8 Μαρτίου, 2018

«Ο ΣΥΡΙΖΑ του "όλα στο φως" παθαίνει φωτοφοβία όταν πρόκειται για δικούς του»

Γιώργος Μαυρωτάς

Ομιλία του Γ. Μαυρωτά κατά τη συζήτηση για την πρόταση προανακριτικής της ΝΔ

Κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για τη σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής προς διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης σχετικά με την τιμολόγηση φαρμάκων και την εν γένει φαρμακευτική δαπάνη κατά τα έτη 2015-2016, ο Γραμματέας Κοινοβουλευτικού Έργου του Ποταμιού Γιώργος Μαυρωτάς, ξεκίνησε την ομιλία του αναφέροντας ότι ζούμε ένα κοινοβουλευτικού Déjà vu, καθώς 15 ημέρες μετά συζητιέται στην Ολομέλεια ξανά η σύσταση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής.

Σημείωσε ότι υπάρχουν σαφώς ερωτήματα που το Ποτάμι τα είχε θέσει όταν συζητιόταν η παραπομπή των δέκα πολιτικών προσώπων, και μάλιστα είχε ζητήσει να έρθουν «όλα στα φως», και αν προκύψουν ευθύνες από πράξεις και παραλείψεις να αποδοθούν.

Αναφερόμενος στον κ. Κουρουμπλή τόνισε ότι το Ποτάμι είχε ζητήσει να μην εξαιρεθεί προκειμένου να δώσει εξηγήσεις, ενώ υπενθύμισε πως οι κ. Λοβέρδος, Χριστοφιλοπούλου και Κεγκέρογλου πριν από ένα χρόνο περίπου, είχαν κάνει αναφορά στην Εισαγγελέα Διαφθοράς σχετικά με την παράλειψή του να βγάλει δελτίο τιμών στο 1ο εξάμηνο του 2015.

Σχετικά με τον κ. Ξανθό, επεσήμανε πως ουσιαστικά η κατηγορία είναι αν ήταν στο χέρι του να μειώσει περισσότερο τις τιμές των φαρμάκων και δεν το έκανε. Για τον κ. Πολάκη, ο κ. Μαυρωτάς σχολίασε πως κατά τη γνώμη του εμπλέκεται μάλλον ως guest star για να κόψει εισιτήρια η όλη διαδικασία, ενώ προσωπικά, θα μπορούσε να τον κατηγορήσει για το κάπνισμα δημοσίως σε κλειστούς χώρους και για τους διορισμούς γνωστών του σε νοσοκομεία. Συμπλήρωσε μάλιστα πως μια εξεταστική για τη μη εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου διαχρονικά, θα είχε νόημα γιατί αυτό είναι ένα πραγματικό σκάνδαλο!

Συγκρίνοντας τις δύο περιπτώσεις για διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, ανέφερε ότι έχουν ομοιότητες οι οποίες αφορούν τον ίδιο χώρο του φαρμάκου και διερευνώνται πράξεις ή παραλήψεις υπουργών. Από την άλλη όπως είπε, οι διαφορές είναι πως για τη Novartis έχουμε στοιχεία και από τρίτες χώρες, φαίνεται να εμπλέκονται πολλά πρόσωπα από διάφορα κόμματα και τα τυχόν αδικήματα έχουν παραγραφεί, ενώ σήμερα έχουμε μόνο τρία πρόσωπα από το ίδιο κόμμα και τα ενδεχόμενα αδικήματα δεν έχουν όλα παραγραφεί. Ωστόσο όπως τόνισε ο κ. Μαυρωτάς η συμπεριφορά των βουλευτών δεν μπορεί να είναι α λα καρτ, και φυσικά το Ποτάμι θα συνεχίσει να έχει σταθερή θέση και αντιμετώπιση του ζητήματος.

Σημείωσε με νόημα πως το θέμα του φαρμάκου είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να το αφήσουμε σε κοκορομαχίες πολιτικών αντιπάλων, καθώς είναι θέμα δημόσιας υγείας, κοινωνικής πολιτικής αλλά και οικονομικής δραστηριότητας, για αυτό και χρειάζεται διαφάνεια, λογοδοσία, και θεσμικά αντίβαρα ώστε να εξαφανισθούν οι γκρίζες ζώνες του συστήματος.

Κλείνοντας υπενθύμισε την πρόταση του Ποταμιού για τη σύσταση του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας, που επανέφερε χθες ο Πρόεδρος του Ποταμιού με επιστολή του προς τον Πρόεδρο της Βουλής και ζήτησε να συζητηθεί το θέμα στη Βουλή «σε κάποιο διάλειμμα από τις προανακριτικές και τις εξεταστικές, στις οποίες αναλωνόμαστε…» όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.

Δείτε το βίντεο της ομιλίας εδώ:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Ζούμε ένα κοινοβουλευτικό déjà vu μετά από δεκαπέντε ημέρες, συζητώντας για τη σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για τρεις Υπουργούς, τον κ. Κουρουμπλή, τον κ. Ξανθό και τον κ. Πολάκη, για θέματα που έχουν να κάνουν με τη φαρμακευτική δαπάνη από το 2015 και μετά. Έχει να κάνει με ενδεχόμενες πράξεις ή παραλείψεις τους κατά τη διάρκεια της υπουργικής τους θητείας.

Είναι σκάνδαλο; Να το δούμε. Μπορεί! Υπάρχουν ερωτήματα; Σαφώς και υπάρχουν και τα είχαμε θέσει και πριν δεκαπέντε ημέρες, όταν συζητείτο η παραπομπή των δέκα και έλειπε ο ενδέκατος, ο κ. Κουρουμπλής, που ενώ υπήρχε στο παραπεμπτικό της Εισαγγελέως, τελικά δεν υπήρχε κάλπη με το όνομά του.

Τότε, λοιπόν, λέγαμε: «Όλα στο φως!». Το ίδιο λέμε και τώρα: Να διερευνηθούν και αυτές οι καταγγελίες. Εάν προκύψουν ευθύνες από πράξεις ή παραλείψεις να αποδοθούν, αλλά το κυριότερο να κλείσουμε τις τρύπες του συστήματος, που δημιουργούν στρεβλώσεις στη φαρμακευτική δαπάνη και δημιουργούν γκρίζες ζώνες, μέσα στις οποίες μπορεί να καθορίζουν τις αποφάσεις τα όποια συμφέροντα, που πολλές φορές είναι και αντικρουόμενα.

Ας ξεκινήσουμε με τον κ. Κουρουμπλή. Είχαν γίνει αναφορές από τον κ. Λοβέρδο, την κυρία Χριστοφιλοπούλου και τον κ. Κεγκέρογλου στην κυρία Ράκου πριν από έναν χρόνο περίπου. Αναφέρονταν στην παράλειψη του κ. Κουρουμπλή να βγάλει Δελτίο Τιμών στο πρώτο εξάμηνο του 2015 με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Το συζητήσαμε αυτό και πριν από δεκαπέντε ημέρες.

Λέγαμε και τότε ότι δεν θα έπρεπε να εξαιρεθεί από την παραπομπή και μάλιστα με τη δική του υπογραφή στην πρόταση των συναδέλφων του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν θα έπρεπε να εξαιρεθεί, για να μας εξηγήσει πώς οι Θεσμοί τον εμπόδισαν να συντάξει δελτίο τιμών το πρώτο εξάμηνο του 2015. Αυτή ήταν και η δικαιολογία που αναφέρθηκε στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την καταστρατήγηση του συγκεκριμένου νόμου.

Και επειδή, όταν γίνεται η ανατιμολόγηση των φαρμάκων, οι τιμές τους πέφτουν σε συντριπτικό ποσοστό, με τη μη έκδοση δελτίου τιμών οι τιμές δεν έπεσαν για μεγάλο χρονικό διάστημα, επιβαρύνοντας ασφαλισμένους και Δημόσιο, με ένα μικρό ερωτηματικό για το τελευταίο, γιατί με κλειστό προϋπολογισμό και clawback είναι δύσκολο να τεκμηριώσει κανείς ζημιά Δημοσίου.

Δεν υπάρχει, όμως, αμφιβολία ότι υπήρξε ζημιά για τους πολίτες που αναγκάζονταν να βάζουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για τη συμμετοχή τους ή την εξ ολοκλήρου δαπάνη για φάρμακα, που μάλιστα τον τελευταίο καιρό έχει γίνει ακόμα μεγαλύτερη.

Πάμε στον δεύτερο από τους αναφερόμενους Υπουργούς, τον κ. Ξανθό. Ο κ. Ξανθός ήταν Αναπληρωτής Υπουργός του κ. Κουρουμπλή και μετά τον Σεπτέμβριο του 2015 ανέλαβε Υπουργός. Έκανε την ανατιμολόγηση όχι αμέσως μόλις ανέλαβε, αλλά στις 14 Δεκεμβρίου 2015. Θα είχε, λοιπόν, ενδιαφέρον να ακούσουμε –καλόπιστα πάντα- εφόσον προφανώς ήξερε για αυτή την παράλειψη του κ. Κουρουμπλή, καθότι ήταν Αναπληρωτής Υπουργός του, γιατί δεν προχώρησε αμέσως στην έκδοση δελτίου τιμών, αλλά μεσολάβησαν περίπου δυόμισι μήνες.

Το δεύτερο ερώτημα που υπάρχει στην καταγγελία της Νέας Δημοκρατίας για τον κ. Ξανθό είναι αν με το συμπληρωματικό δελτίο τιμών στις 23-12-2016 ευνόησε κατά την τιμολόγηση περίπου διακόσια φάρμακα, όπως λέει η καταγγελία. Και επειδή ανατιμολόγηση σημαίνει συνήθως και μείωση της τιμής, ουσιαστικά η κατηγορία είναι αν ήταν στο χέρι του να μειώσει περισσότερο τις τιμές των φαρμάκων και δεν το έκανε. Δηλαδή, για να γίνω κατανοητός, η κατηγορία είναι αν μπορούσε, παραδείγματος χάριν, να μειώσει τις τιμές κατά 50% και τις μείωσε μόνο κατά 25%. Φαντάζομαι ότι θα μας τα εξηγήσει και ο ίδιος αργότερα.
Τέλος, ο κ. Πολάκης εμπλέκεται επειδή είχε την εποπτεία του ΕΟΠΥΥ και αποζημίωνε τη φαρμακευτική δαπάνη, ενώ υποτίθεται ότι ήξερε ότι ήταν φουσκωμένη και δεν έκανε κάτι για αυτό.

Κατά τη γνώμη μου, ο κ. Πολάκης μπαίνει στο συγκεκριμένο κάδρο μάλλον ως guest star, για να κόψει εισιτήρια η όλη διαδικασία. Προσωπικά περισσότερο θα μπορούσα να τον κατηγορήσω για το κάπνισμα δημοσίως σε κλειστούς χώρους και για τους διάφορους διορισμούς γνωστών του παρά για αυτό. Και τώρα που το σκέφτομαι μια εξεταστική για τη μη εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου διαχρονικά θα είχε νόημα. Αυτό είναι ένα πραγματικό σκάνδαλο, κύριε Υπουργέ.

Επιστρέφω στα σημερινά. Οι δύο περιπτώσεις, της NOVARTIS και η σημερινή, έχουν ομοιότητες και διαφορές. Οι ομοιότητες είναι ότι αφορούν στον ίδιο χώρο, το φάρμακο. Έχουμε και εδώ ανώνυμες μαρτυρίες, πέρα από τα όποια γεγονότα. Διερευνώνται και εδώ πράξεις ή παραλείψεις Υπουργών. Οι διαφορές –γιατί υπάρχουν και διαφορές- είναι ότι με τη NOVARTIS έχουμε στοιχεία και απέξω, από το εξωτερικό, ενώ στην περίπτωση που συζητάμε σήμερα δεν εμπλέκονται ξένες υπηρεσίες. Μια άλλη διαφορά είναι ότι η περίπτωση NOVARTIS αφορά δέκα πρόσωπα από διάφορα κόμματα και τα τυχόν αδικήματα έχουν παραγραφεί, ενώ εδώ έχουμε μόνο τρία πρόσωπα από το ίδιο κόμμα και τα ενδεχόμενα αδικήματα δεν έχουν όλα παραγραφεί.

Ομοιότητες και διαφορές υπάρχουν, λοιπόν, αλλά νομίζω ότι η συμπεριφορά μας δεν μπορεί να είναι α λα καρτ. Και η δική μας δεν θα είναι α λα καρτ.

Για εσάς, όμως, κύριοι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ, το ζήτημα είναι αν το «όλα στο φως» που λέγατε πριν από δεκαπέντε μέρες εξακολουθεί να ισχύει. Ισχύει, λοιπόν, το «όλα στο φως», ή μήπως όταν πρόκειται για δικούς σας ανθρώπους σας πιάνει μια φωτοφοβία;

Πάμε, όμως, πέρα από τα πρόσωπα και στο αντικείμενο της εξέτασης. Το θέμα του φαρμάκου είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να το αφήσουμε σε κοκορομαχίες πολιτικών αντιπάλων. Το φάρμακο είναι θέμα δημόσιας υγείας, κοινωνικής πολιτικής από τα ασφαλιστικά ταμεία, αλλά και οικονομικής δραστηριότητας. Ο κλάδος, μάλιστα, της εγχώριας φαρμακοβιομηχανίας είναι στα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα με βάση τις οικονομικές μελέτες των τελευταίων ετών. Οι μελέτες των McKinsey –για το 2012- ΙΟΒΕ –για το 2013- «διαΝΕΟσις» -για το 2016- λένε το ίδιο.

Αν θέλαμε να δούμε, λοιπόν, το θέμα εποικοδομητικά και ουσιαστικά, θα έπρεπε να εστιάσουμε σε δομές και διαδικασίες. Παραδείγματος χάριν, πώς θα προχωρήσει ο ηλεκτρονικός ιατρικός φάκελος, τα θεραπευτικά πρωτόκολλα, τα μητρώα ασθενών, πώς μπορούμε να προωθήσουμε τα γενόσημα, όπως γίνεται παντού στην Ευρώπη. Πρέπει να δοθούν κίνητρα σε γιατρούς και φαρμακοποιούς; Να τα δούμε όλα αυτά, γιατί αν δεν γίνουν αυτά η θεραπευτική δαπάνη δεν θα βελτιστοποιείται, δεν θα πιάνει τόπο, δηλαδή, εκεί που πραγματικά χρειάζεται και όλο θα κυνηγάμε την ουρά μας για το τι υπέγραψε ο ένας Υπουργός και τι ο άλλος. Διαφάνεια, λοιπόν, λογοδοσία, θεσμικά αντίβαρα, ώστε οι «γκρίζες ζώνες» του συστήματος, μέσα από τις οποίες κάποιοι πάντα αντλούν εξουσία, να εξαφανιστούν.

Γι’ αυτό όταν συζητιόταν η Εξεταστική Επιτροπή για την υγεία πέρσι τέτοια εποχή, που θα ερευνούσε την περίοδο 1997-2014, είχαμε πει να επεκταθεί το χρονικό διάστημα μέχρι το 2016 και το 2017. Εκεί θα έπρεπε να βρίσκονται κανονικά και οι τρεις αυτές περιπτώσεις που συζητάμε σήμερα. Από τη μία να αναζητηθούν και να αποδοθούν ευθύνες, όπου και αν υπάρχουν, και από την άλλη να βρούμε τις τρύπες του συστήματος και να τις κλείσουμε, να δημιουργήσουμε θεσμούς και διαδικασίες που δεν θα αφήνουν να μπαίνει το δάκτυλο στο μέλι.

Αντί, λοιπόν, για το ηθικό πλεονέκτημα, καλύτερα να αναζητούμε το θεσμικό πλεονέκτημα. Η πανοπλία άλλωστε του ηθικού πλεονεκτήματος που επικαλείται συνεχώς η Κυβέρνηση, καμιά φορά σκουριάζει και κάνει ρωγμές, όπως διαπιστώνουμε όλο και πιο συχνά τελευταία.

Θεωρώ ότι αν δεν υπήρχε η περίπτωση του ΣΥΡΙΖΑ για την υπόθεση «Νovartis», δεν θα υπήρχε και η σημερινή της Νέας Δημοκρατίας για τους Υπουργούς Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό που αντιλαμβάνομαι από την τροπή που παίρνει η υπόθεση της Προανακριτικής Επιτροπής για τη «Νovartis», όπου «ώδινεν όρον και έτεκεν μυν», όπως φαίνεται, είναι ότι τελικά αυτά γίνονται για θεαθήναι ή καλύτερα για το «τηλε-θεαθήναι», για να πουν οι καινούριοι πόσο βρώμικοι είναι οι παλιοί και για να πουν οι παλιοί ότι δεν είναι τόσο άσπιλοι και οι καινούριοι. «Οφθαλμόν αντί οφθαλμού» και «Προανακριτική αντί Προανακριτικής»!

Έτσι όμως θα πάμε; Με τόσα ανοιχτά μέτωπα, με την οικονομία σε κρίσιμη καμπή, με αποφάσεις που πρέπει να παρθούν όχι για τους επόμενους μήνες ή για τα επόμενα χρόνια, αλλά για τις επόμενες γενιές, με όλα αυτά ανοιχτά, εμείς θα κυνηγάμε την ουρά μας;

Μια μικρή παρένθεση εδώ, μια και αναφέρθηκα στα εθνικά θέματα: Έχουμε κάνει ως «Ποτάμι» πρόταση νόμου από τον Δεκέμβριο του 2016 για τη σύσταση του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας. Την επανέφερε εχθές ο Πρόεδρος του Ποταμιού με επιστολή στον Πρόεδρο της Βουλής, ζητώντας τη σύστασή του. Τις τελευταίες ημέρες την αναγκαιότητα του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας την επισήμαναν και ο Πρωθυπουργός ο κ. Τσίπρας και ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης ο κ. Μητσοτάκης.

Τι άλλο, λοιπόν, να περιμένουμε; Μήπως να το συζητήσουμε κάποια στιγμή στη Βουλή σε κάποιο διάλειμμα από τις Προανακριτικές και τις Εξεταστικές Επιτροπές στις οποίες αναλωνόμαστε;
Τριάντα δευτερόλεπτα ακόμα, κυρία Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πολιτική σημαίνει προτεραιότητες. Πρέπει να κάνουμε ως πολιτικό σύστημα ένα restart, μια επανεκκίνηση, να δούμε τα πραγματικά σημαντικά για τη χώρα και όχι για τα κόμματά μας. Να βάλουμε το εθνικό αφήγημα πάνω από τα κομματικά αφηγήματα. Να δούμε λίγο πέρα από τα κομματικά τείχη, με το βλέμμα στις νέες γενιές και όχι στις νέες κάλπες.

Ευχαριστώ πολύ.