε Φ.Π.Α. ανεξάρτητα από τη νομική μορφή της μονάδας.
Άρθρο 50 - Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων Υγείας
Γιατί στα προσόντα του Διοικητή ή Υποδιοικητή όταν αυτός είναι ιατρός ορίζονται μόνο συγκεκριμένες ειδικότητες και αν έχει πτυχίο Α.Ε.Ι. δεν απαιτείται κάποια συγκεκριμένη κατεύθυνση;
Δηλ. θα μας έκανε και ένας φιλόλογος ή ναυπηγός, και γιατί δεν θα ήταν κατάλληλος ένας παιδίατρος ή ορθοπεδικός;
Πολύ φωτογραφική φαίνεται η συγκεκριμένη διάταξη…καθώς επιπλέον αναφέρεται εμπειρία στη διαχείριση μαζικών καταστροφών (!!!).
Γίνεται αναφορά ότι Διοικητής-Υποδιοικητής θα επιλεγούν βάσει του ν. 4369/2016 (Μητρώο Επιτελικών Στελεχών), αλλά δεν αναφέρεται σαφώς αν θα πρόκειται για δημόσιους υπαλλήλους ή στελέχη του ιδιωτικού.
Άρθρο 55- Δαπάνες υγείας δημόσιων υπαλλήλων εξωτερικού.
Αφορά δαπάνες υγείας δημόσιων υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό ή βρίσκονται με εκπαιδευτική άδεια στο εξωτερικό εκτός ΕΕ.
Οι διατάξεις εφαρμόζονται από 01.01.2012. Γιατί αναδρομική ισχύ; Τι εφαρμοζόταν παλαιότερα για τέτοιες δαπάνες;
Πόσους υπαλλήλους του εξωτερικού αφορά αυτή τη στιγμή η ρύθμιση;
Άρθρο 59 - Ρυθμίσεις Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.).
Δίνεται παράταση στη τροποποίηση του Οργανισμού του Ε.Κ.Α.Β. μέχρι 31/12/2017 από 31/12/2014 που ήταν.
Γιατί τόσο μεγάλη καθυστέρηση στην τροποποίηση του Οργανισμού;
Ενταλματοποίηση και πληρωμή οφειλών του Ε.Κ.Α.Β. προς τον Ο.Τ.Ε. ύψους 101.740,68 ευρώ τα έτη 2006, 2008, 2009, 2010, μέχρι 31/12/2017.
Σε τι αφορούν αυτές οι δαπάνες; Δεν υπάρχουν άλλα παραστατικά; Γιατί χρειάζεται ειδική ρύθμιση; Τι έχει συμβεί;
Θα πούμε περισσότερα στην κατ’ άρθρον συζήτηση
Κλείνοντας θα ήθελα να εκφράσω τη δυσφορία μας για την μη απάντηση ερωτήσεων μας.
Δεν σας βομβαρδίζουμε όπως άλλοι με ερωτήσεις επί παντός επιστητού, αλλά με πολύ στοχευμένες ερωτήσεις προσπαθούμε να αντλήσουμε απαντήσεις σε καίρια θέματα του υπουργείου σας
Εν κατακλείδι, αν είχαμε μόνο τα πρώτα 21 άρθρα ίσως να το βλέπαμε πιο θετικά.
Όμως με όλο αυτόν τον συρφετό των ετερόκλητων διατάξεων είμαστε πολύ επιφυλακτικοί και για το περιεχόμενο, αλλά και για την fast track κοινοβουλευτική διαδικασία.