26 Οκτωβρίου, 2017

Έπαθε λάστιχο η ανακύκλωση αυτοκινήτων!

Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Εχθρική προς το περιβάλλον και ασύμφορη προς την ελληνική οικονομία αποδεικνύεται η τροπολογία που ψήφισε η κυβέρνηση τον περασμένο Αύγουστο, βάσει της οποίας οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων απαλλάσσονται από την υποχρέωσή τους να στέλνουν στις αδειοδοτημένες μονάδες ανακύκλωσης το όχημά τους, όταν το αποσύρουν από την κυκλοφορία.

Με ερώτηση, που κατέθεσε στη Βουλή ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Ποταμιού, Γιώργος Αμυράς, προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, τονίζει ότι η τροπολογία έρχεται σε αντίθεση τόσο με την ευρωπαϊκή όσο και την εθνική νομοθεσία περί ανακύκλωσης. Επίσης, αμφιβάλλει αν η κυβέρνηση έχει υπολογίσει τα διαφυγόντα έσοδα του κράτους με την έμμεση ενίσχυση του αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των παράνομων μαντρών και των αδειοδοτημένων εγκαταστάσεων ανακύκλωσης.

«Το εξαίσιο περιβάλλον της χώρας μας τρώει άλλο ένα χαστούκι και δεν πρέπει να το επιτρέψουμε. Ζητώ από τον κ. Σπίρτζη να επαναθεωρήσει αυτήν την κακή τακτική».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΘΕΜΑ: Προαιρετική η ανακύκλωση οχημάτων

Σύμφωνα με τροπολογία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που ψηφίστηκε τον περασμένο Αύγουστο καταργείται η ανακύκλωση των αυτοκινήτων. Η εν λόγω τροπολογία ήταν προσθήκη σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών όπου καθίσταται επί της ουσίας η διαδικασία της ανακύκλωσης οχημάτων προαιρετική.

Σήμερα στη χώρα μας υπάρχουν 130 υποδειγματικές μονάδες ανακύκλωσης αυτοκινήτων οι οποίες από το 2004 έχουν ανακυκλώσει ένα εκατομμύριο οχήματα σε μια διαδικασία καθημερινής ρουτίνας. Πριν φτάσει ένα όχημα στην πρέσα, στο τελευταίο δηλαδή στάδιο της ανακύκλωσης που μετατρέπεται σε ένα μεταλλικό κύβο και είναι έτοιμο να κατευθυνθεί για επαναχρησιμοποίηση και αξιοποίηση στην μεταλλουργία, περνάει από όλα τα στάδια απορρύπανσης. Αφού ζυγιστεί, κατευθύνεται στον χώρο που αφαιρούνται τα λάστιχα τα οποία στέλνονται στο αδειοδοτημένο σύστημα για περαιτέρω αξιοποίηση, ακόμη και σε παιδικές χαρές. Απομακρύνονται τα επικίνδυνα υγρά που περιέχονται στο αυτοκίνητο, ενώ αξιοποιούνται τόσο τα ηλεκτρονικά μέρη, όσο τα καλώδια και τα πλαστικά.

Το μετρήσιμο αποτέλεσμα είναι υψηλό καθώς ανακυκλώνεται το 98% των υλικών ενός οχήματος και αξιοποιούνται σχεδόν όλα του τα υλικά. Το κυριότερο όμως είναι ότι προστατεύεται το περιβάλλον που σε αντίθετη περίπτωση όλες οι επικίνδυνες ουσίες καταλήγουν σ΄αυτό θέτοντας σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία.
Με όλα αυτά τα δεδομένα είναι ακατανόητη από την κυβέρνηση η κατάθεση και ψήφιση τροπολογίας που απαλλάσσει τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, με άδεια κυκλοφορίας πριν από το 2004, από την υποχρέωση της ανακύκλωσης. Ο ιδιοκτήτης έχει πλέον την δυνατότητα με μια απλή αίτηση να διαγράψει το όχημά του. Μια τροπολογία που μας γυρίζει χρόνια πίσω και με πολλούς ορατούς κινδύνους για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία.

Πέρα από το περιβαλλοντικό κόστος όμως, που είναι ανυπολόγιστο, τίθεται και μείζον ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού από παράνομες μάντρες οι οποίες αποσπούν ένα μεγάλο κομμάτι του τζίρου των αδειοδοτημένων εγκαταστάσεων.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:

1. Ποια η σκοπιμότητα της ψήφισης αυτής της τροπολογίας η οποία έρχεται σε αντίθεση τόσο με την ευρωπαϊκή όσο και με την εθνική νομοθεσία περί ανακύκλωσης;

2. Ποιο το σχέδιο της κυβέρνησης σας, ώστε οι παράνομες μάντρες να μην αποτελέσουν εστίες μόλυνσης και ρύπανσης του περιβάλλοντος;

3. Έχετε υπολογίσει τα διαφυγόντα έσοδα του κράτους με την ενίσχυση, μέσω της τροπολογίας σας, του αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των παράνομων μαντρών και των αδειοδοτημένων εγκαταστάσεων ανακύκλωσης;

Ο ερωτών βουλευτής
Γιώργος Αμυράς, Β’ Αθήνας