20 Μαΐου, 2015

Τεράστια τα προβλήματα του ΕΚΑΒ σε όλη τη χώρα

Ερώτηση για τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει το ΕΚΑΒ σε όλη τη χώρα κατέθεσε ο βουλευτής του Ποταμιού, κ. Κώστας Μπαργιώτας – Λάρισας, προς τον Υπουργό Υγείας.

Ερώτηση για τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει το ΕΚΑΒ σε όλη τη χώρα κατέθεσε ο βουλευτής του Ποταμιού, κ. Κώστας Μπαργιώτας – Λάρισας, προς τον Υπουργό Υγείας.

Η λειτουργία του ΕΚΑΒ έχει ξεπεράσει τα όρια ασφαλείας για τη συνέχιση του έργου του. Τα κύρια προβλήματα είναι ο γηρασμένος στόλος ασθενοφόρων και το προσωπικό που δεν επαρκεί. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Περίπου 120 ασθενοφόρα, εκ των οποίων περίπου 35 στην Αττική, έχουν τραβήξει χειρόφρενο λόγω σοβαρών βλαβών και ο αριθμός των ασθενοφόρων που πραγματοποιούν την πρωινή και απογευματινή βάρδια στο Λεκανοπέδιο έχει μειωθεί κατά 30% λόγω κυρίως έλλειψης προσωπικού, ήτοι από 70-75 ασθενοφόρα ανά πρωινή και απογευματινή βάρδια το 2008-2009 σε 45 έως 50 σήμερα. Τα περισσότερα οχήματα είναι κυκλοφορίας 2003 με 600 έως 800.000 χιλιόμετρα το καθένα. Την ίδια στιγμή, οι εργαζόμενοι του ΕΚΑΒ κάνουν λόγο για ελλείψεις διασωστών. Οι ανάγκες έχουν αυξηθεί, αφού τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν συνταξιοδοτηθεί περισσότεροι από 120 διασώστες.

Στο Νομό Λάρισας τα τέσσερα από τα πέντε Κέντρα Υγείας που λειτουργούν (Τύρναβος, Φάρσαλα, Αγιά, Γόννοι) έχουν μεν επάρκεια οχημάτων, αλλά όχι πληρωμάτων. Η Ελασσόνα έχει κλιμάκιο του ΕΚΑΒ, την καλύπτει δηλαδή το προσωπικό του ΕΚΑΒ. Το ίδιο ζητούν Φάρσαλα, Αγιά και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι του ΕΚΑΒ. Στη Λάρισα υπάρχει προσωπικό, αλλά δεν υπάρχουν αξιόπιστα, λόγω παλαιότητας, οχήματα. Το αποτέλεσμα είναι ότι, όταν για παράδειγμα, προκύπτει μία ανάγκη διακομιδής περιφερειακά της Λάρισας και στην περιοχή ευθύνης των Κέντρων Υγείας, λόγω έλλειψης προσωπικού, τα ασθενοφόρα, αν και διαθέσιμα, δεν έχουν την δυνατότητα να κινηθούν, οπότε θα πρέπει η Λάρισα να καλύψει το κενό, ή, σε διαφορετική περίπτωση επιστρατεύονται ΙΧ, όπως συνέβη δύο φορές πρόσφατα. Τα τελευταία καινούρια οχήματα που προμηθεύτηκε το ΕΚΑΒ Λάρισας, χρονολογούνται από το 2004. Μάλιστα, από τα οχήματα που το 2007 είχαν γίνει δωρεά προς το ΕΚΑΒ, τα έξι που ήρθαν στην Θεσσαλία, προέκυψαν προβληματικά και έχουν αποσυρθεί εδώ και δύο χρόνια καθώς χρειάζονται νέους κινητήρες. Αυτή τη στιγμή στο νομό, θεωρητικά υπάρχουν 11 ασθενοφόρα εν λειτουργία, αλλά τα 4 παρουσιάζουν προβλήματα, οπότε πρακτικά εν κινήσει βρίσκονται τα υπόλοιπα.

Η κατάσταση είναι σε οριακό σημείο με πιθανές αρνητικές, αλυσιδωτές συνέπειες για τη ζωή και την υγεία των ασθενών, αλλά και των πληρωμάτων του ΕΚΑΒ. Ρωτάμε, λοιπόν, τον Υπουργό: Ποιος είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση των καθημερινών προβλημάτων λειτουργίας του ΕΚΑΒ λόγω της έλλειψης ασθενοφόρων και απαραίτητου υλικοτεχνικού εξοπλισμού; Πότε θα προχωρήσει η εξαγγελθείσα από το 2012 προκήρυξη για την πρόσληψη 200 διασωστών και του απαραίτητου τεχνικού προσωπικού; Προτίθεστε να εγκρίνετε τη δημιουργία κλιμακίων σε Φάρσαλα και Αγιά έτσι ώστε να αξιοποιηθούν προσωπικό και οχήματα και να καλυφθούν οι περιοχές με ασθενοφόρα;

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΓΕΙΑΣ

ΘΕΜΑ: «Τεράστια τα προβλήματα του ΕΚΑΒ σε όλη τη χώρα».

Σε επιστολή που απέστειλε πρόσφατα στο Υπουργείο Υγείας τόσο η διοίκηση του Κέντρου όσο και το Σωματείο Εργαζομένων του ΕΚΑΒ αναφέρεται ότι «η λειτουργία του ΕΚΑΒ έχει ξεπεράσει τα όρια ασφαλείας για τη συνέχιση του έργου του». Τα κύρια προβλήματα είναι ο γηρασμένος στόλος ασθενοφόρων και το προσωπικό που δεν επαρκεί. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Περίπου 120 ασθενοφόρα, εκ των οποίων περίπου 35 στην Αττική, έχουν τραβήξει χειρόφρενο λόγω σοβαρών βλαβών και ο αριθμός των ασθενοφόρων που πραγματοποιούν την πρωινή και απογευματινή βάρδια στο Λεκανοπέδιο έχει μειωθεί κατά 30% λόγω κυρίως έλλειψης προσωπικού, ήτοι από 70-75 ασθενοφόρα ανά πρωινή και απογευματινή βάρδια το 2008-2009 σε 45 έως 50 σήμερα. Τα περισσότερα οχήματα είναι κυκλοφορίας 2003 με 600 έως 800.000 χιλιόμετρα το καθένα.

Την ίδια στιγμή, οι εργαζόμενοι του ΕΚΑΒ κάνουν λόγο για ελλείψεις διασωστών. Οι ανάγκες έχουν αυξηθεί, αφού τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν συνταξιοδοτηθεί περισσότεροι από 120 διασώστες. Η ένταξη περίπου 600 οδηγών νοσοκομείων στο δυναμικό του ΕΚΑΒ, δεν έλυσε προβλήματα, καθώς σχεδόν το 40% αυτών βγήκε στη σύνταξη, ενώ παράλληλα, αυξήθηκαν οι αρμοδιότητες του Κέντρου που πλέον εκτός από την παροχή επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας καλείται να μεταφέρει σε κάποιες περιπτώσεις αίματα, γεύματα κλπ. Στην Αττική, η απουσία ομάδων διαλογής στα τμήματα επειγόντων περιστατικών του ΕΣΥ και οι ελλείψεις τραυματιοφορέων έχουν ως αποτέλεσμα κάθε πλήρωμα ασθενοφόρου να καθυστερεί κατά μέσο όρο 20 λεπτά εντός του νοσοκομείου ανά περιστατικό. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι διασώστες καλούνται να παίξουν τον ρόλο του τραυματιοφορέα, μεταφέροντας από τμήμα σε τμήμα τους ασθενείς. Με δεδομένο ότι γίνονται 7 διακομιδές την ημέρα ανά ασθενοφόρο, εκτιμάται ότι κάθε όχημα «χάνει» 2 ώρες από τη βάρδιά του. Είναι πολύ χαρακτηριστική η περίπτωση του Ευαγγελισμού, όπου και λόγω έλλειψης χώρου στάθμευσης περισσότερων του ενός ασθενοφόρου, σε ώρες αιχμής η «ουρά» από οχήματα του ΕΚΑΒ είναι εντυπωσιακή.

Στο Νομό Λάρισας τα τέσσερα από τα πέντε Κέντρα Υγείας που λειτουργούν (Τύρναβος, Φάρσαλα, Αγιά, Γόννοι) έχουν μεν επάρκεια οχημάτων, αλλά όχι πληρωμάτων. Η Ελασσόνα έχει κλιμάκιο του ΕΚΑΒ, την καλύπτει δηλαδή το προσωπικό του ΕΚΑΒ. Το ίδιο ζητούν Φάρσαλα, Αγιά και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι του ΕΚΑΒ. Στη Λάρισα υπάρχει προσωπικό, αλλά δεν υπάρχουν αξιόπιστα, λόγω παλαιότητας, οχήματα.

Το αποτέλεσμα είναι ότι, όταν για παράδειγμα, προκύπτει μία ανάγκη διακομιδής περιφερειακά της Λάρισας και στην περιοχή ευθύνης των Κέντρων Υγείας, λόγω έλλειψης προσωπικού, τα ασθενοφόρα, αν και διαθέσιμα, δεν έχουν την δυνατότητα να κινηθούν, οπότε θα πρέπει η Λάρισα να καλύψει το κενό, ή, σε διαφορετική περίπτωση επιστρατεύονται ΙΧ, όπως συνέβη δύο φορές πρόσφατα. Τα τελευταία καινούρια οχήματα που προμηθεύτηκε το ΕΚΑΒ Λάρισας, χρονολογούνται από το 2004. Μάλιστα, από τα οχήματα που το 2007 είχαν γίνει δωρεά προς το ΕΚΑΒ, τα έξι που ήρθαν στην Θεσσαλία, προέκυψαν προβληματικά και έχουν αποσυρθεί εδώ και δύο χρόνια καθώς χρειάζονται νέους κινητήρες. Αυτή τη στιγμή στο νομό, θεωρητικά υπάρχουν 11 ασθενοφόρα εν λειτουργία, αλλά τα 4 παρουσιάζουν προβλήματα, οπότε πρακτικά εν κινήσει βρίσκονται τα υπόλοιπα.

Το ίδιο απογοητευτική και επικίνδυνη είναι η εικόνα και στις ορεινές και νησιωτικές περιοχές. Για παράδειγμα, σε Κύθηρα, Λέρο και Κω άνοιξαν αναγκαστικά νέοι τομείς ΕΚΑΒ –για την ένταξη των οδηγών νοσοκομείων– που όμως είναι υποστελεχωμένοι και δεν μπορούν να στηρίξουν τη λειτουργία ούτε ενός ασθενοφόρου. Ακόμα, υπάρχουν σοβαρά προβλήματα με την οργάνωση του ΕΚΑΒ, καθώς συνήθως δεν καλύπτονται οι βάρδιες του 24ώρου των νησιών με σημαντικότερα τα παράδειγμα της Πάρου, της Μυκόνου και της Σαντορίνης. Τέλος, άμεσης επίλυσης χρήζει το θέμα της μεταφοράς ασθενών ή σε παρακείμενα νησιά ή σε νοσοκομεία της Αττικής, καθώς μόνο ένα ελικόπτερο του ΕΚΑΒ είναι σε λειτουργία.

Επειδή οι εργαζόμενοι «παλεύουν» να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους έχοντας να αντιμετωπίσουν και έλλειψη προσωπικού και έλλειψη οχημάτων, αλλά και έλλειψη χρημάτων, καθώς τους οφείλονται δεδουλευμένα μηνών.

Επειδή η κατάσταση είναι σε οριακό σημείο με πιθανές αρνητικές, αλυσιδωτές συνέπειες για τη ζωή και την υγεία των ασθενών, αλλά και των πληρωμάτων του ΕΚΑΒ.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1) Ποιος είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση των καθημερινών προβλημάτων λειτουργίας του ΕΚΑΒ λόγω της έλλειψης ασθενοφόρων και απαραίτητου υλικοτεχνικού εξοπλισμού;

2) Πότε θα προχωρήσει η εξαγγελθείσα από το 2012 προκήρυξη για την πρόσληψη 200 διασωστών και του απαραίτητου τεχνικού προσωπικού;

3) Προτίθεστε να εγκρίνετε τη δημιουργία κλιμακίων σε Φάρσαλα και Αγιά έτσι ώστε να αξιοποιηθούν προσωπικό και οχήματα και να καλυφθούν οι περιοχές με ασθενοφόρα;

Ο ερωτών βουλευτής
Κωνσταντίνος Μπαργιώτας - Λάρισας

21 Μαΐου 2015

Σχετικά