8 Μαΐου, 2015

Ερώτηση για τα ζητήματα ιδιωτικοποιήσεων του Ο.Λ.Π. Α.Ε.

Ερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού κατέθεσε ο βουλευτής Ηρακλείου με Το Ποτάμι κ. Σπύρος Δανέλλης για τα ζητήματα που έχουν προκύψει, αναφορικά με την ιδιωτικοποίηση μέρους του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (Ο.Λ.Π.).

Ερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού κατέθεσε ο βουλευτής Ηρακλείου με Το Ποτάμι κ. Σπύρος Δανέλλης για τα ζητήματα που έχουν προκύψει, αναφορικά με την ιδιωτικοποίηση μέρους του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (Ο.Λ.Π.).

Συγκεκριμένα, η προηγούμενη κυβέρνηση Σαμαρά ξεκίνησε αμφισβητήσιμη διαδικασία πώλησης πακέτου του 67,7% των μετοχών του Ο.Λ.Π., παρά το γεγονός ότι το Μνημόνιο Ι, προέβλεπε την πώληση πακέτου του 23,1% των μετοχών, ενώ το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα έθετε μόνο ως γενικό όρο, την ιδιωτικοποίηση μέρους του Οργανισμού, μέσω παραχώρησης.

Το Ποτάμι θεωρεί ωστόσο ότι, τόσο η ύπαρξη κρατικού μονοπωλίου, όσο και η σχεδόν αποκλειστική εκμετάλλευση από έναν επενδυτή ιδιώτη του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Ο.Λ.Π. αποτελούν κακές πρακτικές για έναν τόσο κρίσιμο, για την ελληνική εμπορική ναυτιλία ζήτημα.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Προς τον κ. Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού.

Θέμα: «Ζητήματα ιδιωτικοποιήσεων του Ο.Λ.Π. Α.Ε.».

Το  λιμάνι του Πειραιά είναι το μεγαλύτερο της χώρας μας και ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης.

Αποτελεί:

το κύριο λιμάνι της ελληνικής ακτοπλοΐας, συνδέοντας την ηπειρωτική Ελλάδα με τα νησιά,
το κύριο λιμάνι εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιων (πάνω από 55% της κίνησης),
το κύριο λιμάνι για υπηρεσίες car-terminal (95%) της χώρας,
το κύριο λιμάνι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (90%).

Επιπλέον, θα πρέπει να τονισθεί ότι το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί το ναυτιλιακό κέντρο της, παγκοσμίως, πρωτοπόρας ελληνικής και ελληνόκτητης ναυτιλίας, ενός εκ των δύο βασικών πυλώνων της οικονομίας της χώρας, ενώ παράλληλα είναι και το μόνο πιστοποιημένο λιμάνι της Μεσογείου από τον Οργανισμό Λιμένων Ευρώπης (ESPO).

Ο χερσαίος και ο θαλάσσιος χώρος του λιμανιού ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο με το Ν.3654/2008 παραχώρησε με Σύμβαση, τη διαχείριση και την εκμετάλλευση των χώρων του στον Ο.Λ.Π. Α.Ε.

Ο Ο.Λ.Π. Α.Ε. ιδρύθηκε ως Αρχή Λιμένος με το Ν.1559/1950, στη συνέχεια μετατράπηκε σε Ανώνυμη εταιρεία με το Ν.288/1999, ενώ το 2003 εισήχθη στο  Χρηματιστήριο Αθηνών, πουλώντας σε ιδιώτες επενδυτές το 25.86% των μετοχών του. Το 2012 το Ελληνικό Δημόσιο εισέφερε στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου το 74.14% των μετοχών που κατείχε.

Σήμερα, αισίως φαίνεται να έχει παγώσει μια αμφισβητήσιμη διαδικασία πώλησης της καταστατικής  πλειοψηφίας του 67.7% των μετοχών του Ο.Λ.Π., που είχε αποφασιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση Σαμαρά.

Θα πρέπει, επίσης, να σημειωθεί ότι οι Θεσμοί, μέσω του Μνημονίου Ι (Ν. 4093/2012) ζητούσαν  την πώληση, μόλις, του 23.1% των μετοχών του, ενώ μέσω του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος (Ν.4093/2012) ζητούσαν απλώς την ιδιωτικοποίηση μέρους του Οργανισμού, μέσω παραχώρησης.

Με βάση τα παραπάνω, αλλά και δεδομένου ότι ο σχεδιασμός της ιδιωτικοποίησης μέρους του Ο.Λ.Π. θα πρέπει να συνεχιστεί, με όρους επωφελείς για το Ελληνικό Δημόσιο.

Δεδομένου ότι Το Ποτάμι τάσσεται τόσο κατά των κρατικών μονοπωλίων, που στρεβλώνουν τις τιμές των υπηρεσιών προς τα πάνω, αλλά και κατά των ιδιωτικών μονοπωλίων που κρατούν τις τιμές των υπηρεσιών υψηλές για ίδιον όφελος.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Σε τί ποσοστό σκέφτεται να ιδιωτικοποιήσει τελικά τον Ο.Λ.Π. και με ποιους όρους;

2. Βάσει ποιου σχεδίου σκέφτεται να μεγιστοποιήσει το δημόσιο συμφέρον, καθώς και τα δημόσια έσοδα; 

3. Θα τροποποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης του Ν.3654/2008 κι αν ναι, ως προς τι;

4. Προβλέπεται κάποιος σχεδιασμός από τη μεριά τις κυβέρνησης ούτως ώστε να μοιραστούν υπηρεσίες σε περισσότερους παίκτες, προκειμένου να αποφευχθούν, τόσο οι κρατικές όσο και οι ιδιωτικές μονοπωλιακές συνθήκες, σε αυτήν την τόσο κρίσιμη για την Ελλάδα αγορά; 

Ο ερωτών βουλευτής
Σπύρος Δανέλλης – Ηρακλείου

8 Μαΐου 2015