Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Και όμως διαπιστώθηκε και αυτό: Πάνω από 15 πρατήρια καυσίμων στην Αττική να διαθέτουν το υγραέριο κίνησης σε τιμή χαμηλότερη του διυλιστηριακού κόστους! Και επειδή ασφαλώς δεν είναι δυνατόν οι ιδιοκτήτες των πρατηρίων να ζημιώνονται οικειοθελώς, είναι προφανές ότι το προϊόν που διαθέτουν προέρχεται από υγραέριο βιομηχανίας, το οποίο υπόκειται σε χαμηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης, οπότε επωφελούνται από την διαφορά του φόρου. Άλλωστε, στα 40 εκατομμύρια υπολογίζεται η ετήσια φοροδιαφυγή από την λαθρεμπορία αυτή που πραγματοποιείται από οργανωμένα κυκλώματα, ενώ εκτιμάται ότι αφορά, δυστυχώς, πάνω από το 25% του συνόλου του υγραερίου κίνησης που διατίθεται στην ελληνική αγορά.
Το θέμα φέρνει με ερώτησή του στη Βουλή ο βουλευτής Β΄ Αθηνών με το Ποτάμι, Γρηγόρης Ψαριανός, ζητώντας από τους Υπουργούς Οικονομικών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας να ενημερώσουν για το πόσοι έλεγχοι έχουν πραγματοποιηθεί σε πρατήρια πώλησης υγραερίου κινητήρων (κίνηση οχημάτων) και σε σταθμούς διανομής-πώλησης εμφιαλωμένου υγραερίου, τι αποτελέσματα έχουν φέρει οι έλεγχοι αυτοί, καθώς επίσης πώς σκοπεύουν να αντιμετωπίσουν τις τυχόν ελλείψεις στην υποδομή των ελέγχων.
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης, έχει ως εξής:
Προς τους Υπουργούς
1) Οικονομικών
2) Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Θέμα: «Κυκλώματα λαθρεμπορίας στην αγορά υγραερίου κίνησης;»
Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, ανεξέλεγκτο παραμένει το λαθρεμπόριο στην αγορά υγραερίου κίνησης, με μεγάλες και οργανωμένες εταιρίες του κλάδου να κάνουν λόγο για ετήσια φοροδιαφυγή της τάξης των 40 εκατ. ευρώ καθώς εκτιμάται ότι πάνω από το 25% του συνόλου του υγραερίου κίνησης που πωλείται στην Ελλάδα προέρχεται από υγραέριο βιομηχανίας το οποίο υπόκειται σε χαμηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης.
Χαρακτηριστικό είναι ότι πάνω από 15 πρατήρια στην Αττική διαθέτουν το υγραέριο κίνησης σε τιμή χαμηλότερη του διυλιστηριακού κόστους, όπως προκύπτει από τα στοιχεία των δελτίων τιμών. Είτε λοιπόν οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις έχουν αποφασίσει να δουλεύουν συστηματικά με ζημιά είτε διαθέτουν βιομηχανικό υγραέριο ως υγραέριο κίνησης επωφελούμενοι την διαφορά του φόρου.
Παράγοντες της αγοράς, σύμφωνα με τα ίδια δημοσιεύματα, τονίζουν πρωτίστως την απουσία ελέγχων λόγω ανεπαρκούς στελέχωσης των ελεγκτικών μηχανισμών και της ελλιπούς οικονομικοτεχνικής υποδομής τους (τελωνεία, Γενική Γραμματεία Εμπορίου, ΚΕΔΑΚ κ.λπ.)
Οι συνέπειες από την παράνομη δράση των επιτήδειων και την ανέλεγκτη αγορά του υγραερίου κίνησης είναι ιδιαίτερα σοβαρές τόσο για τους καταναλωτές όσο και για το κράτος αλλά και για τις νόμιμες επιχειρήσεις του κλάδου. Πλην της απώλειας δημοσίων εσόδων λόγω διαφυγόντων φόρων και δασμών, απειλείται η ομαλή λειτουργία της αγοράς καυσίμων λόγω αθέμιτου ανταγωνισμού ενώ δεν διασφαλίζεται η προστασία των καταναλωτών καθώς όπου υπάρχουν «πειραγμένες» αντλίες, οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων παραλαμβάνουν βιομηχανικό υγραέριο ακατάλληλων προδιαγραφών και φυσικά μικρότερης ποσότητας.
Κατόπιν των ανωτέρω και όσον αφορά την τελευταία τριετία, ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί:
1. Πόσοι έλεγχοι έχουν γίνει σε πρατήρια πώλησης υγραερίου κινητήρων (κίνηση οχημάτων) και σε σταθμούς διανομής-πώλησης εμφιαλωμένου υγραερίου;
2. Ποιος είναι ο αριθμός των παραβάσεων που διαπιστώθηκαν και επιβλήθηκαν οι σχετικές φορολογικές και τελωνειακές κυρώσεις;
3. Ποιο είναι το ύψος των καταλογισθέντων και εισπραχθέντων προστίμων;
4. Ενδέχεται να ληφθούν κάποια μέτρα για την αντιμετώπιση των ελλείψεων στους ελεγκτικούς μηχανισμούς αλλά και στην οικονομικοτεχνική υποδομή αυτών;
Ο ερωτών βουλευτής
Γρηγόρης Ψαριανός – Β’ Αθηνών