5 Οκτωβρίου, 2018

Το Υπουργείο Υγείας νομοθετεί την υποχρεωτική χρήση νικοτίνης από τους ατμιστές

Γρηγόρης Ψαριανός

Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Υγείας

Tα προβλήματα που ανακύπτουν από τις νομοθετικές ρυθμίσεις του Υπουργείου Υγείας και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων σε ό,τι αφορά την δυνατότητα πώλησης TPD προϊόντων, δηλαδή των νικοτινούχων υγρών αναπλήρωσης και τις νικοτινούχες βάσεις ιδιοκατασκευής, δηλαδή προϊόντων που αφορούν το ηλεκτρονικό τσιγάρο από τα ειδικά καταστήματα, αναδεικνύει με ερώτησή του στους Υπουργούς Οικονομικών και Υγείας ο βουλευτής Β΄ Αθηνών, Γρηγόρης Ψαριανός. Ζητά δε, να τον πληροφορήσουν τους λόγους που οδήγησαν στην έκδοση δύο εγκυκλίων με τις οποίες περιορίζουν την πώληση από τα εν λόγω καταστήματα αποκλειστικά στα νικοτινούχα, εάν υπάρχει πρόθεση απόσυρσής τους αλλά και εάν σκοπεύουν να ρυθμίσουν το ζήτημα σύμφωνα με την αντίστοιχη Ευρωπαϊκή Οδηγία.

Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης, έχει ως εξής:

Ερώτηση προς τους Υπουργούς: α) Οικονομικών, β) Υγείας

Θέμα: «Αναστάτωση στην αγορά ατμιστικών προϊόντων προκαλείται από εγκύκλιο της ΑΔΑΕ»

Τον Σεπτέμβριο του 2016 ψηφίστηκε από την Ελληνική Βουλή ο νόμος 4419 με τον οποίο έγινε προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς την Οδηγία 2014/40/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την προσέγγιση των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων των κρατών μελών σχετικά με την κατασκευή, την παρουσίαση και την πώληση προϊόντων καπνού και συναφών προϊόντων και την κατάργηση της Οδηγίας 2001/37/ΕΚ. Ενάμιση και δύο χρόνια αργότερα το Υπουργείο Υγείας και η ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων) εκδίδουν τις εγκυκλίους Γ.Π./Δ2β/οικ. 39190/22.05.2018 και ΔΕΦΚΦ Γ 1138995 ΕΞ 2018/20.09.2018 αντιστοίχως, με τις οποίες, εκτός των άλλων, διατηρούν την νομιμότητα μόνο στα TPD προϊόντα, δηλαδή τα νικοτινούχα υγρά αναπλήρωσης (μόνο τα νικοτινούχα) και τις νικοτινούχες βάσεις ιδιοκατασκευής (booster). Κατά συνέπεια νόμιμο πλέον είναι το κατάστημα που διαθέτει μόνο αυτά τα προϊόντα και τίποτα άλλο.

Η παραπάνω εγκύκλιος του Υπουργείου Υγείας που εκδόθηκε από την Διεύθυνση Εξαρτήσεων μάλιστα, αναφέρει χαρακτηριστικά «Συνεπώς, δεν επιτρέπεται η διάθεση στην κυκλοφορία των ηλεκτρονικών τσιγάρων άνευ νικοτίνης, που δεν πληρούν τις προδιαγραφές του άρθρου 2 παρ. 2 του Ν. 3730/2008». Το τμήμα εξαρτήσεων δηλαδή υποχρεώνει όλους τους ατμιστές , υπολογίζονται περί τους 300 έως 400 χιλιάδες-στη χρήση νικοτίνης, η οποία ως γνωστόν είναι κατ’ εξοχήν εξαρτησιογόνος ουσία.

Με την εγκύκλιο της ΑΑΔΕ απαγορεύονται όλα τα υγρά αναπλήρωσης χωρίς νικοτίνη καθώς και οι πρώτες ύλες ιδιοκατασκευής υγρών αναπλήρωσης, δηλαδή αρώματα, γλυκερίνη, προπυλενογλυκόλη, απιονισμένο νερό. Αυτά ειδικά τα προϊόντα, απαγορεύεται πλέον να πωλούνται μόνο στα καταστήματα Ηλεκτρονικού Τσιγάρου και όχι σε άλλα καταστήματα όπου διατίθενται (όπως φαρμακεία ή παντοπωλεία). Με βάση την εγκύκλιο τα καταστήματα Ηλεκτρονικού Τσιγάρου που πωλούν αυτά τα προϊόντα θεωρούνται παράνομα και οδηγούνται σε δέσμευση των προϊόντων αυτών έως και πρόστιμο από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές.

Σήμερα, στην αγορά του Ηλεκτρονικού Τσιγάρου, υπολογίζεται ότι λειτουργούν 2.000 επιχειρήσεις, παραγωγών, χονδρεμπόρων και καταστημάτων λιανικής με περισσότερους από 10.000 εργαζομένους. Το 90% των προϊόντων των καταστημάτων πλέον τίθεται σε απαγόρευση και τα καταστήματα είναι υποχρεωμένα να βάλουν λουκέτο. Αποτέλεσμα δε αυτού είναι ότι όλος αυτός ο τζίρος, αναμένεται ότι θα εξαχθεί στα ιντερνετικά καταστήματα της Ευρώπης, τα οποία δεν δεσμεύονται από καμία Εγκύκλιο για να πουλήσουν στον Έλληνα καταναλωτή.

Τα συναρμόδια Υπουργεία οδηγήθηκαν σε αυτή την παράλογη ενέργεια λόγω της κακής νομοθέτησης του ν. 4419/2016 όσον αφορά τη φορολογία της εμπεριεχόμενης νικοτίνης στα ατμιστικά υγρά, αρνούμενοι τότε οι Υπουργοί την πρόταση με υπόμνημα του ΣΕΕΗΤ (Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικού Τσιγάρου), κατά τη διάρκεια συζήτησης του νομοσχεδίου, όπου θα έπρεπε να υπάρχει αναλογική φορολόγηση στα υγρά αναπλήρωσης, δηλαδή όσο μεγαλύτερη η συγκέντρωση νικοτίνης, τόσο περισσότερος ο φόρος και την προειδοποίηση του ότι θα υπάρξει στρέβλωση και εντέλει πρόβλημα όπως και απεδείχθη.

-Επειδή είναι γνωστό ότι, η χρήση του Ηλεκτρονικού Τσιγάρου παραμένει η πρώτη αιτία διακοπής του καπνίσματος,

-Επειδή η εγκύκλιος του Υπουργείου Υγείας είναι καταχρηστική υποχρεώνοντας όλους τους ατμιστές στη χρήση νικοτίνης, πολλοί εκ των οποίων έχουν ήδη απεξαρτηθεί από αυτήν,

-Επειδή η εγκύκλιος της ΑΑΔΕ δημιουργεί μια κατάφορα δυσμενή και άνιση μεταχείριση εις βάρος του κλάδου των καταστημάτων πώλησης ΗΤ που παραβιάζει κάθε αρχή ανταγωνισμού σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης,

-Επειδή η Κομισιόν, μετά από 3 χρόνια διαβουλεύσεων σε τεχνικές επιτροπές και με ψήφο στο Ευρωκοινοβούλιο, αποφάσισε ότι αναφορικά με το άτμισμα, υπάρχει επικινδυνότητα μόνο στα νικοτινούχα υγρά αναπλήρωσης για το χρήστη, αφήνοντας τα μη νικοτινούχα εκτός ευρωπαϊκής οδηγίας,

-Επειδή οι ισχυρισμοί του Υπουργείου Υγείας στην εν λόγω εγκύκλιο, κατά συνέπεια, είναι άστοχοι, δεν βασίζονται πουθενά και έρχονται σε ευθεία αντίθεση με το πνεύμα και την ουσία της Οδηγίας που ενσωματώθηκε στην Εθνική νομοθεσία με το νόμο 4419/2016 και ισχύει,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί,

• Ποιοι είναι οι λόγοι που σας οδήγησαν στην έκδοση αυτών των εγκυκλίων;

• Είναι στις προθέσεις σας να αποσύρετε άμεσα τις συγκεκριμένες εγκυκλίους;

• Είναι στις προθέσεις σας να προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες ώστε να ρυθμιστεί σωστά και σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία ο ν.4419/16 και αν ναι, πότε;

Ο ερωτών βουλευτής
Γρηγόρης Ψαριανός