16 Απριλίου, 2015

Ερώτηση για το μέλλον του ναυτιλιακού βιομηχανικού κλάδου των διαλυτηρίων πλοίων

Ερώτηση προς Υπουργό Οικονομικών κ. Γιάνη Βαρουφάκη, τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού κ. Γιώργο Σταθάκη και τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Νίκο Κοτζιά, για το μέλλον του ναυτιλιακού βιομηχανικού κλάδου των διαλυτηρίων πλοίων κατέθεσε η βουλευτής Α’ Πειραιά του Ποταμιού κα Σταυρούλα Αντωνάκου.

Ερώτηση προς Υπουργό Οικονομικών κ. Γιάνη Βαρουφάκη, τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού κ. Γιώργο Σταθάκη και τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Νίκο Κοτζιά, για το μέλλον του ναυτιλιακού βιομηχανικού κλάδου των διαλυτηρίων πλοίων κατέθεσε η βουλευτής Α’ Πειραιά του Ποταμιού κα Σταυρούλα Αντωνάκου.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Προς : Υπουργό Οικονομικών, κ. Γιάνη Βαρουφάκη
Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού, κ. Γιώργο Σταθάκη
Υπουργό Εξωτερικών, κ. Νίκο Κοτζιά

Θέμα: «Διαλυτήρια πλοίων»

Η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί νέο κανονισμό σύμφωνα με τον οποίο θα απαγορεύεται η «κακή πρακτική» της διάλυσης ευρωπαϊκών πλοίων σε παραλίες της Νοτιοανατολικής Ασίας, μια πρακτική που μολύνει τις ακτές και τα νερά και θέτει σε κίνδυνο τους ντόπιους εργάτες.

Από τα 1.026 ποντοπόρα πλοία που ανακυκλώθηκαν το 2014, τα 641 διαλύθηκαν σε παραλίες της Ινδίας, του Μπαγκλαντές και του Πακιστάν, δείχνουν τα στοιχεία της μη κυβερνητικής οργάνωσης Shipbreaking Platform. Από τα στοιχεία προκύπτει ότι περισσότερο από το 80% του συνόλου των πλοίων που έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους, καταλήγουν σε αναπτυσσόμενες χώρες όπου διαλύονται χωρίς περιβαλλοντικούς κανόνες.

Όπως αναφέρει το Reuters, ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός θα επιτρέπει τη διάλυση πλοίων ευρωπαϊκής σημαίας μόνο σε εγκεκριμένα διαλυτήρια, των οποίων η λίστα αναμένεται να δημοσιευτεί του χρόνου. Πιθανότατα θα περιλαμβάνει εγκαταστάσεις της Κίνας, της Τουρκίας, της ΕΕ και της Βορείου Αμερικής.

Τα κίνητρα για τη διάλυση πλοίων στη ΝΑ Ασία είναι μεγάλα. Ως αντιστάθμισμα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να προσφέρει κίνητρα στους πλοιοκτήτες, τα οποία όμως δεν έχουν οριστικοποιηθεί. Οι νέοι κανόνες, επισημαίνει το Reuters, αφήνουν ανοιχτό ένα παραθυράκι, δεδομένου ότι οι πλοιοκτήτες μπορούν να αλλάζουν τις σημαίες των παλιών πλοίων, ή να τα πωλούν σε τρίτους, οι οποίοι μπορούν στη συνέχεια να τα διαλύσουν όπου θέλουν. Ωστόσο οι πλοιοκτήτες θα αντιμετωπίζουν σκληρές επικρίσεις αν καταφύγουν σε αυτή την πρακτική. Μεγάλοι ναυτιλιακοί όμιλοι στην ΕΕ, όπως η δανέζικη Maersk και η γερμανική Hapag-Loyd, έχουν ήδη υιοθετήσει την πρακτική της διάλυσης των πλοίων τους μόνο σε εγκαταστάσεις που πληρούν διεθνείς περιβαλλοντικές προδιαγραφές. Στο διαλυτήριο της Γάνδης στο Βέλγιο, το μεγαλύτερο της Ευρώπης, ο όγκος του παραγόμενου σκραπ έχει τετραπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία στους 35.000 τόνους χάλυβα το χρόνο.

Από τα προαναφερθέντα στοιχεία προκύπτει ότι η χώρα μας απουσιάζει από το χώρο της ναυτιλιακής βιομηχανία και ειδικότερα της διάλυσης πλοίων στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρά το γεγονός ότι είμαστε η μεγαλύτερη πολυνησιακή χώρα της Ε.Ε. και παρά το γεγονός ότι έχουμε και το know how αλλά και τις εγκαταστάσεις για διάλυση πλοίων. Μάλιστα ο συγκεκριμένος κλάδος συνδέεται με πάρα πολλούς άλλους κλάδους της οικονομίας και μπορεί να απασχολήσει χιλιάδες εργαζόμενους.

Με δεδομένο ότι:

(α) Ο νέος κανονισμός προστατεύει το περιβάλλον και την υγεία, αλλά και το γεγονός ότι θα δίνει κίνητρα τόσο στους επενδυτές όσο και στους πλοιοκτήτες,

(β) Η χώρα μας δεν έχει αξιοποιήσει την ναυτιλιακή τεχνογνωσία που έχει αλλά και τις εγκαταστάσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας,

(γ) Μπορεί να δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας στο ευρύτερο παραλιακό μέτωπο της Αττικής και στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, όπου η ανεργία ακμάζει.

Επειδή το Ποτάμι προτείνει:

Τον σχεδιασμό ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής ολοκληρωμένης ναυτιλιακής ανάπτυξης, που ενισχύει και συνδέει αποκομμένες, μέχρι στιγμής, οικονομικές δραστηριότητες μέσω της δημιουργίας ενός ναυτιλιακού cluster (συνεργατικού σχηματισμού).

Την ενθάρρυνση της σύμπραξης των ναυπηγείων με τα πανεπιστήμια, λιμενικούς και εφοπλιστικούς φορείς της χώρας στο πλαίσιο συνεργασίας για τον εντοπισμό και αξιοποίηση ενός συγκριτικού πλεονεκτήματος και την εξειδίκευσή τους.

Την θεσμοθέτηση επενδυτικών και φορολογικών κινήτρων, ώστε να στηριχθεί η ελληνική ναυτιλιακή τεχνολογία, οι ελληνικές εταιρείες που βρίσκονται στην περιφέρεια της ναυτιλιακής δραστηριότητας και να ενθαρρυνθούν νεοφυείς ναυτιλιακές επιχειρήσεις.

Με βάση τα παραπάνω ερωτούνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1. Σε ποιες κοινές ενέργειες έχουν προβεί προκειμένου η χώρα μας να έχει ισχυρή θέση στο νέο περιβάλλον της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας και ειδικότερα στα διαλυτήρια πλοίων;

2. Ποιο είναι το σχέδιο της κυβέρνησης για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων διαλυτηρίων πλοίων;

3. Πόσα είναι συνολικά τα διαλυτήρια πλοίων στην Ελλάδα και πόσα από αυτά λειτουργούν;

Η ερωτώσα Βουλευτής:
Σταυρούλα Αντωνάκου - Α’ Πειραιά

16 Απριλίου 2015