Το πρόσφατο τραγικό δυστύχημα στον Κηφισό, που είχε σαν αποτέλεσμα τον θάνατο δύο ανθρώπων και τον σοβαρό τραυματισμό τρίτου, έφερε για άλλη μια φορά στην επικαιρότητα την χαώδη κατάσταση που επικρατεί στη χώρα μας γύρω από τα μέτρα οδικής ασφάλειας, κυρίως σε ότι αφορά την κίνηση βαρέων οχημάτων. Στο συγκεκριμένο περιστατικό διαπιστώθηκε πως η φονική νταλίκα είχε παραποιημένα πιστοποιητικά, καθώς κυκλοφορούσε με ασφαλιστήριο, πινακίδες και άδεια κυκλοφορίας άλλου οχήματος, όπως επίσης και ότι ο οδηγός ήταν υπό την επήρεια αλκοόλ, γεγονός που προφανώς συνέβαλε στο να χάσει τον έλεγχο του οχήματος.
Οι υπάρχοντες έλεγχοι αποδεικνύονται, τελικά, πολύ κατώτεροι των αναγκών, παρά το γεγονός ότι η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας του ελληνικού Κοινοβουλίου με έκθεσή της, η οποία συντάχθηκε με ομοφωνία, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, αναφέροντας ότι ο δείκτης των οδικών τροχαίων ατυχημάτων είναι κατά πολύ μεγαλύτερος από εκείνον των ευρωπαϊκών χωρών και εισηγείται αυστηροποιήσεις στις ποινές των οδηγών βαρέων οχημάτων. Αλλά και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής οι πολιτικές για την οδική ασφάλεια αποτελούν ουσιαστική προτεραιότητα και για τον λόγο αυτό έχει συνταχθεί πρόταση με σκοπό να βελτιωθούν τα πρότυπα οδικής ασφάλειας μέσω καλύτερων κανόνων για την κατάρτιση των επαγγελματιών οδηγών.
Ο βουλευτής Β΄ Αθηνών με το Ποτάμι, Γρηγόρης Ψαριανός, σε ερώτησή του στους Υπουργούς Εσωτερικών και Υποδομών & Μεταφορών, ζητά να τον πληροφορήσουν για τον αριθμό και τα αποτελέσματα των ελέγχων που έχουν πραγματοποιηθεί έως τώρα, για τις κάμερες-ραντάρ και τον βαθμό λειτουργίας τους, για τα κλιμάκια ελέγχων ανά Υπουργείο, αλλά και για το εάν προτίθενται να αυστηροποιήσουν τις ποινές για τους οδηγούς βαρέων οχημάτων, ιδιαίτερα δε όταν η παράβαση έχει ως αποτέλεσμα αφαίρεση ανθρώπινης ζωής.
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης, έχει ως εξής:
Προς: α) τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών και β) τον Υπουργό Εσωτερικών
ΘΕΜΑ: «Έλεγχοι βαρέων οχημάτων εμπορευματικών οδικών μεταφορών»
Σύμφωνα με την Έκθεση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, τα οδικά τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας παρουσιάζουν ξεχωριστό ενδιαφέρον για την ευρωπαϊκή πραγματικότητα, διότι ο σχετικός δείκτης είναι πολύ μεγαλύτερος από εκείνων των ευρωπαϊκών χωρών, κυρίως των βορείων. Η δε πιθανότητα τραυματισμού του οδηγού ενός οχήματος που εμπλέκεται σε οδικό ατύχημα, μειώνεται όσο πιο βαρύ είναι το όχημα. Αυτό σημαίνει πως οι οδηγοί βαρέων οχημάτων είναι πιο ασφαλείς σε σχέση με τους οδηγούς λοιπών οχημάτων, γι’ αυτό άλλωστε και η Έκθεση της Επιτροπής εισηγείται περαιτέρω αυστηροποιήσεις στις ποινές των οδηγών βαρέων οχημάτων.
Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία ελέγχου μεταφερόμενων εμπορευμάτων, λειτουργίας ταχογράφου, άδειας κυκλοφορίας και πινακίδων, αριθμού πλαισίου, δελτίου ΚΤΕΟ, κατάστασης οχήματος, παρακολούθησης διαδρομής εισόδου-εξόδου στη χώρα, οι υπάρχοντες έλεγχοι αποδεικνύονται κατώτεροι των αναγκών.
Επιπλέον, κοινή πρακτική αποτελεί η μη σύμπτωση του αριθμού της άδειας του τράκτορα με εκείνον του ρυμουλκούμενου μέρους, ιδιαίτερα όσον αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές όπου το ρυμουλκούμενο μέρος αφήνεται από έναν τράκτορα στο λιμάνι αποχώρησης και παραλαμβάνεται από άλλον τράκτορα στο λιμάνι υποδοχής.
Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτων από εργατικά ατυχήματα στις βιομηχανικές χώρες. Οι συνηθέστερες αιτίες πρόσκλησης ατυχημάτων από οδηγούς βαρέων οχημάτων είναι η κόπωση και η υπερβολική ταχύτητα. Για την Ευρωπαϊκή Έπιτροπή η κατάρτιση και εκπαίδευση των οδηγών αποτελεί προτεραιότητα των πολιτικών για την οδική ασφάλεια. Για τον λόγο αυτό συνέταξε πρόταση με σκοπό να βελτιωθούν τα πρότυπα οδικής ασφάλειας μέσω καλύτερων κανόνων για την κατάρτιση των επαγγελματιών οδηγών. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε της πρόταση της Ε.Ε. και στις 13/3/2018 ψήφισε την έγκριση των κανόνων για την βελτίωση των απαιτήσεων κατάρτισης για τους επαγγελματίες οδηγούς ενώ τον Ιούνιου του 2018 το Συμβούλιο θα εγκρίνει επίσημα την νέα αυτή Οδηγία.
Στο πλαίσιο των ανωτέρω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
(1) Πόσοι και τι είδους έλεγχοι έγιναν το 2016, το 2017 και τους πρώτους μήνες του 2018 σε οχήματα εμπορευματικών οδικών μεταφορών ανά κατηγορία (βαρέα, ημιφορτηγά, κ.α.);
(2) Κατά την ανωτέρω χρονική περίοδο, πόσοι έλεγχοι σχετικά με την κατανάλωση αλκοόλ και τις ώρες οδήγησης έγιναν στους επαγγελματίες οδηγούς;
(3) Ποια τα αποτελέσματα των ανωτέρω ελέγχων, τι πρόστιμα και τι ποινές επιβλήθηκαν; Ποιες ποινές εκτελέστηκαν και τι ποσό προστίμων εισπράχθηκε;
(4) Ποια η διαδικασία ελέγχου νομιμότητας εισόδου και εξόδου εμπορευματικών οχημάτων οδικών μεταφορών από την χώρα;
(5) Ποιο είναι το πλήθος των προσωπικού ανά ερωτώμενο Υπουργείο που συμμετέχει ενεργά σε κλιμάκια ελέγχων;
(6) Σε τι νομοθετικές ενέργειες σκοπεύετε να προβείτε, προκειμένου να επιλυθεί το ζήτημα της μη σύμπτωσης των αδειών του τράκτορα και του ρυμουλκούμενου μέρους;
(7) Σε τι βαθμό εφαρμόζεται η απαγόρευση διέλευσης των φορτηγών από τους παράδρομους όπως προβλέπεται στην παράγραφο 8 του άρθρου δεύτερου του Ν. 4388/2016 (Α’/93)
(8) Έχει υπολογιστεί σε τι βαθμό λειτουργούν οι κάμερες-ραντάρ της Τροχαίας για την καταγραφή ταχύτητας στα εθνικά δίκτυα;
(9) Είναι στις προθέσεις σας η περαιτέρω αυστηροποίηση των ποινών για τους οδηγούς βαρέων οχημάτων, ιδιαίτερα δε όταν η παράβαση έχει ως αποτέλεσμα αφαίρεση ανθρώπινης ζωής;
Ο ερωτών βουλευτής
Γρηγόρης Ψαριανός – Β’ Αθηνών