Ασφυξία στο ελληνικό εμπόριο μετά την υποβάθμιση της χώρας από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης.
Ο βουλευτής Δράμας του Ποταμιού Κυριάκος Χαρακίδης με ερώτηση που κατέθεσε προς τα υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών, θέτει επιτακτικά το πρόβλημα που δημιουργεί στο ελληνικό εμπόριο, η υποβάθμιση της χώρας στην κατηγορία CCC, που αναγκάζει χιλιάδες επιχειρήσεις να προεξοφλούν πλέον τις παραγγελίες τους από το εξωτερικό. Παράλληλα, ο κ.Χαρακίδης υπενθυμίζει στην κυβέρνηση ότι δεν έχει δοθεί καμία συνέχεια στην προεκλογική της εξαγγελία για δημιουργία ειδικής τράπεζας για τον σκοπό της χρηματοδότησης των εγχώριων εμπορικών επιχειρήσεων.
Σε ό,τι αφορά τις πρόσφατες ψηφισμένες ρυθμίσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας, ο βουλευτής ερωτά τους δύο αρμόδιους υπουργούς για ποιο λόγο η κυβέρνηση -στο μόλις δεύτερο νομοσχέδιό της- δείχνει ιδιαίτερη μέριμνα για τις μεγάλες επιχειρήσεις του Χρηματιστηρίου, εξαιρώντας τες από την εφαρμογή του άρθρου 31 του Ν.4321/2015 «περί ευθύνης μετόχων με πάνω από 10% συμμετοχή» ενώ στρέφεται εναντίον των χιλιάδων μικρομεσαίων και κυρίως οικογενειακών επιχειρήσεων. Τέλος ζητά να μάθει με ποιον τρόπο θα αντιμετωπισθεί η δυσλειτουργική ρύθμιση του άρθρου 21 του ίδιου νόμου, περί προκαταβολής φόρου 26% από τις επιχειρήσεις επί των εισαγωγών τους.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού
Προς τον υπουργό Οικονομικών
ΘΕΜΑ: Σχέδιο για την επιχειρηματική ανάπτυξη και την επείγουσα αντιμετώπιση των προβλημάτων των επιχειρήσεων και του εμπορίου
Στο Ν.4321/2015 (ΦΕΚ 32 Α’) «Ρυθμίσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας», το άρθρο 21 δημιουργεί υπέρμετρα γραφειοκρατικά εμπόδια και επιβαρύνσεις για τις επιχειρήσεις, καθώς η πρακτική να μπαίνουν όλα συλλήβδην στο ίδιο καλάθι δεν βοηθά την επιχειρηματικότητα και την απλοποίηση των διαδικασιών, που υποτίθεται πρεσβεύει η σημερινή κυβέρνηση σύμφωνα με τις προγραμματικές δηλώσεις του Πρωθυπουργού. Δεν λαμβάνεται καθόλου υπόψη ότι η χώρα είναι καθαρά εισαγωγική και οι περισσότερες επιχειρήσεις εισάγουν προϊόντα και πρώτες ύλες κυρίως για την παραγωγική τους διαδικασία. Είναι αντιαναπτυξιακό να καταβάλλουν εκ των προτέρων τον ΦΠΑ και να περιμένουν εν συνεχεία συμψηφισμό του ή να ζητούν επιστροφή που να υλοποιείται μετά από δύο χρόνια και επιπλέον τώρα να επιβαρύνονται με πληρωμή 26% επί της εισαγωγής τους, περιμένοντας πότε θα τους επιστραφούν και μάλιστα με «κλειστές» τράπεζες. Επίσης, το άρθρο 31 («Αλληλέγγυα ευθύνη») του ίδιου Νόμου, το οποίο αφορά την ευθύνη που υπάρχει για τους μετόχους από 10% και πάνω, είναι προβληματικό και εφαρμόζεται κυρίως για όλες τις μικρές επιχειρήσεις ενώ για τις επιχειρήσεις που είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο δεν ισχύει.
Παράλληλα στον τομέα του εμπορίου, το τελευταίο διάστημα χιλιάδες μικροεισαγωγικές επιχειρήσεις βρίσκονται σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση, μετά την απόφαση πολλών οίκων του εξωτερικού -λόγω της υποβάθμισης από τον οίκο FITCH της χώρας μας στην κατηγορία CCC- να διακόψουν την πίστωση προς τις ελληνικές εισαγωγικές επιχειρήσεις και να επανέλθουν σε απαιτήσεις προπληρωμών και πλήρους κάλυψης με έκδοση τραπεζικών εγγυήσεων. Σε αυτό το δυσμενές περιβάλλον έρχεται να προστεθεί η έλλειψη χρηματοδότησης των εγχώριων εμπορικών επιχειρήσεων από τις ελληνικές τράπεζες -παρότι υπήρχε ρητή διαβεβαίωση από τη νυν κυβέρνηση ότι θα δημιουργήσει ειδική τράπεζα για τον σκοπό αυτόν- με την ετήσια μεταβολή της επιχειρηματικής χρηματοδότησης να συνεχίζει μειούμενη για τέταρτο χρόνο, καταγράφοντας αδιάλειπτη αρνητική πιστωτική επέκταση επί πενήντα μήνες. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος προκύπτει ότι ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της χρηματοδότησης των μη χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων διαμορφώθηκε στο -2,4% το Φεβρουάριο του 2015, ενώ η μηνιαία καθαρή ροή της χρηματοδότησής τους παρέμεινε αρνητική, κατά 52 εκατ. ευρώ.
Είναι επείγουσα ανάγκη η Πολιτεία συντεταγμένα να ενισχύσει και να διευκολύνει τους εξαγωγικούς της πρωταθλητές, να διευκολύνει την επιχειρηματικότητα και να αλλάξει τις δομές κόστους, που άλλωστε είναι και προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης. Επίσης, θα πρέπει να μελετηθούν φορολογικά κίνητρα συνδεδεμένα με εξαγωγικούς στόχους, να εξετασθεί ο συμψηφισμός επιστρεφόμενου ΦΠΑ με εταιρικές φορολογικές υποχρεώσεις, καθώς και η ενεργός στήριξη προς τους εξαγωγικούς κλάδους στα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κύριοι Υπουργοί,
Στις προγραμματικές σας δηλώσεις στη Βουλή αναφέρετε συγκεκριμένα ότι «θα απαλείψετε την γκρίζα ζώνη μεταξύ κράτους και επιχειρήσεων» όταν ήδη με όσα προαναφέρθηκαν, είστε ακριβώς στην αντίθετη κατεύθυνση!
Απουσιάζει από τον προγραμματισμό της κυβέρνησης η κατάρτιση ενός Εθνικού Σχεδίου για την ανάπτυξη και την επιχειρηματικότητα, που θα έπρεπε να είχε προηγηθεί όλων των άλλων, γιατί είναι η μοναδική λύση-διέξοδος από το τέλμα που βρίσκεται η οικονομία μας σήμερα. Η επανεκκίνηση της οικονομίας πρέπει να γίνει απολύτως κατανοητό ότι είναι ένα τρίπτυχο πολυεπιπέδων παρεμβάσεων. Θα πρέπει άμεσα και όχι μετά έξη (6) μήνες να προχωρήσει γενναία ρύθμιση για τα «κόκκινα» δάνεια και ταυτόχρονα να υπάρχει ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, ο οποίος θα τονώσει στο σύνολο και την επενδυτική δραστηριότητα και την επιχειρηματικότητα, δίνοντας καινούργια έσοδα στο κράτος και δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας. Έτσι θα αρχίσει να μειώνεται με ραγδαίο ρυθμό η ανεργία μέσα από την ανάπτυξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και όχι με «προσλήψεις» στο Δημόσιο αλά Κατρούγκαλου, μειώνοντας την ανισότητα μεταξύ Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα της χώρας.
Με βάση τα ανωτέρω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1) Πώς σχεδιάζετε να στηρίξετε τις εκατοντάδες χιλιάδες μικροεισαγωγικές επιχειρήσεις, που αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στις οικονομικές απαιτήσεις εξαιτίας, αφενός έλλειψης ρευστότητας και αδυναμίας έκδοσης «ακριβών» εγγυητικών επιστολών και αφετέρου της μείωσης των ορίων ασφάλισης των πιστώσεων από το εξωτερικό;
2) Με ποιο συγκεκριμένο σχέδιο σκοπεύετε να διευκολύνετε τις εξαγωγικές επιχειρήσεις και να διασφαλίσετε την απρόσκοπτη χρηματοδότηση ιδιαίτερα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ);
3) Για ποιο λόγο η κυβέρνηση στο μόλις δεύτερο Νομοσχέδιό της απαλλάσσει τις μεγάλες επιχειρήσεις του Χρηματιστηρίου από την εφαρμογή του άρθρου 31 του Ν.4321/2015 «περί ευθύνης μετόχων με πάνω από 10% συμμετοχή» -που στην ουσία καταργεί το Ν.2190/1920 περί ανωνύμων εταιρειών- και στρέφεται εναντίον των χιλιάδων μικρομεσαίων και κυρίως οικογενειακών επιχειρήσεων; Έχετε συνυπολογίσει το κόστος και την ταλαιπωρία των πολιτών από την άμεση μετατροπή των χιλιάδων εταιρειών σε μονοπρόσωπες ή ατομικές επιχειρήσεις; Τέλος πώς θα αντιμετωπίσετε τις δυσλειτουργίες που προκύπτουν από την εφαρμογή του άρθρου 21 του Ν.4321/2015;
Ο ερωτών Βουλευτής
Κυριάκος Χαρακίδης - Δράμας