Ερώτηση προς τους Υπουργούς: Οικονομικών και Υποδομών & Μεταφορών
Με αφορμή την πρόσφατη υπογραφή του προϋπολογισμού της Αττικό Μετρό Α.Ε. από τους αρμόδιους Υπουργούς, οι βουλευτές με το Ποτάμι, Σπύρος Λυκούδης (Α’ Αθηνών) και Γρηγόρης Ψαριανός (Β’ Αθηνών), κατέθεσαν σχετική ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών & Μεταφορών.
Όπως αναφέρουν, η Αττικό Μετρό Α.Ε. είναι σταθερά ελλειμματική τα τελευταία χρόνια με το έλλειμα για το 2018 να προϋπολογίζεται στα 98,5 εκατ. ευρώ, ενώ τον λογαριασμό καλούνται να πληρώσουν για ακόμα μία φορά οι φορολογούμενοι. Επιπλέον, διαπιστώνουν ότι παρά την πρόσφατη εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου με προφανή σκοπό την αύξηση των εσόδων της ΣΤΑΣΥ, ποσοστό των οποίων λαμβάνει και η ελλειμματική Αττικό Μετρό Α.Ε., δεν λειτουργούν ακόμα οι ηλεκτρονικές πύλες εισόδου στα μέσα σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα να συνεχίζεται η λαθρεπιβίβαση και η απώλεια εσόδων.
Οι κ.κ. Λυκούδης και Ψαριανός ζητούν, λοιπόν, να μάθουν από τους αρμόδιους Υπουργούς πως εξηγούν το γεγονός ότι η Αττικό Μετρό Α.Ε. σημειώνει συνεχώς ελλείμματα, καθώς και εάν υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο εξορθολογισμού για την εξάλειψη αυτών. Τέλος, ρωτούν τον χρονικό προγραμματισμό του αρμόδιου Υπουργείου για την πλήρη λειτουργία των ηλεκτρονικών πυλών στα μέσα σταθερής τροχιάς.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς τους Υπουργούς:
1) Οικονομικών
2) Υποδομών & Μεταφορών
ΘΕΜΑ: ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., μία ακόμα ελλειμματική ΔΕΚΟ
Η Αττικό Μετρό Α.Ε., η εταιρεία για την ανάπτυξη του δικτύου του Τραμ και του Μετρό της Αθήνας, αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα κακοδιαχείρισης, αλλά και της νοοτροπίας του «δούναι και λαβείν» της Κυβέρνησης.
Η Αττικό Μετρό Α.Ε. είναι σταθερά ελλειμματική. Για το 2018 – σύμφωνα με τον σχετικό προϋπολογισμό που πρόσφατα υπογράφηκε από τους αρμόδιους Υπουργούς – το έλλειμα υπολογίζεται στα 98,5 εκατ. ευρώ (με τα έσοδά της 268,9 εκατ. ευρώ και τα έξοδά της στα 367,4 εκατ. ευρώ), ενώ και τα προηγούμενα έτη κατέγραψε σημαντικά ελλείμματα του ύψους των 101 εκατ. ευρώ το 2017, των 179,1 εκατ. ευρώ το 2016 και των 181,2 εκατ. ευρώ το 2015.
Αξιοσημείωτο είναι δε το γεγονός ότι αν και η εταιρεία παρουσιάζει σημαντικά ελλείμματα, δεν εμφανίζεται κανένας εξορθολογισμός στα ζητήματα μισθοδοσίας για την οποία προβλέπεται κονδύλι ύψους 13,32 εκατ. ευρώ για το 2018, όπως ακριβώς και πέρυσι (13,42 εκατ. ήταν για το 2017)
Σημειώνεται, ακόμα, ότι η Αττικό Μετρό Α.Ε. λαμβάνει εκτός από την κρατική επιχορήγηση ύψους 250 εκ. ευρώ και το 8% από τις εισπράξεις των εισιτηρίων της ΣΤΑΣΥ, των εισιτηρίων δηλ. που καθημερινά πληρώνουν οι πολίτες που χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς Σταθερής Τροχιάς. Πρόσφατα, δε, καταργήθηκε η χρήση του χάρτινου εισιτήριου και εφαρμόστηκε η χρήση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, με προφανή στόχο τον δραστικό περιορισμό της λαθρεπιβίβασης και την αύξηση των εσόδων. Ωστόσο, ακόμα στα μέσα σταθερής τροχιάς δεν λειτουργούν – αν και ξοδεύτηκαν τεράστια ποσά για την εγκατάστασή τους – οι ηλεκτρονικές πύλες προκειμένου να εμποδίζεται η επιβίβαση ατόμων χωρίς εισιτήριο. Μάλιστα, το κλείσιμο των πυλών στους σταθμούς του ΜΕΤΡΟ και του ΗΣΑΠ ήταν προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί έως τις 20 Δεκεμβρίου 2017. Βασική συνέπεια αυτών είναι οι πολίτες που προμηθεύονται και ακυρώνουν κανονικά τα ηλεκτρονικά τους εισιτήρια να νοιώθουν αδικημένοι εφόσον δεν υπάρχει κανένας έλεγχος.
Κατόπιν των ανωτέρω, δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα όσον αφορά στην οικονομική διαχείριση της Αττικό Μετρό Α.Ε., αλλά και κατά πόσο υπάρχει ειλικρινής βούληση από την Κυβέρνηση να διασφαλίσει ότι δεν θα πληρώνουν οι φορολογούμενοι τις υπέρογκες δαπάνες της.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1) Πώς εξηγείτε το γεγονός ότι η Αττικό Μετρό Α.Ε. σημειώνει συνεχώς ελλείμματα; Ποιες συγκεκριμένες δαπάνες της είναι ανελαστικές και γιατί και τι ποσοστό των συνολικών δαπανών καλύπτουν αυτές, ώστε να μπορούν να δικαιολογηθούν τα ελλείμματα;
2) Υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο και χρονοδιάγραμμα εξορθολογισμού για την εξάλειψη των ελλειμάτων και εάν ναι ποιο είναι αυτό;
3) Είναι στις προθέσεις σας η προσαρμογή στο ενιαίο μισθολόγιο του Δημοσίου των μισθολογικών αμοιβών της Αττικό Μετρό Α.Ε., αλλά και των ΔΕΚΟ γενικότερα;
4) Ποιος είναι ο χρονικός προγραμματισμός του Υπουργείου για την πλήρη λειτουργία των ηλεκτρονικών πυλών στα μέσα σταθερής τροχιάς;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Σπύρος Λυκούδης – Α’ Αθηνών
Γρηγόρης Ψαριανός – Β’ Αθηνών