Ομιλία για σχέδιο νόμου κύρωσης των ΠΝΠ του Χάρη Θεοχάρη, Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου και Βουλευτή Β΄Αθήνας με το Ποτάμι.
Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Ερχόμαστε Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι σήμερα να κυρώσουμε το αποτέλεσμα της «περήφανης» διαπραγμάτευσης της Κυβέρνησης τους πρώτους 5 μήνες της θητείας της. Μιας ερασιτεχνικής, επικίνδυνης και σχεδόν σχιζοφρενικής διαπραγμάτευσης, η οποία μας έφερε εντέλει 2 πράγματα:
Πρώτον, τους ελέγχους στην κίνηση κεφαλαίων και δεύτερον μια συμφωνία πακέτο τη 12η Ιουλίου χειρότερη και από αυτήν που είχε απορρίψει η Κυβέρνηση μερικές εβδομάδες πριν, με την πρόταση Γιούνκερ.
Τα κυβερνητικά διαπραγματευτικά πειράματα επέφεραν εντέλει το έμφραγμα στις ροές κεφαλαίων της Ελληνικής οικονομίας, γιατί αποκλειστικά υπεύθυνη για τα capital controls, αντίθετα με το αφήγημα με το οποίο προσπαθείτε να πείσετε τον κόσμο, είναι η Κυβέρνηση.
Όταν εμείς ζητούσαμε η Κυβέρνηση να καταλήξει σε μια συμφωνία αναχρηματοδότησης πριν τη λήξη του προγράμματος τον Ιούνιο το κάναμε, όχι γιατί πιστεύαμε στο κυβερνητικό σχέδιο, ούτε γιατί πιστεύαμε στις διαπραγματευτική σας τακτική και στρατηγική, αλλά γιατί είχαμε επισημάνει πολλές φορές πως η αποτυχία στις διαπραγματεύσεις θα άφηνε την ελληνική οικονομία στο κενό. Mε την οικονομική εμπιστοσύνη στο μηδέν και άρα σε εκροές κεφαλαίων γιγαντιαίων διαστάσεων που θα καθιστούσαν την επιβολή capital controls μονόδρομο για την αποφυγή της πλήρους κατάρρευσης του ελληνικού τραπεζικού συστήματος.
Είναι επικίνδυνη και ρηχή η ανάλυση που λέει πως απλώς κάποιες δηλώσεις επέφεραν τα capital controls. Όσο κι αν οι δηλώσεις βοηθούν ή αποτρέπουν είναι η ουσία της πολιτικής της Κυβέρνησης που τα φέρνει.
Με τρόμο θυμάμαι δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών για το πως σιγά-σιγά οι Έλληνες συνηθίζουν το καθεστώς ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων. Ή για το πως οι ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχουν καταθέσεις και άρα "τι μας νοιάζουν οι τράπεζες;". Συνέχεια των δηλώσεων αυτών ήταν, φυσικά, και οι δηλώσεις του κ. Σεβαστάκη για τον ΦΠΑ στην εκπαίδευση. Πέρα από το γεγονός ότι αυτό αποκαλύπτει τη δογματική πίστη αυτής της Κυβέρνησης στο μοντέλο του κεντρικού οικονομικού σχεδιασμού, είναι και χαρακτηριστικό της άγνοιας των συνεπειών που επιφέρουν σε μια ανοικτή οικονομία τα capital controls.
Δεν τα περιμένατε, ούτε γνωρίζατε τι θα σημάνουν.
Εστιάζοντας στις συνέπειες, κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι, βλέπουμε πως μετά την επιβολή των ελέγχων οι εισαγωγές στη χώρα τον Ιούλιο μόνο κατά τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν παρουσίασαν κάμψη 32%. Στο σύνολο των 19 κρατών – μελών, η Ελλάδα καταγράφει τη δεύτερη μεγαλύτερη μείωση εξαγωγών και τη μεγαλύτερη πτώση στις εισαγωγές το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου.
Για τέταρτο διαδοχικό μήνα μετά τους ελέγχους τον Οκτώβριο ήταν αισθητή η κάμψη στη δραστηριότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο Λιμάνι του Πειραιά. Σύμφωνα με στοιχεία της COSCO καταγράφηκε πτώση 11,58% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον μήνα Οκτώβριο, 16,4% τον Σεπτέμβριο, 39,2% τον Αύγουστο και 14,8% τον Ιούλιο. Πήρατε κάτι που είχαμε αρχίσει να θεωρούμε ως ένα από τα δυνατά χαρτιά της ελληνικής ανάκαμψης και μέσω της αποτυχίας σας με τους ελέγχους και της τιτάνιας αβεβαιότητας που δημιουργήσατε, το θέσατε σε τροχιά κάμψης.
Και οι επιπτώσεις της ανευθυνότητάς σας δεν σταματούν εκεί. Το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου χάθηκε 1 δις ευρώ ναυτιλιακού συναλλάγματος, μια μείωση της τάξεως του 12% σε σχέση με πέρυσι! Ακόμα χειρότερα, την ίδια περίοδο η αβεβαιότητα και τα capital controls οδήγησαν σε μείωση το ελληνικό νηολόγιο.
Στις ήδη χτυπημένες κεφαλαιαγορές και αγορές χρήματος η περήφανη διαπραγμάτευσή σας και οι έλεγχοί σας επέφεραν την πλήρη απαξίωση του ελληνικού χρηματιστηρίου του οποίου η κεφαλαιοποίηση αντιστοιχεί μόλις στο 22% του ΑΕΠ της χώρας τη στιγμή που ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος βρίσκεται στο 75%. Η χρηματιστηριακή αξία των Ελληνικών τραπεζών από 29 δις τον Ιούνιο του 2013 κατέρρευσε πλήρως στα 3,9 δις τον Νοέμβριο του 2015. Αποτέλεσμα αυτής της ίδιας απαξίωσης που φέρατε ήταν να χαθούν μαζικά τα 11,4 δις ευρώ περιουσίας του Ελληνικού λαού, που ήταν η συμμετοχή του ΤΧΣ στις ελληνικές τράπεζες στα τέλη του 2014. Θα μπορούσε κάποιος να συνεχίσει μιλώντας για τον ουσιαστικό αποκλεισμό των Ελλήνων επενδυτών από το ελληνικό χρηματιστήριο, για τη στρέβλωση στην αγορά, για τις ανυπέρβλητες δυσκολίες που δημιουργήσατε σε ασφαλιστικές και εταιρείες αμοιβαίων κεφαλαίων που ουσιαστικά δεν μπορούσαν να διαχειριστούν τον ενεργητικό τους.
Εκεί βέβαια που το χτύπημα από την ανικανότητά σας ήταν το πιο σφοδρό ήταν στο τραπεζικό σύστημα. Τα 15 δις αναγκών της παρούσας ανακεφαλαιοποίησης είναι σχεδόν αποκλειστικά δικός σας λογαριασμός. Στο πρώτο τρίμηνο του 2015 οι ελληνικές τράπεζες είχαν ανακοινώσει 74,5 δις ευρώ μη εξυπηρετούμενων δανείων, μετά τα πρόσφατα stress test αυτό το μέγεθος υπολογίζεται πλέον σε 107 δις ευρώ. Δικός σας λογαριασμός και αυτός. Οι ελληνικές τράπεζες αμέσως μετά και λόγω της επιβολής των ελέγχων έμειναν χωρίς trading lines στις διεθνείς αγορές, δυσχεραίνοντας όχι μόνο τις δικές τους δραστηριότητες αλλά και ζωτικές δραστηριότητες εξαγωγικών και εισαγωγικών επιχειρήσεων.
Αυτά είναι η πραγματική οικονομία, αυτά είναι η ανάπτυξη.
Οι επιπτώσεις του εμφράγματος, το οποίο φέρατε μπροστά μας, ακόμα ξετυλίγονται μπροστά μας και θα τις βλέπουμε και τους επόμενους μήνες. Το βλέπουμε σε όλα τα μακροοικονομικά μεγέθη. Και το μόνο που μας μένει είναι να χαιρόμαστε ότι η ύφεση δεν θα είναι -2,5% αλλά -1,6%. Αυτό είναι το επίτευγμά μας.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Με αυτό το νομοσχέδιο που καλούμαστε να συζητήσουμε φέρνετε και μια σειρά διατάξεων που αξίζουν σχολιασμού και που είναι χαρακτηριστικές του μοντέλου διακυβέρνησης που εφαρμόζετε. Ενός μοντέλου που είναι αδιαφανές, αναχρονιστικό, δογματικό και που αποσκοπεί στη δημιουργία μιας νέας κομματοκρατίας.
Έχουμε κατ΄ επανάληψη αναδείξει και ερωτήσει τον Υπουργό Οικονομικών μέσω των διαδικασιών κοινοβουλευτικού ελέγχου για τα θέματα που ρυθμίζει η ΠΝΠ του άρθρου 5. Στη συγκεκριμένη ΠΝΠ προβλεπόταν η - κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης – απευθείας ανάθεση έργων, με συμβάσεις ορισμένου χρόνου διάρκειας μέχρι 3 μηνών, σε διακεκριμένους εμπειρογνώμονες (φυσικά ή νομικά πρόσωπα) σε χρηματοπιστωτικά, νομικά και οικονομικά θέματα, για την υποστήριξη της διαπραγμάτευσης της Ελληνικής Κυβέρνησης.
Σχετίζεται αυτή η διάταξη με τις συμβουλευτικές υπηρεσίες, των κυρίων Γκλεν Κιμ, Σόρους Σαμπαγιατί και των λοιπών αλλοδαπών συμβούλων του κ. Βαρουφάκη, οι οποίοι από ότι συνεχίζουμε να διαβάζουμε στον τύπο παραμένουν ενεργοί παράγοντες της διαπραγμάτευσης παρόλο που ο κ. Βαρουφάκης έχει αποχωρήσει προ πολλού από αυτήν τη θέση; Τι είδους συμβουλευτικές υπηρεσίες, σε τι θέματα και με τι αρμοδιότητες προσφέρουν αυτοί οι σύμβουλοι; Γιατί η Κυβέρνηση δεν δίνει αναλυτική κατάσταση των διεθνών συμβούλων, οι οποίοι προσφέρουν της υπηρεσίες τους, συμπεριλαμβάνοντας το κόστος αυτών των υπηρεσιών και το ακριβές αντικείμενο αυτών;
Δυστυχώς ουδέποτε λάβαμε επίσημη απάντηση από το Υπουργείο Οικονομικών σχετικά με τα παραπάνω ερωτήματα.
Στο άρθρο 8 του νομοσχεδίου που αναφέρεται στις συμβάσεις μίσθωσης/ναύλωσης πλωτών μέσων για την αντιμετώπιση των εκτάκτων αναγκών. Εκεί προβλέπεται ότι αυτές λήγουν στις 31/12/2015. Προφανώς, από τη μια μεριά εδώ φαίνεται για άλλη μια φορά ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει βραχυπρόθεσμα και κοντόφθαλμα το προσφυγικό θέμα. Δεν προέβλεψε το εύρος της ανθρωπιστικής κρίσης και του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί, ούτε ετοιμάζεται για τη διόγκωσή του. Από την άλλη δεν βλέπουμε καμία πρόβλεψη για να ανακοινώνονται τα οικονομικά στοιχεία των συμβάσεων αυτών, ώστε να γίνει γνωστό αν υπάρχει ορθή διαχείριση του όλου εγχειρήματος. Τουναντίον ακούστηκαν πολλά για τον τρόπο διαχείρισης των κονδυλίων αυτών.
Στο άρθρο 9 βλέπουμε ξανά σημάδια για το πως σκοπεύεται να εγκαθιδρύσετε το νέο κομματικό κράτος. Με το άρθρο 3 του άρθρου 9 προβλέπεται η αναδρομική ισχύ συμβάσεων Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου στους ΟΤΑ. Αναφέρει χαρακτηριστικά: Ειδικώς για τις πράξεις πρόσληψης και ανανέωσης των συμβάσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου των ΟΤΑ που προβλέπεται δυνατότητα ανανέωσης, οι πράξεις αυτές ισχύουν από την ημερομηνία πρόσληψης ή λήξης της ανανεούμενης σύμβασης αντίστοιχα.
Αρκεί να επισημανθεί ότι αυτή η ΠΝΠ εκδόθηκε στις 26/8/2015, μετά δηλαδή την προκήρυξη των εκλογών και 1 ημέρα πριν την ανακοίνωση της σύνθεσης της Υπηρεσιακής Κυβέρνησης.
Με το άρθρο 4 του άρθρου 9 που αφορά τις σχολικές καθαρίστριες προβλέπεται η σύναψη συμβάσεων ορισμένου χρόνου αν δεν καλύπτονται οι ανάγκες των σχολικών μονάδων ανά Δήμο από το υπάρχον προσωπικό. Πρώτα φέρνετε αυτό ενώ την ίδια στιγμή υπήρχαν χιλιάδες κενά καθηγητών σε σχολεία σε όλη τη χώρα. Φέρατε ΠΝΠ για καθαρίστριες και τίποτα για καθηγητές. Θα υπήρχε ο λόγος για την ΠΝΠ αν η κυβέρνηση έκανε στοιχειωδώς τη δουλειά της;
Και είναι ειρωνικό ότι καλούμαστε να ψηφίσουμε για αυτήν τη διάταξη λίγες μέρες μετά την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης για την υπογραφή 165 ατομικών συμβάσεων μίσθωσης έργου για την καθαριότητα των κτηρίων των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών. Προσλαμβάνουμε τις καθαρίστριες στο Υπουργείο Οικονομικών, τις μεταφέρουμε στο Υπουργείο Δικαιοσύνης και πιέζουμε το σύστημα με νέες ανάγκες για καθαρίστριες.
Αρκετά όμως με τη νέα κομματοκρατία που επιχειρείτε να επιβάλετε, και ας περάσουμε να δούμε ένα έξοχο δείγμα επαρχιωτισμού με το οποίο προσεγγίζετε το σημαντικότερο ίσως στρατηγικό μας πλεονέκτημα, την παιδεία.
Με το άρθρο 12 και πιο συγκεκριμένα με το εσωτερικό άρθρο 6 αλλάζετε τον τρόπο επιλογής του Πρύτανη. Ενώ με τον προηγούμενο νόμο ίσχυε ότι ως Πρύτανης μπορεί να εκλεγεί καθηγητής πρώτης βαθμίδας ΑΕΙ της ημεδαπής ή αλλοδαπής με ελληνική ιθαγένεια και άριστη γνώση της ελληνικής γλώσσας με αναγνωρισμένο κύρος και σημαντική διοικητική εμπειρία, η ΠΝΠ το αντικαθιστά με «Ως Πρύτανης εκλέγεται καθηγητής πρώτης βαθμίδας του οικείου ιδρύματος». Κλεινόμαστε όλο και ίο πολύ στα στενά όρια του εαυτού μας. Ως συνεπακόλουθο καταργεί και τη διαδικασία για διεθνή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Βλέπουμε Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι, ένα άριστο δείγμα των νοοτροπιών Μπαλτά στην εκπαίδευση.
Τέλος με το άρθρο 10 του νομοσχεδίου ρυθμίζετε μια σειρά θεμάτων για την έναρξη της σχολικής χρονιάς που κάθε άλλο παρά «απρόβλεπτη ανάγκη» δεν είναι για να χρειάζεται ΠΝΠ. Εάν χρειαζόμαστε ΠΝΠ για την έναρξη της σχολικής χρονιάς που γίνεται κάθε χρόνο την ίδια εποχή, τότε δεν μπορώ να καταλάβω τι νόημα έχει η πρόβλεψη του Συντάγματος για ΠΝΠ. Τι το απρόβλεπτο δηλαδή υπάρχει στην ανάγκη για σχολικές καθαρίστριες, για μεταφορά των μαθητών, για ωρομίσθιους και αναπληρωτές καθηγητές; Το απρόβλεπτο είναι ότι για τη σημερινή Κυβέρνηση η έννοιες του λειτουργικού προγραμματισμού και της επαγγελματικής διακυβέρνησης είναι έννοιες άγνωστες. Και δυστυχώς εξαιτίας της ανικανότητάς σας να κυβερνήσετε ερχόσαστε και καταστρατηγείτε πλήρως την χρήση των ΠΝΠ και τις αρχές της καλής νομοθέτησης.
Το έχω αναφέρει και στο παρελθόν, δυστυχώς και σε επίπεδο προθέσεων και σε επίπεδο εφαρμογής κυβερνάτε με σκοπό τη δημιουργία ενός νέου κομματικού κράτους με αντάλλαγμα συνεχείς εκπτώσεις στην ορθή και δημοκρατική λειτουργία των θεσμών και στις ατομικές ελευθερίες. Δεν μπορούμε λοιπόν να τη δική σας κατάλυση της δημοκρατίας όλων μας.
Σας Ευχαριστώ.