Στη συζήτηση επί των άρθρων του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιόνιο Πανεπιστήμιο και άλλες διατάξεις» ο βουλευτής Αττικής και Γραμματέας Κοινοβουλευτικού Έργου του Ποταμιού, Γιώργος Μαυρωτάς, κατά την έναρξη της ομιλίας του, τόνισε με έμφαση την μη πρόσκληση της ΑΔΙΠ από την ακρόαση φορέων, καθώς φαίνεται ότι το Υπουργείο δεν λαμβάνει υπόψη τη γνώμη της, αλλά αντίθετα είναι σε μια διαδικασία αποδόμησής της. Μάλιστα αυτός είναι και ο λόγος που οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις δεν έρχονται με Π.Δ. αλλά με νόμο, καθώς στην περίπτωση του Π.Δ. θα ήταν απαραίτητη η γνωμοδότησή της.
Στο παρόν νομοσχέδιο, συνέχισε ο κ. Μαυρωτάς, διατηρείται η χωροταξική πολυδιάσπαση αδυνατίζοντας την έννοια του Πανεπιστημιακού Campus που πρέπει να υπάρχει για τα ΑΕΙ, παρότι ένα από τα σημεία κριτικής στην εξωτερική αξιολόγηση του ΤΕΙ Ηπείρου τον Μάρτιο του 2016, ήταν η διασπορά των τμημάτων. Μάλιστα υπενθύμισε ότι η τότε πρόταση ήταν να υπάρχουν δύο κέντρα: τα Γιάννενα και η Άρτα. Φαίνεται λοιπόν όπως σχολίασε, ότι η πολιτική πίεση υπερίσχυσε της ακαδημαϊκής βελτιστοποίησης και ας επικαλείται ο κ. Υπουργός τον Μακρόν και τις σύγχρονες τάσεις.
Σχετικά με την τροπολογία που κατέθεσε το Ποτάμι για την νομοθετική θεσμοθέτηση μιας μέρας τον χρόνο στις δύο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης, όπου θα γίνεται σεμινάριο και πρακτική άσκηση για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, ο κ. Μαυρωτάς τόνισε ότι στην εποχή της κλιματικής αλλαγής πρέπει να ετοιμάσουμε τις επόμενες γενιές καθώς τέτοια φαινόμενα όλο και θα αυξάνονται. Όπως είπε, αντί για «Προσευχήσου για την Ελλάδα» (#prayforGreece), να πάμε στο «Προετοίμασε την Ελλάδα» ξεκινώντας από τις σχολικές τάξεις.
Κλείνοντας την ομιλία του, ο βουλευτής του Ποταμιού θέλησε να τοποθετηθεί σχετικά με το επεισόδιο ξυλοδαρμού καθηγητών και μελών της Γραμματείας, από φοιτητή, την περασμένη Παρασκευή στο ΕΜΠ, που είχε ως αποτέλεσμα την παραίτηση του Κοσμήτορα της ΣΕΜΦΕ (Σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών), ρωτώντας τον Υπουργό για τις ενέργειες που προτίθεται να λάβει για να μην γίνει αναντίστρεπτη η κλιμάκωση της βίας στα Πανεπιστήμια.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Ακούσαμε χθες τους φορείς για το νομοσχέδιο.
Ξεκινώντας από το θέμα της συγχώνευσης των δύο Πανεπιστημίων με τα ΤΕΙ. Οι Πρυτάνεις των ΤΕΙ ήταν απόλυτα θετικοί. ενώ οι Πρυτάνεις των Πανεπιστημίων ήταν κι αυτοί θετικοί αλλά και με περαιτέρω συγκεκριμένες προτάσεις.
Οι μη τοπικοί εκπρόσωποι όπως η ΠΟΣΔΕΠ και η Ένωση Ελλήνων Ερευνητών ήταν αρκετά επιφυλακτικοί. Την ΑΔΙΠ αλήθεια δεν την είδα χθες και όταν ρώτησα την κ. Παϊσίδου τι της συνέβη μου είπε ότι δεν ειδοποιήθηκε (;).
Δεν νομίζω όμως ότι θα είχατε να φοβηθείτε τίποτε από την ΑΔΙΠ αφού ούτως ή άλλως φαίνεται ότι δεν την λαμβάνετε υπόψιν σας και είστε σε μια διαδικασία αποδόμησής της.
Και ο λόγος που δεν το φέρνετε με Προεδρικό Διάταγμα αλλά με νόμο δεν είναι μόνο η γενναιοδωρία σας, αλλά γιατί με το ΠΔ θα έπρεπε να γνωμοδοτήσει η ΑΔΙΠ. Και δεν την θέλετε στα πόδια σας.
Ας τα πιάσουμε ένα – ένα ξεκινώντας από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Το ΤΕΙ Ηπείρου εντάσσεται στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Απ’ ότι κατάλαβα το τμήμα Ειδικής Αγωγής το θέλει η Σύγκλητος (το είπε χθες ο Πρύτανης), αλλά δεν το θέλουν οι επιστημονικοί/ συνδικαλιστικοί φορείς, οπότε «εξατμίσθηκε» από την τελική έκδοση του νομοσχεδίου.
Στο νέο πλαίσιο για την ειδική αγωγή, όπου τα παιδιά με μαθησιακά προβλήματα εντάσσονται κανονικά στις τάξεις, δεν θεωρούν ότι χρειάζεται ξεχωριστό Πανεπιστημιακό Τμήμα (αν και έχουμε στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και Μακεδονίας).
Εγώ θεωρώ ότι είναι περισσότερο θέμα προγράμματος σπουδών (και όχι τίτλου του τμήματος) για το τι θα μαθαίνουν εκεί οι φοιτητές του και πόσο θα ακολουθούν ένα σύγχρονο πλαίσιο.
Για το θέμα της Σχολής Εφαρμογών Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών θεωρώ ότι υπάρχουν επικαλύψεις με το Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής της Πολυτεχνικής Σχολής.
Είπε μάλιστα χθες ο κ. Τσίνας (Πρύτανης ΤΕΙ Ηπείρου) προσπαθώντας να μου δικαιολογήσει την ύπαρξή τους, ότι και στο ΑΠΘ υπάρχουν παρόμοια τμήματα.
Δεν νομίζω ότι ισχύει αυτό καθότι στο ΑΠΘ το ένα τμήμα είναι Πληροφορικής (στη Σχολή Θετικών Επιστημών) και το άλλο είναι Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (στην Πολυτεχνική Σχολή). Οπότε μην τα μπερδεύουμε.
Επίσης σε μια μονοτμηματική σχολή χρειάζεται με βάση τον περσινό σας νόμο τον 4485/2017 ειδική αιτιολόγηση από τη Σύγκλητο. Υπάρχει;
Ένα άλλο ζήτημα είναι το θέμα του νέου τμήματος που θα ιδρυθεί, των Μηχανολόγων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής. Αν κρίνω από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο οι Μηχανολόγοι είναι μια σχολή με βαριά εργαστήρια δηλαδή απαιτητικές υποδομές.
Το ερώτημα είναι: Υπάρχουν; Επίσης όταν έχουμε ήδη 6 Σχολές Μηχανολόγων Μηχανικών στην Ελλάδα σίγουρα υπάρχει χώρος για ακόμα μία;
Μήπως αυτό ήταν ένα από τα ανταλλάγματα για να προχωρήσει η συγχώνευση;
Ας πάμε και στο θέμα της διασποράς. Ένα από τα σημεία κριτικής στην εξωτερική αξιολόγηση του ΤΕΙ Ηπείρου (Μάρτιος 2016) ήταν η διασπορά των τμημάτων και μάλιστα κατέληγε στην πρόταση να υπάρχουν δύο κέντρα : Γιάννενα και Άρτα.
Στο παρόν νομοσχέδιο βλέπουμε να διατηρείται η χωροταξική πολυδιάσπαση αδυνατίζοντας την έννοια του Πανεπιστημιακού Campus που πρέπει να υπάρχει για τα Πανεπιστήμια.
Φαίνεται ότι η πολιτική πίεση υπερίσχυσε της ακαδημαϊκής βελτιστοποίησης και ας επικαλείται ο κ. Υπουργός τον Μακρόν (ξαφνικός έρωτας;), και τις σύγχρονες τάσεις.
Αναρωτιέμαι ειλικρινά, πόσο σύγχρονες είναι αυτές οι τάσεις που τις κατηγορούσατε πριν μερικά χρόνια, όταν μιλάγατε για πελατειακά κριτήρια του δόγματος: «Κάθε πόλη και σχολή κάθε χωριό και τμήμα».
Τι άλλαξε ξαφνικά, πέρα από το ότι τώρα είσαστε εσείς που κάνετε αυτήν την ψηφοθηρική πολιτική, όπου βουλευτές και Δήμαρχοι πιέζουν και σεις υπακούτε; Το έργο λοιπόν επαναλαμβάνεται. Και επειδή εμείς ως Ποτάμι δεν έχουμε λερωμένη τη φωλιά μας, μπορούμε να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους.
Ας δούμε και το προσωπικό. Με βάση το άρθρο 4 λοιπόν έχουμε διδάσκοντες σε Πανεπιστήμια χωρίς διδακτορικό «για γνωστικό αντικείμενο αδιαμφισβήτητης ιδιαιτερότητας» όπου δεν είναι δυνατή η συνήθης εκπόνηση διατριβής. Προφανώς για να χωρέσουν όλοι οι λέκτορες εφαρμογών;
Εκτός από τις τέχνες τι άλλο εννοούμε εδώ; Επίσης οι προσωποπαγείς θέσεις («κατά παρέκκλιση») στέλνουν αμέσως-αμέσως τα ακαδημαϊκά κριτήρια περίπατο.
Τέλος οι μη μετακινήσεις του προσωπικού από τις πόλεις – έδρες τους στερούν βαθμούς ελευθερίας από τη διοίκηση του Πανεπιστημίου ώστε να κατανείμει βέλτιστα το προσωπικό του.
Στο άρθρο 6 τα προγράμματα σπουδών θεωρούνται πιστοποιημένα, έως ότου πιστοποιηθούν από την ΑΔΙΠ (άλλη μια φορά η ΑΔΙΠ στον ψυγειοκαταψύκτη).
Μένοντας στο άρθρο 6 δεν ξέρω αν υπάρχει άλλο Πανεπιστήμιο με Τμήμα Ψυχολογίας και Τομέα Ψυχολογίας.
Για τα Πανεπιστημιακά Ερευνητικά Κέντρα. Τα είπε και η Ένωση Ερευνητών χθες.
Ότι δεν εντάσσονται στο πλαίσιο για την έρευνα και ότι δημιουργούμε ερευνητικά κέντρα και ερευνητές πολλών ταχυτήτων θολώνοντας αντί να ξεκαθαρίζετε το τοπίο.
Στο άρθρο 14 στις παραγράφους 9 και 10 μου κάνει εντύπωση γιατί στο Πανεπιστημιακό Ερευνητικό Κέντρο του Ιόνιου Πανεπιστημίου έχει κάνει εισπήδηση το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (συμμετέχουν μέλη ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και προσωπικό του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων). Εκτός αν έχει κάνει εισπήδηση ο δαίμων του copy – paste.
Βλέπετε που σας λέμε για προχειροφτιαγμένα νομοθετήματα;
Αν δεν το διορθώναμε αυτό τώρα, θα ερχόσασταν στο επόμενο νομοσχέδιο να το διορθώσετε.
Αυτά είναι τα αποτελέσματα της fast track νομοθέτησης που δεν σας προλαβαίνουμε.
Στα υπόλοιπα άρθρα τώρα.
Στο άρθρο 15. Δεν είδα κάπου να προβλέπεται η αναθεώρηση του εσωτερικού κανονισμού και του οργανισμού των Πανεπιστημίων μετά την απορρόφηση των ΤΕΙ.
Στο άρθρο 16. Διατάξεις micromanagement. Γιατί στην παράγραφο (ε) στο (ββ) αφορά τις εντάξεις υπαλλήλων στην κατηγορία ΕΔΙΠ όπου αλλάζει το status του οργάνου κρίσης.
Η υποπερίπτ. αα’ καταλαμβάνει και τις εκκρεμείς κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος υποθέσεις, για τις οποίες έχουν ολοκληρωθεί οι ακαδημαϊκές διαδικασίες, αλλά δεν έχουν δημοσιευθεί οι αποφάσεις.
Δηλαδή υπάρχουν κάποιοι που έχουν κριθεί, δεν έχει βγει ακόμα το ΦΕΚ και μπορούν να τους γυρίσουν πίσω; Δώστε κάποιες διευκρινίσεις παρακαλώ γιατί μου φαίνεται λίγο αδιανόητη η διάταξη. Έχετε κάτι ή κάποιους στο μυαλό σας να επανακριθούν γιατί αναδρομική διαδικασία κρίσης μας φαίνεται λίγο περίεργο.
Στο άρθρο 17. Τι θα γίνει με αυτόν τον οργανισμό του ΕΑΠ; Σας κάνουμε ερωτήσεις από το 2016; Κόκκαλα έχει;
Ή απλώς βολεύει η σημερινή κατάσταση με τη διοικούσα επιτροπή και που να μπαίνουμε τώρα σε κανονικές εκλογές διοίκησης. Έχει ιδιαιτερότητες το ΕΑΠ ώστε η δημοκρατική ευαισθησία για εκλεγμένα όργανα να παίρνει αναβολή;
Στο άρθρο 18. Θα θέλαμε να μας πείτε πραγματικά κάποια «γνωστικά αντικείμενα εξαιρετικής και αδιαμφισβήτητης ιδιαιτερότητας όπου δεν είναι δυνατή η εκπόνηση διδακτορικής διατριβής» εκτός βέβαια από αντικείμενα τεχνών.
Υπάρχει κλάδος επιστήμης χωρίς έρευνα και δυνατότητα εκπόνησης διδακτορικού;
Ή απλώς το βάζετε για να βγάλετε κάποιους από τον κόπο, τώρα που όλοι θα γίνουν Πανεπιστημιακοί;
Το άρθρο 22, για την πρακτική άσκηση μιλάει για προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές των ΑΕΙ και σπουδαστές των ΙΕΚ. Δημόσιων και Ιδιωτικών ΙΕΚ να φανταστώ; Επειδή δεν το διαχωρίζει.
Το άρθρο 23, ένα άρθρο 8 σελίδων είναι εμβληματικό ως ομολογία κακονομίας και πρόχειρη νομοθέτησης. Έρχεται να διορθώσει το ΠΔ 79/2017 με τον νόμο που ψηφίσατε πριν δύο μήνες τον 4547/2018 για τις δομές εκπαίδευσης.
Που ακριβώς επειδή και αυτό είναι προχειροφτιαγμένο θα το ξαναδιορθώνουμε μετά από λίγο καιρό.
Το άρθρο 24. Η παράγραφος 2 αφορά τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία που μετά τη δίχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση που ψηφίστηκε, τους δίνετε παράταση για τους φακέλους έως 10/9 και είπε ο Υπουργός (διορθώστε με αν δεν κατάλαβα καλά). Ότι μπορεί να πάει έως τέλος Σεπτεμβρίου. Επίσης, το αριθμητικό όριο των 60 παιδιών, στο Ιδιωτικό Νηπιαγωγείο, είχε προβλεφθεί με δεδομένο, ότι η ηλικία που εγγραφόταν στην υποχρεωτική εκπαίδευση, ήταν αποκλειστικά αυτή των 5 ετών. Πλέον, λόγω της μεταβολής του νομοθετικού καθεστώτος (ν. 4521/18) που προβλέπει και την υποχρεωτική εγγραφή των προνηπίων (4 ετών) στο Νηπιαγωγείο, ο αριθμός 60 θα πρέπει να επικαιροποιηθεί, όταν μάλιστα καταργείται, το λειτουργούν στην ίδια δομή με το Νηπιαγωγείο, τμήμα προνηπίων του Παιδικού Σταθμού.
Το άρθρο 28, που εξισώνει τους ΕΔΙΠ των ΤΕΙ και των Πανεπιστημίων φαντάζομαι θα μείνει κ. Υπουργέ. Γιατί μπορεί στο site του Υπουργείου Παιδείας να φαίνεται ως διαγραμμένο στο νομοσχέδιο, αλλά χθες δεν σας άκουσα να λέτε κάτι στην ακρόαση των φορέων που είχαν έρθει εκπρόσωποι ΕΔΙΠ -ΤΕΙ από την άλλη άκρη της χώρας.
Στο άρθρο 31 στο νομοσχέδιο αυτό υπάρχει το εξής οξύμωρο: Κάνετε συγχώνευση, απορρόφηση, συσσωμάτωση -όπως θέλετε πείτε το στο new speak που έχετε καθιερώσει- εκπαιδευτικών ιδρυμάτων (για συνέργειες και οικονομίες κλίμακος κλπ κλπ).
Και από την άλλη κάνετε κατάτμηση των ΓΓ του υπουργείου σας. Και το ερώτημα είναι γιατί;
Και μιλάω για τη διάσπαση της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς και Δια Βίου Μάθησης. Αλήθεια γιατί δεν ήταν σε κάποια διαβούλευση και αυτό; Δεν πείστηκα από την αιτιολογική.
Αυτό που μας λείπει είναι και άλλοι διευθυντές και άλλοι προϊστάμενοι και άλλες δομές;
Στο άρθρο 33. Μιλάει για την δημιουργία 13 νέων οργανικών θέσεων στη ΓΓΝΓ που θα στελεχωθούν από αποσπάσεις και μετατάξεις. Και στην παράγραφο 3 έχουμε την αγαπημένη σας πρακτική: Κατά παρέκκλιση του νόμου περί κινητικότητας. Μπορώ να μάθω γιατί νομοθετούμε και μάλιστα το διατυμπανίζετε (εμείς δεν είμαστε σαν τους άλλους λέτε) και να φέρνουμε νόμους για αξιοκρατία, διαφάνεια λογοδοσία (μιλάω για τον 4440/2016) του νόμου για την κινητικότητα, όταν συνεχώς την παρακάμπτετε και πάτε συνεχώς στο «κατά παρέκκλιση».
Θα μας δώσετε μια δικαιολογία έστω για τα μάτια του κόσμου κ. Υπουργέ;
Για το άρθρο 36. Και για την τακτοποίηση των οφειλών των μελών ΔΕΠ που δεν απέδιδαν στο Πανεπιστήμιο τα οφειλόμενα από ελεύθερο επάγγελμα, είτε λόγω πρόθεσης είτε λόγω αμέλειας, ερχόμαστε πάλι να τιμωρήσουμε τους συνεπείς που ήταν εντάξει στις υποχρεώσεις τους.
Ναι, βεβαίως να δοθεί μια λύση ρύθμισης αυτών των οφειλών, αλλά όταν κάποιος συνεπής Καθηγητής βλέπει περαίωση με ένα ποσοστό 20% (εκτός και αν εγώ δεν καταλαβαίνω κάτι) μάλλον νιώθει πολύ κορόιδο.
Σχετικά με την τροπολογία που καταθέσαμε για την νομοθετική θεσμοθέτηση μιας μέρας το χρόνο όπου θα γίνεται εκπαίδευση (σεμινάριο και πρακτική άσκηση) για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών στις δύο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Ξέρω ότι γίνεται για σεισμούς σε συνεργασία με τον ΟΑΣΠ (στο site έχει εκπαιδευτικό υλικό).
Πρέπει να επεκταθεί και για τις άλλες φυσικές καταστροφές (πυρκαγιά, πλημμύρα, ακραία καιρικά φαινόμενα, ακόμα και τσουνάμι…).
Δηλαδή να μην επαφίεται απλώς στην πρωτοβουλία του κάθε διευθυντή ή συλλόγου διδασκόντων τέτοιες δράσεις (που ευτυχώς παίρνουν αρκετές πρωτοβουλίες). Αλλά να είναι υποχρεωτικό για όλα τα σχολεία. Την εποχή της κλιματικής μεταβολής πρέπει να ετοιμάσουμε τις επόμενες γενιές γιατί τέτοια φαινόμενα όλο και θα αυξάνονται.
Ακούγοντας ιστορίες από το Μάτι συνειδητοποιώ πόσο αναγκαία είναι να ξεκινήσουμε την πρόληψη από το σχολείο ώστε να διαδοθεί σε όλον τον πληθυσμό.
Μια μέρα λοιπόν θεσμοθετημένη νομοθετικά που θα αφιερώνεται στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών. Νομίζω ότι σίγουρα δεν θα είναι μια χαμένη μέρα και μακάρι να μην χρειαστεί ποτέ να ανατρέξουν σε αυτήν.
Αντί λοιπόν για το «Προσευχήσου για την Ελλάδα», το γνωστό hashtag “prayforGreece» που έκανε την εμφάνισή του με αφορμή τις φωτιές στο Μάτι. Να πάμε στο “Προετοίμασε την Ελλάδα». Ξεκινώντας από τις νέες γενιές. Θα κλείσω κ. Υπουργέ με ένα γεγονός που δεν ξέρω αν έπεσε στην αντίληψή σας.
Ένα απόλυτα καταδικαστέο επεισόδιο ξυλοδαρμού την περασμένη Παρασκευή στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο που είχε ως αποτέλεσμα την παραίτηση του Κοσμήτορα της ΣΕΜΦΕ (Σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών).
Καταγγέλλει με την επιστολή παραίτησης ο κ. Ψαρράκος γρονθοκόπημα Καθηγητών και μελών Γραμματείας από φοιτητή.
Θα ήθελα να ήξερα αν έχετε λάβει γνώση του επεισοδίου, αν έχετε συνομιλήσει με τον συνάδελφο ή και τον Πρύτανη και τι προτίθεστε να κάνετε για να μην θεριέψουν κι άλλο αυτά τα φαινόμενα και γίνει αναντίστρεπτη η κλιμάκωση της βίας στα Πανεπιστήμια. Και μια και είναι και δω και ο κ. Παρασκευόπουλος (που έχει την ευθύνη της επιτροπής για προτάσεις κατά της βίας στα Πανεπιστήμια και αναμένουμε το πόρισμά του) ας λάβει και αυτός γνώση του γεγονότος.