5 Νοεμβρίου, 2015

«Προαπαιτούμενα από τους θεσμούς ή απαιτούμενα από τους δεσμούς με το πελατειακό κράτος»

Ο υπεύθυνος Παιδείας και βουλευτής Αττικής του Ποταμιού, Γ. Μαυρωτάς, ξεκίνησε την ομιλία του στην Ολομέλεια, λέγοντας ότι η κυβέρνηση αποκαλεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ως «νομοσχέδιο με προαπαιτούμενα», αλλά στην πραγματικότητα είναι ένα νομοσχέδιο με λίγα απαιτούμενα, αρκετά καθυστερούμενα και πολλά αμφισβητούμενα.

Εστιάζοντας στα ζητήματα της Παιδείας, αναφέρθηκε στο προχθεσινό γεγονός στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στη Νομική Σχολή και στη Σχολή Θετικών Επιστημών, όπου οι εξωτερικοί αξιολογητές –Έλληνες καθηγητές του εξωτερικού – έγιναν «δεκτοί» με φρούτα και λαχανικά από φοιτητές που αντιδρούν στον «δαίμονα» της αξιολόγησης. Τόνισε ότι το Ποτάμι από την πρώτη στιγμή καταδίκασε το συμβάν, καθώς τέτοια περιστατικά ξεφτιλίζουν την εικόνα των ελληνικών πανεπιστημίων και πως τα ελληνικά πανεπιστήμια δε μπορεί να είναι φέουδα οργανωμένων μειοψηφιών. Μάλιστα απευθυνόμενος προς τον παριστάμενο στην Ολομέλεια, Υπουργό Παιδείας κ. Φίλη, είπε: «Δεν ξέρω αν έκανε το ίδιο και το Υπουργείο Παιδείας, πάντως δεν υπάρχει τίποτε στην ιστοσελίδα του».

Στη συνέχεια ο βουλευτής του Ποταμιού εξέφρασε τη θετική στάση για την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την εξοικονόμηση ενέργειας και την ενεργειακή απόδοση, επισημαίνοντας ότι για τα ζητήματα της ενέργειας απαιτείται να αφιερώνεται περισσότερος πολιτικός χρόνος. Ο κ. Μαυρωτάς εξέφρασε και την απορία για ποιον λόγο ιδρύεται ακόμη ένας δημόσιος φορέας, όπως το Ειδικό Ταμείο Ενεργειακής Απόδοσης, εφόσον υπάρχει ήδη το Πράσινο Ταμείο.

Επανερχόμενος στα θέματα Παιδείας που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο, επικρότησε το μέτρο για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των διακριθέντων μαθητών σε μαθητικές ολυμπιάδες.

Σε ό,τι αφορά το άρθρο 42 και τη συγκρότηση των υπηρεσιακών συμβουλίων ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ, σημείωσε ότι είναι μια ξεκάθαρη προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ να δοθούν περισσότεροι βαθμοί ελευθερίας στο ρουσφετολογικό, κομματικό σύστημα. Όπως είπε, προφανώς και αυτό δεν ήταν προαπαιτούμενο, αλλά: «ήταν απλά απαιτούμενο στο σχέδιό σας να αλώσετε τη διοίκηση της εκπαίδευσης», έτσι ώστε οι διορισμένοι περιφερειακοί διευθυντές του συστήματος, 11 ΣΥΡΙΖΑ – 2 ΑΝΕΛ να διαλέγουν αυθαίρετα τα μέλη των συμβουλίων. Μάλιστα αναφέρθηκε στην τροπολογία που κατέθεσε το Ποτάμι για την αξιοκρατική και αντικειμενική επιλογή των μελών των ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ, λέγοντας: «Ελπίζουμε να γίνει δεκτή για να μας διαψεύσετε όταν λέμε ότι ενδιαφέρεστε μόνο για την κομματικοποίηση τους κράτους».
Σχετικά με το άρθρο 43 και τον Οργανισμό του Υπουργείου Παιδείας, επανέλαβε ότι ούτε αυτό ήταν προαπαιτούμενο, απλά ήταν απαιτούμενο από τους στενούς δεσμούς του ΣΥΡΙΖΑ με το πελατειακό κράτος.

Ο βουλευτής του Ποταμιού σημείωσε ότι το μοναδικό προαπαιτούμενο από την συμφωνία για την Παιδεία μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου, ήταν η ανακοίνωση του χρονοδιαγράμματος της διαβούλευσης για τη διασύνδεση Έρευνας και Εκπαίδευσης, αλλά όπως σχολίασε δεν έχει γίνει κάτι για αυτό από του Υπουργείο.

Αναφερόμενος στο πολυσυζητημένο άρθρο 52 για τις μικρές ζυθοποιίες και την ενδοκυβερνητική διαφωνία μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, είπε χαρακτηριστικά: «Διακρίνω εδώ ένα μικρό κάταγμα στο δεξί χέρι της κυβέρνησης». Ταυτόχρονα αναρωτήθηκε γιατί επιλέχθηκε αυτό το συγκεκριμένο μέτρο από την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ, και ότι πρέπει να δοθεί μια εξήγηση από τους Υπουργούς της κυβέρνησης.

Ο κ. Μαυρωτάς μίλησε και για την 2η τροπολογία του Ποταμιού προκειμένου να λήξει το σήριαλ του ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση, τονίζοντας ότι το Ποτάμι ανέλαβε επιπλέον και την ευθύνη να προτείνει τρία συγκεκριμένα ισοδύναμα.

Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, σχολίασε ότι είναι στο χέρι της κυβέρνησης να ακούσει τις προτάσεις της αντιπολίτευσης, δυστυχώς όμως όπως είπε ο βουλευτής του Ποταμιού: «από την εμπειρία μας το τελευταίο 9μηνο, δεν είμαστε καθόλου σίγουροι ότι ξέρετε τον δρόμο…».

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Γ. Μαυρωτά:

Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Ερχόμενος σήμερα το πρωί στη Βουλή άκουσα στο ραδιόφωνο ότι θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα. Το βλέπουμε και στις εφημερίδες, το βλέπουμε και στα sites, έτσι έχει περάσει στον κόσμο. Είναι ένα νομοσχέδιο, όμως, το οποίο έχει λίγα προαπαιτούμενα, αρκετά καθυστερούμενα και πολλά αμφισβητούμενα.

Έχει και κάποια άρθρα για την παιδεία. Θα ξεκινήσω, λοιπόν, με την παιδεία, όχι με τα άρθρα που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο αυτό αλλά με ένα γεγονός που συνέβη προχθές στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στο πλαίσιο της αξιολόγησης των πανεπιστημίων είχαν έρθει εξωτερικοί αξιολογητές, οι οποίοι ουσιαστικά είναι Έλληνες καθηγητές που διδάσκουν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού -αυτούς που ουσιαστικά θέλουμε να επαναπατρίσουμε- και όταν επισκέφτηκαν τη Νομική Σχολή και τη Σχολή Θετικών Επιστημών δέχτηκαν επίθεση με φρούτα και λαχανικά από φοιτητές που αντιδρούν στον δαίμονα της αξιολόγησης, μια αξιολόγηση η οποία είναι αναγκαία για να υπάρξει μετά η πιστοποίηση και στη συνέχεια η κρατική χρηματοδότηση με βάση τον ν. 4009.

Εμείς ως Ποτάμι καταδικάσαμε από την πρώτη στιγμή αυτά τα περιστατικά που ξεφτιλίζουν την εικόνα του ελληνικού Πανεπιστημίου. Δεν ξέρω αν έκανε το ίδιο και το Υπουργείο Παιδείας. Δεν είδα πάντως μέχρι σήμερα τίποτα στην ιστοσελίδα του. Πιστεύουμε ότι τα πανεπιστήμια-φέουδα των οργανωμένων μειοψηφιών πρέπει να αφήσουμε οριστικά στο παρελθόν, αλλιώς τα πανεπιστήμιά μας δεν θα έχουν ούτε παρόν ούτε μέλλον.

Πάμε στο νομοσχέδιο, το οποίο έχει ως πυρήνα την Οδηγία 27/2012 περί ενεργειακής απόδοσης, την οποία ασφαλώς και θα υπερψηφίσουμε. Είναι καλοδεχούμενη έστω κι αν άργησε και θεωρούμε ότι η ενέργεια είναι ένα κατεξοχήν πολιτικό ζήτημα για το οποίο θα έπρεπε να αφιερώνουμε στη Βουλή πολύ περισσότερο πολιτικό χρόνο. Όπως λέει κι ένας συνάδελφός μου στο Πολυτεχνείο, η καθαρότερη και φθηνότερη κιλοβατώρα είναι αυτή που δεν κάηκε ποτέ, θέλοντας να δώσει έμφαση σ’ αυτό ακριβώς το πράγμα, στην εξοικονόμηση ενέργειας.

Στην Ελλάδα υπάρχει μεγάλο δυναμικό εξοικονόμησης ενέργειας, γιατί είμαστε μία χώρα σχετικά υψηλής ενεργειακής έντασης και οι ενεργειακές επενδύσεις, παρόλο που είναι επωφελείς και οικονομικά σε όρους καθαρά παρούσας αξίας και περιβαλλοντικά, έχουν το φρένο του κόστους επένδυσης, δηλαδή του αρχικού κεφαλαίου. Μία διέξοδος σε αυτό είναι οι προσπάθειες που γίνονται και στο νομοσχέδιο να θεσμοθετηθούν οι εταιρείες ενεργειακών υπηρεσιών, οι ESCO όπως λέμε, που θα διευκολύνουν τις ενεργειακές επενδύσεις. Κάποιες λεπτομέρειες, όμως, όπως αναφέρθηκε και από συναδέλφους στις Επιτροπές, αλλά και στην Ολομέλεια, χρειάζονται αποσαφήνιση.
Αυτό που δεν καταλαβαίνουμε τώρα σε σχέση με την ενσωμάτωση της Οδηγίας αυτής είναι γιατί θα πρέπει στο άρθρο 21 να δημιουργηθεί ένας καινούργιος δημόσιος φορέας, το Ειδικό Ταμείο Ενεργειακής Απόδοσης, αφού υπάρχει ήδη το Πράσινο Ταμείο ως υπερσύνολο.

Ας επιστρέψουμε στην παιδεία. Υπερψηφίζουμε το άρθρο 41 που αναφέρεται στην εισαγωγή σε ΑΕΙ διακριθέντων από Μαθητικές Ολυμπιάδες, Ολυμπιάδες Μαθηματικών, Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας. Είναι σωστό μέτρο και βλέπουμε ότι τώρα πια με το ΣΥΡΙΖΑ η αριστεία παύει να είναι ρετσινιά.

Για να μην αδικώ, όμως, τον κ. Μπαλτά, ουσιαστικά το άρθρο αυτό είναι copy-paste από το δικό του πολυνομοσχέδιο, το οποίο έμεινε ορφανό και δεν πρόλαβε να έρθει στη Βουλή. Μάλιστα είναι τόσο copy-paste που ο Υπουργός αναφέρεται ως Υπουργός Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων στην παράγραφο 1.γ και θα πρέπει να διορθωθεί αυτό στο τελικό κείμενο, γιατί τώρα έχουμε και Υπουργό Πολιτισμού και Υπουργό Παιδείας, μην γίνει κανένα μπέρδεμα.

Η επέμβαση στο άρθρο 42 για τη συγκρότηση των ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ, που έχουμε αναφερθεί πολλές φορές, δεν μας ξένισε. Είναι καθαρά μια προσπάθεια να δοθούν περισσότεροι βαθμοί ελευθερίας στο ρουσφετολογικό κομματικό σύστημα. Ήταν προαπαιτούμενο; Όχι. Ήταν απλώς απαιτούμενο από το σχέδιό σας να αλώσετε τη διοίκηση της εκπαίδευσης. Περιφερειακοί διευθυντές -η γνωστή υπόθεση με το 11-2- έντεκα από τον ΣΥΡΙΖΑ και δύο από τους ΑΝΕΛ, θα αποφασίζουν αυθαίρετα ουσιαστικά για δύο από τα πέντε μέλη.

Στο προηγούμενο νόμο, τον ν. 4283, υπήρχαν τουλάχιστον κάποια αξιοκρατικά κριτήρια, ενώ τώρα ουσιαστικά το μοναδικό κριτήριο είναι η δεκαπενταετής προϋπηρεσία γενικά στην εκπαίδευση.
Όταν όμως αδυνατίζεις τα κριτήρια επιλογής, αυτό μυρίζει βόλεμα ημετέρων.

Η ελπίδα έρχεται, λοιπόν, αλλά μόνο γι’ αυτούς, τους ημέτερους. Για το λόγο αυτό καταθέσαμε μία συμβιβαστική τροπολογία, ώστε να κάνουμε την επιλογή αυτών των δύο μελών πιο αντικειμενική και αδιάβλητη. Συγκεκριμένα, να κληρώνονται οι δύο θέσεις μεταξύ των είκοσι διευθυντών με τη μεγαλύτερη διοικητική υπηρεσία ανά περιφέρεια. Ελπίζουμε να γίνει δεκτή για να μας διαψεύσετε, όταν λέμε ότι ενδιαφέρεστε μόνο για την κομματικοποίηση της εκπαίδευσης κι έτσι να συμπλεύσετε και με την επιταγή της συμφωνίας για αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης, γιατί απ’ ό,τι φαίνεται, μας έχουν πάρει χαμπάρι και οι ξένοι.

Σε ό,τι αφορά τώρα το άρθρο 43 για τον Οργανισμό του Υπουργείου, εκεί αναφέρεται ότι σε τμήματα και διευθύνσεις του Υπουργείου θα μπορούν να προΐστανται και εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ πριν τρεις μέρες στην Επιτροπή, σας ακούσαμε, κύριε Φίλη να λέτε ότι υπάρχουν πολλοί αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί εκτός τάξεων και θα πρέπει να γυρίσουν στα σχολεία για να καλυφθούν τα πολλά κενά. Αυτό κάνει εδώ το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ή το ακριβώς αντίθετο μοιράζοντας διευθυντικές θέσεις; Ήταν κι αυτό προαπαιτούμενο από τους θεσμούς; Όχι. Ήταν απαιτούμενο από τους δεσμούς σας με το πελατειακό κράτος.

Εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να πάψει το Υπουργείο Παιδείας να είναι ένα κομματικό φέουδο και να περιλαμβάνει πραγματικά αξιοκρατικά επιλεγμένα στελέχη για το πολύ σημαντικό έργο, το οποίο έχει να επιτελέσει. Ειδικά για το συγκεκριμένο θέμα, δηλαδή της στελέχωσης της διοίκησης εκπαίδευσης θα συμβάλλουμε στον διάλογο που ελπίζουμε να ξεκινήσει σύντομα με συγκεκριμένες ολοκληρωμένες προτάσεις. Η πελατειακή σας αντίληψη -όπως και των προηγούμενων κομμάτων, για να μην είμαι άδικος- βλάπτει σοβαρά την εκπαίδευση και η εκπαίδευση είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να την αφήσουμε στα χέρια ρουσφετοπατέρων. Κι αν κάποιοι παγίωσαν τέτοιες τακτικές στο παρελθόν, κόψτε τις, μην τις συνεχίζετε.

Και μιας και μιλάμε για προαπαιτούμενα στο χώρο της εκπαίδευσης, το μοναδικό προαπαιτούμενο από τη συμφωνία, είναι ότι πρέπει μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου να έχει ανακοινωθεί το χρονοδιάγραμμα της διαβούλευσης για τη διασύνδεση έρευνας και εκπαίδευσης. Δεν είδαμε, όμως, δυστυχώς κάτι γι’ αυτό.

Το άρθρο 52 για τις μικρές ζυθοποιίες τελικά δεν θα έρθει στην Ολομέλεια μετά από διαφωνία των κυβερνητικών εταίρων και διακρίνω εδώ ένα μικρό «κάταγμα» στο δεξί χέρι της Κυβέρνησης. Η απορία, όμως, που παραμένει είναι γιατί επιλέχθηκε απ’ όλη την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ αυτό το μέτρο να έρθει κατά προτεραιότητα. Αυτό θα πρέπει να εξηγηθεί κάποια στιγμή.

Τέλος, εκτός από την τροπολογία που προανέφερα καταθέσαμε και τροπολογία για το σίριαλ του ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση, όπου προτείνουμε την κατάργησή του, όχι όμως στον αέρα αλλά αναλαμβάνοντας την ευθύνη να προτείνουμε και τρία συγκεκριμένα ισοδύναμα, κάποια από τα οποία φαίνεται ότι λαμβάνει υπ’ όψιν της και η Κυβέρνηση.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Κυβέρνηση στο νομοθετικό έργο έχει το καρπούζι και το μαχαίρι. Αν θέλει περνάει τα νομοσχέδια, ακούγοντας μόνο τους Βουλευτές της. Αυτό είναι το εύκολο. Το δύσκολο θα είναι να ακούει και την αντιπολίτευση κάνοντας συμβιβασμούς και σύνθεση για να περνάνε τα νομοσχέδια με την ευρύτερη δυνατή πλειοψηφία και συναίνεση. Μην μας κατηγορείτε, λοιπόν, ότι δεν βάζουμε πλάτη. Αν στην Κυβέρνηση έχετε ανοιχτά τα αυτιά σας στις προτάσεις μας, μπορούμε να βάζουμε πλάτη. Αν τα έχετε κλειστά, θα βαδίζετε μόνοι σας. Δυστυχώς, από την εμπειρία μας, το τελευταίο εννιάμηνο δεν είμαστε καθόλου σίγουροι ότι ξέρετε το δρόμο.

Ευχαριστώ πολύ.

Γιώργος Μαυρωτάς - Αττικής