22 Οκτωβρίου, 2015

«Αν περάσει αυτό το νομοσχέδιο, η παλαιά διαπλοκή θα γίνει νέα διαπλοκή»

Ομιλία του Γιώργου Αμυρά, βουλευτή Β' Αθήνας με το Ποτάμι, στην κατ’ άρθρο συζήτηση του νομοσχεδίου για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών καναλιών.

«Κύριε υπουργέ, είστε ικανότατος άνθρωπος αλλά δεν είστε ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ. Δεν γίνεται ένας υπουργός να αποφασίζει ποιο θα είναι το ύψος του μετοχικού κεφαλαίου των εταιρειών που διεκδικούν τις άδειες, πόσα κανάλια θα υπάρχουν και πόσα θα πληρώσουν για τις άδειες» ανέφερε ο βουλευτής Β’ Αθήνας με το Ποτάμι Γιώργος Αμυράς κατά την ομιλία του στην κατ’ άρθρο συζήτηση του νομοσχεδίου για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών καναλιών.

«Η απόφαση για το πόσα κανάλια θα είναι σε λειτουργία στη χώρα, με ποιο κόστος και πόσους εργαζόμενους δεν μπορεί να προέρχεται από ένα φυσικό πρόσωπο και δη από έναν υπουργό. Εάν συμβεί κάτι τέτοιο, η παλαιά διαπλοκή θα αλλάξει ρούχα και βάψιμο για να γίνει νέα διαπλοκή. Για εμάς στο «ΠΟΤΑΜΙ» αυτό είναι κομβικό σημείο, ζητούμε να αποσύρετε την διάταξη και να την αντικαταστήσετε με διαφορετική, που να δίνει την αποφασιστική αρμοδιότητα στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης».

Τέλος, ο κ. Αμυράς τόνισε ότι «δεν εμπιστευόμαστε κανέναν Παππά και κανέναν Γιαν-Παππά να αποφασίζει για κομμάτια της κοινωνίας, της οικονομίας και ήδη της δημοκρατίας».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι και κύριοι Υπουργοί, αυτό το νομοσχέδιο έχει ένα προβληματικό θέμα στον πυρήνα του, το ότι ένας άνθρωπος, - δεν θα σταματήσω να το λέω - ένα φυσικό πρόσωπο, ένας Υπουργός, σήμερα ο κ. Παππάς, αύριο κάποιος άλλος, θα αποφασίσει πόσα κανάλια θα λειτουργήσουν στη χώρα, με πόσα χρήματα θα πρέπει να πάρουν τις άδειες και με ποια κριτήρια όλα αυτά, ε, αυτό είναι το άλφα και το ωμέγα του κλειδοκράτορα της αδειοδότησης.

Κύριε Παππά, - εννοείται ότι δεν μιλώ προσωπικά - δεν σας εμπιστευόμαστε, δεν εμπιστευόμαστε κανέναν Παππά ή Γιαν-Παππά. Όποιος και να έρθει και να μας πει ότι εγώ αποφασίσω με αυτό το νομοσχέδιο, ποια κανάλια θα λειτουργούν, με πόσους εργαζόμενους και με πόσα χαρίσματα, θα του λέγαμε όχι. Πρέπει αυτή η αποφασιστική αρμοδιότητα να φύγει από τα χέρια σας και των επόμενων υπουργών, όποιοι και θα είναι στο βάθος των χρόνων και των δεκαετιών και να πάει αυτή η αποφασιστική αρμοδιότητα στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, συνταγματικώς κατοχυρωμένη Ανεξάρτητη Αρχή. Τι την έχουμε;

Πάμε, λοιπόν, να κάνουμε την υπερκομματική συναινετική διαδικασία στη Διάσκεψη των Προέδρων, να πληρώσουμε το Δ.Σ., να έχει νόμιμη σύνθεση και αυτό να αποφασίσει με δική σας γνωμοδότηση, αλλά όχι δική σας αποφασιστική διαδικασία, πόσα κανάλια χωράνε, με ποιον τρόπο και πώς θα γίνει η αδειοδότηση. Για εμάς αυτό είναι κρίσιμο.

Εμείς, θεωρούμε στο «ΠΟΤΑΜΙ», ότι εάν περάσει αυτό το νομοσχέδιο, στην ουσία η παλαιά διαπλοκή, απλώς, «θα αλλάξει ρούχα, θα αλλάξει βάψιμο στο πρόσωπο» και θα πάμε στη νέα διαπλοκή. Σκοπός εδώ είναι, να επιτύχουμε τρία πράγματα:

Πρώτον, υψηλό τίμημα για το Δημόσιο, με άμεσο και έμμεσο τρόπο.

Δεύτερον, να διασφαλίσουμε έναν κλάδο, που ήδη λειτουργεί. Εδώ και είκοσι πέντε χρόνια έχουμε ιδιωτικά ραδιόφωνα και οι ιδιωτικές τηλεοράσεις. Πρέπει αυτός ο κλάδος να εξακολουθήσει να υπάρχει, δεν μπορεί να βρεθούν την επομένη της αδειοδότησης χιλιάδες εργαζόμενοι και δεκάδες, ιδιαίτερα, επαρχιακοί, περιφερειακοί και μικρότερα κανάλια στο λουκέτο.

Διότι με αυτόν τον τρόπο, κύριε Υπουργέ, και πρέπει να το επισημάνω αγαπητοί συνάδελφοι, μπορεί να διευκολύνετε και να κάνετε φτηνή την είσοδο των νέων παικτών στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο, αλλά και φτηνή την έξοδο των παλαιών, οι οποίοι είναι υπερχρεωμένοι, χρωστάνε σε τράπεζες και οι τράπεζες, βεβαίως, ως γνωστόν θα τα πάρουν από τους φορολογούμενους για την ανακεφαλαιοποίηση και για χίλια δύο άλλα και γι' αυτό έχει μεγάλη σημασία να μας πείτε, πότε προβλέπεται το πέρας των διαδικασιών της αδειοδότησης.

Σας είπα, ότι το πρώτο είναι το υψηλό τίμημα, που θα έπρεπε το Δημόσιο με άμεσους ή έμμεσους τρόπους να απολαύσει.

Το δεύτερο, είναι η διασφάλιση της λειτουργίας ενός κλάδου, που εδώ και είκοσι πέντε χρόνια υπάρχει.

Το τρίτο και βασικό σημείο είναι το σπάσιμο της διαπλοκής.

Δε γίνεται, κύριε Υπουργέ, να συγκεντρώνετε εξουσίες στο πρόσωπο ενός ανθρώπου, το δικό σας πρόσωπο και να καθίσταται έτσι το πρόσωπό σας και ευάλωτο σε πιέσεις ή δεν ξέρω τι άλλο της διαπλοκής ή και πρόθυμο να δώσει το χέρι κάτω από το τραπέζι σε οποιονδήποτε μεγαλοκαναλάρχη ή παλιό ή νέο.

Σε καμία δυτική χώρα του κόσμου, η αδειοδότηση δεν γίνεται με αυτόν τον τρόπο, δηλαδή, ότι δεν αποφασίζει ένας Υπουργός.

Άρα, για εμάς στο «ΠΟΤΑΜΙ» αυτό είναι κομβικό σημείο, ζητούμε να αποσύρετε την διάταξη και να την αντικαταστήσετε με διαφορετική, που να δίνει την αποφασιστική αρμοδιότητα στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης και θα σκεφτούμε τη στάση μας έναντι του νομοσχεδίου.

Τώρα, επί των άρθρων. Αντιλαμβάνεστε, ότι το άρθρο 2 που αναφέρεται στη δυνατότητα του Υπουργού να αποφασίζει τον αριθμό και την τιμή των αδειών, το θεωρούμε αδιανόητο, το θεωρούμε τη μουσική υπόκρουση στο τανγκό νέας διαπλοκής, Υπουργός, νεοκαναλάρχες, παλαιοκαναλάρχες και δεν ξέρω ποιοι.

Για να φύγει αυτό από το βλέμμα μας, παρακαλούμε αποσύρετε αυτό το άρθρο.

Άρθρο 3, θέλω να ρωτήσω – το ρώτησα και την προηγούμενη φορά - αν οι δήμοι, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης μπορουν να αιτηθούν σε συνδυασμό μεταξύ τους μια άδεια, δηλαδή, σχήματα κοινοπραξιών, δεδομένου ότι δεν υπάρχει Δήμος σήμερα, που να έχει αποθεματικό για να φτιάξει μετοχικό κεφάλαιο 8 εκατ. ευρώ και να διεκδικήσει, για παράδειγμα, μια πανελλαδική άδεια.

Επίσης, προτείνουμε και λάβετέ το υπόψη σας, να δοθεί και στα πανεπιστήμια η δυνατότητα δικαιώματος συμμετοχής στη διαδικασία. Δηλαδή, Ν.Π.Δ.Δ..

Άρθρο 4. Το άρθρο 4 ορίζει τα κατώτατα χρηματικά όρια για το μετοχικό κεφάλαιο. Από πού προκύπτουν αυτά τα 8 εκατομμύρια για παράδειγμα; Γιατί 8 εκατομμύρια και όχι 108 εκατομμύρια ή 4 εκατομμύρια ευρώ; Παρακαλούμε δώστε μας μια συγκεκριμένη απάντηση. Είναι η τέταρτη φορά που επαναφέρω αυτό το ερώτημα.

Με Κ.Υ.Α. να αποφασίσουν οι δύο Υπουργοί Επικρατείας και Οικονομικών, ποιο θα είναι το όριο του μετοχικού κεφαλαίου εταιρειών που θα διεκδικήσουν άδεια για περιφερειακά κανάλια. Δηλαδή, θα το αποφασίσει πάλι ο Υπουργός;

Κύριε Υπουργέ μου, είστε ικανότατος άνθρωπος, πολυτάλαντος, αλλά δεν είστε ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ. Δεν γίνεται ένας Υπουργός να τα αποφασίζει όλα. Ποιο θα είναι το ύψος του μετοχικού κεφαλαίου εταιρειών που διεκδικούν άδειες, πόσους εργαζόμενους θα έχουν, πόσα θα πληρώσουν, πόσα κανάλια. Δεν γίνεται αυτό το πράγμα.

Σε όλο το δυτικό κόσμο η αδειοδότηση γίνεται διαφορετικά. Αποφασίζετε τον αριθμό των αδειών; Την τιμή εκκίνησης του τιμήματος; Τα αποφασίζετε. Εάν τα αποφασίζετε αυτά, τι έμεινε; Στο κάτω-κάτω, για ποιο λόγο δεν δίνετε τη δυνατότητα αυτή σε μια Ανεξάρτητη Αρχή να το αποφασίσουν; Είναι κομβικό κύριοι συνάδελφοι, θα το βρούμε μπροστά μας. Σας επαναλαμβάνω, ότι δεν πρόκειται να πάμε από το ταγκό της παλιάς διαπλοκής στα τσάμικα της νέας.

Άρθρο 5. Για την υποχρέωση ονομαστικοποίησης των μετοχών. Εδώ, έχουμε ζήτημα. Έχουμε άλλη ρύθμιση για τις αλλοδαπές Α.Ε. και άλλη ρύθμιση για τις ημεδαπές. Οι μετοχές των ημεδαπών εταιρειών πρέπει να ανήκουν σε δεύτερο επίπεδο σε φυσικά πρόσωπα, ενώ οι αλλοδαπές απαλλάσσονται. Γιατί αυτό;

Άρθρο 6. Για την υποχρέωση για το πόθεν έσχες και τις αρνητικές προϋποθέσεις στα ασυμβίβαστα. Εδώ θεωρούμε πολύ θετικό ότι αυστηροποιήσατε τις προϋποθέσεις. Πολύ θετικό.

Άρθρο 7. Για τον τεχνολογικό εξοπλισμό και την κτιριακή υποδομή που θα πρέπει να έχουν μέσα σε ένα 6μηνο οι νέοι παίκτες του παιχνιδιού, να έχουν πληρώσει. Το ΕΣΡ μας λέει στο υπόμνημα που είδαμε, ότι δεν διαθέτει τις αναγκαίες γνώσεις για τον καθορισμό των ελάχιστων τεχνικών προδιαγραφών ανά κατηγορία άδειας λειτουργίας. Επομένως, θέλουμε να δούμε ποιος θα αποφασίσει τις τεχνικές προδιαγραφές; Το ΕΣΡ λέει ότι «εγώ δεν μπορώ να κάνω αυτή τη δουλειά, δεν έχω ούτε την τεχνογνωσία, ούτε τον κόσμο». Άρα, ποιος;

Άρθρο 8. Τα είπαμε και νωρίτερα και με τους εκπροσώπους της ΕΡΤ. Η κρατική παρέμβαση ως προς το περιεχόμενο πρέπει να είναι συγκρατημένη. Εγώ έθεσα το ζήτημα της μετάδοσης του βραδινού κεντρικού δελτίου ειδήσεων της ΕΡΤ με ταυτόχρονη διερμηνεία στη νοηματική γλώσσα σε κάποιο άλλο από τα κανάλια της ΕΡΤ, δηλαδή, την ΕΡΤ HD και επίσης, ο καθορισμός ζώνης για την αναγραφή υποτίτλων να είναι σε μια ανθρώπινη ώρα, δηλαδή, όχι στις τρεις τα ξημερώματα και μετά, που μπαίνουν οι υπότιτλοι για τους κωφούς και τα βαρήκοα άτομα.

Άρθρο 9. Είναι το γνωστό ζήτημα με τον ελάχιστο αριθμό εργαζομένων – απασχολουμένων στο σταθμό. Παρακαλούμε πείτε μας με ποια μεθοδολογία. Το ρώτησα και στις προηγούμενες συνεδριάσεις. Με ποια μεθοδολογία αποφασίσατε για παράδειγμα, στις εθνικές εμβέλειες να είναι 400 άτομα και όχι 800 άτομα ή όχι 200. Υπάρχει ένας κρατικός παρεμβατισμός. Αυτό δείχνει έλλειψη γνώσης των τεχνολογικών εξελίξεων.

Εάν υποθέσουμε ότι ένα κανάλι, που πάρει την άδεια και έχει 401 εργαζόμενους, θέλει να αγοράσει μετά μία τεχνολογία - που σας λέω εγώ την έχουν φτιάξει Έλληνες – ρομποτική. Όπως ξέρετε τα περισσότερα κανάλια δεν έχουν κάμεραμαν μέσα στα στούντιο, έχουν ρομποτικές κάμερες. Τι θα γίνει; Θα πρέπει να τους απολύσει; Όχι. Θα τους έχει για να κάνουν τι; Θέλω να πω, ότι εδώ η τεχνολογία η ίδια θα οδηγήσει σε προβλήματα που θα τα βρείτε και θα τα βρούμε όλοι μπροστά μας και πάνω απ’ όλα, θα τα βρουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι.

Άρθρο 10. Εξασφαλίζεται και με ποιο τρόπο η βιωσιμότητα εκείνων των καναλιών που θα πάρουν την άδεια; Μπορεί να πάρουν φέτος την άδεια και του χρόνου να φαλιρίσουν. Εμείς προτείνουμε ότι θα πρέπει να υπάρχει από το ΕΣΡ ή από μια άλλη επιτροπή, μια ομάδα, ας φέρουμε τους καλύτερους, να περάσουν από κόσκινο την ελληνική αγορά τηλεοπτική και ραδιοφωνική και σε εθνικό και σε τοπικό επίπεδο και βάση μιας κατάθεσης ενός business plan και ενός πλάνου στρατηγικής να θέσουμε τα όρια της βιωσιμότητας κάθε υποψηφίου κατά τη διάρκεια της αδείας.

Άρθρο 11. Θέλω να ρωτήσω πότε θα δημοσιευθεί η σχετική προκήρυξη από το ΕΣΡ.

Άρθρο 13. Για την τιμή εκκίνησης έχω μιλήσει και δεν χρειάζεται να επανέλθω σε αυτό ξανά. Επίσης, στο άρθρο 13 στις παραγράφους 1, 2 και 5 αναφέρεται ότι το ΕΣΡ, που σήμερα δεν το είδαμε από δω, περαστικό ήταν, δικαιούται να ματαιώσει το διαγωνισμό. Οι έλεγχοι για το αν τηρούνται οι φορολογικές και άλλες υποχρεώσεις του αδειούχου δεν θα πρέπει να γίνονται από το ΕΣΡ, θα πρέπει να γίνονται από τις οικείες εφορίες, από τις φορολογικές αρχές. Το ίδιο το ΕΣΡ λέει ότι δεν έχει τις γνώσεις, δεν έχει τους ειδικούς. Μην την πάθουμε σαν τη λίστα Λαγκάρντ που το Υπουργείο Οικονομικών και το ΣΔΟΕ δεν είχαν τους ειδικούς αναλυτές για να την τρέξουν και χάναμε χρόνο και φθάσαμε σχεδόν στο όριο της παραγραφής.

Άρθρο 14. Στην παράγραφο 9, ο Υπουργός μπορεί να καθορίζει με υπουργική απόφαση και να αναπροσαρμόζει το ποσό των ιδίων κεφαλαίων που πρέπει μια επιχείρηση να έχει καθόλη τη διάρκεια ισχύος της άδειας. Και αυτό ο Υπουργός το καθορίζει;

Εμείς πάντως διαφωνούμε με αυτή τη διάταξη, γιατί άλλο ο Υπουργός να αποφασίζει την ενεργοποίηση της ρήτρας σε περίπτωση μη υγιούς σχέσης των ιδίων κεφαλαίων και άλλο να αναπροσαρμόζει εκείνος τα όρια. Να το δούμε διευκρινιστικά παρακαλώ στην απάντησή σας.

Άρθρο 15, για το λόγο ανάκλησης αδείας. Εδώ παραβιάζεται η αρχή της αναλογικότητας. Η ίδια κύρωση επιβάλλεται για διαφορετικής βαρύτητας πράξεις. Παρακαλώ δείτε την περίπτωση του άρθρου 15, 1 ε και την περίπτωση 1 ι και θα καταλάβετε.

Θα ήθελα να αναφερθώ στο θέμα της εθνικής επικοινωνίας. Βέβαια δεν προϋποτίθεται, αλλά δεν βλέπουμε την υπογραφή του Υπουργού Εξωτερικών και έχουμε την αίσθηση ότι εδώ ο ένας θα επικαλύπτει τον άλλο, το Υπουργείο Εξωτερικών θα επικαλύπτει το δικό σας Υπουργείο. Με ποιο τρόπο αυτή η αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων θα αποφευχθεί;

Άρθρο 43. Το άρθρο 43 δεν ξέρω αν το προσέξατε. Αναφέρει για επιδότηση κατά 75% των διδάκτρων φοίτησης για κάθε ανήλικο τέκνο για μια τριετία, εκείνων των εργαζομένων, που επιστρέφουν στην Ελλάδα. Και σας ξαναλέω τώρα ή μάλλον σας το λέω για πρώτη φορά, στην Ελλάδα του Φ.Π.Α του 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση θα έχουμε πάλι κάποια προνόμια για λίγους και οι πολλοί να πληρώνουν;

Τέλος, για το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, εμείς λέμε άλλο ένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου για να μπουν πάλι ημέτεροι, σε μια εποχή που το κράτος θα έπρεπε να γίνει… Με μετατάξεις, μάλιστα από την ΕΡΤ κυρίως. Γιατί δεν θα έχει έξοδα αυτός οργανισμός; Βεβαίως και θα έχει, θα μας τρελάνετε; Τότε για ποιο λόγο ξεκινάει με 24.000 € το μετοχικό κεφάλαιο; Δεν θα έχει; Ναι, καλά. Τότε να ξεκινήσουμε με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 1 € κι εκεί να μείνει.

Τέλος, επαναλαμβάνω και καταλήγω και ευχαριστώ κ. Πρόεδρε και κύριοι συνάδελφοι για την ανοχή σας, εμείς ζητάμε ξανά και θα σας το ξαναπώ κ. Παππά, αποσύρετε από τον εαυτό σας τον μανδύα του παντοκράτορα της αδειοδότησης και της ρύθμισης του τηλεοπτικού τοπίου. Αυτά πρέπει οι ανεξάρτητες αρχές να τα ρυθμίζουν και να υπόκεινται, βεβαίως, σε λογοδοσία και σε έλεγχο. Σας ευχαριστώ πολύ.

Γιώργος Αμυράς - Β' Αθήνας