3 Νοεμβρίου, 2015

«Εξαγγελία επί εξαγγελίας και ξανά εξαγγελία…»

Επιφυλακτικός απέναντι στις δεσμεύσεις του κ. Ξανθού περί άμεσων προσλήψεων στο ΕΣΥ δήλωσε ο βουλευτής Λάρισας του Ποταμιού, κ. Κώστας Μπαργιώτας, κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης για το νοσηλευτικό προσωπικό των ΜΕΘ.

Συγκεκριμένα είπε «η εξαγγελία επί εξαγγελίας και ξανά εξαγγελία με έχει κάνει πολύ επιφυλακτικό. Εσείς μόνο έχετε δέκα μήνες ιστορικό εξαγγελιών διαφόρων αριθμών και θέσεων. Ο Πρωθυπουργός είχε πει για τεσσεράμισι χιλιάδες, όταν επισκέφθηκε το Υπουργείο την άνοιξη. Προχθές, είπατε τρείς χιλιάδες διακόσιες θέσεις». Μάλιστα, ο βουλευτής έθεσε επίμονα το ερώτημα τι θα γίνει βραχυπρόθεσμα. «Τι θα γίνει βραχυπρόθεσμα; Σας άκουσα προχθές υπεραισιόδοξο ότι οι πρώτοι από τους μόνιμους, από τους εννιακόσιους ογδόντα πέντε θα μπουν με το νέο έτος. Η εμπειρία λέει ότι στην καλύτερη περίπτωση έξι μήνες μέχρι την ημέρα του διορισμού, ενώ πολλές φορές θέλει πάνω από χρόνο. Ελπίζω να μείνουμε στο ταχύτερο δυνατό που είναι έξι μήνες. Στο ενδιάμεσο θα υπάρξουν τεράστια κενά σε ζωτικές υπηρεσίες» τόνισε χαρακτηριστικά.

Στη συνέχεια, επέμεινε στα κριτήρια με τα οποία γίνεται η κατανομή των προκηρυχθέντων θέσεων ανά νοσοκομείο, επικαλούμενος το παράδειγμα του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείο Λάρισας. «Ποια είναι τα κριτήρια; Το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείου της Λάρισας, μαζί με το παλιό –γιατί είναι ένα πλέον, στα χαρτιά μόνο- είναι μία από τις μεγαλύτερες μονάδες στη χώρα. Από τις εννιακόσιες ογδόντα πέντε θέσεις παίρνει οχτώ. Χθες, οι εργαζόμενοι ανέφεραν εκατόν σαράντα δύο κενά μόνο στο νοσηλευτικό προσωπικό. Οι οχτώ δεν είναι κανένας νοσηλευτής. Τα κενά στους γιατρούς είναι ακόμη μεγαλύτερα. Θα ήθελα να μου πείτε με ποια κριτήρια γίνονται οι κατανομές, γιατί στο σύστημα για τους γιατρούς επιμελητές, όπως ξέρετε, υπάρχει το πολύ κακό, κατά τη γνώμη μου, προηγούμενο να κάνει κουμάντο η ΟΕΝΓΕ, κάτι που το θεωρώ λάθος. Η ΟΕΝΓΕ είναι αυτή που καθορίζει τα κενά των γιατρών στο ΕΣΥ. Θα ήθελα να μάθω ποιος είναι αυτός που κανονίζει τα κενά του υπόλοιπου προσωπικού. Υπάρχει αλγόριθμος; Υπάρχει κάποια υπηρεσία; Πώς γίνονται;»

Ο Υπουργός Υγείας αρκέστηκε σε γενικόλογη τοποθέτηση, αφού πρώτα επανέλαβε ότι «Το σύστημα υγείας είναι σε πολύ οριακή κατάσταση». Χαρακτήρισε την παράταση των συμβάσεων των νοσηλευτών «ενδιάμεση λύση, τη μόνη ρεαλιστική που διασφάλιζε το να μην αποχωρήσει το υπηρετούν προσωπικό», ενώ δεσμεύτηκε ότι οι προσλήψεις θα ολοκληρωθούν άμεσα.

Δείτε το βίντεο της συζήτησης εδώ:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της απομαγνητοφώνησης:

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ:

Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, πολύ φοβάμαι ότι απομείναμε μονάχοι!
Το θέμα είναι γνωστό και δεν νομίζω ότι χρειάζεται να επιχειρηματολογήσω για το πρόβλημα των ΜΕΘ ή για τη σπουδαιότητά τους. Η δυσλειτουργία τους προκαλεί μια αλυσιδωτή αντίδραση στο σύστημα, επιβαρύνοντας την εξυπηρέτηση του τραύματος, καθυστερώντας χειρουργικές επεμβάσεις και -μια και οι μέρες είναι τέτοιες και συζητάμε για τις μεταμοσχεύσεις- κάνει μεταμοσχεύσεις να χαθούν, που είναι ένα άλλο τεράστιο πρόβλημα και μια άλλη τεράστια πληγή. Παρόλο που δεν είναι μόνο η έλλειψη προσωπικού, είναι πολλά τα προβλήματα που σχετίζονται με τις ΜΕΘ. Έχουμε χτίσει πολλά κρεβάτια ΜΕΘ, έχουμε επενδύσει ως λαός πολλά εκατομμύρια στις ΜΕΘ και το αποτέλεσμα είναι ότι διακόσια από τα οκτακόσια πενήντα περίπου είναι αυτή τη στιγμή κλειστά, κάποια κινδυνεύουν να κλείσουν άμεσα και γενικώς πολλές φορές έχω την αίσθηση ότι μιλάμε στο Σύστημα Υγείας και όχι μόνο στις ΜΕΘ για πεταμένα λεφτά σε κτίρια και μηχανήματα τα οποία απαξιώνονται λόγω αχρησίας.

Το πρόβλημα -που το γνωρίζετε άλλωστε- πολύ σύντομα είναι ότι οι συμβάσεις των εκατόν εβδομήντα εννέα νοσηλευτών που είχαν προσληφθεί μέσω του ΚΕΕΛΠΝΟ, για να καλύψουν τις οξείες όντως ανάγκες των ΜΕΘ, έληξαν τις προηγούμενες μέρες και επειδή από τη νομοθεσία δεν μπορούν να ανανεωθούν άμεσα, αλλά χρειάζεται ένα τρίμηνο κενό, υπάρχει αυτή τη στιγμή η επαπειλούμενη κατάσταση να κλείσουν κάποια κρεβάτια, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες μου έχουν κλείσει ήδη κάποια. Εν πάση περιπτώσει, το θέμα έχει επισημανθεί από παλιά. Ο Διευθυντής του ΚΕΕΛΠΝΟ, ο κ. Γιαννόπουλος, είχε ανακοινώσει ότι θα κάνει μία «γέφυρα» προσλαμβάνοντας αυτούς τους νοσηλευτές μέχρι να επαναπροκηρυχθούν οι θέσεις με μπλοκάκι. Δυστυχώς, όμως, μετά από λίγες μέρες μάθαμε από τον κ. Πολάκη ότι δεν θα επιλεγεί αυτή η λύση, ότι δεν θα γίνει. Υποθέσαμε όλοι βασίμως, μιας και ο κ. Πολάκης και η ΠΟΕΔΗΝ, με την οποία μόλις είχε συναντηθεί, ήταν στο παρελθόν πολέμιοι της λύσης «μπλοκάκι» γενικώς στο Σύστημα Υγείας, διότι ήταν εξανδραποδισμοί και είχαμε ακούσει διάφορα τέτοια, φανταστήκαμε, λοιπόν, ότι θα υπάρχει μια άλλη λύση.

Τελικά καταλήξαμε σε μία μέση λύση, απ’ ό,τι φαίνεται. Υπάρχει μία παράταση εικοσαήμερη από τη μεριά του ΚΕΕΛΠΝΟ, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη μέχρι τις 20 Νοεμβρίου και τελικά το μπλοκάκι δεν θα το κάνει το ΚΕΕΛΠΝΟ, θα το κάνουν τα νοσοκομεία, αφού και εάν ετοιμαστούν, μιας και, όπως ξέρουμε και εγώ και εσείς, σε είκοσι μέρες τα ελληνικά νοσοκομεία όσες αποφάσεις και αν προλάβετε για την αναθεώρηση του προϋπολογισμού να υπογράψετε ούτε τη διοικητική ούτε τη νομική υποστήριξη έχουν και κατά πάσα πιθανότητα δεν θα προλάβουν να κάνουν συμβάσεις με μπλοκάκι, γιατί δεν τις έχουν κάνει και στο παρελθόν και δεν έχουν ούτε το μηχανισμό ούτε τη γνώση.

Εν πάση περιπτώσει, οι πληροφορίες –και ελπίζω να με διαψεύσετε- λένε ότι ήδη πολλά κρεβάτια έχουν κλείσει. Είμαι σίγουρος ότι σποραδικά έχουν κλείσει μερικά στην επαρχία. Έκλεισαν, σύμφωνα με πληροφορίες που έχω -και ελπίζω να μην είναι αληθείς- τα μισά κρεβάτια στο «Σωτηρία». Δηλαδή, από τα είκοσι κρεβάτια της Μονάδας που ήταν εν λειτουργία έμειναν δέκα, ακριβώς γιατί πολλοί από τους νοσηλευτές λόγω της λύσης που επιλέχθηκε, αυτής της «σαλαμοποίησης» ουσιαστικά -είκοσι μέρες παράταση, μπορεί μπλοκάκι, μπορεί και όχι- δεν υπέγραψαν τις παρατάσεις και δεν σκοπεύουν να συνεχίσουν με αυτόν τον ρυθμό, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται κενά.

Θα ήθελα, όμως, πέρα απ’ αυτό το πρόβλημα, που είναι ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα, να μας πείτε πώς θα γίνει τελικά, με ποιον τρόπο θα αντιμετωπιστεί οριστικά ή έστω μεσοπρόθεσμα το πρόβλημα των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας, καθώς οι θέσεις που προκηρύχθηκαν, όπως θα δούμε, είναι λίγες, για τις ΜΕΘ υπάρχουν ακόμη λιγότερες και το πρόβλημα αναμένεται να γίνει ακόμη πιο οξύ τις επόμενες λίγες εβδομάδες. Είπαμε ότι είναι ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα και θα ήθελα να ακούσω γιατί επιλέχθηκε η λύση που επιλέχθηκε και γιατί δεν συνέχισε η φαινομενικά απλή λύση του να κάνει το ΚΕΕΛΠΝΟ αυτό για το οποίο υποτίθεται ότι υπάρχει, δηλαδή να κάνει συμβάσεις, για να μπορέσει ξεπεράσει τα γραφειοκρατικά προβλήματα, που είναι δεδομένα και τα ξέρουμε όλοι και τα βρήκατε όπως τα βρήκατε. Γιατί, λοιπόν, δεν επιλέχθηκε η σχετικά απλή λύση του ΚΕΕΛΠΝΟ και έγινε όλο αυτό το κομφούζιο –επιτρέψτε μου να πω- με παρατάσεις, λύσεις οι οποίες θα ήταν έτσι αλλά δεν ήταν και άλλαξαν, με αποτέλεσμα, όπως φαίνεται, να υπάρχει επίπτωση στις ΜΕΘ και να υπάρχει και μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη αβεβαιότητα για το μέλλον των κρεβατιών που λειτουργούν με τους συμβασιούχους;

Σας ευχαριστώ.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας):

Αγαπητέ συνάδελφε, ευχαριστώ για την ερώτηση και νομίζω ότι είναι ευκαιρία να δοθούν κάποιες απαντήσεις, όχι τόσο για το πώς προέκυψε το πρόβλημα, αλλά για το πώς έχουμε διασφαλίσει ότι δεν θα απειληθούν λειτουργούντα κρεβάτια ΜΕΘ. Αυτό νομίζω ότι ενδιαφέρει τον κόσμο.

Η εικόνα που έχω είναι ότι αυτήν την περίοδο, που όντως ήταν μία περίοδος ρευστή και επισφαλής, διότι έληξαν οι συμβάσεις κλιμακωτά αρκετών εργαζομένων, περίπου εκατόν ενενήντα νοσηλευτών και σαράντα γιατρών που είχαν συμβληθεί μέσω ΚΕΕΛΠΝΟ από το 2013 –κάποιοι από αυτούς βέβαια, όπως ξέρετε, δεν υπηρετούσαν σε μονάδες εντατικής θεραπείας, ήταν στο κέντρο υγείας Περιστερίου ή σε άλλες ειδικές μονάδες- υπήρχε ένα πρακτικό πρόβλημα.

Κατ’ αρχήν νομίζω ότι πολύ σωστά επισημάνατε τον πολύ κρίσιμο ρόλο των μονάδων εντατικής θεραπείας, των μονάδων αυξημένης φροντίδας και των μονάδων εντατικής νοσηλείας των νεογνών, γιατί νομίζω ότι είναι όλο το φάσμα αυτό, στη λειτουργία, στην αποτελεσματικότητα του συστήματος υγείας. Είναι μία πολύ εξειδικευμένη υπηρεσία αυτή, που πραγματικά προσφέρει υποστήριξη σε αρρώστους, σε ασθενείς που δίνουν μάχη για τη ζωή. Άρα, νομίζω ότι κάθε Υπουργείο Υγείας και κάθε Κυβέρνηση ενδιαφέρεται να μην τεθεί σε διακινδύνευση αυτή η λειτουργία.

Η λύση που επιλέχθηκε, επιλέχθηκε ακριβώς επειδή δεν υπήρχε η δυνατότητα παράτασης συμβάσεων χωρίς να υπάρχει ένα κενό τρίμηνο στο οποίο θα μπορούσαν οι υπηρετούντες εργαζόμενοι να διεκδικήσουν εκ νέου την επαναπρόσληψή τους, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία και τις κείμενες -εν πάση περιπτώσει- διατάξεις. Η ενδιάμεση λύση νομίζουμε ότι ήταν η μόνη ρεαλιστική που διασφάλιζε το να μην αποχωρήσει το υπηρετούν προσωπικό. Υπήρξε μία ολιγοήμερη παράταση με κάλυψη του ΚΕΕΛΠΝΟ, δηλαδή ήδη σε αρκετούς από αυτούς έχει παραταθεί η παραμονή τους στα νοσοκομεία -στους περισσότερους σχεδόν- και θα δοθεί η δυνατότητα μέσω τροποποίησης των προϋπολογισμών των νοσοκομείων, που έγινε από την αύξηση του ορίου δαπανών, να προκηρυχθούν οι θέσεις αυτές στις αντίστοιχες μονάδες για ένα τρίμηνο και στο μεσοδιάστημα το ΚΕΕΛΠΝΟ θα έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία για τη νέα προκήρυξη και με το τέλος του τριμήνου θα προσληφθούν και δεν θα υπάρξει στην ουσία καμία ασυνέχεια σε αυτήν την πορεία.

Νομίζω ότι με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζουμε ότι έμπειρο προσωπικό, το οποίο έχει ήδη μία υπερδιετή θητεία στο σύστημα και ειδικά σε αυτά τα τμήματα τα κρίσιμα, θα συνεχίσει να προσφέρει τις υπηρεσίες του και δεν θα χρειάζεται στην πλειονότητά τους αυτοί οι άνθρωποι να επανεκπαιδευτούν για να μπορέσουν να είναι αποδοτικοί και αποτελεσματικοί.

Το σύστημα υγείας ξέρουμε ότι είναι σε πολύ οριακή κατάσταση. Πραγματικά, δίνουμε μία μάχη εμείς ως πολιτική ηγεσία αλλά κυρίως οι εργαζόμενοι στο σύστημα για να διασφαλίσουν την ευστάθειά του -αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα αυτής της περιόδου- για να γίνει η κρίσιμη ενίσχυση με ανθρώπινο δυναμικό που θα του επιτρέψει να παρέχει αξιόπιστες υπηρεσίες δημόσιας περίθαλψης στους πολίτες μίας χώρας που περνάει μία πολύ σοβαρή και παρατεινόμενη οικονομική και κοινωνική κρίση.

Στο πρώτο πακέτο των προσλήψεων που έχουμε ήδη δρομολογήσει ολοκληρώθηκε η πρώτη δέσμη από τον ΑΣΕΠ εννιακοσίων ογδόντα πέντε θέσεων μόνιμου προσωπικού και για πρώτη φορά –το τονίζουμε αυτό γιατί νομίζουμε ότι έχει τη σημασία του- προκηρύσσονται μόνιμες θέσεις εργαζομένων στο δημόσιο σύστημα υγείας μετά από έξι χρόνια. Και ακολουθεί μία δεύτερη δέσμη δύο χιλιάδων τετρακοσίων σαράντα που ευελπιστούμε ότι θα προκηρυχθούν αρχές του 2016. Είναι ένα σήμα ότι η πορεία αφαίμαξης ανθρώπινου δυναμικού από το σύστημα και αποδιοργάνωσης των δημόσιων δομών σταματά, ανακόπτεται και θα γίνει μία πολύ μεγάλη προσπάθεια να αναβαθμιστεί συνολικά το Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Θεωρώ ότι μέσα από στοχευμένες προσλήψεις που θα χαρακτηρίζουν τη δεύτερη δέσμη και θα αφορούν συγκεκριμένες μονάδες, θα αφορούν ειδικά τμήματα, ΜΕΘ, ΜΕΝ, μονάδες τεχνητού νεφρού, ογκολογικά τμήματα, ψυχιατρικά τμήματα, ΤΕΠ θα μπορέσουμε να βελτιώσουμε πολύ συγκεκριμένα τις υπηρεσίες και να ξέρουν και οι πολίτες ότι το δημόσιο σύστημα υγείας είναι ικανό χάρη στο φιλότιμο των εργαζομένων.

Εδώ, θα πρέπει να πούμε ότι ειδικά οι εργαζόμενοι, οι γιατροί και το υπόλοιπο προσωπικό στις ΜΕΘ δουλεύουν κάτω από συνθήκες εξαιρετικού στρες. Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό από αυτούς τους εργαζόμενους –το λέει και η βιβλιογραφία- έχουν σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης, σύνδρομο «Burn Out». Η πολιτεία, πραγματικά, με πολύ μεγάλη ευγνωμοσύνη πρέπει να αντιμετωπίζει αυτούς τους εργαζόμενους και να προσπαθεί, όσο είναι δυνατόν, να είναι εντάξει στις βασικές οικονομικές υποχρεώσεις απέναντί τους.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ:

Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Δεν διαφωνώ, καταρχήν, με αυτό που λέτε τις τελευταίες μέρες, αν και μου δημιουργεί κάποια ερωτήματα, όταν το λέει ο ίδιος ο Υπουργός ότι το σύστημα είναι στα πρόθυρα του blackout και μπορεί να αφανιστεί. Χαίρομαι που το λέτε κι εσείς. Εγώ το βλέπω πολύ καιρό. Αυτή είναι η αλήθεια.

Μιας και πήγατε στις εννιακόσιες ογδόντα πέντε θέσεις, θέλω να επισημάνω ότι οι εννιακόσιες ογδόντα πέντε θέσεις που προκηρύχθηκαν μετά από –όπως είπατε- έξι χρόνια και μετά ένα μπαράζ εξαγγελιών –εξαγγέλλονταν, σας θυμίζω, από την εποχή της Μαριλίζας και εξαγγέλλονται κάθε δέκα πέντε μέρες- μετά βίας καλύπτουν τις αποχωρήσεις, συνταξιοδοτήσεις του 2015. Έχουμε ένα αρνητικότατο ισοζύγιο προσωπικού. Θα ήταν, όμως, λάθος να μείνουμε μόνο στο προσωπικό, επί της ουσίας μιλώντας.

Ξέρουμε και οι δύο ότι το πρόβλημα του συστήματος υγείας δεν είναι ο αριθμός του προσωπικού, ούτε καν η χρηματοδότηση. Είναι δύο σημαντικοί πυλώνες. Το σύστημα, όμως, χρειάζεται πολύ μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις και πολύ πιο σοβαρές αλλαγές από την κάλυψη των οργανικών θέσεων, αυτών και μόνο αυτών. Ακόμα, όμως και οι θέσεις δημιουργούν ερωτήματα, μιας και τις θίξατε και θα ήθελα να το θίξω κι εγώ: Τα κριτήρια με τα οποία γίνονται οι επιλογές.
Χάρηκα που αναφέρεστε στο δεύτερο γύρο. Να τον δούμε τον δεύτερο γύρο, γιατί όπως σας είπα η εξαγγελία επί εξαγγελίας και ξανά εξαγγελία με έχει κάνει πολύ επιφυλακτικό. Εσείς μόνο έχετε δέκα μήνες ιστορικό εξαγγελιών διαφόρων αριθμών θέσεων. Ο Πρωθυπουργός είχε πει για τεσσεράμισι χιλιάδες, όταν επισκέφθηκε το Υπουργείο την άνοιξη. Προχθές, είπατε τρείς χιλιάδες διακόσιες θέσεις. Είναι το άθροισμα που ξαναείπατε σήμερα.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας):
Τρεισήμισι χιλιάδες.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ:
Ελπίζω να είναι εκεί. Πάλι είναι σταγόνα στον ωκεανό. Το ξέρετε αυτό.

Ποια είναι τα κριτήρια; Το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Λάρισας, μαζί με το παλιό –γιατί είναι ένα πλέον, στα χαρτιά μόνο- είναι μία από τις μεγαλύτερες μονάδες στη χώρα. Από τις εννιακόσιες ογδόντα πέντε θέσεις παίρνει οχτώ.

Χθες, οι εργαζόμενοι ανέφεραν –και θα το πούμε μέσα στη βδομάδα ελπίζω- εκατόν σαράντα δύο κενά μόνο στο νοσηλευτικό προσωπικό. Οι οχτώ δεν είναι κανένας νοσηλευτής. Τα κενά στους γιατρούς είναι ακόμη μεγαλύτερα. Υπάρχει ένα θέμα. Θα ήθελα να μου πείτε με ποια κριτήρια γίνονται οι κατανομές, γιατί στο σύστημα για τους γιατρούς επιμελητές, όπως ξέρετε, υπάρχει το πολύ κακό, κατά τη γνώμη μου, προηγούμενο να κάνει κουμάντο η ΟΕΝΓΕ, κάτι που το θεωρώ λάθος. Η ΟΕΝΓΕ είναι αυτή που καθορίζει τα κενά των γιατρών στο ΕΣΥ. Θα ήθελα να μάθω ποιος είναι αυτός που κανονίζει τα κενά του υπόλοιπου προσωπικού. Υπάρχει αλγόριθμος; Υπάρχει κάποια υπηρεσία; Πώς γίνονται; Με ποια κριτήρια καλύπτονται κενά στο Πανεπιστημιακό της Λάρισας και δεν καλύπτονται στο ΠαΓΝΗ και αντιστρόφως; Υπάρχει κάποιος τρόπος; Αυτό είναι ένα ερώτημα σημαντικό. Οι λεπτομέρειες πολλές φορές είναι πολύ σημαντικές, κύριε Υπουργέ.

Το άλλο θέμα που δεν απαντήσατε είναι τι θα γίνει βραχυπρόθεσμα. Διότι σας άκουσα προχθές υπεραισιόδοξο ότι οι πρώτοι από τους μόνιμους, από τους εννιακόσιους ογδόντα πέντε θα μπουν με το νέο έτος. Η εμπειρία λέει ότι στην καλύτερη περίπτωση έξι μήνες μέχρι την ημέρα του διορισμού, ενώ πολλές φορές θέλει πάνω από χρόνο. Ελπίζω να μείνουμε στο ταχύτερο δυνατό που είναι έξι μήνες. Στο ενδιάμεσο θα υπάρξουν τεράστια κενά σε ζωτικές υπηρεσίες.

Θέλω, επίσης, να σας επισημάνω κάτι που το ξέρετε και θα ήθελα να σας ρωτήσω επίσης: Σήμερα, μιλούσα με τους εργαζόμενους. Θα σας επισκεφθούν αύριο στο Υπουργείο. Λήγουν οι συμβάσεις τετρακοσίων επικουρικών στο σύστημα υγείας τον Δεκέμβριο διοικητικών και νοσηλευτών, οι οποίοι εκτελούν κρίσιμα καθήκοντα σε πολλά νοσοκομεία της χώρας. Θα υπάρξει δυνατότητα και άλλης παράτασης του χρόνου ή θα μείνει το σύστημα χωρίς την υποστήριξη των συγκεκριμένων εργαζομένων και οι εργαζόμενοι φυσικά χωρίς τη δουλειά τους; Έρχονται πολλά κενά, συν τις αποχωρήσεις.

Υπάρχει ένα πρόβλημα μεσοπρόθεσμα, ακόμη κι αν διοριστούν οι τρεισήμισι χιλιάδες -τέσσερις χιλιάδες λέω εγώ- που πρόκειται. Στο μεσοδιάστημα υπάρχει ένα τεράστιο κενό που δεν καλύπτεται εύκολα και είναι ζωτικής λειτουργίας του συστήματος. Υπάρχει κάποιος τρόπος;

Επίσης, υπάρχει πολιτικό πλαίσιο; Μέχρι τώρα ξέραμε ότι το κόμμα σας είναι αντίθετο στο μπλοκάκι, στην ΕΣΑΝ, στα DRG και σε όλα αυτά γενικά. Αυτή τη στιγμή, δεν έχουμε πολιτικό πλαίσιο στην υγεία.
Το βλέπω εύλογο. Χρειάζεται κάποιος χρόνος. Θα υπάρξει, όμως, ένα περίγραμμα πολιτικό, μια στοχοθεσία; Γιατί με το να βουλώνουμε τρύπες και να κλείνουμε και να κάνουμε μπαλώματα, πράγμα το οποίο κάναμε όλοι από το 2009 και εδώ και από πιο παλιά, δεν νομίζω ότι θα πάμε πουθενά χωρίς να έχουμε συγκεκριμένες στοχοθεσίες για το πώς θα μεταρρυθμισθεί το σύστημα. Δεν νομίζω ότι μπορεί να προχωρήσει.

Σας ευχαριστώ.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας):

Κύριε Μπαργιώτα, νομίζω ότι έχει δοθεί και στο παρελθόν η ευκαιρία να πούμε ποια είναι η πολιτική κατεύθυνση…

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ:

Είναι από τους προϋπολογισμούς, κύριε Υπουργέ. Είναι 4,5% του ΑΕΠ. Είναι ελάχιστο.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας):

Το δημοσιονομικό πλαίσιο, κύριε Μπαργιώτα, προφανώς είναι δεδομένο και είναι περιοριστικό. Καταφέραμε, όμως, σε αυτό το δυσμενές δημοσιονομικό τοπίο, να αυξήσουμε φέτος για πρώτη φορά, το όριο δαπανών για τα δημόσια νοσοκομεία. Αυτό ήταν μια σημαντική ένεση ρευστότητας. Έδωσε μια σημαντική δυνατότητα στα νοσοκομεία και να καλύψουν υποχρεώσεις τους απέναντι σε προμηθευτές και άρα να ομαλοποιηθεί κατά κάποιον τρόπο ο εφοδιασμός τους με υγειονομικό υλικό, αλλά και να αυξήσουν τη δυνατότητά τους να προσλάβουν επικουρικό προσωπικό.

Ήδη αυτές τις ημέρες συνεχώς υπογράφονται στο Υπουργείο διορισμοί επικουρικών γιατρών. Υπάρχουν πεντακόσια πενήντα αιτήματα για επικουρικούς γιατρούς απ’ όλη την Ελλάδα, τα οποία έχουν δεσμευμένες πιστώσεις από τα νοσοκομεία και τα οποία τα προχωρούμε μέσα από το νέο σύστημα που έχουμε σχηματίσει με τις λίστες ανά ειδικότητα. Θα προσπαθήσουμε όσο γίνεται πιο γρήγορα να προχωρήσουν αυτές οι προσλήψεις.

Επίσης, αυτήν την περίοδο προχωρούν προσλήψεις μόνιμου προσωπικού. Ειδικά τις προηγούμενες ημέρες υπογράψαμε αρκετές προσλήψεις Επιμελητών Β΄ από παλιές κρίσεις του 2010 και του 2011, που έτυχε ευτυχώς να αφορούν ΜΕΘ σε μεγάλα νοσοκομεία της Αθήνας. Άρα, η προσπάθεια που υπάρχει είναι να ενισχύεται καθημερινά το σύστημα.
Η πρώτη δέσμη που προκηρύχθηκε έγινε με μια λογική -επιτρέψτε μου να πω τον όρο- ισότιμης κατανομής κάποιου προσωπικού -νοσηλευτικού και παραϊατρικού προσωπικού κυρίως- σε όλα τα νοσοκομεία της χώρας. Οι ανάγκες είναι τεράστιες και έπρεπε τα πιο επείγοντα κενά να τα καλύψουμε.

Είπα και προηγουμένως ότι η δεύτερη δέσμη θα είναι πιο στοχευμένη, ακριβώς για να στηρίξουμε τμήματα και λειτουργίες που είναι πολύ κρίσιμες για την απόδοση του συστήματος υγείας.

Νομίζω ότι η στρατηγική μας είναι πολύ σαφής. Έχουμε μια πολύ σημαντική μεροληψία έναντι της δημόσιας περίθαλψης. Θέλουμε να εξασφαλίσουμε τη λειτουργική σταθεροποίηση του συστήματος υγείας σήμερα στη χώρα μας, γιατί το έχει ανάγκη ο κόσμος, να προκαλέσουμε παρεμβάσεις ηθικοποίησης του συστήματος και μείωσης των παθογενειών και των στρεβλώσεών του και κυρίως να το αναδιοργανώσουμε με κέντρο βάρους την πρωτοβάθμια φροντίδα. Αυτό είναι το σχέδιο και πιστεύω ότι θα είμαστε σύντομα σε θέση να δώσουμε πολύ πιο σαφείς πληροφορίες για τον οδικό χάρτη προς αυτήν την κατεύθυνση.

Εκκρεμούν πολύ μεγάλες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις και στη διοίκηση του συστήματος υγείας και στη λειτουργία της πρωτοβάθμιας και στον τομέα της δημόσιας υγείας και στον τομέα της ψυχικής υγείας στη χώρα μας. Είμαστε διατεθειμένοι και αποφασισμένοι να τις προχωρήσουμε.

Νομίζω ότι πραγματικά η μεγάλη πρόκληση αυτής της περιόδου είναι να υπάρξει μια επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό στο σύστημα υγείας, σε ένα καλά εκπαιδευμένο και αξιοκρατικά επιλεγμένο ανθρώπινο δυναμικό, για να αντιστρέψουμε και το ρεύμα μετανάστευσης ιατρικού και υγειονομικού δυναμικού προς το εξωτερικό. Αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση της επόμενης περιόδου. Θεωρούμε ότι ο τομέας της δημόσιας περίθαλψης, όπως και γενικότερα ο τομέας του κοινωνικού κράτους, είναι ένας προνομιακός χώρος γι’ αυτήν την Κυβέρνηση, για να δώσει ένα σήμα κοινωνικών αντισταθμισμάτων απέναντι σε μια επιβάρυνση που προκαλεί η συμφωνία και τα μέτρα. Είμαστε σε συνεννόηση με τις επιστημονικές εταιρείες των εντατικολόγων και θα συγκροτήσουμε άμεσα μια ομάδα εργασίας για να συζητήσουμε αλλαγές και αναμορφώσεις σε όλο το σύστημα, από την πρόσβαση του επείγοντος περιστατικού στο ΤΕΠ μέχρι τη διεκπεραίωσή του στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας αλλά και την αποθεραπεία μετά απ’ αυτήν.

Είναι πολύ κρίσιμο αυτό το κομμάτι της διαχείρισης αυτών των περιστατικών. Θέλουμε, λοιπόν, ειδικά με μία προσπάθεια που θα κάνουμε στοχευμένη, να ενισχυθούν και τα ΤΕΠ με ειδικευμένο προσωπικό. Προοπτικά ο στόχος είναι να λειτουργήσει σε κυκλικό ωράριο, έτσι ώστε να αυξήσουμε τα στάνταρτς ασφαλείας στην πρώτη γραμμή του συστήματος. Κάνουμε όλες αυτές τις παρεμβάσεις με τελικό στόχο αναβαθμισμένες υπηρεσίες προς τον πολίτη. Η υπηρεσία που προσφέρουν οι Μονάδες Εντατικής Θεραπείας νομίζω ότι δεν αμφισβητείται από κανέναν.

Όσον αφορά τα κριτήρια, γιατί αναφερθήκατε στα κριτήρια, εμείς δεν κάνουμε διορισμούς, κύριε Μπαργιώτα, με τη γνωστή και ξεπερασμένη πελατειακή λογική. Εμείς, ως Υπουργείο Υγείας, ζητήσαμε από τις διοικήσεις των ΥΠΕ να αξιολογήσουν τις προτεραιότητες που έθεσαν τα νοσοκομεία της χώρας, να τις φιλτράρουν, να τις ιεραρχήσουν και με βάση αυτές τις κατανομές κάναμε την τελική προκήρυξη των θέσεων. Έτσι θα γίνει και η επόμενη προκήρυξη. Θα θέσουμε τους στόχους. Θα πούμε ποια είναι τα τμήματα και οι κλινικές που πρέπει να ενισχυθούν. Σήμερα, για παράδειγμα, υπάρχει πολύ σοβαρό θέμα στα περισσότερα χειρουργεία λόγω έλλειψης αναισθησιολόγων. Άρα, είναι μία ειδικότητα που πρέπει ειδικά να στηριχθεί.

Αυτές τις αξιολογήσεις θα κάνουμε και στη συνέχεια οι διοικητές των ΥΠΕ θα συνομιλήσουν και με τις διοικήσεις και με τα επιστημονικά συμβούλια και με τα σωματεία, βεβαίως -γιατί και τα σωματεία πρέπει να μας λένε την άποψη τους- είτε των γιατρών είτε των υπολοίπων εργαζομένων, για να κάνουμε μία κατανομή ανθρώπινου δυναμικού, που να υπηρετεί ένα αίσθημα δικαίου και δημοκρατικής κατανομής των περιορισμένων ανθρώπινων και υλικών πόρων που υπάρχουν σήμερα στη χώρα μας.