19 Οκτωβρίου, 2016

«Τρέμετε λαθρέμποροι!»

Πρεμιέρα έκανε ο νέος αυξημένος ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης στις 15 Οκτωβρίου και θα ακολουθήσει η αύξηση στο πετρέλαιο κίνησης στις αρχές του νέου έτους.

Και ενώ οι καταναλωτές αναγκάζονται να πληρώνουν ακριβότερα, ώστε να αυξηθούν τα κρατικά έσοδα, το υπουργείο Οικονομικών δεν θεωρεί απαραίτητο να κινητοποιήσει τον ελεγκτικό μηχανισμό του με στόχο τον περιορισμό του λαθρεμπορίου και, άρα, την διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου.

Με αφορμή τα απογοητευτικά στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων εσόδων, που δημοσιεύτηκαν χθες, ο βουλευτής Β’ Αθηνών με το Ποτάμι, Γρηγόρης Ψαριανός, κατέθεσε σχετική ερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομικών.

Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά για την ανυπαρξία του ελεγκτικού μηχανισμού. Συγκεκριμένα, το 2014 διενεργήθηκαν 27.365 έλεγχοι για λαθρεμπόριο και βεβαιώθηκαν παραβάσεις 18 εκατ. ευρώ, το 2015 οι έλεγχοι μειώθηκαν σε 8.859 και καταλογίστηκαν 13,78 εκατ. ευρώ για παραβάσεις. Όσο για το α’ εξάμηνο του 2016 οι έλεγχοι ήταν μόλις 1.702, ενώ κατασχέθηκε ένα ολόκληρο ντεπόζιτο αυτοκινήτου αμόλυβδης βενζίνης, συγκεκριμένα η τεράστια ποσότητα των 60 λίτρων!

Όπως εύκολα συνάγει κανείς, ο πόλεμος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΞΕΛ κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων είναι αμείλικτος!

Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

Προς τον Υπουργό Οικονομικών

Θέμα: Περισσότεροι φόροι, λιγότεροι έλεγχοι, μεγαλύτερο λαθρεμπόριο, μειωμένα δημόσια έσοδα

Με την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης από τις 15 Οκτωβρίου, οι καταναλωτές το πληρώνουν ακριβότερα, ενώ από την αρχή του επόμενου έτους οι αυξήσεις θα αφορούν και το πετρέλαιο κίνησης. Ωστόσο, η διεύρυνση των αποστάσεων μεταξύ των φόρων σε πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης που προκύπτουν λόγω των ανατιμήσεων, φαίνεται πως δεν είναι επαρκής λόγος για το υπουργείο Οικονομικών για να κινητοποιήσει τον ελεγκτικό μηχανισμό του με στόχο τον περιορισμό του λαθρεμπορίου και, άρα, την διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου.

Αντίθετα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου, τα οποία δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» στις 18/10, από το 2014 μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2016 οι έλεγχοι έχουν σχεδόν σταματήσει αντί να αυξηθούν, όπως θα ήταν λογικό.

Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από την ανάλυση των δεδομένων, από τους 27.365 ελέγχους που είχαν διενεργηθεί το 2014, στο πρώτο εξάμηνο του 2016 έχουν διενεργηθεί μόλις 1.702.

Ειδικότερα:

Το 2014 διενεργήθηκαν 27.365 με συνολικά βεβαιωμένο ποσό από το λαθρεμπόριο ύψους 18 εκατ. ευρώ.

Το 2015 οι έλεγχοι μειώθηκαν κατά 67,6% και συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκαν 8.850 έλεγχοι. Το ποσό που βεβαιώθηκε έφθασε στα 13,78 εκατ. ευρώ.

Το πρώτο εξάμηνο του 2016 πραγματοποιήθηκαν 1.702 έλεγχοι με το ποσό που βεβαιώθηκε να ανέρχεται σε 1,97 εκατ. ευρώ. Στο ίδιο διάστημα κατασχέθηκαν μόλις 60 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης(!) και 6.260 λίτρα πετρελαίου κίνησης.

Το εξαιρετικά φιλόδοξο σύστημα εισροών – εκροών που κόστισε στο Ελληνικό Δημόσιο δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, αν και έχει εγκατασταθεί στο 99% των πρατηρίων και στέλνει κανονικά τα στοιχεία στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, κανείς δεν τα ελέγχει και αξιοποιεί με την δικαιολογία πως η συγκεκριμένη υπηρεσία είναι υποστελεχωμένη.

Πρόσφατα άλλωστε, σε έρευνα που παρουσίασε ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), και αφορούσε σε 150 πρατήρια στην Αττική, απεδείχθη πως μία στις έξι αντλίες (14,5%) παραδίδει λιγότερο καύσιμο από αυτό που πληρώνουν οι καταναλωτές, με τις αποκλίσεις να φθάνουν έως και το 9,5%, ενώ ο ίδιος ο ΣΕΕΠΕ εκτιμά την απώλεια εσόδων από το λαθρεμπόριο καυσίμων σε 250-300 εκ. το χρόνο.

Επιπροσθέτως, ο ΣΕΕΠΕ καταγγέλλει ότι:

Το σύστημα ελέγχου εισροών - εκροών όγκου καυσίμων, αν και έχει εγκατασταθεί από τον Μάιο του 2016, δεν λειτουργεί στις φορολογικές αποθήκες

Εκκρεμούν οι αποφάσεις για τους σταθμούς αεροπορικών καυσίμων καθώς η ισχύουσα απόφαση είναι ανεφάρμοστη.

Εκκρεμεί η έκδοση ΚΥΑ για μαρίνες, εργοτάξια, χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων ΚΤΕΛ και ελεύθερες αποθήκες καυσίμων, όπως επίσης για τις προδιαγραφές και τη διαδικασία εγκατάστασης GPS στα βυτιοφόρα.

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1. Για ποιους λόγους οι έλεγχοι μειώθηκαν τόσο δραματικά φτάνοντας τον πρώτο χρόνο της διακυβέρνησης σας να είναι λιγότεροι κατά 67% σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά και το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς που διανύουμε να τείνουν να μηδενιστούν;

2. Αληθεύει ότι η ανεπάρκεια του προσωπικού έχει ως αποτέλεσμα όχι μόνο να μην γίνονται αυτοψίες αλλά να μην ελέγχονται ούτε τα στοιχεία εισροών-εκροών που αποστέλλονται ηλεκτρονικά από τα πρατήρια, εφόσον δεν είναι δυνατή η επεξεργασία και αξιοποίηση των στοιχείων αυτών, ενώ δεν έχουν πιστοποιηθεί και τα λογισμικά των συστημάτων;

3. Υπάρχει σχεδιασμός για την αντιμετώπιση του προβλήματος υποστελέχωσης των συγκεκριμένων υπηρεσιών;

4. Τι πρόβλεψη υπάρχει για το β’ εξάμηνο του ‘16 ώστε να επιτευχθεί η αναγκαία εντατικοποίηση των ελέγχων με σκοπό την αύξηση των αποτελεσμάτων στην κατεύθυνση της αναγκαίας πάταξης του λαθρεμπορίου;

5. Γιατί δεν λειτουργεί ένα σύστημα που κόστισε δεκάδες εκατομμύρια στο ελληνικό Δημόσιο και έχει τεθεί σε εφαρμογή εδώ και μερικά χρόνια;

6. Πώς και πότε θα συμπληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο για τα συστήματα εισροών-εκροών;

7. Θεωρείτε ότι, δεδομένων όλων αυτών των ανεπαρκειών και δυσχερειών, τελικά οι αυξήσεις που υπεβλήθησαν θα αποφέρουν αξιοσημείωτα έσοδα στο δημόσιο, ή τελικά εκτός του ότι επιδεινώνουν περαιτέρω την έτσι κι αλλιώς δυσχερή κατάσταση των ελληνικών νοικοκυριών θα οδηγήσουν για άλλη μια φορά σε μείωση της κατανάλωσης και άρα και των δημοσίων εσόδων;

8. Υπάρχει τυχόν σχεδιασμός για επανεξέταση της φορολογίας στα καύσιμα, δεδομένων και των εκτιμήσεων του ΙΟΒΕ ότι οι αυξήσεις οδηγούν σε μείωση της κατανάλωσης και των εσόδων του Δημοσίου, με αποτέλεσμα οι επιπτώσεις στους στόχους του προϋπολογισμού να είναι ακόμα δυσμενέστερες συνυπολογιζομένης της αύξησης της παραβατικότητας και της μείωσης της οικονομικής δραστηριότητας;

Ο ερωτών βουλευτής
Ψαριανός Γρηγόρης – Β΄ Αθηνών

Σχετικά